Kis türelmet...
14 éve | 0 hozzászólás
Minden közösségben előfordul, hogy valakit kiszemelnek a többiek és a tréfák, viccek célpontjába helyezik.
Előfordul, hogy az áldozat nem ugyanaz a személy, hanem alkalmanként változhat.
Ilyen alkalom lehet a házasságkötés, (gyermek esetleg unoka) születés, de akár a szeretett footballcsapat veresége is.
Az 1960-70-es években még volt Vasúti rendőrség. A rendőrörs kinn volt az állomáson és egy-két vasúti rendőr mindíg szolgálatban volt. Nagyon sokszor segítettek a renitenskedők megfékezésében.
14 éve | 0 hozzászólás
Ma már nem kötelező a katonaság.
Amikor én sorköteles voltam, még kötelező volt.
Olyannyira, hogy a katonai idő 27 hónap volt. Sokan féltek is tőle.
Egy részük azért, mert ez a két és negyed év nem volt leányálom. Kiesés volt a munkából.
A vasútnál ez az idő arra is elég volt, hogy valaki a megszerzett szakvizsgáját "elveszítse".
A munkaidő két éves megszakítása ugyanis azzal járt, hogy új szakvizsgát kellett tenni, mielőtt újra felvehette volna a munkát. Márpedig a szakvizsga megszerzése elég sok tanulással járt, mert például egy Forgalmi vizsgához 10-12 Utasítást kellett megtanulni.
14 éve | 0 hozzászólás
Már említettem, hogy az 50-es évek végén, de a 60-as évek elején is a vasúton hármas túrban (három műszakban) dolgoztunk. Vasutas nyelven 12/24-ben. Amiből a 12 óra a munkaidő, a 24 óra pedig a szabadidő volt. Ebből a 24 órából azért leszámíthatjuk a hazaérkezést, ami esetenként (vidékről bejáróknak) több, mint egy óra, a szolgálatba utazás ugyancsak ennyi.
Ezt persze nem nagyon emlegethettük, mert a válasz az volt, hogy a vidéken lakás az kedvezmény. Ebben van valami igazság, ha beleszámítom, hogy a vasutasok utazási kedvezménye véges volt. Szabadjegyet - bármilyen viszonylatban - hármat vehettünk igénybeéve4nként, személyzeti jegyet, az arcképes felmutatása mellett korlátlan mennyiségben, még a hajóra is. (a személyzeti jegy nagyon olcsó volt!).
14 éve | 1 hozzászólás
Amikor a morse-távírókat felváltották a vasúton is a telefonok, azt hittük, hogy meg fognak szűnni a félreértések, ami abból adódott, hogy vagy az üzenetíró vagy az üzenet olvasója nem ismerte tökéletesen a morse abc-t. Vagy az üzenet írója kétbalkezes volt.
A telefonokról tudni kell, hogy a vasút külön üzemi telefont használt, amivel az ország területén, de még azon kívül is térítésmentesen lehetett telefonálni azok között, akiknél az üzemi telefon be volt kötve. Általában vasúti szolgálati helyeken, szolgálati lakásokban és néhány, úgynevezett nyilvános telefon is volt az állomásokon elhelyezve.
Ezen kívül a forgalmi irodákban illetve olyan helyeken, ahol az utasokkal, fuvaroztatókkal kellett kapcsolatot tartani, volt "postai" telefon is.
14 éve | 0 hozzászólás
Bár a vasúti pályát és járműveket a háború után nagy mértékben
felújították, átépítették, a fejlődés sosem volt arányban a jelentkező
igényekkel.
Baleseti veszély a pálya vagy a járművek hiányosságaiból
jelenleg is fennáll.
Hiba volna azonban minden balesetet a műszaki
hiányoságokra fogni.
Nagyon sok esetben a baleset valamilyen emberi
magatartás következménye. Ráadásul nem is csak egy, hanem legalább
kettő vagy több ember mulasztása kell ahhoz, hogy egy baleset
bekövetkezzen.
14 éve | 0 hozzászólás
Aki már részt vett benne, tudja, hogy az éjszakai szolgálat
milyen hosszú tud lenni.
Már maga a 12 óra is hosszú, de ha hozzáadom
az utazást is 15-16 órára is elhúzódhat.
Nekem például délután fél
ötkor el kellett jönnöm hazulról, hogy beérjek vonattal Győrbe.
A
szolgálat után reggel, a nyúli vonat csak 7 óra után indult. Mire
hazaértem már fél nyolc volt.
Volt aki még messzebbről járt be.
Elkésni nem volt szabad.
Azt mondták, hogy a vidéken lakás
kedvezmény.
14 éve | 0 hozzászólás
Amikor a "Brazil" barátom az apjával és még egy vasutassal kukoricás vagonba bújva disszidáltak, jó 24 órát töltöttem a Körkemence utcai Rendőrség alagsorában levő pincében.
Utólag belegondolva
nagy szerencsém volt, hogy csak 24 órát, mert erről a 24 óráról senki
nem tudott. Senki nem tudta hol vagyok. Anyám is hiába érdeklődött, nem
árultak el neki rólam semmit. Azt meg pláne nem, hogy miért vagyok
eltüntetve szem elől.
Nekem sem árulta el senki, hogy miért vagyok
ott.
Annak, hogy nem maradtam még egy darabig, Isten tudja meddig, a
cellában, annak köszönhetem, hogy a Szabadeurópa rádióban elmesélték a
disszidensek, hogyan tudtak kiszökni.
14 éve | 1 hozzászólás
1963-ban már 6 évet eltöltöttem a vasúton.
Nem mondhatom, hogy
sokra vittem, de tény, hogy elég sok munkakört kipróbáltam, rengeteg
vasúti vizsgát megszereztem.
Kívülálló nem is gondolná, hogy mennyi
mindent kell tanulni egy "vasutas"-nak.
Mindig azt hallottam, hogy a
jó pap holtig tanul. Állíthatom, hogy ez a mondás a vasutasra is
vonatkozik.
A vizsgákról: Vonatfékezőként kezdtem. Azt nem mondom,
hogy amit ehhez tudni kell az smafu. De ez a munkakör volt az, amihez a
legkevesebbet kellett tanulni.
14 éve | 2 hozzászólás
Amikor már minden vasúti szakvizsgám megvolt, eljött az ideje,
hogy az érettségit is megszerezzem.
Sokat gondolkoztam azon, hogy a
Szegeden elvégzett három év birtokában, egy esetleges különbözeti
vizsgával beiratkozok gimnáziumba, ha sikerül a negyedik osztályba, és
egy év alatt megszerzem az érettségit.
Addig addig gondolkoztam,
egyszercsak kaptam egy felszólítást, hogy íratkozzak be a Dolgozók
Gimnáziumába és szerezzek érettségit.
A legjobbkor jött
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Nyúlvadászat...
14 éve | 0 hozzászólás
Győrben a Személypályaudvart (a civilek elnevezése szerint a Nagyállomást) 1957-58-ban
adták át. Az állomásépületet, a Szigetperonokat (perontetőkkel) és az aluljárókat.
Ekkor az aluljárók a Belváros felől a bejárati (pénztárak) és a kijárati (ruhatári) oldalról a hetedik vágányig voltak járhatóak. A kijárati oldalon levő aluljárót - hosszas huzavona után - csak a hetvenes években nyitották meg Nádorváros felé.
Volt (illetve van is) még egy aluljáró, amelyiken a poggyászosok, postások tudtak volna a targoncáikkal és pótkocsijaikkal közlekedni. Minden peron végén van egy liftakna, amelyiken az aluljáróból fel lehetett volna hozni a targoncát lifttel.
Címkék: 50 év vasúti történetei
Tovább