Kis türelmet...
11 éve | 0 hozzászólás
Emmauszban,
Holdvilágnál;
Veled lennék – hogyha látnál.
—–
A csend az igazak szava;
Emmausz -
Mindig a Haza.
—–
Emmauszban Isten figyel;
Az Igazság
Mindig közel.
—–
Emmauszi kunyhó-falak…
El se férnek a nagy szavak.
—-
Emmausz itt van,
Hallgatag…
Másutt?
Csak anyagi javak.
—–
Míg a világ címkét ragaszt;
Itt bent az Úr
Vizet fakaszt.
—-
Emmauszban,
Éjfél felé;
A csendes többség – Istené
—–
Varratlan köntös,
Zabkása;
A Megváltás karnyújtásra.
KÉTSZÁZTIZENNEGYEDIK RÉSZ
Íródott Nyuzga javaslatára
Mindkét férfi a szőke nőre bámult. Sőt a fogoly is. Most mit tegyen?
Akadozva vette a levegőt.
- Admirális a hajónak! részletes vizsgálatot kérek az objektum eltűnésének minden körülményéről a lehető leggyorsabban! Utána minél részletesebb jelentést!
„Hajó az admirálisnak! Vettem és megértettem a parancsot!”
Feszült csend telepedett közéjük. Helmut tompán hallgatott, Ed Philips kétségbeesetten bámulta a kamra hűlt helyét.
11 éve | 0 hozzászólás
Hetvenedik rész
Mindebből feketén-fehéren az világlik ki, hogy modern világunkban a „művész” fogalma lényegében a hierarchiában elfoglalt státuszt jelent, se többet, se kevesebbet.
Ha a mi közvetlen témánkra akarjuk lefordítani: hivatalosan költőnek az tekintendő, aki a társadalmi hierarchiában a „költő” státuszt az intézményrendszer jóváhagyása mellett betölti.
Így már teljesen érthetővé válnak a jelenkori költészettel kapcsolatos tapasztalataink.
11 éve | 0 hozzászólás
A méltóságos Végtelen
Egy pillanatba bújt,
S a zsémbes öreg végzet fala
Újra porba hullt.
—–
Füst és korom
Lett a korom;
Éveim eladom;
Itt állok újra – fiatalon -
A boldogságnál nincs
Nagyobb hatalom.
—-
Amíg testemben a világ
Végleg meg nem roppan,
Szeretlek, Kedves!
Évről évre
Mindig
Egyre
Jobban!
Egy “kis nemzet” irodalma nem akkor hoz létre egyetemes érvényű művet, ha buzgón majmolja “nagy nemzetek” irodalmának aktuális divatjelenségeit, hanem csakis akkor, ha mer – önmaga lenni. Akkor járulhatunk igazán hozzá a nagy egészhez, ha “műveljük kertjeinket”, a magunkét.
Szinte minden korban akadnak azonban olyan tollforgató társaink, akik – a kortárs hazai írások koncepció nélküli pocskondiázása mellett – buzgó nyáladzással magasztalják és utánozzák a divatos külföldit, eközben pedig rendkívül széles látókörűnek képzelik magukat.
Papíron minden rendbe’ van:
Szép, délceg számsorok;
A számnak nem fáj semmije,
S a gyomra sem korog.
—–
A Lét nem kellem, nem öröm,
Nem fény, nem grácia;
Az Élet lényege csupán
A bürokrácia.
—–
A szépen hizlalt űrlapok
Szent rendje már bevált;
Ezek pótolnak mindenütt
Életet és halált.
—-
Papíron minden rendbe’ van,
Űrlap-gyártásra fel!
Semmi a világ-rubrikát
Nem sodorhatja el.
—–
Így minden olyan egyszerű,
Aggódni sose kell,
Csupán a papír felelős,
Hát majd az megfelel.
11 éve | 0 hozzászólás
A történetet Hermányi Dienes József közölte, állítása szerint az ő idejében történt, és meg is nevezi a szereplőket.
—-
Szóval adva a következő két szereplő:
A nagy tudományú pap.
A kalandor.
Nevezetesen:
A pap K. Vásárhelyi András, a szászvárosi eklézsia prédikátora.
A kalandor Kerekes Pál, aki valaha enyedi diák volt, katonának állt, a bajorországi hadjáratban jelentős zsákmányt szerzett, abból meggazdagodott férfiú, aki nem egészen egyenes úton pénzen még armálishoz is jutott, történetünk idején már nemesember volt.
11 éve | 0 hozzászólás
Vádolhatjuk márciust,
Mégse lesz tavasz…
—–
Vádolhatjuk
Tél-izmussal,
Fagy-izmusssal,
Ilyen meg olyan izmussal,
Mégse lesz tavasz.
—–
Gyűlölhetjük márciust,
Mégse lesz tavasz…
—-
Gyűlölhetjük
Acsarkodva,
Habzó szájjal
Szitkozódva
Mégse lesz tavasz.
—-
Milliókat költhetünk
Mégse lesz tavasz….
—-
Dollárhegyek,
Pénzkötegek,
Vérszomjas
Kamat-seregek;
Mégse lesz tavasz.
——
Minden tavasz mindig titok;
Ha ideje lesz – jönni fog.
KÉTSZÁZTIZENHARMADIK RÉSZ
Íródott Nyuzga javaslatára
A szőke nő lázasan gondolkodott. A teste szinte remegett, úgy érezte magát, mintha valami ismeretlen eredetű erő rázná folyamatosan. Minden belső vészjelzője riadót üvöltött.
Miféle baj van itt?
Mi nem természetes?
Próbálta összeszedni a gondolatait.
- Ön tehát gyilkolni jött? – rivallt a fogolyra Ed Philips.
Karen a legszívesebben ráüvöltött volna a férfira: nem itt az igazi probléma, ez mellékes, nem ez a baj.
11 éve | 0 hozzászólás
Hatvankilencedik rész
Ez magától értetődik. Mert ha a műalkotás elveszítette a maga szakrális és erkölcsi jellegét, és közönséges státusszá vált, akkor elkerülhetetlen a következtetés, hogy a műalkotást létrehozó művész sem jogosult semmiféle erkölcsi vagy szakrális tekintélyre, mert az sem lehet egyéb, mint puszta státusz. A művész közönséges foglalkozássá degradálódott.
Ez a gyakorlatban így is van, a kinevezett művész nyugodt természetességgel írja a bürokratikus okmányok „foglalkozás” rovatába, hogy „költő”.
11 éve | 0 hozzászólás
Rejtőzködő csillagok…
Vén galaxis nyikorog;
Fáradt Idő felhő-teste
Sejtelmesen gomolyog.
—-
Hol vannak a tegnapok?
Rejtőzködő csillagok…
—-
Rejtőzködő csillagok…
Szívós öreg Tél kopog;
Légüres tér – vén Becsület
Magányosan imbolyog.
—–
Settenkedő sors morog;
Rejtőzködő csillagok…
—-
Rejtőzködő csillagok…
Holt szabadság sompolyog;
Szájzárat növesztenek
A globalizált holnapok.
—-
Győztes enyészet ragyog,
Rejtőzködő csillagok…
“Adjon Isten száz év háborút egyetlen csata nélkül.” Írta egykor Raimundo Montecuccoli tábornagy.
A néhai hadvezér, aki életében csak egyetlen csatát nyert (a német hadtörténészek annak érdemét is Hohenlohe tábornoknak tulajdonítják, és nehéz nem egyetérteni velük), író is volt. Lehet, hogy jobb tollforgató, mint hadvezér.
Nem szeretett bennünket, magyarokat. Méltatlankodva írt rólunk nem egyszer.
Egy alkalommal felháborodva vetette papírra, hogy a magyarok – más nációkkal ellentétben – nem hajlandók halomra ölni egymást.
11 éve | 0 hozzászólás
Idén nem volt zászlótenger,
Csak jeges téli gőzhenger.
—–
Nem érkezett nyakra-főre,
Tudni lehetett előre.
—
Mégis a hosszú hétvége
Sokakat csábított jégre.
—-
Az elakadt kocsisorok
Között cudar szél kavarog.
—-
Március téli idusa,
Tavasz helyett jeges tusa.
—-
Vitéz szónoklatok helyett
Van-e tevékeny szeretet?
—–
Most nem elég a kokárda,
Akad-e segítő gárda?
—-
Az a nemzeti ünnepünk,
Amikor magunkért teszünk.
—-
Ha fáznak kint, sötét éjben;
Akkor a haza veszélyben.
11 éve | 0 hozzászólás
Néha meglepődünk, mi minden fér abba a fogalomba, hogy tájékozatlanság.
Ez megtörtént, mégpedig most, a közelmúltban.
Valahol Magyarországon.
—-
Négycsillagos szálloda.
A páros éppen kijelentkezik. Testes, kopaszodó, dupla tokás, középkorú úr, rikítóan kifestett, csiricsáré butik-öltözetű, öntudatos huszonéves hölgy. Illenek egymáshoz, mint kafferbivalyhoz az ebihal.
A szállodai alkalmazott elébük teszi a számlát.
A testes úr, azonnal fizetne, ellenben az öntudatos hölgy minden tételről jelentést kér, látható élvezettel.
11 éve | 0 hozzászólás
Trónját vesztett Tél király,
Újra sorompóba áll,
Talán bizony eltökélte:
A farsangért bosszút áll.
—-
Márciusnak idusán
“Talpra magyar” ritmusán
Erőszakos hóvihara
Egy országot vert kupán.
—–
Sírnak-rínak az egek,
Felhő-függöny szétreped,
Márciusi hó-tömkeleg
Lepi be az ünnepet.
—–
Tél röhög az ablakon,
A síkság: fehér flakon;
Tízezernyi honfitársunk
Fogságban az utakon.
—-
Megszálló jeges horda,
Haláli fehér forma;
Nem váratlan – hetek óta
Mondta minden csatorna.
KÉTSZÁZTIZENKETTEDIK RÉSZ
Íródott Nyuzga javaslatára
Ed Philips gyanútlanul, de nagyon csodálkozva bámult. Karen azt fontolgatta, hogyan is folytassa a kihallgatást. Helmut Schellenberg vette át a szót:
- A kompromisszum, ugye, nem vonatkozott az admirálisra és a törzskarára?
Karen felfigyelt. Kiváló kérdés!
Eastman kissé megütközve pislogott az ifjabbik Schellenbergre.
- Nem, – makogta. – természetesen nem vonatkozott rájuk.
11 éve | 0 hozzászólás
Hatvannyolcadik rész
A művészet intézményi elmélete lényegében teljesen elválasztja egymástól a műalkotás státuszát és a művészi értéket. Utóbbival gyakorlatilag nem is foglalkozik, definiálására a legcsekélyebb erőfeszítést sem teszi.
Ha pedig a „műalkotás” fogalma puszta státusz, társadalmi konvenciók aggatta közönséges címke, akkor értelmet nyernek a meddő viták, amelyek azt firtatják idestova évtizedek óta, hogy mi különbözteti meg a műalkotást az egészen közönséges hétköznapi tárgytól.
11 éve | 0 hozzászólás
Áldott pillanatok
Véget sose érnek;
Egyedül miattuk
Lehet szép az Élet.
——-
Az áldott pillanat
Csodás lelki béke;
Fényben úszik létünk
Minden szép emléke.
——-
Érezzük, hogy van értelem,
Szeretet, cél…
Hogy minden ember egy
Közös világban él.
—–
Áldott pillanatban
Felragyog a Lélek;
Soha semmi el nem vész,
Fontos az Élet.
—-
Fény ragyog a hűvös
Anyag-éjszakába,
Aki egyszer érzi,
Már nem élt hiába.
—-
Könnyes szemmel érezzük,
Hogy Isten ragyog;
Csendesen mosolygó,
Áldott pillanatok…
Ady Endre honosította meg a kifejezést: “irodalmi írók”. Kosztolányi vérig sértődött miatta, de a fogalmat már sokkal korábban pedzegették, voltaképpen már Petőfi némelyik megjegyzése is erre a típusra vonatkozott.
Az “irodalmi író” készen kapja az irodalmat, csak be kell sétálnia, komornyik tárja előtte szélesre a literatúra kapuit, ott bent pedig már tárt karokkal, gyakran előmelegített díjakkal várják a hasonszőrűek.
Az irodalmi írók mindig bennfentesek, az irodalom intézményei közt rutinosan mozognak, hamar lesznek ennek a dzsungelnek dörzsölt ragadozóivá.
Búcsúzó Télre jön Tavasz,
A rész így lesz egész,
Az Isten erre mosolyog,
Költségre mit se néz.
—–
Ha pénzen múlna, a Tavasz
Sohase jönne el,
Gyilkolna jelent és jövőt
Az olcsó fagy-lepel.
—-
A teremtés csak szent öröm,
Nincs kamat, osztalék,
S a szent piac csak oda tesz,
Ahol már van elég.
—–
Mint friss erdő fái között
Levágott, száraz ág,
A tavaszban gyönyörködik
Az életunt világ.
—–
Bár tavaszban áll a világ,
Nincs itt romantika,
Jobbról meg balról hőbörög
A rossz politika.
11 éve | 0 hozzászólás
Képzeljük el, hogy vannak még palackba zárt dzsinnek. Tételezzük fel, hogy több évszázadnyi ügybuzgó szkepticizmus sem volt képes kipusztítani a fajtájukat.
Legalább egy maradt.
Nos, ez az egy talán nem volt elég korszerű, talán csak depressziós volt, de valahogy mégiscsak odabent felejtette magát a palackban.
Régen régen az Arab-öbölben (akkor még lánykori nevén Perzsa-öbölnek, hívták, de az is lehet, hogy egészen másképpen) zárták a palackba. Hosszan éldegélt összeszorulva.
11 éve | 0 hozzászólás
A Lét célt értelmet ad
Földnek,
Égnek;
S az Otthon méltóságot ad
A Létnek.
—–
A pénzes a világot körbeéri;
A Szabadnak van hová
Hazatérni.
——
Vár az öröm kiéhezve
Kapun,
Rózsabokron;
Méltóságos otthon.
—-
A kapu nyílik,
Bűvös, szent határ;
Belül a Lélek fényes csendje vár.
——
Vár belül ezer lélek-rezdülés,
Belépni rajta:
Újjászületés.
—–
Vár Anikó,
Vár a Család,
S a nyugalom,
Otthon…
—-
Otthon,
Otthon,
Otthon;
Méltóságos Otthon.
KÉTSZÁZTIZENEGYEDIK RÉSZ
Íródott Nyuzga javaslatára
Ed Philips alig kapott levegőt.
- Na, álljunk meg egy pillanatra! – emelte fel a kezét. – Ez így nekem túl gyors!
Eastman cinikusan vigyorgott.
- Pedig azt hittem, érthető.
- Lassabban!
Karen gondolkodott. Kezdte azt érezni, hogy a világegyetem legfontosabb pontján tartózkodik, és éppen most nyer bebocsátást a világ legnagyobb titkának kapuján.
Örülnie kellene ennek?
11 éve | 0 hozzászólás
Az előbbi részekből már látszott, hogy aligha ússzuk meg mélyebb fejtegetések nélkül.
Mindenképpen szólnom kell néhány szót a művészet úgynevezett intézményi elméletéről, amire a fentebbiekben már célozgattam.
A teóriát először az amerikai George Dickie fejtette ki. Nincs mit csodálkozni azon, hogy az utóbbi időben széles körű irodalma támadt, mivel az elmélet – minden aggályossága ellenére – mindenképpen megér egy misét.
A művészet intézményi elmélete egyáltalán nem olyan könnyen cáfolható, mint ahogy első olvasatra tűnik.
11 éve | 0 hozzászólás
Kopog már az ajtónkon
A Kikelet;
A hétvégén kisöpörjük
A telet.
—–
Szent Tavasznak itt toporog
Követe;
Édes Párom, engedjük be
Ízibe.
—
Hogyha jönnek a Gyerekek,
Örülünk,
Hogyha meg nem
Édes kettesben leszünk.
Mi kell ahhoz, hogy valaki jó író legyen? Igen sokféle választ olvastam már, a legtöbb a szerencsére vagy merőben külsődleges tényezőkre volt kihegyezve.
Akadt már olyan magyar íróember, aki számos nyelvet beszélt, igen jól
tudta eladni magát, nemzetközi kapcsolatok kiterjedt hálózatával
rendelkezett, képes volt befurakodni bárhová, félrevezetni akárkit, és a
tollat sem forgatta rosszul. Csak éppen erkölcse nem volt. Anélkül meg? Díjat persze lehet nyerni…
Volt egyszer egy Zerffi Gusztáv nevű tollforgató…
Jó nevű kritikus volt, a Honderű című divatlapnál tevékenykedett.
11 éve | 0 hozzászólás
A festett színfalon színes világ,
Sok metropolis,
Bankok,
Gazdaság,
S a csiricsáré színfalak
Mögött
Valami sokkal fontosabb.
—–
Luxusbéke vagy kvázi-háború,
Szappanvigyorú öltönykoszorú,
Rengeteg anyag,
Minimális lélek,
S a mélyben:
A Lényeg.
—-
Piac-elvakult hitetlen hitek
Nem hoznak üdvöt soha senkinek;
Üdvösségért nem jár kamat,
Adó;
A Lét
Nem eladó.
—-
A színfalak
Vonaglanak;
S mögöttük valami
Sokkal fontosabb.
—-
Az ostobák talán még elhiszik,
Hogy a díszleten túl nem létezik
Valami sokkal fontosabb.
11 éve | 0 hozzászólás
Az Operaház egyik fiatal művésze megjárta az első világháború harctereit. Zászlósként a tüzérséghez osztották be. Mivel a zászlós tiszti rangnak számított, a színész lovat is kapott…
Csakhogy korábban elfecsegte, hogy soha életében nem ült még nyeregben. Tiszttársai alig várták, hogy lássák a kudarcát…
Talán a pótlovazási osztály könyörült meg rajta, talán eleve olyan szelíd pacit kapott, amelyet nem volt művészet megülni. A lovon nem látszott, hogy öreg vagy lusta volna.
11 éve | 0 hozzászólás
Márciusi este van;
Nézd, az Idő hogy’ rohan.
—
Sötéten hallgat az ég;
Komor bakacsin-vidék.
—-
Didereg a láthatár,
Fényesebb tavaszra vár.
—-
Ma született Kikelet
Szunnyad a dombok felett.
—-
Ágak között szél suhan;
Márciusi este van.
KÉTSZÁZTIZEDIK RÉSZ
Íródott Nyuzga javaslatára
Ed Philips értetlenül pislogott.
- Miféle ellenrendszabályokat foganatosíthatott Smirnoff az űrflotta ellen?
- Nagyon hatékonyakat, uram – mosolyodott el a fogoly.
- Miféléket?
- Az űrflotta teljes háborús veszteséglistája ezekből fakad. A szövetségi erők nem vívtak igazi csatákat, mert az elpusztított kolóniák nem voltak képesek védekezni.
11 éve | 0 hozzászólás
Hatvanhatodik rész
Ezen a ponton érthetjük meg, hogy a fejétől bűzlik a hal. Magában az esztétikában kell olyan ellentmondásoknak, tévedéseknek lenniük, amelyek lehetővé teszik, hogy az esztétikai minőség álneve alatt oly sok vitatható jelenség rejtőzhessen.
A problémákat a huszadik századi művészet történetének számos epizódja jelzi. a kifejezés-elmélet lényege talán abban merül ki, hogy a vitatott képzőművészek egyike „depressziót fejez ki”, a másik halálfélelmet „fejez ki”, a harmadik meg éppenséggel „az élet értelmetlenségét fejezi ki”?
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Forog a Föld
11 éve | 0 hozzászólás
Rákosi Mátyás idején egy dunántúli párttitkár azt a pártfeladatot kapta, hogy a területén élő romák közül neveljen ki néhány pártkádert, mert a főtitkár hamarosan látogatást tesz feléjük, és Rákosi mindenképpen cigány elvtársakat akar látni.
Hazament hát a párttitkár a maga regnumába, és tüsténkedni kezdett.
Volt néhány cigány származású értelmiségije, egy orvos, három mérnök és egy tanár, de azokkal sok baja volt. Túl okosak voltak.
Címkék: anekdota az ám blognovella motívum
Tovább