Kis türelmet...
SZÁZÖTVENKILENCEDIK RÉSZ
Voltaképpen ez a leglényegesebb kérdés. Ha a művészet az emberi kultúrában nem közérdekű, hanem csupán egy jól meghatározható csoporthoz köthető jelenség volna, igazat kellene adnunk a művészet intézményi elméletének. Ebben az esetben a művészetnek nem is lehetne az egész emberi társadalom szempontjából fontos funkciója.
Csakhogy…
A művészetnek az emberi kultúra történetében eddig betöltött szerepe eleve kétségbe vonja azt a feltételezést, hogy a művészet valamely jól elkülöníthető csoport belügye volna.
Mi is a műalkotás a művészet intézményi elmélete szerint?
„Műalkotás az, amit a művészet világa annak tekint.”
Az úgynevezett definíció eleve fogyatékos, filozófiai értelemben hasznavehetetlen.
Ezt könnyű bebizonyítani, elég csak áttekinteni, hogy mi mindent kell(ene) feltételeznünk, ha ezt a meghatározást igaznak fogadnánk el:
v Művészet az, amit a „művészet világa” csoportjához tartozó, „művész” státuszba sorolható emberek művelnek.
v A „művészet világa” az, ahová a „művész” státuszba tartozó emberek tartoznak.
v Művész az olyan ember, aki a „művészet világához” tartozik.
Tipikus circulus vitiosus. Hiányzik belőle egy igen lényeges momentum: a tartalom. A definíció alkalmatlansága napnál világosabb.
A művészet fogalmát különböző korokban igen eltérően próbálták definiálni. Az ókori görögök művészet-értelmezésében például igen fontos elem volt az, hogy a művész alkotásait a szabad idejében, saját kedvére és örömére hozza létre, és a műalkotások a piacon áruként nem jelennek meg. Ezért például nem tekintették művészetnek a festészetet és a szobrászatot, mivel a festő és a szobrász a műveiért pénz fogadott el, sőt ebből élt. Ezért az antik görög szemében a festészet és a szobrászat kenyérkereső mesterségek voltak, és nem soroltattak a művészet kategóriájába.
Ez látszólag igen távol van eddigi témánktól, de érdemes elgondolkodni rajta. Az ókorban és később is gyakran szerepelt a művészet definíciójában valami olyan kitétel, hogy a műalkotás erkölcsi mozzanatot tartalmaz, ezért a műalkotás lényege sohasem áru-mivoltában ragadható meg.
Ezt a gondolatot egyelőre eltenném későbbre.
Van azonban az ókori művészeti gondolkodásnak egy másik fontos hagyománya is, igen erős hangsúlyt kapott benne a költészet és az irodalom. A költő, író státuszát egészen különleges emberi helyzetnek fogták fel.
Ezt támasztja alá egyebek között az is, hogy a kilenc Múzsa közül hány képviselte a költészetet és az irodalmat.
Nézzük csak:
v Euterpé – lírai költészet (Nem az általunk használt értelemben
v Polihümnia – vallásos költészet
v Erato – szerelmi költészet
v Kalliopé – nagyepika
v Melpomené – tragédiaköltészet
v Thaleia – komédiaköltészet
Hat Múzsa! A Múzsák kétharmada az irodalomhoz és a költészethez tartozott, és ennek is a fele a mai értelemben vett lírához.
Ez is jelzi, hogy a költészetnek a művészetek között igen különleges státusza van.
Ideje ezt körüljárnom.
Folytatása következik.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Szerelem és líra - CCLXV.
Szerelem és líra - CCLX.
Szerelem és líra - CCLV.
Szerelem és líra - CCL.