Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Elfelejtettem a jelszavam 

Nem vagy belépve

Ez a funkció csak regisztrált tagoknak elérhető. Csatlakozz most a Networkhöz vagy ha már tag vagy, lépj be itt:

SZÁZÖTVENEDIK RÉSZ

 

v     Vajon a „minden egész eltörött” örökös ismételgetése valóban felment-e bennünket bármilyen felelősség alól?

 

Ez sokkal nehezebb kérdés annál, amilyennek tűnik. Látszólag nagyon könnyű a válasz, ha csak a józan ész egyszerű dimenziójának oldaláról közelítjük meg, hiszen a kérdés nyilvánvalóan abszurd.

 

Csakhogy…

 

A legújabb kori hivatalos líra önvédelmének igen fontos eleme az a gondolatrendszer, amely arról igyekszik meggyőzni bennünket, hogy a líra valamely, a józan ész dimenziójáról merőben különböző szférában mozog, ahol az egyszerű hétköznapi logika érvénytelen. Ezért a líra szavai és szószerkezetei „nem azt jelentik” amit egy hétköznapi párbeszédben jelentenének, talán még a közönséges képzavar se képzavar.

 

Fentebb, ahol Petri versével foglalkoztam, már érintettem ezt a nagyon is fontos kérdéskört. A tanulmány lezárásában újra vissza kell majd térnem rá.

 

Külön dimenzióban mozog-e a líra? Hivatalosan nyilvántartott, kinevezett és díjazott kanonizált költőink légiói valóban a Parnasszus olyan beláthatatlanul magas és fennkölt régióiban vitézkednek, ami a hétköznapi ember, az „alacsony tömeg” számára érthetetlen és felfoghatatlan?

 

Napjaink hivatalos költői ezek szerint meghaladják a jelen normális kommunikációjának szintjét?

 

Esetleg más fajhoz tartoznak? Genetikailag fejlettebbek a többi embernél?

 

Nem hinném.

 

Az ilyen típusú manipuláció talán olyan régi, mint maga a világ.

 

Időről időre, a történelem szinte minden korszakában meg akarják győzni az embereket, hogy a hétköznapi, természetes emberi érzelmeknél, értékeknél van, ami „sokkal fontosabb”. Van valami magasztos, fennkölt, amit a hétköznapi szív és agy nem foghat fel, valami mérhetetlenül fenséges.

 

Korábban már beszéltem Corneille darabjairól, egy pillanatra visszatérek.

 

A Horatius arról akarja meggyőzni nézőit és olvasóit, hogy a hősnek „a kötelesség” teljesítése érdekében le kell gyilkolnia húgai szerelmeit. Mi az, amit a felfoghatatlanul értelmetlen és embertelen áldozatért kap cserébe a „hős” Horatius és városa? Alba Longa behódol Rómának…

 

Itt lepleződik le a „fennkölt érték” gügye manipulációja. A „magasztos kötelesség” bizony nem egyéb, mint az abszolutizmus sugallta sivár parancs-erkölcs felmagasztalása. Nem sokkal több üres propagandánál, ahogy az általa hirdetett erkölcs sem jobb az SS „morálnál”: „becsületem a hűség”.

 

Az ilyesmi utólag mindig lelepleződik. Az utókor könnyedén rájön, hogy a király meztelen volt. A rajongva tisztelt „magasztos” értékből semmi sem marad.

 

Corneille manipulációja viszonylag egyszerű, jelenlegi kanonizált líránké kissé bonyolultabb.

 

Folytatása következik.

 

 

 

Címkék: esszé tanulmány

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu