Kis türelmet...
Mese az összetört tükörről
Fõiskolai elõadások és hosszú értekezletek végén gyakran hangzik
el a kérdés: "Van valakinek kérdése?" Akkor, amikor a hallgatóságot már
úgyis elárasztották információval, és különben sincs több idõ. Ilyenkor
az embernek biztosan lenne egy-két kérdése. Például: "Mehetünk már
végre?" vagy "Mi a fenére volt jó ez az egész értekezlet?" vagy "Hol
lehet itt inni valamit?" A gesztus célja gondolom az, hogy az elõadó
jelezze vele, mennyire nyitott, de ha valóban felteszel egy kérdést, az
elõadó is, a közönség is gyilkos tekintettel néz rád. És mindig akad
egy hülye - egy stréber idióta -, akinek van kérdése. Az elõadó pedig
válaszol rá. Azzal, hogy nagyrészt elismétli azt, amit egyszer már
elmondott.
De ha még maradt egy kis idõ, és egy kis csend támad a
felszólítás után, általában fel szoktam tenni a kérdések kérdését: "Mi
az élet értelme?" Az ember sohasem tudhatja, hátha valaki tudja rá a
választ, és nagyon bánnám, ha lemaradnék róla, csak mert túl nagy a
társadalmi gátlásom ahhoz, hogy én tegyem fel a kérdést. Amikor viszont
felteszem, rendszerint abszurd húzásnak tekintik - az emberek nevetnek,
bólogatnak, összepakoljak a cuccaikat, és az értekezlet ezzel a
nevetséges megjegyzéssel véget is ér. Egyszer, egyetlenegyszer történt
csak meg az, hogy feltettem a kérdést, és komoly választ kaptam rá.
Olyat, mely máig emlékezetes a számomra.
Mindenekelõtt el kell mondanom, hol történt, mert maga a
színhely is különös jelentõséggel bír. Görögországban vagyunk. Egy
Gonia nevezetû falu közelében, Kréta szigetének egyik sziklás öblében
áll egy görög ortodox rendház. Mellette, a rendház által adományozott
telken mûködik egy intézet, amelyet az emberek közötti megértésnek és
megbékélésnek, különösen pedig a németek és a krétaiak egymáshoz való
újbóli közeledésének szenteltek. Valószínûtlen feladat, tekintve a
háborús idõk keserû emlékét. A helyszín azért lényeges, mert az épület
a malemi kis tábori repülõtérre néz, ahonnan a náci ejtõernyõsök
megszállták Krétát, és ahol a parasztok konyhakéseket és kaszákat
forgatva megtámadták õket. A megtorlás rettenetes volt. Egész falvak
lakosságat állítottak sorba és lõtték agyon, amiért megtámadták Hitler
elit alakulatait.
Magasan az intézet fölött temetõ van, benne egyetlen kereszt,
amely a krétai partizánok tömegsírját jelöli. Az öböl túloldalán pedig,
egy másik hegyen van a náci ejtõernyõsök katonai temetõje. Az
emlékmûveket úgy helyezték el, hogy mindenki lássa õket, és örökké
emlékezzenek az eseményre. Végül is a krétaiak egyetlen fegyvere a
gyûlölet maradt, és sokan megesküdtek, hogy ezt a fegyvert soha nem
fogják letenni. Soha többé.
A történelem eme vészterhes díszletei között, ezen a helyen,
ahol a gyûlölet sziklája vastag és kemény, törékeny paradoxon egy olyan
intézet léte, amelyet a háború ejtette sebek begyógyítására hoztak
létre. Hogy került ez ide? A válasz egy férfi neve. Alexander
Papaderoszé. Filozófusdoktor, tanár, politikus, athéni lakos, de ennek
a földnek a szülötte. A háború végeztével arra a meggyõzõdésre jutott,
hogy a németek és a krétaiak sokat nyújthatnak egymásnak - sokat
tanulhatnak egymástól. Hogy példát mutathatnak. Mert ha õk képesek
egymásnak megbocsátani és alkotó kapcsolatot létrehozni, akkor minden
nép képes rá.
Hogy rövidre fogjam a történetet, Papaderosznak sikerült. Az
intézet valóra vált - eszmecsere terepe lett az iszonyat színhelyén -,
és valóban alkotó együttmûködés forrásává vált a két ország között. Már
több könyvet is írtak azokról az álmokról, amelyek azáltal váltak
valóra, amit az egyik nép a másiknak adott e helyen.
Mire én az egyik nyári ülésszakra az intézetbe érkeztem,
Alexander Papaderosz már élõ legenda volt. Elég volt egy pillantást
vetni rá: energia, fizikai erõ, bátorság, intelligencia, szenvedély és
lendület sugárzott belõle. Amikor pedig elbeszélgetett, vagy kezet
rázott vele az ember, vagy jelen volt, ahol beszélt, megtapasztalhatta
kivételesen felvillanyozó emberségét. Kevés férfiú ér fel saját
hírnevéhez, amikor közelebbrõl megismeri az ember. Alexander Papaderosz
kivétel ez alól. A görög kultúrával foglalkozó, és a Papaderosz által
Görögország minden vidékérõl meghívott értelmiségiek és szakemberek
vezette kéthetes szeminárium utolsó délelõttjének utolsó elõadásán
Papaderosz felemelkedett a terem végében álló székérõl, elõrement, ott
megállt az egyik nyitott ablakon beözönlõ ragyogó görög napfényben, és
kinézett. Mi pedig követtük a tekintetét az öblön át egészen a német
temetõt jelzõ vaskeresztig. Azután megfordult. És elõadta a rituális
gesztust: - Van valakinek kérdése? Csend ülte meg a termet. Ez a két
hét egy egész életre elegendõ kérdést vetett fel, de pillanatnyilag
csak a csönd létezett.
- Nincs kérdés? - Papaderosz tekintete végigpásztázott a termen. Nos jó. Föltettem a kérdést.
- Dr. Papaderosz, mi az élet értelme?
A szokásos nevetés jött válaszul, mindenki indulásra készen
mocorgott. Papaderosz kezével csendet intett, és hosszasan rám nézett,
szemével azt firtatva, komolyan kérdeztem-e. A szemembõl pedig azt
olvasta ki, hogy igen.
- Rögtön válaszolok a kérdésére. Nadrágzsebébõl elõvette
tárcáját, egy darabig egy bõr pénztárcában kotorászott, aztán
kihalászott egy apró, kerek tükröt, nagyjából akkorát, mint egy
negyeddolláros. És a következõket mondta:
- Kisgyermekkoromban, a háború alatt nagyon szegények voltunk,
egy eldugott faluban éltünk. Egy nap az úton találtam egy darabokra
tört tükröt. Egy német motorbiciklit lõttek ki azon a helyen. -
Megpróbáltam összeszedni a tükör összes darabját, hogy összerakjam, de
lehetetlen volt, így csak a legnagyobb darabot tartottam meg. Ezt itt
ni. Aztán egy kövön kör alakúra csiszoltam. Játszani kezdtem vele, mint
valami játékszerrel, és elbûvölt az, hogy olyan sötét helyekre
tükrözhetem vele a fényt, ahova a nap sohasem sütött be - mély
lyukakba, repedésekbe és sötét beugrókba. Sportot ûztem abból, hogy
fényt bocsássak a legeldugottabb helyekre is.
- Megtartottam a tükröcskét, és ifjúkorom üres pillanataiban
elõvettem. És újra elfogadtam a játék nyújtotta kihívást. Amikor
férfivá értem, rájöttem, hogy ez nem egyszerûen gyermekjáték, hanem
annak a metaforája, hogy mit is kezdhetek az életemmel. Rájöttem, hogy
nem én magam vagyok a fény, még csak nem is a fényforrás. De a fény -
az igazság, a megértés, a tudás - létezik, és sok sötét helyen csak
akkor fog fényleni, ha én odatükrözöm. Csak egy szilánkja vagyok annak
a tükörnek, amelynek teljes alakját és formáját nem ismerem. Ennek
ellenére azzal, ami a rendelkezésemre áll, fényt tükrözhetek a világ
sötét zugaiba - az emberek szívében lévõ fekete foltokra -, és némely
emberekben bizonyos dolgokat megváltoztathatok. Ez az, amire én
törekszem. Ez az én életem értelme.
Aztán fogta a tükröcskéjét, óvatosan tartva befogta az ablakon
beáramló nappali fény sugarait, és az arcomra meg a padon összekulcsolt
kezemre irányította.
Sokat elfelejtettem már abból, amit azon a nyáron a görög
kultúráról tanultam. De emlékezetem tárcájában még ma is ott hordok egy
kicsiny kerek tükröt.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Benedek Elek születésnapja 1859. szeptember 30.