Kis türelmet...
Abban az
időben: Jézus a következő
példa beszédet mondta:
Volt egy gazdag ember. Bíborba és patyolatba öltözködött, és
mindennap dúsan lakmározott. Volt egy Lázár nevű koldus is, ez ott
feküdt a kapuja előtt, tele fekéllyel. Szívesen jóllakott volna az
ételmaradékból, ami a gazdag ember asztaláról lehullott, de abból sem
adtak neki. Csak a kutyák jöttek, és nyalogatták a sebeit.
Meghalt a koldus, és az angyalok Ábrahám kebelére vitték. A gazdag
is meghalt, és eltemették. A pokolban, amikor nagy kínjai közt
feltekintett, meglátta messziről Ábrahámot és a keblén Lázárt.
Felkiáltott: Atyám, Ábrahám! Könyörülj rajtam! Küldd el Lázárt, hogy
ujja hegyét vízbe mártva hűsítse nyelvemet. Iszonyúan gyötrődöm ezekben a
lángokban.
Fiam ? felelte Ábrahám ?, emlékezzél rá, hogy milyen jó dolgod volt
életedben, Lázárnak meg mennyi jutott a rosszból. Most ő itt
vigasztalódik, te pedig odaát gyötrődöl. Azonfelül köztünk és köztetek
nagy szakadék tátong, hogy aki innét át akarna menni hozzátok, ne
tudjon, se onnét ne tudjon hozzánk átjönni senki.
Akkor arra kérlek, atyám ? kiáltotta újra ?, küldd el őt atyai
házunkba, ahol még öt testvérem él. Tegyen bizonyságot előttük, nehogy
ők is ide jussanak a gyötrelmek helyére.
Ábrahám ezt felelte: Van Mózesük és vannak prófétáik. Azokra
hallgassanak. Ám az erősködött: Nem teszik, atyám, Ábrahám! De ha valaki
a halottak közül elmenne hozzájuk, bűnbánatot tartanának.
Ő azonban így felelt: Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, még
ha a halottak közül támad is fel valaki, annak sem hisznek.
Lk 16,19-31
Elmélkedés:
Se szegénységet, se gazdagságot
A tengerparton a csónakja árnyékában békésen szunyókáló halászt egy
turista fényképezőgépének kattogása zavarja meg, s ébreszti fel álmából.
Így kezdődik Heinrich Böll Nobel-díjas (1972.) német író egyik
novellája. A történet azzal folytatódik, hogy a turista arra akarja
rávenni a halászt, hogy ne pihenjen, hanem menjen ki a tengerre
halászni. A halászembernek viszont esze ágában sincs hajóba szállni,
mert fantasztikusan érzi magát, sőt, soha életében nem érezte ennyire
jól magát, mint ezen a napon. Az elszomorodó turistának végül elárulja,
hogy azért nem megy ki a tengerre, mert aznap már egyszer kiment, és
annyi homárt és rákot fogott, hogy még a következő két napban sem kell
kimennie halászni. A turista ekkor előadja neki nagyszerű ötletét. Ha a
halász naponta kétszer, háromszor vagy még többször tengerre szállna,
akkor sokkal több homárt és rákot tudna fogni. Ha naponta többször
halászna, rövid idő után már motoros bárkája lehetne, aztán több hajót
is vásárolhatna és alkalmazottai lennének. Néhány év múlva már saját
halfeldolgozó üzeme lehetne és a világ minden részére szállíthatna a
tengeri finomságokból. És akkor majd ?, de itt elakadta turista. És
akkor mi lenne? - kérdezett vissza a halász. Hát akkor nem kellene
dolgoznia és nyugodtan pihenhetne a tengerparton, békésen szunyókálva. A
halász csak ennyit válaszolt a nagyszerű ötletre: Én most is ezt
teszem. Békésen szunyókálok és nézem a tenger hullámait.
A történet kapcsán több kérdés is eszünkbe juthat. Érdemes azért
halálra dolgoznunk magunkat, hogy a végén ne kelljen dolgoznunk? Azért
dolgozzunk éjt nappallá téve, hogy pihenhessünk majd egyszer? Pihenni e
nélkül is tudunk. Hiába leszünk egyre gazdagabbak, úgysem élvezhetjük
jobban az életet, mint a szegények, s nem leszünk náluk boldogabbak. Van
valami értelme a gazdagodásnak?
A mai evangélium példabeszédében Jézus a végletekig kisarkítja a
gazdag és szegény élethelyzetének különbségét. A különbségek egészen
nyilvánvalóak az egykori hallgatók és a mi számunkra is. A gazdag nagy
házban, palotában lakik, a szegény pedig az épületen kívül, annak kapuja
előtt él. A gazdag a legdrágább ruhákba öltözött, a koldusnak csak
szegényes rongyai voltak. A gazdag az asztalra kerülő bőséges ételekből
ehetett, a koldus még az asztalról a földre hulló maradékból sem kapott.
Az evilágban megtapasztalható különbségek a túlvilágon is folytatódnak,
ezt jelképezi a nagy szakadék, csak itt megfordul az élethelyzet. A
dúsgazdag, aki a földön bővelkedett, most szenved, a koldus pedig, aki a
földön szegény volt, a mennyország boldogságát élvezi, és aki megvetett
volt a földön, a túlvilágon a legnagyobb megtiszteltetésben részesül.
Utolsóként említsünk meg még egy jelentős különbséget a két személy
között. A gazdag nincs név szerint megnevezve a történetben, a
szegényről viszont kiderül, hogy Lázárnak hívják. A beszédes héber név
jelentése: Isten segít. A szegény, akire rá sem tekint a gazdag, Isten
segítségére mindenkor számíthat.
Helytelen volna azt a következtetést levonni a történetből, hogy
a gazdag önmagában a gazdagsága miatt került a gyötrelmek helyére.
Valójában az Istent és az embereket semmibe vevő életmódja okozta
sorsát. A gazdagság önmagában nem elítélendő, hiszen vagyonát bárki
felhasználhatja mások megsegítésére, a nélkülözők támogatására, tehát
olyan dolgokra, amelyek biztosíthatják számára a mennybe jutást. Illetve
nem önmagában a szegénység, a nincstelenség volt Isten előtt értékes,
hanem a nyomor türelmes elviselése és a szegény Istenbe vetett bizalma.
Melyikre vágyakozzunk inkább? A szegénységre vagy a gazdagságra? A
Példabeszédek könyvének tanítása megadja erre a választ: Se
szegénységet, se gazdagságot ne adj nekem! Adj annyi eledelt, amennyi
szükséges, hogy jóllakva meg ne tagadjalak. El se szegényedjek, hogy ne
lopjak, és ne gyalázzam Istenem nevét!
Befejezésül még egy gondolatot szeretnék mondani, amely
rávilágít arra, hogy sosem az számít, hogy gazdag vagy szegény
életkörülmények között élünk. Teljesen mindegy, hogy egy beteg ember
egyszerű faágyban vagy aranyágyban fekszik, hiszen betegsége
mindkettőben egyaránt gyötri. Az a fontos, hogy mi él a lelkében. Az
egyikben is és a másikban is tud lázadni Isten ellen a szenvedés miatt,
ugyanakkor bármilyen ágyban el tudja fogadni a szenvedést türelemmel.
Ehhez hasonlóan nem a lényeges, hogy szegénységben vagy gazdagságban
élünk, hanem az, hogy milyen lelkület él bennünk. Ami nyomasztóvá,
elviselhetetlenné teszi számunkra a szegénységet, ugyanaz a gazdagságot
is nyomasztóvá és elviselhetetlenné teszi számunkra. Ha beteg a lelkünk,
akkor bármelyik élethelyzetben boldogtalanok leszünk. Ha viszont tiszta
a szívünk és nyugodt a lelkiismeretünk, akkor boldogságra találunk
életünkben.
© Horváth István Sándor
Imádság:
Uram, Jézus, add meg nekem, hogy mindig elégedett legyek azzal, amit te
adsz nekem, s adományaidban felfedezzem az életemet boldogító kegyelmet.
Segíts nekem, hogy ne a földi kincsek felé fordítsam szívemet, hanem
egyedül feléd, aki tudod, mire van szükségem az örök élethez. Nyisd meg
szememet, hogy észrevegyem a körülöttem élő nélkülözőket és szegényeket,
hogy önzetlenül, szeretettel segítsem őket. Köszönöm Jézusom, hogy
megóvsz engem attól, hogy a földi gazdagság miatt megtagadjam szereteted
és szegénység sem kényszerít tisztességtelen vagy becstelen
cselekedetre.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!