Kis türelmet...
A költészetről szóló legemlékezetesebb viták egyikét egy Thomas Love Peacock nevű ember robbantotta ki, amikor 1820-ban meglehetősen ostoba esszét írt A költészet négy korszaka (The Four Ages of Poetry) címmel.
Ebben sok egyéb zavaros ötlet mellett még olyan feltételezés is volt, hogy a költészet nem egyébből keletkezett, mint valamely egykori meghódított értelmiségnek a hódító barbárok előtti ünnepélyes hízelgése.
Peacock szatirikusnak szánta az írását, de a dolog nem volt vicces.
11 éve | 0 hozzászólás
Felhőpamaccsá lettek a ködök;
A Tél elmúlik, de a Lét – örök.
——
Újra mosolyog délben a terasz;
És verőfénnyel üzen a Tavasz.
—–
Ébred a domb, és sóhajt már a rét,
S a hajnal mond egy újabb szép mesét.
—–
A táncos égen napsugár pörög;
A Tél elmúlik, de a Lét – örök.
—–
Vén Napunk ég-sátrának magasán
Vágyik a tiszta, szent öröm után.
—–
Megéri még, hogy várja régi gondja,
Hogy sugarait lelkes hévvel ontsa.
—–
Lesznek még az Életben örömök;
A Tél elmúlik, de a Lét – örök.
11 éve | 0 hozzászólás
Thalész mérnökként kereste a kenyerét, és ebben a minőségében beutazta az akkori ismert világot. A leggyakrabban hajón.
Egyszer Naukratiszból Milétosz felé tartott, amikor a hajó viharba került a nyílt tengeren.
A vén kormányos megkurtíttatta a vitorlát, és a tapasztaltabb tengerészek segítségével igyekezett szélirányban tartani a hajót. Az utasok zöme azonban rémülten kuporgott a hajó mélyében.
Thalész – mint sokat látott utazó – próbálta nyugtatni a többieket.
11 éve | 0 hozzászólás
Atyánk,
A Nap
Az ég ormára hágott;
A Pangaión hegyéről
Nézem
A világot.
—–
Amint fent,
Úgy odalent;
Földi lárma visszhangja
Égi csend;
S a Lelkekben alakul
A Rend.
—–
Az égen bolyhos felhő tekereg;
Az ember ég és föld között
Lebeg.
—-
A sírba kerül mind, ami halandó,
S a költészetbe, ami
Maradandó.
—–
Dalt még Isten sem,
Csak Költő teremt;
Amint fent,
Úgy odalent.
—-
Nem nőhet az égig a gyönge sás;
A király sose lehet uzsorás.
KÉTSZÁZKILENCEDIK RÉSZ
Íródott Nyuzga javaslatára
A szőke nő megrökönyödött.
- A valódi ellenség?
- Igen, admirális asszony. A renitens kolóniák nem voltak azok. Nem készültek harcra, nem voltak komoly fegyvereik, és nem volt semmiféle lázadó szervezetük. Ezt csak a hazug földi propaganda fogta rájuk. A nyomorultak csupán nyugodtan, gazdasági függetlenségben szerettek volna élni.
Ed Philips felkapta a fejét.
- Akkor hát ki volt a valódi ellenség?
11 éve | 0 hozzászólás
Hatvanötödik rész
A gyakorlati esztétika a művészi minőséget a szépség oldaláról igyekezett értelmezni, mégpedig a gyakorlati szépség oldaláról. Ami mindig magában hordozza a szubjektivitás mozzanatát, egyben a parttalan szubjektivitás riasztó lehetőségét.
A parttalan szubjektivitás látszólag szabadság, valójában azonban a szabadságnak szöges ellentéte, minden perspektíva nélküli szolgaság. Az „ízlések és pofonok” vagy ehhez hasonlóan üres, puszta szubjektivitásra támaszkodó „elvrendszer” valójában a szépség fogalmát nem individualizálja, hanem uniformizálja.
11 éve | 0 hozzászólás
A ködön át,
A vízen át,
A hullámfodron át;
Ahol a Rejtély kóborol,
Felsejlik valahol
A távoli part.
—-
Túl Lét okán,
Túl Hit fokán,
Túl szürke éjszakán,
Ahol a holtak reményt szőnek,
S ahol Isten a fürge Jövendőnek
Bakot tart;
Ott rejtőzik
Köd mögött,
Ég fölött
A távoli part.
—–
Álmok között,
Hitek fölött,
A horizont mögött,
Ahol megújul a vén Idő teste,
És szerelemmel ékes minden este,
És vágy zúg örökké,
Mint szitakötő;
Rejtőzik
A kikötő.
Tegnap éjjel fejeztem be. Kevesebb szereplőre dolgoztam át, és dalszövegeket írtam hozzá.
Részlet:
—-
Brekekex egyedül
BREKEKEX:
A gyilkost jól kivallatom,
Utána letartóztatom,
És a börtönbe csukatom!
Mert a varjú nem ostoba,
A rendőr se lehet buta.
Jól tudom, hogy rá kell szednem,
A varjat lóvá kell tennem,
Különben nem fog vallani!
(Belép Kornél.)
Brekekex, Kornél
KORNÉL:
Mit akarsz, Brekekex béka?
11 éve | 0 hozzászólás
A Haza?
Ünnepélyes sejtelem;
S a Lélek otthona:
A Szerelem.
—–
Ha a Földön otthonra lel a Lélek,
Egy perc, vagy száz év
Ugyanannyit érhet.
—-
Cseng és bong az anyag sziréndala,
És szegényesen hallgat
A Haza.
—-
A többség káosz ködében lebeg,
S otthonra lelnek
Boldog Kevesek.
Történt egyszer, a bölcs Harun al-Rasid kalifa idején, hogy egy gazdag kereskedő elhagyta Bagdad piacán az erszényét. Hatalmas összeg volt benne: ezer arany. Abból már közepes nagyságú házat is vehetett a tulajdonosa, vagy egy fél ménest.
Éppen ez volt a kalmár szándéka, kiváló arabs paripákat akart venni, hogy távol, valamelyik szogd völgyben, vagy Baktriában busás haszonnal adhassa el őket.
A guta kerülgette, amikor rájött, hogy nincs meg az erszény. Tolvajok vihették el?
11 éve | 0 hozzászólás
Nem tanít a vers. Sohasem
Törzsanyagot tesztel;
Nem feleltet, és a költő
Nem iskolamester.
—–
A vers nem száraz tudásból terem;
A vers a bennünk élő
Végtelen.
—–
Nem politizál. Ritmusa
Nem a kampány sodra;
A jó vers sosem pályázik
A szavazatodra.
——
A vers nem sivár pártpolitika;
A vers a tiszta mindenség
Maga.
—-
A vers nem lelki patika,
Nem díványra fektet,
Nem pótol gyógyszert vagy imát,
Nem foltoz defektet.
——
Nem egyszerű gyógyszer a költemény;
De nélküle nincs Élet
És Remény.
KÉTSZÁZNYOLCADIK RÉSZ
Íródott Nyuzga javaslatára
Karen Bozchana Kadlecikova úgy érezte, forog vele a világ. Szeme előtt függönyminták cikáztak, enyhén megfájdult a feje. Látta, hogy Ed Philips is sápadtan dől hátra. Még Helmut is szótlan maradt.
Ed Philips keze remegett.
- Na, álljunk csak meg itt – nyögte tétován. – Ön azt állítja, hogy… – elakadt a szava.
A fogoly arcán kesernyés ráncot vetett egy torz mosoly.
- Igen, pontosan azt állítom.
11 éve | 0 hozzászólás
Hatvannegyedik rész
A hatalomnak mindig vannak aljas kis titkai, és nem mindig jó a lelkiismerete. A költészet pedig nem alkudhat, nem lehet a hatalom kiszolgálója, hiszen ebben az esetben máris megszűnt költészetnek lenni.
A mindenkori hatalom álma, a szabályozható költészet voltaképpen nem egyéb, mint rossz költészet. A feladatát teljesíteni nem akaró ál-líra.
Természetesen elvben nem elképzelhetetlen az olyan költészet, amely a hatalom képviselőinek és az egyszerű emberek tömegeinek is ugyanúgy tetszik, ez azonban egyelőre vagy rég halott költők klasszikus lírája, vagy puszta utópia.
11 éve | 0 hozzászólás
Már ötvenegy jutott nekem,
A kenyerem javát eszem.
—-
Isten kegyelme: otthonom;
Emlékeim cirógatom.
—
Feladat, munka Szerelem;
Minden megadatott nekem.
—-
Csodálatos Asszony, Lányok,
Remek ifjú tanítványok.
—-
Már ötvenegy jutott nekem,
A henyélés nem kenyerem.
—-
Költő vagyok, író vagyok;
Ameddig csak élek: adok.
A tragikummal évszázadok alatt igen sokan és igen behatóan foglalkoztak, tragikum-elméletek százai születtek. Sokkal többet foglalkoztak vele, mint a komikummal.
Pedig korántsem biztos, hogy a tragikum az erősebb. Sőt…
A tragikus katarzis: fájdalmas veszteségek érhetnek bennünket a világban. Iszonyú kockázat fejjel menni a falnak. A gonosz azonban nem maradhat uralmon, mert létezik az erkölcsi világrend.
A REND HELYREÁLL…
És a komikus katarzis?
11 éve | 0 hozzászólás
Bágyadt égen táncol a Nap,
Február;
Nagyon messze még a nyár.
—–
Hajnalonta függ az égen
Szürke köd;
Ég-anyó pulóvert köt.
—-
Délben a szél felhők felett
Lovagol;
A tél lassan csomagol.
—–
Ház tövében kinyílt három
Hóvirág;
Fejlődik még a világ.
—–
Latyakos a Föld orcája,
Február;
Némán alszik a határ.
—–
Vízöntőbe lép a világ
Csakugyan;
A zsarnokság bajba’ van.
——
Pénz hatalmát Vízöntő majd
Köhögi,
S a világ kiröhögi.
11 éve | 0 hozzászólás
Eső után hó szakad,
A hajnal sárba ragad.
Szürke égbolt pityereg,
Mesénk hőse didereg.
——
Hó után eső csepeg,
Az öreg Nap szendereg,
Felhő köddel enyeleg,
Sárba fullad a hideg.
—–
Se nem eső, se nem hó,
Verőfény és tiszta szó;
Az ég arca kisimul,
Az Élet attól virul.
—-
Balra eső, jobbra hó,
Dupla semmirevaló;
Abcúg adó, hatalom,
Derű kell és nyugalom.
—–
Eső áztat, hó takar,
Az ember élni akar;
A Lét közös misztika,
Sohasem statisztika.
KÉTSZÁZHETEDIK RÉSZ
Íródott Nyuzga javaslatára
Karen és Ed Philips egymásra nézett. Helmut Schellenberg azonban nem tudta türtőztetni magát:
- Ki ismeri azokat a nyavalyás képleteket?
- Mondtam már, mindent a maga idejében – a fogoly arcán gúnyos mosoly villant.
Ed Philips vállat vont.
- Rendben van, mesélje el!
A fogoly diszkréten elmosolyodott.
- Kaphatnék egy pohár italt?
Karen szép türelmes mozdulatokkal frissítőt töltött egy pohárba, és Eastman elé tette.
11 éve | 0 hozzászólás
Hatvanharmadik rész
Nem először találkozom vizsgálódásaim közepette a teljes relativizmussal, amely ilyen értelemben közönséges dehumanizációs ideológia, vagy – más szemszögből nézve – minden erkölcsi nézőpont feladása „semmiért egészen”.
Az öncélú relativizmus az erkölcsi világrend, azaz az emberi élet céljának és értelmének, minden erkölcsi értéknek a teljesen öncélú tagadása. Napjaink sznobizmusát éppen az teszi hallatlanul veszélyessé és antihumánussá, hogy napjaink sznobizmusa éppen a teljes és öncélú relativizmushoz igyekszik alkalmazkodni, ehhez szocializálódott, egész intézményrendszert hozott létre ennek alátámasztására a maga ál-poétikájával, ál-esztétikájával és ál-irodalmi életével egyetemben.
11 éve | 0 hozzászólás
A Tejút sávja halovány,
És szürke, mint a vas;
Ott poroszkál tán Isten is,
Mint rosszkedvű lovas.
—-
A fényes Szíriusz csupán
Pislákol csendesen;
És szundikál vén Orion,
Örök vadász-lesen.
—-
A távolban a mély sötét
Talán öltönyt visel,
Majd összeugraszt Valakit
Holnap Valakivel…
—
Aludni tér a jó szándék,
S a büszke Szeretet;
S az ősi álmatlan gonosz
Bámulja a telet.
—-
Az ember, hogyha jót keres,
Mindig szabad marad;
De rosszra vár, ha elkopik
A szabad akarat.
Az a politikai libikóka…
Semmi sem érdemel annyi szarkazmust, mint a politika. A napi politikai jelszavak “irodalomba emelése” az irodalmi nyomorúság Mekkája volt minden időben, és ma is az. Ennek ellenére mindig akadnak zarándokok…
Az a politikai libikóka…
Németh László 1954-ben olyan szemrehányást kapott, hogy túlságosan kötődik a magyar kultúrához, a hazai hagyományokhoz, nem eléggé szocialista realista…
Tizenöt év múlva újabb kritika érte: túlságosan kötődik a magyar kultúrához, a hazai hagyományokhoz, provinciális, nem követi a modern nyugati irányzatokat.
11 éve | 0 hozzászólás
Tekinteted betölti
Az egész
Életem;
Köszönöm, hogy vagy nekem…
—–
Jelenléted
Istentől nyert
Ősi Kegyelem;
Köszönöm, hogy vagy nekem…
—–
Por a testünk,
S korcsolyázunk
Égi flaszteren;
Köszönöm, hogy
Mindörökre
Megmaradsz
Nekem!
11 éve | 0 hozzászólás
A darabot szeretném ma éjjel befejezni…
Főhőse híres XII. századi esztergomi érsekünk, aki három királytól tagadta meg a koronázást. Pontifex Lucas. Azt hiszem, ez világtörténelmi kuriózum (is).
Pontifex Lucas non coronat.
Nem azért választottam a témát, mert ma is lenne kiktől (kiktől, és nem kitől, az előző nyolc év se volt semmi, azok se jöjjenek vissza) a koronát. Lehet, persze, hogy a téma ebből a szempontból is aktuális. Jó lenne négy évre egyszer a sok egyéb helyett olyant koronázni (nem választani, hiszen ez csak a szabad választás paródiája; négy évig semmi befolyása sincs a szabad választónak, legfeljebb elszenvedheti, ahhoz joga van), aki valóban ennek az országnak az érdekeit képviseli következetesen és okosan.
11 éve | 0 hozzászólás
Szürkeséges január;
Bokáig ér már a sár.
—–
Pityereg a szürke ég,
Tanácstalan szürkeség.
—-
A múlt pora mára sár,
Lomhán köröz a madár.
—-
Eső hull vagy hódara;
Jelent lep a múlt sara.
—-
Szürkeséges január;
Ami él, mind jóra vár.
—–
Holnap? Ködös hegyorom;
Béke legyen, s nyugalom.
—-
Legyen Élet-tisztelet,
S a Munkának becsület.
—-
Szürkeséges január,
Messze még a fürge nyár.
—
Szürke, kedvetlen határ;
Sápszedő ül rajta: sár.
KÉTSZÁZHATODIK RÉSZ
Íródott Nyuzga javaslatára
A szőke nő a fejét csóválta.
- Tartsunk rendet. Ki az a Sigismundo Rafa?
A fogoly elmosolyodott.
- A név titkos, asszonyom. Nem csodálom, hogy ön még nem hallott róla.
- Ki az?
- Sigismundo Rafa Savioli barátai közé tartozott. Állítólag valamikor együtt Saviolival létrehozták a digitális téridőt. Erről a kísérletről Savioli csak egyszer beszélt a tanítványai előtt, mintegy elszólta magát.
11 éve | 0 hozzászólás
Hatvankettedik rész
A sznobizmus önkéntes, jobban mondva ön-szocializációs kísérlet a sznob ember olyan csoporthoz akar szocializálódni, ahová valójában nem tartozik. Létezik hatalmi, gazdasági, pénzügyi, fogyasztói, kulturális, és sok másféle sznobizmus is.
Motivációja esetenként a hatalmi, gazdasági, pénzügyi, kulturális vagy egyéb elitekhez való integráció, de leggyakrabban csak ennek a puszta látszata. A sznob beéri az integráció felszínes külsőségeivel is.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Az elvnek nincs bocsánat
11 éve | 0 hozzászólás
(Elhangzott a kommunista diktatúrák áldozatainak emléknapján rendezett ünnepségen 2013. február 25-én, Békésen, Pocsai Ildikó előadásában.)
Ledönt az Idő minden kőfalat,
A gonosz múlandó, a Hit szabad;
Torz múmia a régi hatalom,
A Múlt romjait benövi a gyom,
És medret vájhat
Magának
Egy hűvös, tiszta kis patak:
A Bánat –
A bűnös lelki békére találhat,
A megtévedt ember magába szállhat,
De
Az elvnek nincs bocsánat.
Az ember Isten helyét bitorolta,
Az igaz hitet kínnal megtorolta,
Fröccsent a vér,
Hízelgés tükrében nézte magát
A vezér…
Volt hazug elvek sora,
Halál-lista;
A kínzás mindig
Materialista,
S mint szélvihar magányos, száraz ágat,
Üldözték a szent, tiszta ideákat.
Címkék: rigmus
Tovább