Kis türelmet...
Asztal és nem asztal, hosszú és rövid, jó és rossz, örök és mulandó
-- A kettős Nevezhetők tökéletesen vezetik az embert. És aki túllát
rajtuk: megpillantja a Nevezhetetlent.
Ahogy a nappal és éjszaka feleződik a földgolyó körül, a nevezhető
kettősségek éppúgy feleződnek a különlévő lélek körül. Az alvásban,
halálban és elmélyülésben nincs nappal és éjszaka, és ahol megszűnik a
különlét, ott megszűnnek a nevezhető kettősségek is.
14 éve | 0 hozzászólás
A határok-közti léleknek érzékelhető, ami tagolt; s eszme, ami tagolatlan. A határtalan léleknek felfogható, ami tagolatlan; s tünemény, ami tagolt. A teljes léleknek csonkaság, ami tagolt, vagy tagolatlan; s valóság, ami túl van a megnevezhetőn.
/Weöres Sándor:A teljesség felé/
14 éve | 0 hozzászólás
Nincsen két világ, csak egy, mely külső érzékelő képességünk felé a
változó tünemény-sort, belső felismerő képességünk felé az állandólényeget mutatja.
Az időbeliben, változóban az érzékelés igazít el, az időtlenben,
változatlanban pedig a képzelet.
Aki elmerül önmaga alap-rétegébe, a változatlanba: ezt akárhányszor is megismétli, a változatlant akármennyire is megismeri, mégsincs róla semmi érzékelése. Amit ott megismer: nem tapasztalja, hanem képzeli;
csakhogy a változatlan éppúgy vezeti a képzeletet, mint a változó
tünemény-sor az érzékelést.
A jelenségvilágban Isten csak eszme; Istenben a jelenségvilág csak
lidérc.
A dolgok érzékelhető mivoltában nincs jelen az Isten. A dolgok
visszájukat fordítják az érzékelés felé és színüket az Isten felé.
Isten jelen van a dolgok közös lényegében, de nincs jelen a dolgok
sokfajta érzékelhető megnyilvánulásában, hol a tünemények serege hullámzik.
/Weöres Sándor:A teljesség felé/
Vigyázz, hogy világosat gondolsz-e, vagy sötétet; mert amit
gondoltál, megteremtetted.
A természet a természeti-világban alkot, a lélek a lelki-világban.
Ha egy ruhát, bútort, akármit készítesz, előbb kigondolod, vagyis a
lélek világában megalkotod, s csak aztán készíted el a természeti
világban is, természetbeli eszközeiddel. Igazi alkotásod nem a
természetben, de a lélekben lévő; egyik előbb-utóbb szétromlik, másik
belérögződött a keletkezésének perceibe.
14 éve | 0 hozzászólás
A képzelet köti össze az időbelit az időtlennel, éppezért tartalmai
felemásak: időbeli, változó megjelenési módjuk és időtlen, változatlan
lényegük van. A képzelet tartalmainak: egy vallási fogalomnak,
erkölcsi törvénynek, művészi alkotásnak megjelenési módja változik,
előbb-utóbb el is pusztul; lényege nem-keletkezett és nem-múló.
A vallásokat, mítoszokat, jóslási módszereket az emberi képzelet
teremti, akár a műalkotásokat.
14 éve | 1 hozzászólás
Olvass verseket oly nyelveken is, amelyeket nem értesz. Ne sokat,
mindig csak néhány sort, de többször egymásután. Jelentésükkel ne
törődj, de lehetőleg ismerd az eredeti kiejtésmódjukat, hangzásukat.
Így megismered a nyelvek zenéjét, s az alkotó-lelkek belső zenéjét.
S eljuthatsz oda, hogy anyanyelved szövegeit is olvasni tudod a
tartalomtól függetlenül is; a vers belső, igazi szépségét, testtelen
táncát csak így élheted át.
/Weöres Sándor:A teljesség felé/
14 éve | 0 hozzászólás
Az alkotás lehetősége megvan az emberben és eszközeiben, de a
művészi alkotás emberfölötti csoda.
Azt, ami a szép műveket széppé teszi, a jelenségvilág tényei közt
hiába keressük. A remekművek lehetnek egyszerűek, bonyolultak,
rendezettek, szeszélyesek, tökéletesek, kezdetlegesek; éppígy a
kontár-művek is. Csak épp a remekműben megvan az a csodálatos
delejesség, mely a kontárműből hiányzik, s amelyet a jelenségvilág
körülményeiből nem lehet levezetni.
Illés Árpád festő barátomtól hallottam:
-A természetben nincs semmi ízléstelen.Sőt:még az emberi ízléstelenséget is helyre-javítja.Nézz meg egy villamoskocsit:sárgára kent,otromba skatulya.De ha a hegyről nézed a várost,a színek egymáshoz illeszkednek és a mozgó kis sárga villamosok is gazdagítják a látványt. Vagy vegyél egy ronda csillárt,amilyet a legtöbb polgári lakásban láthatsz: vidd ki az erdőbe,ásd el a földbe a gyökerek közé,menj érte néhány hónap múlva és meglátod,hogy a természet megszépíti,amennyire csak lehet.
14 éve | 0 hozzászólás
A természetben mindig szép formák és szép színcsoportok vannak.Nézz meg egy férget,vagy egy darab trágyát:annak is szép színe és formája van.
Ha az ember a természettől valamit elvon,hogy saját kívánalma szerint alakítsa:az eredeti szépséget többé-kevésbé háttérbe szorítja rajta,s néha szépet,többnyire rútat formál belőle.
A természet a végtelen alkotó végtelen szépségét hordja.Az emberi készítmények a véges alkotók különböző szépségű művei.
14 éve | 0 hozzászólás
Az ifjú arc,váltakozó vidám és szomorú tündéreivel:mozgalmas,szikrázó,örvénylő,csábító szépség.
Az öreg arc,szilárd formáival,a ráncok egyenletes hálózatával:nem csábító,önmagában-való,fenséges,nyugodt szépség.
A mai embert az érzékiség rángatja,csak a csábító-szépséget ismeri s az öreg arc hatalmas szépségéhez kevésnek van szeme.
S többnyire el is rútítják ifjú arcukat,nemiségük plakátját formálják belőle;s elrútítják öreg arcukat is,mert a fiatalság nyomorúságos roncsát őrizgetik rajta.
14 éve | 0 hozzászólás
"Gyere velem repülni"-szól a darázs a virágnak.
"Tapadj az ágra mellém"-szól a virág a darázsnak.
/Weöres Sándor:A teljesség felé/
14 éve | 0 hozzászólás
A teljesség megbomlásának fő-formája,hogy nő és hím lesz belőle.
A nőség vagy hímség felé még csak közeledő kisgyermek éppúgy teljes,mint az egyéni különlét fölé emelkedő lény,aki a nőséget és hímséget egyesíti,a változatlanba oldja.
Ahogy a nő-test és férfi-test kiegészítésre szorul,éppígy csonka a nő-lélek és férfi-lélek.A nő nem ismeri a világosságot,a férfi nem ismeri a meleget.A nőből hiányzik az igazi teremtő-erő,a férfiból az igazi éltető-erő.A nő,ha az emberiség maradandó kincse felé törekszik,csak azt fogja fel belőle igazán,ami benne mozgalmas,eleven-pezsgésű,esemény-szerű;a teremtés templomát úgy tekinti,mint egy uzsonnázó-helyet,pletyka-sarkot.A férfi,ha az emberi tenyésztés édes játékaiba és meleg meghittségébe helyezkedik, elhomályosúl,elgépiesedik;az élet templomát úgy tekinti,mint alkalmat a kényelemre.A nő oldottan lebeg az élet mozgó,forró áramában és csak arra figyel,ami szerves összefüggés, tenyészet,enyészet;a férfi zártan, határoltan evez a mindenségben és érdeklődése tárgyait szigetekként szemléli.
14 éve | 0 hozzászólás
Ami az úton el nem indult,vagy ami az út elején van-a kő,a csecsmő-még nem szerzett magának semmi kincset és önmagában véve szeretetreméltó.S a teljességbe érkezett lény,aki szerzett kincseit már magába-olvasztotta és éppúgy nincs semmije,mint a kőnek,vagy a csecsemőnek:szintén önmagában-véve szeretetreméltó.S a még el nem indult,s a már megérkezett: azonos.
A gyarapodás útján járó embert,aki félig-megszerzett,csonka kincsek alatt roskadozik,csak az idétlen kincsek csábereje okozta tévedésből lehet szeretni,vagy rokonság kapcsán,vagy részvétből,vagy a végtelen szeretet hőfok-nélküli,tökéletes egykedvűségéből.
Figyeld a tünemények szakadatlan áramlását:mind más és mindig más és mégis mindig azonos. Figyeld tested fájásait: a tompán húzódó sajgástól az élesen villámló fájdalomig mennyi változat! s ezek folyton cserélődnek, egymásra rétegeződnek, akár egy zenemű motívumai,vagy a fán a lombok, gallyak, virágok csipkézete. Figyeld a történelemben,a jelenkorban és saját hétköznapjaidban a jószándék, szenvedély, hazugság, erőszak egymásba-mosódó vonulását: mindaz,amit magában-véve rossznak, csúfnak, aprónak ismersz, oly harmóniává szövődik, mint a felhők vándorlása, vagy a hegykúpok láncolata.
14 éve | 0 hozzászólás
A mozgó tárgy sérthető, a mozgás sérthetetlen; az élet dolgai sérthetők, az élet sérthetetlen. Külön-külön ismerd fel magadban azt, ami mozgó és élet-dolga: mindaz ideiglenes részed; s azt, ami mozgás és az élet maga: mindaz végleges egészed.A mozgó tárgy sérthető, a mozgás sérthetetlen; az élet dolgai sérthetők, az élet sérthetetlen. Külön-külön ismerd fel magadban azt, ami mozgó és élet-dolga: mindaz ideiglenes részed; s azt, ami mozgás és az élet maga: mindaz végleges egészed.
14 éve | 0 hozzászólás
Cserélnél-e
sorsot valakivel?
Szeretnél gazdag lenni? A milliárdossal elcserélnéd vagyonodat, de nem
a sorsodat. Szeretnél népboldogító lenni? A királlyal, vagy népvezérrel
elcserélnéd hatalmadat, de nem a sorsodat. Szeretnél szent lenni? A
szenttel elcserélnéd fejlettségi állapotodat, de nem a sorsodat.
Mindenki csak a saját sorsát bírja elviselni; a másé alatt összeesne.
A sors mindenkinek az egyedül-megfelelő táplálékot nyújtja; de aki nem
tud minden zamatot egyformán kedvelni, az egyik ételt elégedetten
csámcsogja, másiktól émelyeg; s egyik ételt azért emészti nehezen, mert
mohón habzsolja, másikat azért, mert kiköpni kívánná.
14 éve | 0 hozzászólás
A
gyermekkor természetes igénye: szabadság. S a mai
gyermeket szinte ketrecbe kényszerítik.
A felnőttkor természetes igénye: élet. S a mai felnőtt, vagy alig-él,
vagy maga és mások rovására, rejtek-utakon él. Az öregkor természetes
igénye: nyugalom. S a mai öreg, minthogy korábbi igényei ki nem
elégülhettek, még a sír szélén is szabadságot és életet akar./Weöres Sándor:A teljesség felé/
Az egyéni-ember irtózik a megvénüléstől: úgy fogadja, mint elgyengülést, tehetetlenné-válást, méltatlan megaláztatást. Az igazi-ember nem irtózik a megvénüléstől, hiszen benne érheti el zavartalan kibontakozását; az ő évei lépcsők, egyre magasabbra. Ha nem félsz betegségtől, nyomortól, öregségtől, haláltól, semmiféle csapástól: részedre az öregség egyre biztosabb kiteljesülés lesz, a szegénység tehertelen szabadság, bármilyen nyomorékság gyarapodás, a halált pedig még halálod előtt megismered.
14 éve | 0 hozzászólás
Erény
mindaz, mely az örök mértékkel megegyezik s a teljesség felé emel; bűn
mindaz, mely az örök mértékkel szembeszegül s a teljességtől
távolít. Aki a teljességet eléri, az örök mértékkel azonosul: nincs
erénye és nincs bűne többé; ahogy a tűznek nem erénye, hanem
természete a világosság, éppúgy a teljességgel azonosult lénynek
nem erénye, hanem természete az örök mérték szerinti működés.
A teljességben nincs jó és rossz, nincs érdem és hiba, nincs jutalom és
büntetés.
14 éve | 0 hozzászólás
Hiába óvakodsz a bűntől, ha az ál-erényt magadra bocsátod. Az erény és bűn mennél fejlettebb, annál tágabb; az ál-erény mennél fejlettebb, annál görcsösebb. A bűnből mindig lehet erény, de az ál-erényből bajosan. Az ál-erények mindegyike valamely igazi erényen élősködik, amellyel össze szokták téveszteni. A vallásosság élősdije a türelmetlen felekezetiség és kenetes ájtatoskodás, a hazafiságé a erőszakos sovinizmus, az emberszereteté a fontoskodó közéleti buzgalom, a tudományé az ál-tudományos kandiság, a művészeté a társadalmi sürgő- forgó művészkedés-műpártolás, a mindennapi szorgalomé a sárba-ragadó gürcölés, a jóságé a csepegős-szívű jótékonykodás és tolakodó vigasztalgatás, a szerelmi tisztességé a házastársra horgászó mohóság és mások szennyesében túrkálás, stb.
14 éve | 0 hozzászólás
Az
erkölcs, mit kényszeredetten és kedvetlenül viselsz: nem
erény, csak gyöngeség.
Az erény mindig kiterebélyesül. Nincs az a bűn, mely ne volna közelebb
az erényhez, mint a sokféle zsugorgó ál-erény.
Ha erkölcsös vagy, ennek próbája, hogy nem az erényed igáját érzed,
hanem tündöklését, zamatát, erejét.
Ha erkölcsös vagy, ennek próbája, hogy erényt és bűnt egyformán és
sóvárgás nélkül szeretsz.
/Weöres Sándor:A teljesség felé/
Légy
szigorú önmagadhoz, de ne gyötörd természetedet. Bontsd
le szeszélyeid, sóvárgásaid, nem azért, hogy nélkülük nyomorogj, hanem,
hogy folyhass, mint a víz, és biztos lehess, mint az ég.
A szabály nem arra való, hogy beléje börtönözd magad; legyen
lakószobád, szabadon ki-be járhass, dolgod szerint.
A szabály semmit sem ér, ha elhatározás-szerűen viseled, ha komoran és
konokul csörömpöl rajtad; a szabály akkor jó, ha érzéseidbe ivódik és
finoman, hajlékonyan támogat.
Az
önkínzás többnyire zsákutca; néha nagy kerülő; csak igen
ritkán a legrövidebb út.
Legtöbb ember részére az élvezetekről való teljes lemondás éppoly
káros, mint az élvezetekben tobzódás. Ami pedig a kettő közt van, a
mértékletesség ("élvezek, de kiskanalanként, óvatosan, takarékosan"):
összezsugorító.
Úgy neveld kívánságaidat, hogy ne az élvezetek és hasznok felé
irányuljanak: ezzel elkerülöd a lemondást, tobzódást és
mértékletességet egyaránt.
14 éve | 0 hozzászólás
Az egyéni-embernek az élvezet, a haszon látszik leg-kellőbbnek; nem különbözteti meg az élvezetest a jótól, a hasznot a céltól. Még az emberiség sorsának javítását is úgy képzeli, mint mennél több embernek mennél kellemesebb állapotba helyezését. S az üdvösséget úgy képzeli, mint örök élvezetet és örök hasznot; holott az üdvösség az élvezetre és haszonra irányuló kívánság lidércének szétfoszlása. A kellemességnek és haszonnak kívánása semmi egyéb, mint testi mivoltodból feltörő elemi igény; ne hagyd, hogy lelked is behódoljon ennek az igénynek.
14 éve | 0 hozzászólás
Sokan
vannak lelkes és harcos katholikusok, protestánsok, izraeliták, kik
Istent csak félig-meddig hiszik és vallásuk dogmáiban egyáltalán nem
tudnak hinni, mindamellett ökölre mennek felekezetükért. A mozdonyból
csak a kazánt vállalják, mely robbanékony, de a kerekeket nem,
melyekkel járni lehet./Weöres Sándor:A teljesség felé/
14 éve | 0 hozzászólás
Olyik ember a vallásosságot csereüzletnek nézi: az ember kötelessége, hogy jól viselkedjék, Isten parancsainak és az előírt szertartásoknak eleget tegyen; Isten dolga, hogy az embert ugyanoly arányban lássa el földi javakkal, amennyire jól viselkedett, a parancsokat követte, a szertartásokat elvégezte. Eszerint a legvallásosabb és legjobb embereknek kéne leggazdagabbaknak lenni, s a vallástalanoknak és törvényszegőknek nyomorogni kellene. Aki úgy vallásos, hogy cserébe hozzájusson a sóvárgott javakhoz: máris bebizonyította kapzsiságát és érdemtelenségét.
14 éve | 0 hozzászólás
A sötétbe-merülés, általános pusztulás, egyetemes kínszenvedés ellen mit tehetsz? semmit és mindent. Ez a semmi és minden: ha saját érzéseiddel nem veszel részt a sötétségben és megteremted önmagadban a teljes-emberség állapotát: nem vágyaiddal, hanem az örök mértékkel vezetteted magadat. Az áradat bármerre sodor: nyomorba, jómódba, kényszermunkára, harctérre, vezetőhelyre, vesztőhelyre: ne törődj vele; a sötét hatalom nem adhat neked semmit és nem vehet el tőled semmit, ha az egyedül-érvényes mérték működik benned.
14 éve | 1 hozzászólás
Minden megnyilvánulásod, mely szépen, üdén, szabadon kibontakozik: ajándékod; minden megnyilvánulásod, mely mohóságodtól bűzlik: ürüléked. Bármelyikünkből sokkal több salak fakad, mint adomány, s ez ellen nincs más segítség, mint hogy salakunkat eltakarítjuk; ehelyett az európai ember kezdettől fogva és mindinkább, ürülékéből rendszert, törvényt, erkölcsöt épít, amit fegyverrel, pénzel, hatósági pecséttel, rangos testülettel őriz és mindenkitől megköveteli, hogy e bélsár-palotákhoz és ünnepélyes ganajszobrokhoz igazodjék.
14 éve | 3 hozzászólás
Hát igen,elkezdődött egy új év.....egy kedves barátom egy naplójában írta,hogy írjuk össze céljainkat,rövid és hosszú távra....
Nem gondolkodtam még azon,hogy leírjam,de érdekes,hogy most,amikor egyedül ültem az éjszaka,világosan hallottam azokat a gondolatokat,amelyek megfogalmazták,mi is most számomra a cél.Vagy éppen mit szeretnék.És igen,rögtön el is engedtem.....és a mai megerősítés,hogy elolvastam azt a bejegyzést.
Mert tudjuk,semmi nincs véletlenül.És ez számomra nem csak egy frázis,hanem mélységes hit,és köszönöm,hogy ezt észrevehetem,befogadhatom,és használhatom.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
71.Fehér trilógia
14 éve | 0 hozzászólás
Fehér trilógia, I.
"Én vagyok a változó és én vagyok a változatlan." Aki nem tudja:
a teremtést méltán kegyetlenségnek érezheti.
Fehér trilógia, II.
A változó kínja a változatlan belégzése. A változó öröme a
változatlan kilégzése.
Fehér trilógia, III.
A nyugalom szakadatlanul megvalósul a küzdelemben. A valóság
szakadatlanul énekel a látszaton keresztül.
Címkék: weöres
Tovább