Kis türelmet...
Szent Borbála (idegen nyelveken Barbara) ünnepe már a második adventi
hétre, december 4-re esik. A legenda szerint Kisázsiában élt és
kereszténységéért lefejezték Szent-Borbálát. Hajdan a lányok
pártfogójuknak tekintették, ezen a napon a cseresznyefa ágát vízbe
tették, az ha karácsonyra kivirágzott, az házasságot jelentett.
Délnyugat-Magyarországon e napon tilos volt mindenféle nõi munka. Egyes
helyeken a férfi vendég nem volt szívesen látott, mert elvitte a ház
szerencséjét.
Barbara a bányászatnak, a jó halálnak, és sok városnak védőszentje.
Jelképe a három ablakú torony, mely a Szentháromságra utal, a kehely, a
pálmaág, melyet Krisztustól kap szüzessége jelképeként. Mivel Borbála a
tüzérek védőszentje is, ebből a hiedelemkörből származik a
néphagyományban az a szokás, miszerint Borbála napján csak férfiaknak
szabad tüzet rakniuk, sőt egyes vidékeken ezen a napon nők nem is
dolgozhattak.
Asszonyi dologtiltó nap.
-- Söpörni nem szabad, mert a lány kisöpri a szerencsét.
-- A női látogatót söprűvel verik ki a házból, mert azért jött, hogy elvigye a szerencsét.
-- Ruhát nem teregetnek ezen a napon, mert a boszorkány megrontja a ruha tulajdonosát.
-- Sem ajándékot, sem kölcsönt nem adnak, nehogy elvigye a szerencsét.
-- Borbála-napkor nem szabad fonni. Azért nem nyúlnak a rokkához,
mert Borbála bedobná az ablakon az orsót, a fonál kóccá válna, és a
marhák lábára tekeredne, azok pedig megsántulnának.
-- Nem szabad varrni, akárcsak Lucakor, mert bevarrnák a tyúkok fenekét
Borbála-ág vágása
A magyar középkor egyik legismertebb szentje és vértanúja, aki
Nikodémiában élt az i. sz. 4 században. Elõkelõ pogány úrnak,
Dioscurosnak volt a lánya. Legendáját az Érdy-kódex rögzítette. E
szerint Dioscuros nagyon féltette szép és okos leányát a keresztény
vallástól, ezért egy félreesõ, magányos toronyba záratta. Borbála
azonban fogságában hírt kapott Origenes alexandriai bölcsrõl, és írt
neki, kérve, hogy ismertesse meg Krisztus tanításával. Origenes
elküldte hozzá Bálint nevû papját, aki azután titokban megkeresztelte.
Apja, hogy kedvébe járjon leányának, fürdõházat épített neki. Borbála
azonban az ott álló bálvány szobrát összetörte, és a falba még egy
harmadik ablakot is vágott, hogy az a Szentháromságra emlékeztesse.
Dioscuros erre féktelen haragra gerjedt, és meg akarta ölni a lányát
aki a pusztába menekül elõle, de két pász tor visszahurcolta. Erre a
pogány férfi apához méltatlan kegyetlenséggel megkínoztatta Borbálát,
majd elküldte a császárhoz, hogy ítélje halálra. Miximianus
felszólította a szüzet, hogy mutasson be áldozatot a pogány isteneknek
s mikor azt megtagadta újra megkínoztatta, majd börtönbe vetette. A
fogságban Jézus megjelent a szenvedõnek mennyei võlegényeként,
vigasztalta, erõsítette. Erre a lány testérõl eltûntek a kínzások
nyomai. Másnap a császár ezt a pogány istenek segítségének
tulajdonította, s amikor feltevése ellen Borbála tiltakozott, égõ
fáklyát dobott az arcába, majd meztelenül kergettette végig a város
utcáin. Imádságra Isten angyala ruhával borította be az ártatlan szûz
testét. Maximianus dühe emiatt csak fokozódott, halálára ítélte, és a
kivégzést a lány apjára bízta, aki lefejezte. Hazatértében azonban a
"mennybõl tûz szálla reá és megemészté õtet". Legendája alapján Borbála
a jó halál, a bányászok, a tüzérség, várak, erõdök védõszentje, akit
pálmaággal, toronnyal, kehellyel, könyvvel szoktak megörökíteni. A
brassói Fekete-templomban található egyik legszebb ábrázolása: Szûz
Mária Jézussal, Katalin és Borbála között. Selmecbányán fején
koronával, kezében bányászfáklyával áll a szobra. Híres a csehországi
Kutná Hora bányászváros Borbálának szentelt gótikus temploma is. De
Dorogon, Salgótarjánban, Pécsett is igen tisztelték. Legendáját több
középkori freskó is bemutatja. A felvidéki jekelfalusi és a
székelyföldi bögözi templomban úgy ábrázolták, hogy fejére Krisztus
menyegzõi virágkoszorút helyez, a vele való misztikus egyesülés
jelképeként, mire sebei begyógyulnak. A Borbála-nap legfontosabb népi
hagyománya, a Borbála-ág vágása is erre az eseményre utal. A lányok
ilyenkor cseresznye- vagy orgonaágat törnek, vízbe helyezik, s ha
kizöldül, hamarosan férjhez mennek. A zöld ág az élet jelképe, õsi
szimbólum. De vallásos tartalma is van: az ártatlanság, a szüzesség, a
kegyelmi állapot jelképe. Tannhauser ismert történetében is a
megtisztulást, a bûnbocsánatot jelenti
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Márton napja
Mementó
Kezemben virág...
Földünkért világnap, október 21