Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Elfelejtettem a jelszavam 

Nem vagy belépve

Ez a funkció csak regisztrált tagoknak elérhető. Csatlakozz most a Networkhöz vagy ha már tag vagy, lépj be itt:

István blogja

Győrben a Személypályaudvart  (a civilek elnevezése szerint a Nagyállomást) 1957-58-ban
adták át. Az állomásépületet, a Szigetperonokat (perontetőkkel) és az aluljárókat.
Ekkor az aluljárók a Belváros felől a bejárati (pénztárak) és a kijárati (ruhatári) oldalról a hetedik vágányig voltak járhatóak.  A kijárati oldalon levő aluljárót - hosszas huzavona után -  csak a hetvenes években nyitották meg Nádorváros felé.
Volt (illetve van is)  még egy aluljáró, amelyiken a poggyászosok, postások tudtak volna a targoncáikkal és pótkocsijaikkal közlekedni.  Minden peron végén van egy liftakna, amelyiken az aluljáróból fel lehetett volna hozni a targoncát lifttel.

Címkék: 50 év vasúti történetei

Tovább 

           Minden közösségben előfordul, hogy valakit kiszemelnek a többiek és a tréfák, viccek célpontjába helyezik.
Előfordul, hogy az áldozat nem ugyanaz a személy, hanem alkalmanként változhat.
Ilyen alkalom lehet a házasságkötés, (gyermek  esetleg unoka) születés, de akár a szeretett footballcsapat veresége is.

Az 1960-70-es években még volt Vasúti rendőrség.  A rendőrörs kinn volt az állomáson és egy-két vasúti rendőr mindíg szolgálatban volt.  Nagyon sokszor segítettek a renitenskedők megfékezésében.

Címkék: 50 év vasúti történetei

Tovább 

Ma már nem kötelező a katonaság.

Amikor én sorköteles voltam, még kötelező volt. 
Olyannyira, hogy a katonai idő 27 hónap volt.  Sokan féltek is tőle.
Egy részük azért, mert ez a két és negyed év nem volt leányálom. Kiesés volt a munkából.
A vasútnál ez az idő arra is elég volt, hogy valaki a megszerzett szakvizsgáját "elveszítse".
A munkaidő két éves megszakítása ugyanis azzal járt, hogy új szakvizsgát kellett tenni, mielőtt újra felvehette volna a munkát.  Márpedig a szakvizsga megszerzése elég sok tanulással járt, mert például egy Forgalmi vizsgához 10-12 Utasítást kellett megtanulni.

Címkék: 50 év vasúti történetei

Tovább 

Már említettem, hogy az 50-es évek végén, de a 60-as évek elején is a vasúton hármas túrban (három műszakban)  dolgoztunk.  Vasutas nyelven 12/24-ben.  Amiből a 12 óra a munkaidő, a 24 óra pedig a szabadidő volt. Ebből a 24 órából azért leszámíthatjuk a hazaérkezést, ami esetenként (vidékről bejáróknak) több, mint egy óra, a szolgálatba utazás ugyancsak ennyi.
Ezt persze nem nagyon emlegethettük, mert a válasz az volt, hogy a vidéken lakás az kedvezmény.   Ebben van valami igazság, ha beleszámítom, hogy a vasutasok utazási kedvezménye véges volt.  Szabadjegyet  -  bármilyen viszonylatban  - hármat vehettünk igénybeéve4nként,  személyzeti jegyet, az arcképes  felmutatása mellett korlátlan mennyiségben, még a hajóra is.  (a személyzeti jegy nagyon olcsó volt!).

Címkék: 50 év vasúti történetei

Tovább 

Amikor a morse-távírókat felváltották a vasúton is a telefonok, azt hittük, hogy meg fognak szűnni a félreértések, ami abból adódott, hogy vagy az üzenetíró vagy az üzenet olvasója nem ismerte tökéletesen a morse abc-t.  Vagy az üzenet írója kétbalkezes volt.

A telefonokról tudni kell, hogy a vasút külön üzemi telefont használt, amivel az ország területén, de még azon kívül is térítésmentesen lehetett telefonálni azok között, akiknél az üzemi telefon be volt kötve.  Általában vasúti szolgálati helyeken, szolgálati lakásokban és néhány, úgynevezett nyilvános telefon is volt az állomásokon elhelyezve. 

Ezen kívül a forgalmi irodákban illetve olyan helyeken, ahol az utasokkal, fuvaroztatókkal  kellett kapcsolatot tartani, volt "postai"  telefon is.

Címkék: 50 év...

Utolsó hozzászólás

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Annyira jól ,élvezhetően írsz ,csak jól járunk veled!Mi,a "fogyasztók"!

Tovább 

Bár a vasúti pályát és járműveket a háború után nagy mértékben felújították, átépítették, a fejlődés sosem volt arányban a jelentkező igényekkel.
Baleseti veszély a pálya vagy a járművek hiányosságaiból jelenleg is fennáll.
Hiba volna azonban minden balesetet a  műszaki hiányoságokra fogni.
Nagyon sok esetben a baleset valamilyen emberi magatartás következménye. Ráadásul nem is csak egy, hanem legalább kettő  vagy több ember mulasztása kell ahhoz, hogy egy baleset bekövetkezzen.

Címkék: 50 év...

Tovább 

Aki már részt vett benne, tudja, hogy az éjszakai szolgálat milyen hosszú tud lenni.
Már maga a 12 óra is hosszú, de ha hozzáadom az utazást is  15-16 órára is elhúzódhat.
Nekem például délután fél ötkor el kellett jönnöm hazulról, hogy beérjek vonattal Győrbe.
A szolgálat után reggel, a nyúli vonat csak 7 óra után indult. Mire hazaértem már fél nyolc volt.
Volt aki még messzebbről járt be.  Elkésni nem volt szabad.
Azt mondták, hogy a vidéken lakás kedvezmény.

Címkék: 50 év

Tovább 

Amikor a "Brazil" barátom az apjával és még egy vasutassal kukoricás vagonba bújva disszidáltak, jó 24 órát töltöttem a Körkemence utcai  Rendőrség alagsorában levő pincében.

Utólag belegondolva nagy szerencsém volt, hogy csak 24 órát, mert erről a 24 óráról senki nem tudott. Senki nem tudta hol vagyok. Anyám is hiába érdeklődött, nem árultak el neki rólam semmit. Azt meg pláne nem, hogy miért vagyok eltüntetve szem elől.
Nekem sem árulta el senki, hogy miért vagyok ott. 
Annak, hogy nem maradtam még egy darabig, Isten tudja meddig, a cellában, annak köszönhetem, hogy a Szabadeurópa rádióban elmesélték a disszidensek, hogyan tudtak kiszökni.

Címkék: 50 év

Tovább 

1963-ban már 6 évet eltöltöttem a vasúton.
Nem mondhatom, hogy sokra vittem, de tény, hogy elég sok munkakört kipróbáltam, rengeteg vasúti vizsgát megszereztem.
Kívülálló nem is gondolná, hogy mennyi mindent kell tanulni egy "vasutas"-nak.
Mindig azt hallottam, hogy a jó pap holtig tanul. Állíthatom, hogy ez a mondás a vasutasra is vonatkozik.
A vizsgákról:  Vonatfékezőként kezdtem. Azt nem mondom, hogy amit ehhez tudni kell az smafu. De ez a munkakör volt az, amihez a legkevesebbet kellett tanulni.

Címkék: 50 év...

Utolsó hozzászólás

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Óh...én is néha máig belegondolok milyen jól kereshettem volna a vasuton ha nem vagyok érzékeny és többet tűrtem volna a debreceni vasutas suliban....

Tovább 

Amikor már minden vasúti szakvizsgám megvolt, eljött az ideje, hogy az érettségit is megszerezzem.
Sokat gondolkoztam azon, hogy a Szegeden elvégzett három év birtokában, egy esetleges különbözeti vizsgával beiratkozok gimnáziumba, ha sikerül a negyedik osztályba, és egy év alatt megszerzem az érettségit.
Addig addig gondolkoztam,  egyszercsak kaptam egy felszólítást, hogy íratkozzak be a Dolgozók Gimnáziumába és szerezzek érettségit.
A legjobbkor jött

Címkék: 50 év...

Utolsó hozzászólás

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Nincs rá méltóbb legalábbis nem ismerek itt olyat !

Tovább 

 Frissebb bejegyzések

Régebbi bejegyzések 

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu