Kis türelmet...
1963-ban már 6 évet eltöltöttem a vasúton.
Nem mondhatom, hogy
sokra vittem, de tény, hogy elég sok munkakört kipróbáltam, rengeteg
vasúti vizsgát megszereztem.
Kívülálló nem is gondolná, hogy mennyi
mindent kell tanulni egy "vasutas"-nak.
Mindig azt hallottam, hogy a
jó pap holtig tanul. Állíthatom, hogy ez a mondás a vasutasra is
vonatkozik.
A vizsgákról: Vonatfékezőként kezdtem. Azt nem mondom,
hogy amit ehhez tudni kell az smafu. De ez a munkakör volt az, amihez a
legkevesebbet kellett tanulni. Néhány jelzés, néhány Szabály.
Munkavédelmi ismeret (ez különben minden munkakörben, minden új
munkahelyen új vizsgát követel), helyi ismeret, ami szintén minden új
munkahelyen újabb vizsgára, tanulmányokra serkentette a dolgozót.
Szakmailag főleg a gyakorlással szerzett tapasztalatok voltak fontosak,
mert az öreg Gyula bácsitól nem csak azt tanultam meg, hogy mi a
szabály, hanem azt is, hogy mi a kivétel. Az utasítások nem írták elő,
honnan lopjak szalmát a fékbódé feltöltésére, hogy télen ne fázzak.
Jegyvizsgálóként
már sok olyan teendő felszínre került, ami lehetővé tette, hogy a vasút
és az utas között összekötő kapocs lehessek. Nagyon kellett ismerni a
menetjegyeket, kedvezményeket (nehogy a mozijegyet is kilyukasszam).
Ebben a beosztásban az első "főnököm" a vonaton a Vonatvezető volt, aki
addig nem engedett az utasok közé, amíg oda-vissza, később össze-vissza
el nem mondtam az állomások, megállóhelyek sorrendjét a két végállomás
között. Belémbeszélte, hogy milyen szégyen az a kalauzra, ha nem tudja,
milyen állomás következik, vagy egy kérdezett állomás hányadik lesz.
Régen
találkoztam olyan jegyvizsgálóval aki betartaná azokat, amiket tőlem
megköveteltek: Nagy állomások előtt végigmenni a vonaton, bemondani
melyik állomás következik, mennyit tartózkodik a vonat, netán merre felé
lehet átszállni azon az állomáson. Persze nem utolsó szempont, hogy az
utast lesegítsem vagy felsegítsem a vonatra (nemcsak a fiatal csajokat,
hanem az idős férfiakat is).
Tetszett ez a munka, de strapás volt.
Keveset voltam otthon és kevés idő jutott a szórakozásra. Egy randevút
két nappal előre lekötni nem lehetett.
Nem mintha meg akartam volna
nősülni, de egy-két kislány nem tudta elviselni, hogy nem akkor megyünk
szórakozni, amikor neki tetszik, sőt olyan is volt, aki azt sem viselte
el, hogy vasutas vagyok. (Nem tudják, mit vesztettek - ez persze csak
vicc).
A Kocsferlírói beosztás sok új tudományt nem követelt,
de lekiismeretes munkát annál inkább. Ha a kocsifelíró hanyagul
dolgozott nem lehetett nyomonkövetni, hogy milyen kocsik, küldemények
vannak az állomáson és melyek mentek már el. Jelenleg, amikor a
számítógép már sok mindent pótol, még mindig fontos a szerepük.
Így
előfordulhatott, hogy a betongerendával rakott kocsit elküldték üresként
Hegyeshalomba, ahol ráengedték a sódert. Kirakáskor csodálkoztak egy
kicsit, a betongerendát meg nem találta a Tüzép.
A váltókezelői
beosztás már szinte szakértelmet követelt a "művelőitől".
A
vonatközlekedés lebonyolításának szabályain kívül itt már ismerni
kellett a felsővezeték
biztonsági előírásait is (ebben az időben tért
át a MÁV a 16 kVról a 25 kV-ra), valamint a biztosítóberendezést, ami a
korszerűsítésekkel mindíg frissült.
A váltókezelő már majdnem olyan
mértékű ismeretekkel rendelkezett szakmailag, mint a forgalmi
szolgálattevő. Mondhatnám, hogy a forgalmista jobbkeze volt.
Nekem
is megvolt már minden forgalmi vizsgám, amihez csak egy úgynevezett
Forgalmi Önállósító vizsga hiányzott, hogy forgalmista lehessek.
Valahogyan
azon is túlerőltettem magam.
Igen ám. De volt olyan szabály, hogy
addig nem kaptam végső kinevezést, amíg a "kereskedelmi" vizsgákat is
meg nem szerzem (Személypénztár, Árupénztár, Raktárnoki).
Ezt a
területet soha nem szerettem. Papírokat böngészni: bevétel, kiadás,
terhel, mentesít, zárlat stb., olyan kifejezések amitől borsózott a
hátam. Ráadásul egy idős oktató próbálta ezt a tudományt belémtukmálni.
Semmi, de semmi eredménye nem volt. Már kétszer tettem sikertelen
vizsgát, ami a forgalmi vizsgáimnál ismeretlen volt.
De egyszercsak
sikerült. Úgy, hogy az oktató nyugdíjba ment és jött helyette Bicskei
Béla bácsi, akinek azért írom le a nevét, mert megérdemli, hogy az
utókor tudjon róla.
Meg azért is mert úgy elmagyarázta nekem ezt az
érthetetlen ismeretet, hogy fél év alatt
( na, pontosabban nyol
hónap alatt) mindhárom vizsgát sikeresen letettem.
Azóta is egymást
istenítjük: Ő engem azért, mert egyetlen tanulója voltam, aki ennyi idő
alatt mindhárom vizsgát letettem, én meg őt ajnároztam azért, hogy képes
volt velem úgy megtanítani ezt a "kínai" nyelven írt tudományt, hogy
mindegyik vizsgám sikerült.
A kinevezésemnek ezekután semmi
akadálya nem volt: A főnököm fel is helyezett a Személypályaudvarra a
"nagy" forgalmisták mellé, ahol az előírt három hónap felügyelet alatti
szolgálatot követően, megszereztem az "Önállósítót".
Fejemre tehettem
a szolgálati jelvényt, a vörös sapkát, és mehettem a tárcsával és a
jelzősípommal a vonatok közé indítani és megfigyelni őket.
Vasúti
tevékenységem legszebb évei következtek. Imádtam a vonatok között
intézkedni, az utasok kérdéseire válaszolni. Jelzést adni a vonatnak,
hogy mikor indulhat.
De a boldogságom még nem volt teljes.
Soha
nem tévesztettem szem elől a célomat, hogy állomásfőnök akarok lenni.
De
az még messzinek tűnt.
Ugyanis hiába tettem le a szakvizsgákat, még
most is csak 8 általános volt az iskolai végzettségem. A többi
forgalmistával szemben, akik érettségizettek voltak, én csak posztó
egyenruhában flangáltam a peronon, kangárn ruha csak érettségizetteknek
járt, ráadásul a rangjelzésem is "altiszti" volt. Akkor még viseltük az
egyenruhán a vállapokat és a zubbony hajtókáján a parolint. Ezeken
pedig csak két fehér csík díszelgett nálam, ami a rangfokozati táblán a
legalsó sorban volt található. Ennél kisebb rang nem volt.
Ebbe
persze nem nyugodhattam bele. Meg kell szereznem az érettségit.
Hatalmas
szerencsém volt. Ekkor indult egy esti gimnázium, ami ráadásul
kihelyezett volt. A tanárok jártak ki hozzánk. Nagyon gyorsan
beíratkoztam.
A négy év nekem sikerélményt jelentett.
De erről
majd egy másik sztoriban mesélek.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Telefonos esetek
Munkában az őrangyalom
Érettségiztem
A "Peronkakas"