Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Elfelejtettem a jelszavam 

Nem vagy belépve

Ez a funkció csak regisztrált tagoknak elérhető. Csatlakozz most a Networkhöz vagy ha már tag vagy, lépj be itt:

SZÁZHETVENHARMADIK RÉSZ

 

Valószínűleg a profanizálódás a legnagyobb veszedelem, ami a lírát fenyegetheti. Sőt, minden művészetre nézve ez lehet a legnagyobb veszedelem. Ez valóban felszámolással fenyeget; nemcsak a művészet, hanem minden érték következetes felszámolásával.

 

A román vallástörténész, Mircea Eliade vékony kötete, A szent és a profán a közelmúlt legfontosabb könyvei közé tartozik. A szerző ebben az ember két ellentétes létmódjaként határozza meg a szentet és a profánt.

 

A szent fogalmának gyakorlati kialakítása – a szakralizáció – voltaképpen vallásos jellegű viselkedést jelent, de nem feltétlenül kapcsolódik valláshoz; a világban létezés adta erkölcsi felelősséghez annál inkább.

 

Szakrális kapcsolatban állunk mindazzal, ami számunkra önmaga létezésének okából fontos. Különleges tiszteletet érzünk iránta, vonzódunk hozzá, becsüljük és védelmezzük. Sohasem a haszon miatt.

 

Nem azért tiszteljük, mert

 

Ø      Betartja az általunk hozott szabályokat

Ø      Anyagi hasznot hajt a számunkra

Ø      Fontos pozíciókhoz vagy egyéb előnyökhöz juttat.

 

Lehet, hogy mindezekre képes, de ez minket nem érdekel, a számunkra ezek egyike sem releváns.

 

Ami szent a számunkra, azt őszintén tiszteljük.

 

Ø      Nem képmutatásból

Ø      Nem nevelési vagy egyéb kényszer okán

Ø      Nem azért, hogy mások lássák.

Ø      Nem is azért, mert előnyöket várunk tőle.

 

Őszintén tiszteljük.

 

Az őszinte tisztelet nem számol, és nem mérlegel. Legfőbb ismertetőjegye a hűség.

 

Szakrális tiszteletünk tárgyát nem vitatjuk, nem kritizálgatjuk, és nem áruljuk el. Ha mégis konfliktusba kerülünk vele, beleroppanunk.

 

Szakrális viszonyban állunk mindennel és mindenkivel, akit vagy amit szeretünk. A szakrális kapcsolathoz minden társul szegődik a hit. Őszintén hiszünk szeretetünkben a szeretett lény, dolog, fogalom különleges értékében. A hit ereje önmagában van, bizonyításra, levezetésre nem szorul, ilyesmit nem is igényel.

 

A szakrális jellegű kapcsolat az emberi lét alapjai köz tartozik. Normális esetben az ember eleve szakrális jellegű kapcsolatokba születik. Az anya-gyermek, illetve az apa-gyermek kapcsolat a legerősebb szakrális jellegű emberi viszonyok közé tartozik, amennyiben jól működnek. Alapjuk az anyai és az apai felelősség, amely idővel – évek, évtizedek múltával – maga mellé neveli a gyermeki felelősséget. Normális esetben a gyermek maga körül lát egy másik, igen fontos szakrális jellegű kapcsolatot, szüleik szerelmét, férj és feleség szakrális kapcsolatát, egymás iránti felelősségét.

 

Szakrális jellegű emberi kapcsolatok:

 

v     Barátság

v     Szerelem

v     Tisztelet

v     Szülő-gyermek kapcsolat

v     Testvérek kapcsolata

 

Szakrális mindaz, ami érzelmi és erkölcsi egységet teremtve túlmutat az egyéni lét határain.

 

Szakrális kapcsolat fűzhet bennünket a következőkhöz:

 

v     Szerelem

v     Család

v     Haza

v     Meggyőződés

 

Profán szemszögből ezek üres erkölcsi csigaházak. A profán módon nevelt, és kizárólag profán módon létezni tudó – voltaképpen súlyosan fogyatékos – ember ezeket valóban képtelen értelmezni. Nem képes megérteni, miért tart ki valaki a társa mellett, amikor olyanok is érdeklődnek utána, akik „csinosabbak és fiatalabbak”, esetleg „többet keresnek”; vagy miért kockáztatja valaki az életét a túlerővel szemben ahelyett, hogy „kiegyezne” vagy külföldre menekülne.

 

Szakralizáció nélkül emberi közösség nem létezik.

 

Nagy sportegyesületünk területén elvárják a fiataloktól, hogy minden felnőttnek előre köszönjenek, ráadásul a létesítmény egész területén tilos a fülhallgató.

 

Ugyanakkor gügye reklám üvölti a fülünkbe, hogy „hallgass zenét bárhol és bármikor”.

 

Ez a két példa jellemzi szent és profán alapvető különbségét a hétköznapok szintjén. A reklám a felelőtlenség terméke, semmi egyéb nem érdekli, csak az, hogy minél nagyobb számban adhassa el a portékáját. Ha a világot fülhallgatós idióták népesítik be, azokat kell vevővé tenni; tevékenységének következményei nem érdeklik – ami a felelőtlenség tipikus esete.

 

Ezzel szemben a sportegyesületben tudják, hogy eredményes munka csak ott folyhat, ahol gátat vetnek a profán közönynek, a bunkóságnak.

 

Mi is hát a profán?

 

Folytatása következik.

 

 

Címkék: esszé tanulmány

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu