Kis türelmet...
Amikor a morse-távírókat felváltották a vasúton is a telefonok, azt hittük, hogy meg fognak szűnni a félreértések, ami abból adódott, hogy vagy az üzenetíró vagy az üzenet olvasója nem ismerte tökéletesen a morse abc-t. Vagy az üzenet írója kétbalkezes volt.
A telefonokról tudni kell, hogy a vasút külön üzemi telefont használt, amivel az ország területén, de még azon kívül is térítésmentesen lehetett telefonálni azok között, akiknél az üzemi telefon be volt kötve. Általában vasúti szolgálati helyeken, szolgálati lakásokban és néhány, úgynevezett nyilvános telefon is volt az állomásokon elhelyezve.
Ezen kívül a forgalmi irodákban illetve olyan
helyeken, ahol az utasokkal, fuvaroztatókkal kellett kapcsolatot
tartani, volt "postai" telefon is.
Volt néhány komolytalan , főleg
fiatal, akik tréfálkozásra használták szabadidejükben a telefont. Ilyen
buta szórakozás volt, hogy felhívták a telefonkönyvben felfedezett
Szarka nevezetű előfizetőt és amikor bejelentkezett, hogy: Szarka
lakás!, nagy röhögések között szóltak bele, hogy: Azt hittem
verébfészek.
De előfordult humoros eset rosszindulat nélkül is. A
Kereskedelmi főnökségen a Dr Ott Gyula bácsi rendszeresen részese volt
ilyen eseteknek. Megszólalt a telefonja, felvette és beleszólt: Itt
Ott. A telefonálók fele, akik nem ismerték Gyula bácsit, azt gondolták,
hogy ez valami vicc.
Persze vicceltek is a telefonokkal. Durva vicc
volt, hogy április elseján a telefon hallgatóját bekenték indigóval. A
telefonáló nem tudta elképzelni, hogy miért bámulják annyira a fülét,
ami a telefonkagylótól, nehezen lemosható kék színt kapott.
Egyéb
félreértés is előfordult a telefonos kapcsolat során. Elmesélem a Józsi
esetét, aki előjelentő lévén rendszeresen telefonált a környező
állomásokkal. Főleg a szomszéd állomásra nemrégen odakerült
távírászlányt hívogatta nagyon szivesen. Főleg éjszakai szolgálatban
sokat beszélgettek. Józsi odáig volt a szerelemtől. Nem győzött
áradozni, hogy a kislány milyen kedves, barátságos, okos. Mindenről
lehet vele beszélgetni.
Odáig jutottak, hogy amikor egyik vasárnap a
győri fiatalok kirándulást szerveztek a Bakonyba, Józsi megbeszélte a
kislánnyal, hogy jöjjön ő is el velünk. Megállapodtak, hogy Józsi azon
az állomáson, ahol a kislány felszáll a vonatra, egy "Kisalföld"-del a
kezében integetni fog neki a vonat lépcsőjéről.
Járt be a vonat az
állomásra, Józsi vitte az újságját, mi pedig néztük az ablakon, hogyan
találnak egymásra. Amikor megpillantottuk a forgalmi iroda ajtajában
várakozó kislányt, már sejtettük, hogy ez a kirándulás nem lesz unalmas.
A kislány ugyanis olyan 160x160-as termetű volt, ellentétben a Józsi
185 centijével.
Egyszercsak Józsi rohan be a kocsiba, a Kisalföldet
félredobta a sarokba és szaladt tovább a vonaton egész a vonat elejéig.
Az ajtóból még visszaszólt: Mondjátok, hogy rosszul érzem magam.
Mellesleg ez meglehetősen meg is látszott rajta.
Ennek ellenére a
kislányt be hívtuk magunk közé és el kell mondanom, hogy amit a Józsi
telefonon keresztül tapasztalt az teljesen olyan is volt. Nagyon vidám
teremtés volt, nagyokat nevetett sőt később amikor az alakjára is
tettünk célzásokat, "vette a lapot" és nem sértődött meg.
Józsi erről
mit sem tudott, mert a következő állomáson, persze az ellenkező
oldalon, leszállt a vonatról. A sors játéka, hogy egy év mulva
hivatalosak voltunk Józsi és Kati esküvőjére. Mondanom sem kell, hogy
Kati a kirándulásunkon résztvevő kislány volt.
Nem tudom, hogy
mondhatom-e erre, hogy az ügy balesetmentesen zárult?
A következő esetnél azonban nem sok hiányzott ahhoz , hogy rosszul végződjön.
Mindenki
tudja, hogy a telefonálásnak vannak írott és íratlan szabályai. Ha
ezeket nem tartják be, legjobb esetben félreértés keletkezik.
Ilyen
szabály például, hogy akit hívnak mondja meg a nevét és a helyet ahonnan
beszél.
A hívó félre ugyanez vonatkozik.
Történt, hogy két
szomszédos állomás forgalmistája, a személyzettel együtt, az éjszakai
szolgálat mélypontján, úgy hajnali fél kettő két óra körül elaludt.
Előtte
még mindegyik elküldött egy-egy vonatot a másik állomásra. Egyik
vágányon ment egyik vonat, a másik vágányon jött a másik vonat. Egészen
az állomások bejárati jelzőjéig.
Ott meg kellett állniuk, mert a
bejárati jelző "vörös" volt.
Egy darabig vártak, hogy majdcsak
megváltozik ez a szín és mehetnek tovább.
Nem így történt. Az egyik
vonat mozdonyvezetője nem volt türelmetlen, talán még bólintott is,
mondjuk ő volt az "A" állomás bejárati jelzőjénél.
A másik
mozdonyvezető azonban, amelyik a "B" állomás bejárati jelzőjénél állt,
türelmetlenebb volt. Leszállt a mozdonyról a "pályatelefon"-jával, amit a
megfelelő helyre csatlakoztatva, felhívta a szolgálattevőt.
Tudni
kell, hogy ilyen esetben mindkét állomás forgalmistájánál "megszólal" a
telefon csengője. A "B" állomás forgalmistája lehetett álmosabb, mert
őt nem ébresztette fel a csengetés. Az "A" állomás szolgálattevője
viszont azonnal felkapta a telefont és beleszólt: Mi bajod?
A
mozdonyvezető, miután elmondta a véleményét az éber szolgálatvégzésről,
közölte, hogy: Itt állok a bejárati jelzőnél, miért nem engedtek be az
állomásra.
A forgalmista rátekintett a berendezésére és látta, hogy a
bejárati jelzőjénél áll egy vonat. Azt nem vallotta be, hogy
csakougyan aludt, honem azt mondta a mozdonyvezetőnek, hogy "rossz" a
bejárati jelző, vörös mellett behaladhat az állomásra.
Ezután leste,
hogy a vonat csak nem akar megindulni.
Annál inkább meglepődött a "B"
állomási forgalmista, amikor arra ébredt, hogy egy vonat húz be az
állomására. Kérdezi a mozdonyvezetőt: Hát te hogy kerülsz ide?
Mondja
a mozdonyvezető: Mi van veled, még mindig alszol? Az előbb beszéltem
veled, azt mondtad, hogy vörös mellett behaladhatok. Én ugyan nem, -
mondja a forgalmista - most ébredtem fel.
Nagy nehezen tisztázták a
helyzetet. Kiderült a félreértés, ami abból adódott, hogy a
mozdonyvezető sem mondta meg, hogy honnan beszél, melyik vonattal van,
és a forgalmista sem mondta meg hogy ő melyik állomás forgalmistája.
A
félreértés szerencsésen végződött. De ennyi erővel hatalmas baleset is
keletkezhetett volna, hisz a vonat nem arra az állomásra kapott
engedélyt behaladásra, ahova tényleg behaladt.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Munkában az őrangyalom
Szakvizsgák
Érettségiztem
A "Peronkakas"