Kis türelmet...
Aki már részt vett benne, tudja, hogy az éjszakai szolgálat
milyen hosszú tud lenni.
Már maga a 12 óra is hosszú, de ha hozzáadom
az utazást is 15-16 órára is elhúzódhat.
Nekem például délután fél
ötkor el kellett jönnöm hazulról, hogy beérjek vonattal Győrbe.
A
szolgálat után reggel, a nyúli vonat csak 7 óra után indult. Mire
hazaértem már fél nyolc volt.
Volt aki még messzebbről járt be.
Elkésni nem volt szabad.
Azt mondták, hogy a vidéken lakás
kedvezmény.
Mire alapozták ezt? Hát arra, hogy ingyen utazgattunk a
lakóhely és a munkahely között.
A civileknek már akkor is elég sokba
került a bérletjegy. Amit mi tényleg meg tudtunk spórolni. Kaptunk egy
úgynevezett XX-as (huszas) jegyet, ami csak a lakóhely és munkahely
között volt érvényes.
Szabadjegyet is csak korlátozott számban
kaptunk. Évente három vagy négy oda-vissza útra volt érvényes
(akármekkora távolságra). Ezenkívül korlátlan "személyzeti jegyet"
válthattunk, elég kedvező áron.
Még hosszabbnak bizonyult az
éjszakai szolgálat, ha előtte - az előírásoktól eltérően -
az illető
nem pihente ki magát. Vidékről bejáróknál ez nem volt ritka eset, mert
mindig rengeteg munka volt a kertben vagy a ház körül. Pláne ha valaki
építkezett.
Ilyen előzmények után nagyon keserves éjszakai szolgálat
következett.
De nemcsak az otthoni munka miatt maradt el néha a munka
előtti pihenés.
Előfordult, hogy vasárnap délután meccset
játszottunk (szerénység nélkül mondhatom, hogy szükség volt rám). Az
edzőm még azt is megszervezte, hogy a meccs végeztével egyik fő
szurkolónk motorkerékpárral robogjon be velem Győrbe.
Nagy motoros
volt a Jancsi, 10 perc alatt beért velem Győrbe. Utána jól esett a 12
óra szolgálat !
Hazafelé is akadt néha egy kis probléma. A vonaton
legtöbbször kártyáztunk. Előtte azonban el kellett beszélgetni a
"peronon". Ehhez tudni kell, hogy Győr állomáson, minden peronon volt
két pavilon. Egyikben újságot, cigarettát, édességet árultak, a
másikban -
ki nem találnák - szeszt. Itt jöttek össze az éjszakai
szolgálatban elnyűtt vasutasok, de néha a postások, sőt a hazatérő
vasúti rendőrök is.
Nem szerettem bekerülni - főleg fizetéskor
nem, amikor még az "asszony nem állította fejre" az illetőt" - az ilyen
csoportokba, mert az volt a szokás, hogy mindenki fizet egy kört. Ha
"csak" öt fős csoport alakult ki, az akkor is személyenként öt
"féldeci".
Én maximum kettőre voltam hitelesítve. Ennél több féldeci
esetén nagyon gyorsan elaludtam.
Ha nem volt kártyacsapat a
vonaton, főleg vasárnap reggel, amikor utas is nagyon kevés volt,
unalmas volt az utazás.
Egy ilyen hazautazáskor egymagam maradtam.
Egy idős néni leült ugyan a velem szembeni ülésre, de nem volt kedvem
vele beszélgetni.
Neki támasztottam a fejemet az ablaknak és
elaludtam, ami nagyon ritkán fordult velem elő, mert csak akkor tudtam
általában aludni, ha kényelmes volt a fekhelyem. Ez pedig mindennek
mondható, csak kényelmesnek nem.
A probléma az volt, hogy ebben a
helyzetben is jót aludtam. Akkorát, hogy a Nyúl utáni állomáson, Écsen
ébredtem fel.
Anyám este azt mondta, mivel szolgálatban volt a nyúli
állomáson, hogy látott engem, hogy lesek ki a vonat ablakon, még
integetett is. Azt persze nem látta, hogy "bőrön keresztül" leskelődök.
Azon
nem lepődött meg, hogy nem szálltam le a vonatról, mert máskor is
tettem olyat, hogy a vonat indulása után - mivel az állomás végén
laktunk - a kapunk előtt léptem le a vonatról. Annyival kevesebbet
kellett gyalogolni.
Écsről visszafelé a legközelebbi vonat csak 3 óra
múlva közlekedett, így nem volt más választásom, megindultam a sínek
között a talpfákon hazafelé.
A két állomás között csak 3 kilométer a
távolság. Sima úton 20-25 perc.
De ez az út nem volt síma. Aki még
nem sétált talpfákon, nem tudja, hogy a talpfák egymástól nem olyan
távolságra vannak, hogy kényelmesen lehessen rajtuk lépkedni.
Két
talpfatávolság túl kicsi, ha minden másodikra lépek, túl nagy. Azért
hazaértem.
Hogy ne legyen unalmas az utam, megszámoltam a talpfákat.
Nem is gondoltam, hogy ilyen sok van. Hogy a számolást el ne tévesszem,
minden ezer talpfánál kigomboltam a köpenyemen egy gombot (három gomb
volt rajta). Amikor elfogyott, elkezdtem ugyanígy begombolni. Ilyen
módon egyszer-kétszer levetkőztem hazáig, de utána nagyon nagyot
aludtam.
Az én elalvásom azonban semmi nem volt a két bakterom
munka utáni utazásához képest.
A peronon úgy kibeszélgették magukat
(ekkor nem voltam velük), hogy a vonaton már kártyázni sem volt erejük.
Igazi vasutasok voltak, mert a vonaton is hatalmasat tudtak aludni.
Veszprémben aztán a takarítónők felébresztették őket.
Bánatukban
felkeresték a Restit és a visszafelé közlekedő vonatig még ráfejeltek a
reggeli termésre. Mondanom sem kell, hogy a vonaton elnyomta őket álom.
Győrben keltették fel őket.
Délután értek haza. Nem mesélték
el, hogy otthon milyen fogadtatásban részesültek a túlhosszúra nyúlt
éjszakai szolgálat után.
Volt olyan kollégám is aki a nappali
szolgálatot is meg tudta nyújtani.
A vonatokon elég sűrűn előfordult
Büfé vagy Bisztró kocsi. Ha a peronon nem volt elég idő a
"beszélgetésre", felszálltak a vonatra és ott folytatták a Büfékocsiban.
Elmentek
mondjuk Tatabányáig, mert tudták, hogy ott találkoznak azzal a
vonattal, amelyiken visszafelé is el lehet iszogatni. Így ment ez
ide-oda. Ráadásul akkor még éjszaka is közlekedtek személyvonatok
(Szombathely - Budapest között és vissza).
Ezeken is volt Büfékocsi.
Reggel
a kollegánk felesége jött érdeklődni, hogy nem tudunk-e valamit a
férjéről, mert még nem ért haza. Mondtuk, hogy az éjszaka folyamán
láttuk egyszer-kétszer valamelyik vonat büfékocsijában.
Végig
telefonáltuk a vonal valamennyi állomását, nem látták-e valahol a mi
kollégánkat?
Legvégül a nagyszentjánosi forgalmista hívott fel
bennünket, hogy náluk alszik a mi barátunk a váróteremben a padon.
Hogy
milyen elgondolásból szállt le a vonatról és miért éppen
Nagyszentjánoson, soha nem tudtuk meg. Tőle a legkevésbé.
Semmire
nem emlékezett.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Sikertelen disszidálás
Becenevek
A kis süni...
Foci, foci....