Kis türelmet...
NEMES NAGY ÁGNES (Bp., 1922. január 3. – Bp., 1991. augusztus 23.)
Az Újhold című folyóirat köréhez tartozott. Az objektív lírai irányzat képviselője. Költészetében az elhagyott, látomásokkal szembesülő ember kapaszkodik abba, amit megfoghatónak tart. Ezt már első kötete (Kettős világban, 1946) is jelzi. Az öröklét és földi élet abszolút egységeit mutatja be Napforduló (1967) kötete Ekhnáton-ciklusában. Az esszé megújítója. 64 hattyú (1975) című könyve alkotás-lélektani, vers- és műfordítás-gyakorlati, verselemző témákkal foglalkozik. A hegyi költő (1984) esszémonográfia a babitsi költészetet objektív lírakezdetként felfogó értelmezésével a költőnő életművének egyik csúcsteljesítménye. Népszerű gyermekversei, meséi (Aranyecset, 1962; Bors néni, 1978) a műfaj lehetőségeit gazdagították, mai napig a gyermekirodalom legszebb alkotásai közé tartoznak
“A költők többnyire vonakodnak kiadni magukat, nem szeretik vagy nem is tudják magyarázni verseiket. Nemes Nagy Ágnes, mint annyi másban, ebben is kivétel volt. Maga adta kezünkbe lírája kulcsait. És mert páratlanul tudatos, villámlóan okos, magát, mesterségét, ihlete (jobb híján használom ezt a hozzá nem nagyon illő szót) természetét szenvedélyesen, már-már természettudományos megbízhatósággal boncolgatta, a kulcsok csakugyan beleillenek a zárba. “
Lator László: Nemes Nagy Ágnes
Anyanyelv
(részlet)
De hát miért is van annyiféle nyelv a világon? A költő csak néz és csodálkozik. Nem, nem gondol a nyelvek kialakulásának oly homályos őstörténetére (vagy élettanára? lélektanára, filozófiájára?), csak a saját mesterségére gondol. Hiszen ő – a versíró – érzi legerősebben a nyelvvel élők között egy-egy kifejezés másképp-nem-lehet-jét, mozdíthatatlan evidenciáját, szavakba horgonyzottságát. Mindig újra kínos tapasztalat rájönnie, hogy a költői evidencia anyanyelvi határig tart. Mért is hívhatják az asztalt table-nak, ha asztalnak hívják? Mért hívhatják másképp a hattyút, a vért, a jobbra csavaró borkősavat? Hány nyelv férhet el az emberiség tudatában? Vagy ne kérdezzük ezt? Ne kérdezzük, hogy hány angyal férhet el egy tű hegyén?
Január
Hová jutottam? Nem tudom.
Szeretni, nem szeretni vétek.
Ha volna még akáclevél,
azon számlálnám érverésed.
A magamét is számolom,
a csontok közti félsötétet
fél éjszakán át szaggatom –
ha volna még akáclevál,
felelni tudna értem, érted –
egy alvadt vér a mellkasomon.
Hogy füstölt a folyó,
hogy füstölgött a téli alkonyban!
Érzett az alvilági hő,
még átsütött a földalatti katlan,
melyből zubogva tört elő –
a zúzmarás, fehér sötétben
egy sor fekete nád, s a gyéren
hófoltos, néma, sík mező –
hogy füstölögne itt a vérem,
az alvilágból felszökő,
hogy füstölögne a félsötétben.
Hosszabbodik a nap az évben
ez szült: téli napforduló.
Most kéne újrí megszületni,
mint egy folyó.
Vagy a sötét, magánvaló
természet odvaiba halva,
hol nem nő már akáclevél,
inkább letérdelek a partra,
S a sűrű alvilági vízzel
még gyéren szálldogál a hó
keresztet rajzolok magamra.
Fák
Tanulni kell. A téli fákat.
Ahogyan talpig zúzmarásak.
Mozdíthatatlan függönyök.
Meg kell tanulni azt a sávot,
hol a kristály már füstölög,
és ködbe úszik át a fa,
akár a test emlékezetbe.
Meg kell tanulni azt a sávot,
hol a kristály már füstölög,
és ködbe úszik át a fa,
akár a test emlékezetbe.
És a folyók a fák mögött,
a vadkacsa néma szárnyait,
a vakfehér, kék éjszakát,
amelyben csuklyás tárgyak állnak,
meg kell tanulni itt a fák
kimondhatatlan tetteit.
A szomj
Hogy mondjam el? A szó nem leli számat:
Kimondhatatlan szomj gyötör utánad.
– Ha húsevő növény lehetne testem,
belémszívódnál, illatomba esten.
Enyém lehetne langyos, barna bőröd,
kényes kezed, amivel magad őrzöd,
s mely minden omló végső pillanatban
elmondja: mégis önmagam maradtam.
Enyém karod, karom fölé hajolva,
enyém hajad villogó, fekete tolla,
mely mint a szán suhan, suhan velem,
hintázó tájon, fénylőn, végtelen.
Magamba innám olvadó husod,
mely sűrű, s édes, mint a tópusok,
és illatod borzongató varázsát,
mely, mint a zsurlók, s ősvilági zsályák.
És mind magamba lenge lelkedet
(fejed fölött, mint lampion lebeg).
Magamba mind, mohón, elégitetlen,
ha húsevő virág lehetne testem.
– De így? Mi van még? Nem nyugszom sosem.
Szeretsz, szeretlek. Mily reménytelen.
Hóesésben
Szakad a hó nagy csomókban,
veréb mászkál lent a hóban.
Veréb! Elment az eszed?
A hóesés betemet.
Nem is ugrálsz, araszolsz,
hóesésben vacakolsz.
Fölfujtad a tolladat,
ázott pamutgombolyag.
Mi kell neked? Fatető!
Fatető!
Deszka madár-etető.
Virágének
Szép fényes délben mentem a réten
Zsálya virított az árokszélen
Az árokszélen szép piros zsálya:
Eszembe jutott a szája
Szép fényes délben mentem a réten
Mégis botoltam árokba léptem
Fekete küllős fekete nap
Szeme sütött az égen
Ekhnáton jegyzeteiből
(részlet)
Valamit mégis kéne tennem,
valamit a gyötrelem ellen.
Egy istent kellene csinálnom,
ki üljön fent és látva lásson.
A vágy már nem elég,
nekem betonból kell az ég.
Hát lépj vállamra, istenem,
én fölsegítlek. Trónra bukva
támaszkodj majd néhány kerubra
A lovak és az angyalok
(részlet)
Mert végül semmisem marad,
csak az angyalok s a lovak.
Csak állnak lent az udvaron,
az angyalok meg a szobámban;
csellengnek néha szinte százan -
egy lény mit is tesz önmagában?
Feldobrokol, s ismét megáll,
vagy szárnyát csattogtatja olykor,
mint egy szellőzködő madár.
Csak állnak és nincs semmi más,
csak látvány és csak látomás,
csak láb, csak szárny - az út, az ég,
bennük lakik a messzeség -
oly távol vannak, oly közel.
Talán ők már nem hagynak el.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!