Kis türelmet...
13 éve | 0 hozzászólás
Voltaképpen nem tudtam rájönni, honnan eredhet a szólásmondás: Elverte, megrázta, mint Krisztus urunk a vargát.
Pedig írtak róla sokan. Juhász Gyula versében például Ahasvérus, a varga azonos egy másik keresztény mitológiai figurával, a bolygó zsidóval.
Az Ahasvérus név egyébként a híres perzsa uralkodó nevére megy vissza (Khsajársá=Xerxész), Eszter könyvében szerepel ilyen névalakban.
A bolygó zsidó lenne ama bizonyos varga?
Nem hiszem – vagy csak nem tetszik…
———
Inkább egy másik történet, ami szintén “Krisztusról” és a vargáról szól.
13 éve | 0 hozzászólás
Rossz a világ?
Az meglehet.
Jobb nem is lesz soha;
A jó? Csak amennyit lelünk,
Mindig csak akkora.
——–
Zord a világ?
Az meglehet.
A Létezés maga,
Ha Élet éppen nincs jelen,
Csupán entrópia.
———
Az Élet rossz?
Az meglehet.
Bár szidni kár nagyon,
Elmúlik önmagától is,
Én ezt még így tudom.
——–
A gonosz győz?
Az meglehet.
De magától soha,
Amennyi teret engedünk,
A gonosz akkora.
—-
A Lét erő?
Az meglehet.
Jövővel viselős,
De tettekért, ember helyett
Aligha felelős.
SZÁZTIZENEGYEDIK RÉSZ
Íródott Nyuzga javaslatára
Ed Philips azonnal felkapta a fejét:
- Flotta üzemmód? Olyanról még nem hallottam! Mi jár a fejedben, Karen?
A szőke nő bosszúsan elhúzta a száját. Kár volt Ednek közbeszólnia, mert a gép most megvárja a válaszával, amíg „négyszemközt” maradnak. Bármennyire is a legénység tagjai közé számította Philips-et, a konspiráció rá nem vonatkozik.
Karen Bozchana Kadlecikova elvonult a terem sarkába.
13 éve | 0 hozzászólás
A világegyetem egysége
Az ember értelmezésének a történelem során megfogalmazott két szélső pólusa nagyjából a következő: “porszem a végtelenben”; illetve “a teremtés koronája”. Modern kultúránkban mindkettő egyidejűleg megtalálható.
A “porszem a végtelenben” felfogás a modern művészetre jellemző. Példáimat a drámairodalomból veszem:
Az abszurd dráma mélyen tagad minden emberi értéket. ” A lepusztult , kiüresedett világban tébláboló emberi vegetációt az abszurd szerzői groteszk-komikus eszközökkel ábrázolják, tudatosan felhasználva, rájátszásszerűen is, az európai kultúra erre alkalmas hagyományait.” (MÉSZ, Lászlóné, 1987: 195.) Az abszurd dráma ilyennek látja a világot.
13 éve | 0 hozzászólás
Elbújt a Hold.
Tán valahol bablevest kanalaz.
Itt van törvény,
És mindenki számára
Ugyanaz.
——–
Ha el nem alszik reggelig,
Majd húsért sorba áll,
Előbb-utóbb a Végtelen is
Valahogy
Leáll.
—–
Az Éjnek csillag-gyöngysora
Az égen látható,
Vagy megmarad, vagy elvisz
Valami
Új adó.
——–
Szegény jövő: hajléktalan,
Magába sírdogált,
És reméli, hogy valaha
Majd
Munkába áll.
13 éve | 0 hozzászólás
Kevesen tudják, hogy Sir Isaac Newton egyszer csaknem párbajba keveredett. Jelentéktelen ügy volt, nagy baj lehetett volna belőle.
Newton ellenlábasának, Robert Hooke-nak egyik ismerőse, egy Pemberton nevű katonatiszt egy alkalommal kifejezetten provokálta a tudóst. Tehette, Isaac Newton akkor még nem volt a Royal Society elnöke, és a nevéhez sem kapcsolódott még a Sir megszólítás.
Az ügy észrevétlenül elcsitult.
Senki sem tud róla semmit.
Talán nem is volt igaz.
13 éve | 0 hozzászólás
Unos-untalan halljuk emlegetni Deáknét meg a vásznát.
Honnan származik a hivatkozás?
Nos, több helyről is hallottam, illetve olvastam ama bizonyos Deáknéról és a vásznáról. Némelyik történet köszönő viszonyban sincs a többivel. Az ország több vidékének megvan a maga Deáknéja. Nem tudtam végigkövetni az eredetét, mert aki író megemlítette, az már mind úgy hivatkozott rá, mint közismert szólásmondásra.
Ami itt következik, nem a statisztikailag legvalószínűbb, még csak nem is a leggyakoribb variáns.
13 éve | 0 hozzászólás
Frissen vágott fűlepel illata tölti az udvart,
Alkonyi szélben zsong a madárdal, langyos az este;
Lombkoronás tavaszunk most tartja az Éggel a nászát,
S esti csicsergés jósol a Földnek boldog időket.
——–
Nincs akadálya a Földön az emberi boldogulásnak,
Nem Természet adta szabályból lett a szegénység.
Gátat a Föld nem emel, csak önmaga ellen az ember;
Bár a szabadság birtokosának küldte az Isten,
Gyermeki, rossz játékainak még mindig a rabja.
—-
Méltóság meg a szépség isteni képe az Alkony,
Meghitt, szép nemes éjszaka jön majd, része a Rendnek;
Működik ostoba rendeletek híján is az Élet.
SZÁZTIZEDIK RÉSZ
Íródott Nyuzga javaslatára
Karaen Bozchana Kadlecikova egyáltalán nem roggyant meg a fogoly válaszától¸ beleillett abba, amit már amúgy is sejtett. A csatahajó az ő könnyűcirkálójuk elfogására szállt fel, semmi egyéb célja nem volt. Az elfogást New Acropolisban határozták el, a térmanipulátort megalkotó és fenntartó csoport akarta kézre keríteni Morgensohn ügyvédet. Boyar – akit a jogász a testőrének hitt – valójában az ő ügynökük volt.
13 éve | 0 hozzászólás
Hasonló végzetelvűségek a modern társadalomtudományokban általában a “szükségszerűség” gyűjtőfogalma alatt találhatók. “A szükségszerűség a jellege által az okság törvénye. (Gesetz der Causalitat /umlaut !) az ok tételének (Satz vom Grunde) egyik alakja gyanánt bizonyul, a mely összes megismerő képességünknek legáltalánosabb formája, a való világban mint okszerűség, a gondolati világban mint a megismerés alapjának logikai törvénye, sőt még a puszta, de a priori szemlélt térben is mint az összes részek elhelyezésének kölcsönös függési törvénye lép föl: a geometriának egyetlen feladata ezt a szükségszerű függést részletesen és kimerítően kimutatni.” (SCHOPENHAUER, A.
13 éve | 0 hozzászólás
Az elspórolt és elsikkasztott érzelem
Tán zokog valahol;
Semmi-poézis
Semmi-nyelven
Mélyértelmű
Semmiről dalol.
——-
Van szilikon alma,
Széna helyett szalma,
Univerzális bájvigyor:
Globalizált Semmi
Birodalma.
—–
Tévé-nevelte, szerencsétlen, pusztulni szánt
Bamba ifjúság;
Elrendelt sorsod:
Lapos medrű,
Mesterséges
Érzelmileg kiherélt
Világ.
—–
Ugorj össze
Kirabolt és degenerált
Szegénység
A Semmi-vonalon,
Olcsóbb a vér, mint a nyugalom,
Aztán majd hadd
Ítélkezzen
Feletted
A Semmi-hatalom.
13 éve | 0 hozzászólás
Károlyi András nagyon berúgott – életében először. Nehézkesen dülöngélt, közben kegyetlenül félrehúzott a feje, mozdonyverseny zajlott az agyában, rosszul volt, nyomorultul volt, gyomra tartalma kitörni készült. Ebül érezte magát, közben boldog volt, mérhetetlenül boldog.
Feltalálta az időgépet.
Ezt el is mondta boldog-boldogtalannak.
- Képzeljék! Feltaláltam az időgépet!
A járókelők kitértek az útjából.
- Fel se fogják, mit mondtam, tökfejek?
13 éve | 0 hozzászólás
Ragyogj, fényes telihold!
Jobb az élő, mint a holt!
——–
Elcsitult a vihar üszke,
Fényes május arca büszke,
Ragyogj, fényes telihold,
Ilyen este sose volt!
—-
Szép tavaszi esti láz,
Szerelmes a kicsi ház,
Ragyogj, fényes telihold,
Boldogságos este volt!
—–
Csodás örök pillanat,
Álmos égen fény szalad,
Ragyogj, drága telihold,
Sok-sok ilyen este volt.
——-
Tudod, fényes telihold,
Sok-sok ilyen este volt,
Amióta gyertya ég,
S kettőnkre néz le az ég.
A SZENT KORONA ELRABLÁSA ÉS VISSZAVÉTELE
Avagy
Hogyan kedveskedett felséges vendégeinek Gyula városa 1484-ben, midőn Mátyás király a főispáni, alispáni és szolgabírói tisztséget a gyulai várhoz kapcsolta.
(Történelmi játék a gyulai várban, egy részben, versben és prózában)
————————————–
Ez a következő. Szintén promenádszínpad, de az előzőnél sokkal bonyolultabb.
—————-
A ballagó osztályomról eddig még nem tettem ide képet.
13 éve | 0 hozzászólás
A könyvtárban robotolt,
Füle belső hangra volt,
Megértette:
Bölcsességre
A belső idő tanít;
Megírta,
Örökül hagyta
Sziriat oszlopai-t.
———
Szekértáborba nem állt,
Inkább a Mecsekbe járt.
——
A végzetet sose hitte,
A Sorsunk-at szerkesztette.
———
Nevére dogma csikorog,
Átkozzák a szkeptikusok
Ócska dühvel, habzó szájjal,
Mert a műve ma is szárnyal.
—–
Az Elveszett paradicsom
Pihen távoli grádicson,
Várkonyi tudta a titkát,
Hol keressük a Múlt nyitját.
SZÁZKILENCEDIK RÉSZ
Íródott Nyuzga javaslatára
A fogolyhoz fordult:
- Maga Richard Mancuso főhadnagy?
- Fogoly vigyázz! – harsogta a robot.
A szőke nő hálásan nézett rá.
A fogoly vigyázzba vágta magát, és igyekezett a tőle telhető legkatonásabb pózt felölteni.
- Richard Mancuso főhadnagy jelentkezem, asszonyom! – ez túlzás volt, és ezt Karen is látta.
- Milyen alakulathoz tartozik, Mancuso főhadnagy?
13 éve | 0 hozzászólás
Láthatjuk, hogy ennek a gondolkodásnak igen szűk a mozgástere. Láttuk azt is, hogy sem a mindennapi értelemben vett anyagelvűség, sem pedig a filozófiai értelemben vett materializmus nem tud megbirkózni ezekkel a problémákkal. Heidegger ki is mondja: “Ha az idealizmus elnevezés annak a megértését jelenti, hogy a lét sohasem magyarázható meg a létezőn keresztül, hanem minden létező számára már eleve a “transzcendentálissal” egyenlő, akkor az idealizmus a filozófiai problematika egyedüli és helyes lehetőségét foglalja magába.
13 éve | 0 hozzászólás
Mámorosan szép tavaszi alkony,
Virágillat, meghittség, nyugalom,
Körülvesz, éltet, mint Létet az álom:
A Feleségem,
S a kis Otthonom.
——-
Megszentelték estéinket az évek,
S míg zúg a Történelem moraja,
Áll emlékeink áttetsző fala;
Fölénk borul az ég,
S a körtefa.
——–
Nehéz nap volt: nyegleség, intrika,
Bürokrácia, sok gond, száz verem;
Itthon vagyok már, Anikó velem,
Velünk az otthon,
Munka,
Szerelem.
13 éve | 0 hozzászólás
Hirtelen, szinte rajtaütésszerűen érkezett a hajnal, mint ennek a zord északi vidéknek minden nyári napján. A nap fényében szinte füstölögve száradtak a fabarakkok csupasz deszkafalai, és a párafelhő jótékonyan elfedte a tábor kopár, szennyes, vigasztalanul sivár képét. A megsebzett pusztát csúf kelések gyanánt borították a barakkok, a gödrök, a tömzsi őrtornyok; zöld testén riasztóan éktelenkedett a hosszú szögesdrótkerítés, meg a rengeteg sárfolt.
13 éve | 0 hozzászólás
Hiszek a Hit hatalmában,
A Kedvesem mosolyában,
Hiszek hitben
Szeretetben,
És hogy bennünk él
Az Isten.
——-
(És nem hiszek a nemhitben,
Lompos, tudákos szkepszisben,
Szemüveges tagadásban,
Ordas dogmák hatalmában.)
——-
Hiszek a Szó erejében,
Lét céljában, értelmében,
Családban
És boldogságban,
Egy majdani jobb világban.
——–
(És nem hiszek tagadásban,
Halálfilozófiában,
Hogy életbe vagyunk vetve,
Mint verembe döglött medve.)
——-
Hiszek Létben, kegyelemben,
Méltóságos Szerelemben,
Tiszta fényben,
Szép erényben,
Örökkévaló Reményben.
13 éve | 0 hozzászólás
Az ilyen jellegű színjátékot másutt általában promenádszínpadnak nevezik. Nincs állandó színpad, sőt állandó játéktér sincs, a színjátékosokat és a közönséget semmi nem választja el egymástól. A színtér hol itt van, hol meg ott, a publikum állandóan vándorol. Tucatújítók kezdetben kedveli – aztán sürgősen átnyergelnek valami más tucatújításra.
Annyiféle színpadon dolgoztam már, hogy általában jólesik a hagyományos proszcéniumszínpad kényelme – de ahhoz ritkán van szerencsém.
13 éve | 0 hozzászólás
Hűvös május, hideg hajnal,
A napfény ritka még,
Torzonborz esőfelhőkkel
Gomolyog az ég.
——–
Szél süvít komor panasszal,
Fakó csend pereg,
Május orgona-jelképe
Némán didereg.
——–
Ki tudja, lesz-e nyár idén,
És remények sora,
Vagy marad a bátortalan
Torz melankólia?
—-
Spórol a május. Száz virág
Akárhogy kérheti,
És amit most megtakarít -
A Semmit élteti.
——–
Divat-becsapta májusunk -
Mivel most ez dukál -
Leépít drága fényeket,
S öltönyben kalkulál.
SZÁZNYOLCADIK RÉSZ
Íródott Nyuzga javaslatára
Ezt kell tennie.
Mégse.
A térugrást vezénylő központ előre be van programozva, az ott kódolt térugrásokat a hajó mindenképpen végrehajtaná; ha meg nem szakítja valamiképpen a folyamatot. Erre elvben nincs esélye, mert a folyamatba nem lehet beleavatkozni.
Azt nem is. De a konspirációra támaszkodva meg lehet szakítani a térugrást. Feltéve, ha nem kódoltak be valamit ez ellen a lehetőség ellen is, ami nem túlságosan valószínű, hiszen akkor tudniuk kellene e konspirációról, sőt meg is kellett volna azt akadályozniuk.
13 éve | 0 hozzászólás
A születéssel, mint az emberi lét mindenki számára adott kezdetével, a filozófia nemigen foglalkozik. A halállal annál többet. “A halálhoz viszonyuló mindennapi lét mint hanyatló állandó menekülés a halál elől. A véghez viszonyuló lét a halál elől való átértelmező, nem-tulajdonképpenien megértő és elleplező kitérés móduszával rendelkezik.” (HEIDEGGER, M. 1989: 435.) A mindennapi lét tehát Heidegger interpretációja szerint a halálhoz viszonyul.
13 éve | 0 hozzászólás
A kapzsiság politikát
Szövöget,
Szóra, dallamra, hazára
Nyelvet öltöget;
Gömbnyi létből formál
Sápadt
Köröket;
Vele szemben didereg a
Naiv
Becsület.
———
A becsület a lelkünkben
Vert tanyát;
Ha figyelünk, meghallhatjuk
Egyszerű
Szavát.
*******
Csiricsáré világunkban minden relatív,
Csak az marad szilárd,
Ami örök
És naiv.
——–
Fondorlatos rendszerekben
Terjed
A kacat;
S magányosan
Őrzik meg
A naiv
Igazat.
*****
A kapzsiság kapzsi módon
Prosperál,
Kapzsi földnek
Kapzsivá írt
Szentírásról
Prédikál;
Kapzsi város
Rideg terén
Kapzsiságnak
Pazarló temploma áll.
13 éve | 0 hozzászólás
Álmos péntek várt Budapestre. A várost keretező függővasút távoli gigászi körgyűrűje szikrázott a reggeli napfényben, és élénken jöttek-mentek a szerelvények a két párhuzamos pályán. Ilyenkor kora hajnalban nagy volt a járatsűrűség, a nagy befogadóképességű felvonókban roppant embertömeg hullámzott fel és alá. Nagyobb részük eltűnt a metróállomásokhoz vezető mozgólépcsők monoton szalagjain.
A városközpont automatikus járművei mind üzemeltek.
Poros, kátyús aszfalt úton
Autók cikáznak,
“Az utasok már nem úton,
Megállóban áznak.”
—-
Autóban ül a gazdag,
Puha, renyhe testtel,
Hát miféle kádenciát
Mondasz erre, Mester?
——–
“Kocsitok lócitrom helyett
Benzinfüstöt áraszt,
Hol egy macskát tapostok el,
Hol meg néhány szál gazt.”
—-
Ördöngös és szélsebesen
Suhan a fémkaszni;
Úton kívül mit se láttok,
Minek úgy utazni?
——–
Tán nem is érhetne haza,
Hogyha nem rohanna;
Mert nincs, aki az utasnak
Szíves szállást adna.
13 éve | 0 hozzászólás
Világvége-hisztéria szinte mindig volt. Hiszékeny, babonás, vagy csak egyszerűen szenzációra éhes emberek máskor is könnyen hitelt adtak a közeledő világvégét hirdető hióbhíreknek – vagy ha nem is hittek bennük, mindenesetre továbbadták őket, hadd ijedezzenek mások is.
Ha az apokalipszis közeledtét valamiféle egyéb tényező – leggyakrabban természetesen naptári jelenség, valamiféle misztikus, vagy miszticizált számot viselő naptári év – is alátámasztotta, a dolog könnyen válhatott tömeghisztériává.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Csendes este, virágillat
13 éve | 0 hozzászólás
Csendes este, virágillat,
Lét zenéje száll,
Tavaszi önkívületben
Tombol a határ.
——–
Csendes este, virágillat,
Zöld a falevél,
Önfeledten hancúrozik
A tavaszi szél.
——–
Csendes este, virágillat,
Zsong a levegő,
Szelíd arccal ül a kertben
Velünk a Jövő.
——–
Csendes este, virágillat,
Meghitt szerelem;
Évtizedek óta velem
Él a Kedvesem.
——-
Csendes este, virágillat,
És emlékezem:
Ilyen volt, mikor először
Bújt össze velem.
Címkék: rigmus
Tovább