Kis türelmet...
Ahogy utólag visszagondolok egy-egy munkakörömre, az jut eszembe,
hogy itt is jó volt, ott is jó volt, amott is jó volt.
Jegyvizsgálói
beosztásban is rengeteg jó dolog volt, a kocsifelírás során is sok
élményem gyűlt össze, váltókezelőként, amikor már belekóstoltam az
igazi vasútba, már a felelősség is belém ivódott. Amikor az öszes
vizsga megszerzése után a személypályaudvarra is felkerültem
forgalmistának, egyelőre ugyan csak úgynevezett külsősnek, a nagyok
mellé, azt hittem, ezek a legszebb évek.
Hogy lehet az, hogy
minden munkakörre úgy emlékszem, hogy az volt a legjobb ?
Egyszerű:
mindenhol megtaláltam azt a kis gyöngyszemet, ami fontossá, széppé tette
a munkámat és igyekeztem a munkakörre vonatkozó szabályokat megtanulni
és alkalmazni.
Amikor ez már ment, gyerekjáték volt az egész. Ez
vonatkozik arra is amikor bakter voltam és arra is amikor a Rendelkező
Toronyban "irányítottam" a közlekedést.
A személypályaudvaron
abban az időben amikor én odakerültem, csak férfiak teljesítettek
szolgálatot. Ma ugyanott csak nők dolgoznak.
A forgalmi iroda
nagyobb volt, mint a mostani. A rendelkező forgalmi szolgálattevő
kezelte a "blokkott", a Siemens biztosítóberendezést és mellé volt
beosztva a külső forgalmi szolgálattevő, aki a rendelkező parancsai
alapján indította, fogadta a vonatokat.
Ezt a külsőst hívták a
bennfentesek "peronkakas"-nak, némelyek pedig "hamiskártyás"-nak.
Ez a
fején viselt vörös sapkának volt köszönhető. (Hamiskártyás volt azért,
mert a "tök"-re pirosat tett, peronkakakas pedig azért mert olyan volt
a vörös sapkája, mint a kakastaréj.
Mondanom sem kell, hogy ezt a
munkakört is nagyon szerettem.
Szerettem az emberek között járkálni,
a kérdésekre válaszolni, szóbaállni ismerősökkel ismeretlenekkel.
Elviccelődni az idős parasztbácsival, amikor azt kérdezte, hogy
"Főnök
úr" (minek is nevezett volna?), nem tudja, honnan megy a pápai vonat?
Mondtam,
hogy, de tudom - és mentem tovább. Hát nem mondja meg? -kérdezi
meglepetten. Hát csak azt kérdezte bátyám, hogy tudom-e?
Az itt
szerzett élmények közül először azokról mesélek, amikor, József Attila
szavaival
"Még őszinte ember voltam, ordítottam, toporzékoltam", ami
az én esetemben azt jelenti, hogy még apróságokért is könnyen
"felkaptam a vizet".
Enyhébb esetekben a vonat indulása előtt
végigsétáltam a vonat mellett, hogy az ajtókat csukják be. Ha valamelyik
kis fiatalember nem volt hajlandó ezt megtenni, a menesztőtárcsával
odaütöttem a kapaszkodóvasra, amit a kezével fogott. Ez hatásos szokott
lenni, mert elég kemény dolog a menesztőtárcsa, egy ütés után bekapja a
fiú az összes újját.
Durvább esetek is előfordultak, amelyekre ma már
nem vagyok büszke, de megtörtént.
Menesztettem este fél hét körül a
"göcsejit", a veszprémi személyt hívtuk így.
Egy fiatal kis suhanc
vette a bátorságot és amikor már a vonat megindult, a pofámba vágta a
kérdést: Milyen madár az, amelyiknek piros a tarája?
Békésen
válaszoltam neki, hogy fogd be a pofádat, mert lekaplak a vonatról.
Ő
nem ennyire békésen kiáltotta vissza, hogy lekapod az anyád...:
Itt
szakadt a cérna. Feléptem a következő kocsira, előresétáltam a vonaton,
megkerestem a fiút és Gyárvárosig magyaráztam neki a menesztőtárcsával,
hogy nekem nem tetszett, ahogy velem beszélt.
Gyárvárosban
leszálltam és visszaszóltam a rendelkezőnek, hogy küldjék el a többi
vonatot, amíg vissza nem érek a következő vonattal.
Egyik éjszakai
szolgálatomban történt, hogy hajnali 2 óra tájban, mentem ki egy
mozdonyt elküldeni egyik hátsó vágányról. Az átmenő fővágányon egy
áthaladó vonat volt, amit akkor még "meneszteni" kellett. Ez annyit
tesz, hogy a zöld lámpával "liftezni" kellett, magyarul fel-le
emelgetni a lámpát. Ha ezt elmulasztottam volna, akkor a mozdonyvezető
ezt a ténykedésemet egy hangos "Figyelj!" jelzéssel követelte volna, ami
egy hosszú hang a mozdony jelzőkürtjével, legalább három másodpercig.
Már
pedig egy ilyen "Figyelj!" jelzés súlyos következményekkel járt, mert
leggyakrabban a Főnök ablaka alatt hangzott el, aki a resti felett
lakott az állomás végén. Ilyenkor a következő percben meg szokott
szólalni a forgalmiban a telefon és csak annyit lehetett hallani annak
aki felvette, hogy: a külsős holnap reggel várjon meg!
Hogy ez
mivel járt, nem kell külön ecsetelnem.
Kinn voltam hát, hogy a haladó
vonatot menesszem, amikor azt vettem észre, hogy a Restivel átellenben a
sínek között bóklászik valaki. Még csak az kell, hogy a mozdonyvezető
észlelje, és adja a "Figyelj!" jelzést, a főnöknek be nem magyarázom,
hogy én kinn voltam időben.
Rohantam a delikvens felé, hogy
eltávolítsam a sínek közül. Közben a vonat "csendben"
áthaladt, az
illető pedig eltünt a szemem elől, valamelyik aluljáróban.
Amikor a
mozdonytól mentem vissza a forgalmiba az első peronon, látom ám, hogy
egy fiatalember jön fel a lépcsőn az aluljáróból. Nekiestem először
szóval agyusztáltam hogy milyen balesetveszélybe keverte magát, és
milyen másik veszélybe kevert majdnem engem.
Szó szót követett, míg
végül tárcsa híjján (éjszaka lámpát használtunk, azt pedig sajnáltam) az
öklömmel adtam neki néhány tanácsot az elkövetkező időkre.
Pár év
múlva egy társaságban elmeséltem ezt az esetet, amikor megszólalt az
egyik fiatalasszony (aki egy vasutasnak a lánya), hogy az illető
megvert ember az ő férje volt.
Az esküvői vacsorát tartották a
Restiben, ahonnan az ifjú vőlegény kisétált levegőzni, így került a
vágányok (és a kezeim) közé. Amikor utólag elnézést kértem a
fiatalasszonytól, annyit mondott, hogy ütöttem volna agyon.
Az ifjú
férj ugyanis a későbbiekben is rengeteget ivott és csavargott is,
úgyhogy nemsokára elváltak.
Egy alkalommal azonban nagyon
megijedtem a hirtelen haragom következtében.
Az első vágányról
indítottam éjjel tizenegy óra előtt a "cserók" vonatot, így hívtuk a
Győrszentiván felé közlekedő személyvonatot.
Akkor már "Szili"-k,
villanymozdonyok vitték a vonatokat és tudvalevő, hogy ez a mozdony
helyből képes 25 km/h sebességgel indulni.
Az egyik kocsi lépcsőjén
állt egy kislány. A peronon vele szemben egy fiú.
A vonat elindult, a
fiu felugrott a lépcsőre és adott egy puszit a kislánynak, majd futott
tovább a vonat melett, mitöbb megint felugrott, megint adott egy puszit
és még mindig futott a vonattal. A hajam az égnek állt. Ha ez mellé
lép, vagy a vonat alá esik.
Bele sem mertem gondolni. És a pumpa
csak ment fel.
Az utolsó leugrásánál pont előttem futott el. Neki a
kezemnek.
Az ő lendületétől a pofon nagyra sikerült.
A vonat
elment, a fiu ott feküdt a peronon és nem akart felkelni.A fejét
beütötte a perontartó vasoszlopba. A hangosbemondó kislány hozta a
vizet. Meglocsoltuk és bele telt pár percbe, amíg életjelt adott.
Így
még nem voltam megijedve. És így még nem örültem annak, hogy valaki
kinyitja a szemét.
Azt mondta ugyan, hogy nincs semmi baja, de azért
hívtunk mentőt.
Kiderült, hogy nem lett sérülése.
De ez az
utolsó eset volt, hogy nem türtőztettem magam.
Sokszor eszembe
jutott, mi lett volna ha..., bele sem merek gondolni.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Telefonos esetek
Munkában az őrangyalom
Szakvizsgák
Érettségiztem