Kis türelmet...
Bár a vasúti pályát és járműveket a háború után nagy mértékben
felújították, átépítették, a fejlődés sosem volt arányban a jelentkező
igényekkel.
Baleseti veszély a pálya vagy a járművek hiányosságaiból
jelenleg is fennáll.
Hiba volna azonban minden balesetet a műszaki
hiányoságokra fogni.
Nagyon sok esetben a baleset valamilyen emberi
magatartás következménye. Ráadásul nem is csak egy, hanem legalább
kettő vagy több ember mulasztása kell ahhoz, hogy egy baleset
bekövetkezzen.
Azt tanultam és azt tanítom, hogy egy ember nem tud
balesetet okozni. Olyanok az előírások, Utasítások, Szabályok, hogy egy
dologra több embernek is figyelni kell.
A baleset akkor van, ha
mondjuk a három felelős közül mindegyik mulaszt.
Mondhatja valaki,
hogy a síneket, vagy a kábeleket, vagy a sorompó akkumulátorát egy
ember is meg tudja rongálni. Igaz de ez már bűntény.
Kezdettől fogva
azt hallottam az idősebb vasutasoktól, hogy minden vasutasnak van egy
téglája abban az épületben, amelyiknek rácsosak az ablakai.
A valóság
nem ilyen ilyesztő. Baleset ugyan nagyon sok van, de kevés vasutas
került ezek miatt börtönbe.
Csak egy mondat erejéig utalok vissza a
vasút kezdetére.
Az első gőzmozdony-vontatta vonat - R. Stephenson
Rakett nevű mozdonyával - Liverpool és Manchester között 42 km/h
sebességgel robogott és mindjárt az első alkalommal egy embert halálra
gázolt.
Az építők azonnal a fejükhöz kaptak, mert rájöttek, hogy a
vonatközlekedéshez szabályok is kellenek. Jelzések, végrehajtási
utasítások.
Mielőtt részletesebben beszélnék egy-két balesetről,
megemlítek néhányat a régmúlt időkből:
1939 március 21-én Hernádcsány
állomáson egy helytelenül álló váltón kisiklott a kassai gyorsvonat
gőzmozdonya. A mozdonyvezetőt és fűtőjét a gőz leforrázta. Belehaltak.
Nevüket
a mozdony oldalán elhelyezett Emléktáblán őrizték meg.
1960 június 30-án Kálkápolna állomáson a személyvonat nem tudott megállni. Kifutott az állomás másik végén a nyílt pályára, ahol a vágány - pályaépítés miatt - fel volt szedve. A gőzmozdony a kavicságyban állt meg.
1962-ben a Nyugati pályaudvarra érkező személyvonat nem tudott megállni, hanem az ütközőbakot kitörve kiballagott a körútra. Csúnya látvány lehetett.
1974-ben Szajol állomáson siklott ki egy vonat az előzőleg felvágott váltón.
1983 január 22-én Herendről 3 személykocsi megindult a lejtőn és Veszprém előtt egy tehervonattal ütközött. (Öten meghaltak, 39.en megsérültek)
Több,
mint 42 éves szolgálatom alatt olyan balesetet nem okoztam, ami miatt
rácsok mögé kerültem volna. Bírósági tárgyaláson azonban néhány esetben
résztvettem.
Ezek közül egyiknek voltam részese (majd
egyik sztoriban részletesen elmesélem), de hála a Szabályok
ismeretének, büntetést nem kaptam.
Nagyon veszélyes helyzetbe
viszont kerültem.
20-21 évesen Térfelvigyázó lettem. Volt két
rutinos váltókezelőm (bakterom).
Helyszíni állítású váltóink voltak.
A jelzőket is mi kezeltük.
Egyik este a Komárom felől érkező
személyvonat előtt egy olyan tolatást kellett elvégezni, ami teljesen
keresztezte a vonat útját.
Belevaló gyerekek vagyunk, mondtam, hogy
futás fiúk. Te mész arra, dobálod a vátókat, te a másik irányban
készíted a tolató egység útját, én meg megyek a tolatott szerelvény után
és állítom vissza a váltókat a vonat részére.
A szomszéd gyerekek,
akik ott nőttek fel nálunk a bódéban, most is ott tébláboltak.
Mondom
a legnagyobbiknak, aki 17 év körüli volt és nem egyszer kezelte már a
jelzőket,
hogy figyeljen engem és ha intek, állítsa "Szabadra" a
jelzőt a személyvonatnak.
Minden símán ment, elhaladt a tolatómenet,
az úgynevezett "mosómenet", én mentem utána és állítottam
vissza a váltókat, majd intettem a fiúnak, hogy "Húzd meg a jelzőt!"
Ő
meg is tette. Hátranéztem és láttam, hogy a vonat meg is indult
Ipartelepről.
Ekkor vettem észre, hogy egyik váltót, pontosan azt,
amelyik a vonatot a Rendezőpályaudvarra terelte, a kapkodásban
elfelejtettem visszaállítani.
A váltó ott volt előttem két méterre, a
vonat mögöttem robogott. Odaugrottam a váltóhoz
és átdobtam.
Szerencsémre a váltó úgy volt gondozva, hogy a bakter két újjal is át
tudta állítani. Nekem is sikerült. Ahogy átdobtam a váltót, a vonat már
ott is dobogott mellettem. A szivem meg a gyomromban.
Bevánszorogtam
a bódéba és összeestem. Akkor jött ki rajtam az izgalom.
10 percig
meg sem tudtam mozdulni. Émelyegtem, izzadtam. Minden bajom volt.
Ráadásul
a többiek az egészből nem vettek észre semmit.
Azóta is sokszor
eszembejutott a felelőtlenség. Mi lett volna, ha nem veszem észre a
helytelenül álló váltót. A személyvonat berobogott volna 80 km/órával a
Teherpályaudvarra.
Szerencsémre az őrangyalom velem volt.
Jó lecke
volt. Soha nem bíztam abban, hogy majd más figyel helyettem.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Telefonos esetek
Szakvizsgák
Érettségiztem
A "Peronkakas"