Kis türelmet...
Hetvenegyedik rész
Hogy erről a pontról továbbléphessünk, le kell szögeznünk néhány dolgot. Ezek talán evidenciának tűn(het)nek, mégsem árt hangsúlyozni őket.
Bármennyire is evidenciának tűnnek, észben kell tartanunk ezeket az állításokat, sokkal fontosabbak, mint gondolnánk.
Nézzük tovább:
Ebből egyenesen következik az, hogy a lírai minőség nincs feltétlenül korrelációban azzal a kulturális értékrenddel, amit a hatalom képviseletében bárki megfogalmaz, vagy amelyet a hatalom oldaláról érvényre juttatni akarnak. Magyarán: nem feltétlenül az a lírai minőség, amit a hatalom ideológusai annak nyilvánítanak.
Ezek az utolsó gondolatok szöges ellentétben állnak a művészet intézményi elméletével, ezért más oldalról is meg kell világítanom őket.
A művészet intézményi elmélete alapjában fogyatékos, hiszen nem képes megnevezni az indokokat, amelyek alapján egyes produktumokat műalkotásnak nyilváníthat „a művészet világa”, másoktól pedig megtagadhatja ezt a státuszt. Ilyen indokok természetesen nincsenek, ezért az elmélet voltaképpen zárt körben mozog. Ha elfogadható indokok lennének, a művészet intézményi elmélete azonnal feleslegessé válna.
Emlékeztetnék: az elmélet szerint a művészet világa arra is jogosult, hogy egy sorozatgyártással készült terméket – amely a vele egy szériában készült többi termékkel minden tekintetben azonos – műalkotásnak nyilvánítson. A művész akaratlagos elhatározásán – azaz pillanatnyi szeszélyén – kívül nem lehetséges olyan indokot találni, amely a tradicionális esztétikai szempontoknak megfelelve kielégítő választ tudna adni. Marad a puszta, sivár szubjektivitás.
Ahogy az emberi ürülékből formázott „műalkotás” esetében is.
Esztétikai alapú indoklás nem lehetséges, kizárólag hatalmi alapú.
Ezért észre kell vennünk, hogy a művészet intézményi elmélete hallgatólagosan feltételezi a következőket:
Mindebből az következik, hogy a „művészet világa” olyan egyének csoportja, amely a társadalomban csak kétféle lehetséges státuszt tölthet be:
Amennyiben a „művészet világa” szakmai csoport lenne, magától értetődően képes volna nyilvános és megindokolt szakmai kritériumokkal felelni arra a kérdésre, mitől műalkotás valami, és mitől nem az egy másik. Az állítás fordítva is igaz: a „művészet világa” által műalkotásnak minősített objektumok ugyancsak magától értetődően képesek lennének a műalkotás nyilvános és megindokolt szakmai kritériumainak egyenként megfelelni.
Mivel ez nem áll fent, a „művészet világa” kizárólag kiváltságos csoport lehet.
Ha viszont ilyen értelemben vizsgálom, tagadhatatlanok vele kapcsolatban a következők:
A „művészet világa” kiváltságos jellege számos problémát vet fel. Egy magát demokratikusnak feltüntetni akaró társadalomban minden kiváltságos csoport léte aggályos.
Ideje visszatérnem a költészet szűkebb témájához. Mostantól kénytelen vagyok a következő két jelzős szerkezetet az alábbiak szerinti értelemben használni:
Magas költészet: Nem minőségi fogalom, hanem a hatalmi hierarchiában elfoglalt státusz, az „elit” által elfogadott, preferált és adott társadalomban létező legmagasabb minőségűnek kijelentett líra.
Minőségi költészet: Nem státusz, hanem minőségi fogalom; adott társadalomban létező legmagasabb lírai minőség, a hierarchiában elfoglalt státuszától függetlenül.
Folytatása következik.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Szerelem és líra - CCLXV.
Szerelem és líra - CCLX.
Szerelem és líra - CCLV.
Szerelem és líra - CCL.