Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Elfelejtettem a jelszavam 

Nem vagy belépve

Ez a funkció csak regisztrált tagoknak elérhető. Csatlakozz most a Networkhöz vagy ha már tag vagy, lépj be itt:

Naiv ifjúságom első kiábrándító irodalmi élményei közé tartoztak a fals kritikák. Már nem tudom, pontosan miről olvastam az első ilyet. Azt se tudom már, színházi előadás volt-e, vagy irodalmi mű, amit taglalt. Csak arra emlékszem, hogy első olvasásra rossznak találtam.

Aztán gyors egymásutánban sok ilyen került a szemem elé.

Mindegy, melyik volt méltató, és melyik elmarasztaló. Csak a lényeg: köszönő viszonyban sem volt az előadással, vagy művel, amit tárgyalt. Voltaképpen semmi köze sem volt hozzá…

Akkoriban nem nagyon tudtam mit kezdeni a pszeudo-kritikákkal…

Elképesztő, hogy a magyar irodalmi életben milyen régi tradíciói vannak az ál-kritikának. Illyés Gyula és Németh László sokat írtak a jelenségről. Szerintem talán nem is az irodalmi élet keretein belül alakult ki, de hogy itt is megjelent, kétségtelen…

Mindig valamiféle vélt vagy valós brancs-érdek mozgatja őket. Támadják az ellenkező brancshoz tartozó, vagy annak vélt műveket – irodalmi értékükre való tekintet nélkül. Nem véletlenül jegyezte meg Németh László, hogy a kritika becsülete rosszabbul áll, mint a kikapós fehérnépeké…

Az is elképesztő, mi minden válthatja ki nálunk a fals kritikát, vagy az alaptalan kritikai támadást. Fontos tünet ez, irodalmi életünk egészségtelenségét jelzi.

Amikor – csaknem fél évszázada a József Attila Színház műsorra tűzte Szomory Dezső II. József című drámáját, a Nemzeti akkori fő dramaturgja, Németh László vásárhelyi földije – Osváth Béla – úgy gondolta, miért ne játssza a Nemzeti ezzel párhuzamosan Németh László hasonló című darabját.

Másutt ez kifejezetten csemege volna, úgy is néznének rá.

Amikor a rivális színház Amlodhi történetét adta, Burbage felkérte házi szerzőjét, Will Shakespeare-t, írjon ő is egy darabot a témáról. Így született a Hamlet.

Nálunk?

Ez nem így működik…

Németh László pánikba esett, Osváth nem értette ennek az okát. Németh korábban a hazai ítészeket “tisztességes” és “nem tisztességes” alapon kategorizálta, most rá kellett jönnie, hogy az előbbi kategória tagjai sem mind felelnek meg a címkének.

Amúgy a kvázi-politikai támadássorozat – szokás szerint – teljesen értelmetlen volt, a két dráma csak címében azonos, mást boncolgatnak, más módon. A támadók olyan fenyegetés ellen védekeztek, ami nem is létezett.

Ez alkalommal a dramaturg sem úszta meg. Igen ízléstelen módon támadták meg. A nekrológjában…

Felkarolt egy veszélyes polgári írót.

Címkék: anekdota az ám irodalomtörténeti szösszenet motívum

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu