Kis türelmet...
A zsoltáros ezt
mondja: "Ahogy a szarvasünő a forrás vizére kívánkozik, úgy vágyakozik a
lelkem utánad, Uram." (Zsolt 42,2) A római Szent Kelemen bazilika
apszis-mozaikjának keresztje tövében is ott látható a szarvas. Vanyó László állítása szerint az 5-6. században vált a katekumenek szimbólumává az idézett zsoltár alapján.
A szarvast ábrázolhatták pusztán esztétikai okok miatt, mivel szép
agancsa van, és méltóságteljes állat. Szerepe volt a mitológiában, és a
római korszakban a cirkuszi állatok közé is bekerült. A szarvas idővel a
tavasz állata lett, valamint a keresztény ikonográfiában különféle
módon ábrázolták: szarvas a víznél, a paradicsomi forrásoknál, a szarvas
és a kígyó viadala, a szarvas és az életfa, vagyis a szarvas és a
kereszt.
A szarvas nem volt tisztátalan állat, mivel hasított patájú.
Mértékletes, azonban tavasszal sokat eszik. "Sokkal inkább uralkodik a
gyomrán, mint sokszor az emberek, és ha mérgező növényt evett, akkor
articsókával segít magán." (Ailianos) A szarvas szokása, hogy agancsát
fán dörzsöli le, és amíg új agancsa ki nem nő, rejtett életet él, minden
ókeresztény szerzőnél jelen van.
A Biblia szerint a szarvas nehezen szül, és ezen kígyó marása segít.
Az Ószövetség ír a szarvas
gyorsaságáról is (Zsolt 18,34). Veszély esetén a szarvas visszavonul
lakhelyére, az erdőkbe (Zsolt 29,9). A szarvas nem magányos, hanem
csoportosan vonulgat.
A Sacramentarium Gelasianum a 42. zsoltár elrecitálása után ezt
imádkozta húsvét éjszakáján: "Mindenható Isten, tekints kegyesen néped
könyörgésére, amely újjá akar születni és mint a szarvas vágyik a
forrásvízre.
Add meg kegyesen, hogy a keresztség titka által szentelje
meg a hit szomja a testet és a lelket egyaránt."
Számos mozaik ábrázolja a szarvast víz közelében, de akad olyan is, ahol
Keresztelő János mellett látható. Későbbi ábrázolás szarvas a
kehelynél.
Ennek eucharisztikus jelentése van.
A szarvastól fél a kígyó, és amikor megöregszik meg is eszi őt a
szarvas, ezzel megfiatalodik - állítja Tertullianus.
A szarvas és a kígyó egymás iránti ellenszenve állandó téma az ókeresztény irodalomban (Origenes, Nyssai Gergely, Eusebius, Szent Ambrus).
Az egyházatyák a Teremtés könyve alapján értelmezik ezt, vagyis hogy a kígyó a legokosabb és legravaszabb minden állat között.
Ez a gondolat vezet oda, hogy a kígyóval harcoló, azt elpusztító szarvast Krisztus szimbólumának tekintsék.
A Szent Kelemen bazilika mozaikján látható szarvas éppen egy kígyót készül felfalni.
A kereszt jelvénye a Krisztus által adott új
életnek.
A 'keresztény' ember állandó harcban van a gonosszal, akit Jézus a
kereszt fáján győzött le. Vágyik az ember Jézus Krisztus szabadító ereje
után, ahogyan a szarvas a hűs vízre.
Keresztségünk vizére vágyunk állandóan, amely lemosta rólunk az áteredő bűn foltját.
Mindig rászorulunk Isten irgalmára és szabadító erejére, és ő nem taszít el magától soha.
A gonosz elleni küzdelemben hasonlítunk a szarvashoz; eltapossuk rossz gondolatainkat, és odaállunk a 'fán győztes' Krisztus mellé.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
KI AZ ERŐS?
Hallgass szíved hangjára
NE FÉLJ
ANYAI HIVATÁS