Kis türelmet...
Huszonkettedik rész
A szabadság és a szerelem sokkal mélyebben tartoznak egybe, mint Petőfi híres versében. Nem képzelhető el közözzük olyasféle hierarchia, amit a nagy költő verse sugall; talán inkább ugyanannak az éremnek más-más oldala. Szabadság és szerelem egymást feltételezik.
Itt meg kell jegyeznem: a szerelem nem függ semmiféle társadalmi formációtól, nem függ sem a termelőeszközök tulajdonjogától, sem pedig a piacgazdaság meglététől, illetve meg nem lététől. A zsarnokság alatt éppen úgy létezik, mint a magáét szabadnak deklaráló piacelvű világban, monarchiában éppen úgy, mint köztársaságban.
A szerelem és a társadalom kapcsolata a jelenlegi társadalomtudományok fogalomrendszerén keresztül nem értelmezhető. A szerelem ugyan társadalmi jellegű fogalom, de egyáltalán nem olyan értelemben, hogy a statisztikák bármilyen információt képesek legyenek közölni róla. A szerelem ugyan társadalmi jelenség, de kizárólag az egyénre vonatkoztatva van értelme, számokkal nem kifejezhető, nem értékelhető. Talán ez az oka annak is, hogy a természettudományok sem tudnak mondani semmi lényegeset róla, még a pszichológia sem. Ahogy az ember sem fogható fel csontok, izmok és idegpályák összegének, a szerelem sem írható le úgy, mint libidó, termékenység, orgazmus és fajfenntartás összege.
Mivel szerelem és szabadság minden másnál szorosabban tartoznak egybe, kénytelen vagyok a szabadság fogalmával kissé hosszabban foglalkozni.
A szabadságfogalom és a hétköznapi emberi élet szükségleteinek egybevetése mindig árulkodik adott szabadságfogalom hiányosságairól. A szabadság az emberi élet teljességének egyfajta foglalata, ennek egy más megközelítése a szerelem. ilyen értelemben nem lehet nem tudomást venni a kor szabadságfogalmának torz mivoltáról. Pontosan annyira torz ez is, amennyire a szerelem különféle tudományos definíciói és megítélései.
Az úgynevezett liberális szabadságjogok a történelmi fejlődés termékei, bizonyos (kizárólag) politikai jellegű cselekvési lehetőséget biztosítanak az emberek számára, amelyek – ha valóban, de facto érvényben vannak – védelmet nyújtanak a gazdaságon kívüli kényszerrel szemben, de teljesen védtelenül hagyják őket a gazdasági kényszerrel szemben, amely a tényleges szabadságukat nem kisebb mértékben veszélyeztetheti, vagy éppen illuzórikussá teheti.
A mai világban a liberális szabadságjogok elavultak, csupán gyakran hangoztatott szólamként szerepelnek. Most, hogy a liberális piacgazdaság győzelmet aratott a létező szocializmus ellen vívott harcában – ahol az emberi jogokat fegyverként forgatva mindig kompenzálni tudta a keleti blokk embereinek lelkesedésével azon kiábrándultságot és szkepticizmust, amely a saját berkeiben alakult ki az emberi jogok mögött álló valósággal szemben.
A létező szocializmus bukása után azonban a liberális szabadságjogok kiüresedése egyre nyilvánvalóbbá válik. Nyilvánvaló, hogy kiegészítésre szorulnak, mert jelenlegi formájukban csökevényesek.
Ahhoz, hogy a szabadságjogok érvényesülése valódi szabadságot jelentsen, legalább az alább felsoroltakkal kellene kiegészíteni őket:
Még ez sem adná az emberi jogok teljességét, de biztosabb és emberibb életet teremthetne. Korlátozná természetesen az egyedül üdvözítő piacgazdaságot, lenyesné annak vadhajtásait, de még mindig nem volna a teljesség.
Viszont sokkal több lehetőséget adna a szerelemnek.
Folytatása következik.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Szerelem és líra - CCLXV.
Szerelem és líra - CCLX.
Szerelem és líra - CCLV.
Szerelem és líra - CCL.