Maga Jézus Krisztus is imádkozott és
tanította az embereket imádkozni. Nem követheti Krisztust az, aki nem
imádkozik Istenhez.
Minden ima a Szent Háromságot jeleníti meg. A Szent
Lélek által, Isten Fián, Jézus Krisztuson keresztül, és az Ő nevében
imádkozunk az Atya Istenhez. Istent azért hívjuk a "mi Atyánknak", mert
Jézus így tanított és felhatalmazott minket erre. Istent azért
szólíthatjuk Atyának, mert a Szent Lélek által Isten fiai vagyunk (Róm
8). Az Egyházban Krisztushoz és a Szent Lélekhez is imádkozunk, azokhoz
az Isteni Személyekhez, Akik egyekaz Atya Istennel és örökké léteznek a Vele való tökéletes egységben, osztozva az Ő isteni létében és akaratában.
Az
Egyházban a szentekhez is imádkozunk, nem ugyanúgy, mint a Szent
Háromság Személyeihez, hanem úgy, mint segítőinkhez, közbenjáróinkhoz,
társainkhoz az Egyházban, akik már megdicsőültek Istennél, és az Ő színe
előtt vannak. Az Isten Országának dicsőségét élvező szentek és az
emberi teremtmények között legelső Mária, Istennek Szülője, a Mennyek
Királynője, Isten előtti szent közbenjáróink vezetője. A szent
angyalokhoz is imádkozhatunk, hogy képviseljék ügyünket Isten előtt. Az Egyház hagyományos katekizmusa háromféle imát különböztet meg: a kérő, hálaadó és dicsőítő imát.
Egy
negyedik fajta imával is kiegészíthetjük a felsorolást, amelyet Isten
előtti siralomnak nevezhetünk, amikor kérdésekkel ostromoljuk Istent az
élet körülményeiről, létünk értelme felől, különösen valamilyen tragédia
vagy lelki zavar idején. A Bibliában igen gyakran találunk példát mind a
négy fajta imára. Néha úgy határozzák
meg az imát, mint Istennel való párbeszédet. Ez a meghatározás
helyénvaló, ha nem feledkezünk meg arról, hogy ez a csend párbeszéde,
amely szívünk rejtekében megy végbe. Egy régebbi
és hagyományosabb meghatározás szerint — az ima az értelem és a szív
Istenhez emelése, az Isten jelenlétében való megállás, amikor az ember
szüntelenül átérzi, és emlékezetében hordozza az Ő nevét, létét, erejét
és szeretetét. Ezt az imát "Isten jelenlétében való járásnak" is szokták
nevezni.
Az
ima célja Istennel való közösségünk elérése, és az, hogy ezáltal
alkalmassá váljunk az Ő akaratának teljesítésére. A keresztények azért
imádkoznak, hogy megismerjék Istent, és teljesíthessék parancsait. Ha
valaki nem akar megváltozni, nem akar Krisztushoz hasonlóvá válni az Ő
parancsainak teljesítése által, sem oka, sem célja nincs az imájának. A
szentek tanítása szerint, ha nincs meg bennünk az a szándék, hogy
válaszoljunk Istennek, és az imában az általa mutatott ösvényen
haladjunk, az ima lelkileg még veszélyes is lehet.
Az imádkozás nem pusztán az ima szavainak ismétléséből áll. Imák elmondása nem egyenlő azimádkozással.
Az imát titokban kell végezni, röviden, rendszeresen, sok szó nélkül,
Isten iránti bizalommal, hogy Ő hall minket, és készséggel, hogy
megtegyük azt, amit kíván tőlünk (Mt 6, 5-15; Lk 11 és l8; Jn 14-17).
A keresztényeknek arra kell törekedniük, hogy
rendszeresen, reggel, este, étkezések előtt és után imádkozzanak, és
végezzék azt a rövid imát is, melyet a nap folyamán bármilyen
körülmények között el lehet mondani. Ebből a célból sokan gyakorolják a
Jézus-imát: "Úr Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj rajtam, bűnösön!"
Természetesen,
az ima formája másodlagos és egyénenként változhat. Ami igazán fontos,
az ima ereje, amely Istenhez emel minket, és megerősít az Ő isteni
akaratának teljesítésében.Az
otthon elmondott imák különböznek a templomi imáktól, hiszen a
személyes ima más jellegű, mint az Egyház közösségi imája. E két fajta
ima eltér egymástól, nem szabad összekeverni őket. Amikor templomba
megyünk imádkozni nem azért megyünk, hogy ott saját, személyes imáinkat
mondjuk el. Ezeket az imákat otthon, a szobánkban, titokban kell
elmondanunk és nem a templomban (Mt 6, 5-6). Ez nem azt jelenti, hogy ne
tegyük hozzá személyes gondjainkat, kívánságainkat, bajainkat,
kérdéseinket és örömeinket az Egyház imáihoz.
Ezt
természetesen megtehetjük, és meg is tesszük. De a templomba azért
megyünk el és azért visszük magunkkal nehézségeinket, hogy ott
egyesüljünk az Egyház - Krisztus, Istennek Szülője, a szentek - örök
imáival, és a mi saját testvéri közösségünk imáival.A
templomban másokkal imádkozunk, ezért vigyáznunk kell arra, hogy
mindannyian együtt imádkozzunk, egy testként, egy értelem, egy szív és
egy lélek egységében. Még egyszer ki kell hangsúlyozni, ez nem jelenti
azt, hogy templomi imáink nem lehetnek személyesek és egyediek,
ellenkezőleg, egész lényünket bele kell foglalnunk templomi imáinkba. Az
Egyházban azonban mindenkinek a Krisztus Testével együtt végzett közös
imába kell bekapcsolódnia, saját egyéniségével, személyiségének
egyediségével. Ez az, ami értelmet ad az Egyház imájának, ez gazdagítja,
ez teszi széppé, sőt azt is mondhatjuk "könnyűvé".
A felhasználói élmény fokozása érdekében már mi is használunk cookie-kat a Network.hu oldalon.
Az oldal használatával beleegyezel a cookie-k alkalmazásába. További információ: itt.
Kommentáld!