Jézus egyszer útban Jeruzsálem felé áthaladt Szamaria és
Galilea
határvidékén. Amikor betért az egyik faluba, tíz leprás férfi jött
vele
szembe. Még messze voltak, amikor már megálltak, és hangosan
így
kiáltottak: Jézus, Mester! Könyörülj rajtunk! Ő rájuk tekintett, és
így
szólt hozzájuk: Menjetek, és mutassátok meg magatokat a papoknak!
Útközben
megtisztultak.
Az egyik, amikor észrevette, hogy meggyógyult, visszament, hangos
szóval
dicsőítette Istent, arcra borult Jézus lába előtt, és hálát adott
neki. És
ez az ember szamaritánus volt. Jézus megkérdezte: Nemde tízen
tisztultak
meg? Hol maradt a többi kilenc? Nem akadt más, aki visszajött volna,
hogy
hálát adjon Istennek, csak ez az idegen? Aztán hozzá fordult: Kelj
fel és
menj! Hited meggyógyított téged.
Lk 17,11-19
Elmélkedés:
Mindenért
Pénteken reggel hét órakor érkeztem meg a devecseri plébániára.
Azért
indultam el, mert a hétfőn bekövetkezett vörösiszap-áradásról
szóló
híradások hallatán kötelességemnek éreztem, hogy legalább egy
napig
segítségére legyek az ott napok óta helytálló és a segélyezést
szervező
paptestvéremnek. A plébános atya röviden köszöntött: Köszönöm, hogy
itt
vagy, hálás vagyok. Csak ennyit mondott, aztán már kezdődött is a
munka.
Nem tudom, hogy mennyire volt tudatos vagy ösztönös az atya
részéről a
hála kifejezése, de az biztos, hogy nagyon őszinte volt.
Sokszor találkozhatunk életünkben hálával és sajnos legalább
annyiszor a
hálátlansággal is. Az emberek olykor hálásnak, máskor
hálatlannak
mutatkoznak, s bizonyára mi is egyszer így, máskor másként
viselkedünk. A
mai vasárnap evangéliuma arról számolt be, hogy Jézus leprás
betegeket
gyógyított meg, szám szerint tízet, de közülük csupán egyetlen
bizonyult
hálásnak. Csak egy gyógyult ember tér vissza hozzá, hogy
köszönetet
mondjon jótevőjének, a többiek megfeledkeztek erről.
Itt mindjárt meg is kapjuk a választ arra a kérdésre, hogy vajon mi
áll a
hálátlanság hátterében? A felejtés. Az ember elfelejti, hogy ki
segített
rajta. Elfelejti, hogy mit kapott a másiktól. Valaki így
fogalmazott
egyszer: a hála a szív emlékezőtehetsége, s ennek megfelelően
állíthatjuk,
hogy a hálátlanság a szív feledékenysége. Természetesen a
hálátlanság
mögött jóval több húzódik meg, mint egyszerű feledékenység,
memóriazavar
vagy értékelési tévedés. Kétségtelen, hogy a hálátlan ember
megfeledkezik
azokról az embertársairól, akik korábban jót tettek vele. És az is
biztos,
hogy az Istennel szembeni hálátlanság oka, hogy az ember
természetesnek
vesz olyan dolgokat, amelyeket Istentől kapott.
Meg kell tanulnunk hálásnak lenni! Meg kell tanulnunk
észrevenni a
legkisebb dolgokat is az életben, akár Istentől, akár
felebarátainktól
kaptuk őket! Meg kell tanulnunk, hogy a hálánkat mindig ki kell
fejeznünk
legalább szavakkal, és ha a későbbiekben lehetőségünk van
rá,
jócselekedetekkel is. Szent Bernát mondta a következőt: Istennek
egyetlen
ajándékát sem szabad, legyen az kicsiny vagy nagy, hálaadás
nélkül
hagynunk, és magát a legkisebb jótéteményt sem szabad soha
elfelejtenünk.
A hálátlanság sajnálatos térnyerésének oka többek között az lehet,
hogy
túlzottan üzletiessé vált világunk. Amiért fizetünk, aminek
megadjuk az
ellenértékét, azért miért legyünk hálásak? Valóban, olyan
dolgokért
szoktuk kifejezni a hálánkat, amit ingyen, viszonzás nélkül kapunk.
De ha
ezek az önzetlenül végzett jócselekedetek eltűnnek
emberi
kapcsolatainkból, akkor a hála is elveszik. Az adomány elfogadásához
és a
hála kifejezéséhez egyaránt alázatra van szükség. Aki képtelen
beismerni,
hogy bizonyos helyzetben mások segítségére szorul, s emiatt
gőgösen
visszautasít mindent, az soha nem kényszerül arra, hogy hálát
mondjon
bárkinek is. Aki tehát képtelen a hálára, az valójában a szeretetre
nem
képes.
Befejezésül még egy gondolat: minden szentmise hálaadás.
Hálaadás
Istennek. Pilinszky János egyik versének (Az ember itt) sorai
jutnak
eszembe: Az ember itt kevés a szeretetre. Elég, ha hálás
legbelül.
Ezért-azért; egyszóval mindenért. A hálátlan embereknek nem
fontos a
szentmisén való részvétel. Akik pedig itt vagyunk
hétről-hétre a
szentmisén adjunk hálát Istennek! Mindenért.
(c) Horváth István Sándor
Imádság:
Istenem, minden a végtelen szeretetedből származik, ezért mindenért
hálát
adok. Hálás vagyok azért, amit adtál, s amit elvettél. Hálás
vagyok jó
képességeimért és gyengeségeimért egyaránt. Hálás vagyok az
örömért és
szenvedésért. Hálás vagyok segítségedért és életem nehéz
helyzetiért.
Hálás vagyok irgalmadért, s azért, hogy üdvözíteni akarsz.
Kommentáld!