Kis türelmet...
Zrínyi gróf azt is elmondta, hogy vett a Murán egy rissz-rossz malomhajót, éppen olyan, amilyet kértem. Holnap megnézhetem.
A hajómalom kedvemre való volt.
Érdekes, hogy Magyarország nagy folyóin – a Dunán és a Tiszán – elvétve
is alig akad hajómalom, de a kisebb folyóvizeken annál több van belőlük.
Ennek az lehet az oka, hogy a magyarországi vízimolnárok pénzhiány,
vagy az állandósult harcoktól való félelem miatt nem tudnak, vagy nem
mernek igazán nagy hajókat vásárolni vagy építtetni, amilyenek a nagyobb
folyamokra kellenének. A Dunán Győr és Komárom környékén több
hajómalmot is láttam, de egyik sem a folyam fő ágán őrölt, hanem
mindegyik mellékágakon, a part közelében.
A hajómalom olyan vízi szerkezet, amely két hajón nyugszik, amiket
gerendákkal ácsoltak össze. A két hajótest között kap helyet az
alulcsapott vízkerék. Elvileg az ilyen malom bárhol lehorgonyozható,
hajóként közlekedhet a folyókon, és megkeresheti az őrlésre
legalkalmasabb vízáramlatokat. A merülőmalmoknál sokkal egyszerűbb és
megbízhatóbb konstrukció. Az alulcsapott vízkerék minden folyóvízben
használható, és a Murához hasonló folyókon
Az a hajómalom, amit Zrínyi gróf megvásárolt a számunkra, már hosszú
évtizedek óta vándorolhatott a Murán és a Dráván, vagy talán még egyéb
folyókon is. A gazdája nemesember volt, a néhai vízimolnár egyetlen
lányának a férje, nem értett a malomhoz se ő, se a família, őrölni sem
akart már vele senki. A hajómalom lehorgonyozva állt valahol Kottori
felett a Murán, és nem kellett a kutyának se. A nemes gazda már azon
iparkodott, hogy deszkának és ócskavasnak fogja eladni, amikor a gróf
megbízottai megjelentek nála, és jó pénz kívántak a néhai apósa
tákolmányáért. Ahogy megvették, a gróf emberei le is úsztatták a
hajómalmot a Murán, de nem vitték el egészen Zrínyi-Újvárig, hanem a
folyó előző kanyarulata előtt horgonyozták le.
A két hajótest igen különböző nagyságú volt. A nagyobbik – aminek
házhajó, ileltve malomházhajó volt a neve – deszkákból összerótt
terjedelmes alkotmány volt, benne kapott helyett az őrlőszerkezet, de
még a gazda kajütje is; a másik laposabb, egyetlen hatalmas fatörzsből
kivájt csónakszerű jármű volt, szűk hellyel, ebben csak szerszámokat,
különféle holmikat, meg lomokat tároltak. Ez volt a szerhajó, más néven a
tombác. Mindkét hajónak elöl függőleges, hegyes orrtőkéje volt, hátul
meg tompa tatja. Mindkét hajó felett fából készült sátortető feszült –
akár egy parasztházon.
A két hajót gerandákból készített erős tengely kötötte össze. Ezen
nyugodott az alulcsapott vízkerék. Ez meglehetősen széles lapátú volt,
de eléggé elhasználódott állapotban. Az átmérőja nem volt túlságosan
nagy, de szélesnek elég széles volt. A nagyobb folyókon ennél sokkal
méretesebb kerekekre kett volna szükség.
A két hajótestet erős fagerendák kötötték össze az orrban is, és a
hajófar előtt is – ezeket hívták vízjáróknak. Talán amiatt, mert ha
valaki ezen közlekedett, a malomhajó eléggé mély merülése miatt a
távolabbi szemlélők valóban azt gondolhatták, hogy az illető a vízen
jár. Erős – de már eléggé korhadó – pallódeszkák voltak a kerék mellett
is lefektetve mindkét hajó irányába.
Amikor az őrlést szüneteltetni akarták, a vízkerék elé fából eszkábált
vízfogót eresztettek le, ami az áramlást elrekesztette, így a kerék
megállt. Az én malomhajóm vízfogója kiváló állapotban volt, talán ez
volt az összes deszka alkatrész közül a legkülönb. A csáktornyai vár
molnára is azt mondta, a vízfogót nemrég cserélhették, nem éppen új, de
még vízfogóként jól el lehetne adni.
A szerkezethez tartozott még három darab széles molnárcsónak – ezekkel hordozták az őrletnivalót a partról a hajóra és vissza.
Rendes körülmények között a hajómalom a malomállásban volt kikötve a
malomszeghez – vaskos és erős, a folyó fenekébe levert fenyőszálhoz,
amit tíz-tizenkét ember rögzített – és a vízimolnár a malomszeg után
fizette a hely földesurának az úgynevezett szegadót. A Zrínyi grófok
birtokain száznál is több ilyen adózó vízimolnár dolgozott. Most – tél
lévén – mindegyik a téli kikötőhelyén pihent. Rendszerint András-napkor,
november legvégén hagyták abba a munkát.
Télen a legtöbb vízimolnár szétszedte, javítgatta a szekezetet, a hajók
réseit befoltozta, az elhasználódott alkatrészeket kicserélgette. A mi
malmunkkal ez már évek óta nem történt meg télen-nyáron a folyóparton
hevert, ami meg is látszott rajta. A csáktornyai molnár szerint már
javíthatatlan volt, olcsóbb lenne újat készíteni helyette. Nekünk
azonban nem a gabona feldolgozására kellett, mi tatárt őrölni akartunk
rajta.
Szó, ami szó: volt mit rendbehozni a szerkezeten, néhány fő darabon
kívül úgyszólván semmit sem hagytunk meg belőle. Szinte egyedül a
kereket.
A malomkövet viszont kicseréltük, és eleve olyat tettünk a helyébe, ami
őrlésre alkalmatlan lett volna. A malomkő külső sávja az őrlőlap, ahol a
malom rendeltetésszerű működése során a megdarált gabonaszemek őrlése
történik. A molnár az alsókő felső és a felsőkő alsó felületébe ujjnyi
mély vájatokat, levegõcsatornákat, úgynevezett rémeseket vésett, a
rémesek közé pedig az őrlőlapba vékony rovátkákat karcolt. A rémesek a
szemek elvágásán kívül hűtőlevegőt vezettek a kövek közé, amire szükség
volt, mivel a gyors forgás következtében a malomkövek és az őrlemény
igen fölmelegedtek. Ezért a rémeseket rendes körülmények között
két-háromhetente újítani kellett.Nekünk azonban éppen erre volt
szükségünk, olyan követ illesztettünk be, amelyen egyáltalán nem voltak
rémesek.
Voltaképpen sajátságos fegyverré építettük át a hajómalmot; egyszerre fabrikáltunk belőle gyújtóhajót és úszó üteget.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Újabb részlet - XXXII.
Újabb részlet - XXXI.
Újabb részlet - XXX.
Újabb részlet - XXIX.