Kis türelmet...
Liszt Ferencet idézhetjük, amikor föltesszük a kérdést: ugyan hány
ország vallja a magáénak: magyarok, németek, franciák, olaszok,
lengyelek… Mégis hajlunk arra, hogy magyaros öntudattal azt mondjuk: „Ő a
miénk”. S elfelejtjük odatenni a végére, hogy „a miénk is”. Persze a
több gyermekes családból épp a legkisebb sajátítaná ki a mamát az ismert
szavakkal: „Az én anyukám!” Holott a gyermekek mindegyike elmondhatja –
maradjunk ennél –, hogy „Az én édesanyám”. Anélkül persze, hogy ezzel
kisajátíthatná őt bármelyikük is.
Máriát ugyanúgy vallhatjuk a miénknek, a „Magyarok Nagyasszonyának”,
anélkül, hogy mi, magyar katolikusok, másoktól megvonhatnánk a hasonló
jogot. Hadd mondhassák el a maguk módján, hogy ők is a magukénak vallják
Boldogasszonyunkat, Máriát, a maguk szemszögéből, szívük szerint.
Hiszen már a szó is sokat mond erről: „Mi Asszonyunk”, a franciáknak
Nōtre Dame. Latinul: Maria nostra, amely egyik kedvelt búcsújáróhely a
Börzsönyben, s egyben falunév is: Márianosztra.
Mária is úgy a miénk, magyaroké, hogy nem sajátíthatjuk ki. Nem is
tehetnénk. Hiszen nem csak mi, magyar katolikusok vagyunk nagy
Mária-tisztelők. A körülöttünk lévő országok is azok. Elég a nagy
búcsújáró helyeket megidézni határainkon túl, amelyek nemzetköziek is
egyben. Máriacell. Csensztohova, Medzsugorje. Magyarosan írhatjuk
valamennyit, hiszen zarándokaink révén hozzánk is tartoznak, ahogyan
nemzetközi látogatottsága van nálunk például Máriapócsnak. Nem csupán
országon belüli ügy ez, hanem népek közötti feszültség oldója is egyben,
vagy zarándoksereget verbuváló magyar ünnepi találkozó, mint Erdélyben
Csíksomlyó, ahol a Kárpátokon túlról a csángók, az anyaországból pedig
az itteni magyarok találkoznak. Nem ritka azonban az amerikai vagy a
nyugat-európai magyar látogató sem.
A hívő katolikusok Mária országának vallják Magyarországot. De hány más
ország is elmondhatja ezt a saját nemzeti hová-tartozása szemszögéből.
Elég az olaszokat, a lengyeleket vagy a spanyolokat említeni. A
legváratlanabb tapasztalatot mégis az evangélikus Svédország jelenti
számomra. Nemzetközi konferencia keretében megtekinthettük például a
lundi székesegyházat, és benne meglepetten fedeztem föl, nem egy, de
három Mária-szobrot, amit katolikus templomban sokallanék. Persze a
közös keresztény múlt felejthetetlen hagyatéka ez. Az úti könyvből pedig
megtudhatom, hány Mária-templom van Svédországban. Aztán: nem
kiemelkedő-e az Ortodox Egyház Mária-tisztelete? Nálunk ott a
görög-katolikus Máriapócs. Kegyoltára fölött ott látható a csodatévő
kegykép, amelynek eredetijét a bécsi Stephansdomban őrzik. És mégis,
mindezekkel együtt indokolt a lelkünkből lelkedzett, rangos ünneppel
kiemelt tiszteletadás: „Magyarok Nagyasszonya”…
A „nagyasszony” kivételes rangot jelent. Ez a mi népünk kitüntető
ajándéka a Boldogságosnak. Vajon kik voltak a történelemben a magyar nép
„nagyasszonyai”, akiket megillet ez a – szavakba formált – kiemelt
rang? Mert
így értjük meg az ünnep jelentőségét. Kik adták össze annak a magyar
főkötőnek, magyar gyöngyös pártának gyöngyszemeit, amellyel Máriát így
megtiszteljük? Csak párat említek: a bajor Gizella királynét, István
királyunk feleségét nagyasszonyunknak tekinthetjük. Hunyadi János
feleségét, Szilágyi Erzsébetet szintén. S hogyan lehetne kihagyni
Kanizsai Dorottyát, aki eltemettette Mohács halottait. Könnyei
összevegyülnek emlékeimben Mária könnyeivel, és a miénkkel. Ilyen
nagyasszony nem adatott a Don kanyar elesett magyar katonáinak, azoknak,
akik számban fölülmúlták Mohács halottait. Zrínyi Ilonát, Munkács
várának hősi védőjét is nagyasszonyaink sorába vesszük. És a másik
rangos bajorról, Erzsébet királynéról sem feledkezhetünk meg, akit
szívünkbe fogadtunk, aki nálunk érezte otthon magát, a gödöllői
kastélyban, fölszabadulva a bécsi udvar kimért etikettjétől. S mindez
csak kis töredék. Ki tudná valamennyit fölsorolni.
A magyar nagyasszonyok gyöngykoszorúját foglaljuk be az elképzelt
pártába, amelyet lélekben Mária homlokára helyezünk. Így lehet ő a mi
sajátosan magyar tiszteletadásunkban nagyasszonyaink ékességeinek
kitüntetettje, de magasan föléjük emelkedve, hiszen ő a legáldottabb, az
asszonyok között. S ő az, aki szívünkben hordott jelenlétével
keresztény történelmünk egészét átfogja, István királytól napjainkig.
„Tiszteld a nőket!” – hangzik az etikai felszólítás, amely eljut az
értelmünkig, de már ritkábban a szívünkig és a tetteinkig. Az erkölcsi
parancs – túl az értelmen s az akaraton – az ünnep élménye révén hatol
igazán hatékonyan a szívünkbe. Nemzeti ünnep ez számunkra, amely sürgeti
a nők tiszteletét és megidézi történelmünk nagyasszonyainak emlékét. Az
ő női értékeiknek gyöngyös pártájával ajándékozzuk meg lélekben
Bodogasszonyunkat, amikor külön ünneppel köszöntjük benne a „Magna
Domina Hungarorum” címzettjét, a Magyarok Nagyasszonyát.
Boda László
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!