Búcsúbeszédében Jézus így szólt tanítványaihoz: "Még sok
mondanivalóm
volna, de nem vagytok hozzá elég erősek. Amikor azonban eljön az
Igazság
Lelke, ő majd elvezet titeket a teljes igazságra. Nem magától
fog
beszélni, hanem azt mondja el, amit hall, és a jövendőt fogja
hirdetni
nektek. Megdicsőít engem, mert az enyémből veszi, amit majd hirdet
nektek.
Minden, ami Atyámé, enyém is. Ezért mondtam, hogy az enyémből veszi,
amit
majd hirdet nektek."
Jn 16,12-15
Elmélkedés:
Élet a Szeretetben
Történeteink jól ismert hőse, Eszter, néhány évvel ezelőtt
nyaralni
készült családjával. Úgy gondolta, hogy könyvet is visz magával az
egy
hetes pihenésre, s arra kért, hogy ajánljak neki valami
érdekes
olvasnivalót. Néhány kötetet adtam neki kölcsön, többek között
Márai
Sándor: A kassai polgárok című drámáját, s felhívtam figyelmét,
hogy ez
egy nagyon izgalmas történet. Amikor visszahozta a könyveket,
megkérdeztem
tőle, hogy kellően érdekfeszítő volt-e a Márai-féle történet? Nem
kis
meglepetésemre Eszter azt válaszolta, hogy nagyon izgalmasan
indultak az
események, de ő nem szereti a fokozódó izgalmakat, ezért úgy döntött,
hogy
elolvassa a könyv utolsó oldalait, s amikor már ismerte a
befejezést,
akkor olvasta el elejétől végéig a művet. Én még soha nem olvastam
így
könyvet, de tudom, hogy az izgalmak elkerülése végett többen
is
alkalmazzák ezt a módszert. Bevallom, hogy én szeretem a
váratlan
fordulatokat, a szövevényes eseményeket, nem sietek türelmetlenül a
dolgok
elébe, s engedem, hogy az író vezessen a történet végkifejletéig.
A mai nap a Szentháromságot ünnepeljük. Hitünk szerint egy Isten van,
aki
három személy: az Atya, a Fiú és a Szentlélek. Ezt a három isteni
személyt
nevezzük egy szóval Szentháromságnak. Emberi értelmünk számára
azonban
meglehetősen felfoghatatlan, hogy miként lehetséges ez, hogyan is
kell
mindezt értenünk. Azt könnyen beláthatjuk, hogy nem egy
különleges
matematikai rejtélyről vagy megoldhatatlan számtani feladványról van
szó a
Szentháromság esetében. Az első keresztény századoktól fogva
egyházatyák
és hittudósok egész sora foglalkozott a Szentháromsággal, illetve
azzal,
hogy milyen viszony, kapcsolat áll fenn az Atya, a Fiú és a
Szentlélek
között. Azzal mindenki egyetért, hogy amit a tudunk, azt
Isten
kinyilatkoztatásából tudjuk, mert emberi értelmünk semmiféle
bölcselkedő
okoskodással nem képest megközelíteni a Szentháromság lényegét.
Az is
egyértelmű ugyanakkor mindenki számára, hogy a Szentháromság
titok,
mégpedig hitünk egyik legnagyobb é legfontosabb titka.
A titkot persze igyekszünk megfejteni, s szeretnénk mindig többet
tudni.
Így van ez a hétköznapi életben, és a hittitkokkal is. A
Szentháromsággal
kapcsolatos fejtegetéseket és hittudományi értekezéseket
természetesen nem
tartom feleslegesnek, sőt, egészen hasznosak azok, de én egy kicsit
mindig
úgy érzem, hogy amikor meg akarjuk fejteni és a maga teljes
valóságában
meg akarjuk érteni a Szentháromságot, akkor úgy teszünk, pontosabban
úgy
szeretnénk tenni, mint Eszter, aki először a történet végét olvassa
el a
könyvből. Nekem úgy tűnik, mintha elébe akarnánk menni a dolgoknak
vagy
mintha siettetni akarnánk Isten-keresésünk,
Isten-megismerésünk
folyamatát. Halálunk és feltámadásunk után, az öröklétben majd
együtt
leszünk Istennel és mindent tudni fogunk róla. De a megismerésnek
ezt a
teljességét nem szükséges az időben előbbre hoznunk. Szerencsére
nem is
tudjuk Istennel megtenni ugyanazt, mint egy regénnyel.
Gyakran beszélünk arról, hogy Isten elsősorban nem tanokat, nem
tanítást
akart velünk közölni, hanem önmagát és szeretetét. Keresztény életünk
sem
elsősorban egy tanítás megismerése és megvalósítása, hanem sokkal
inkább
egy személynek a megismerése és követése, azaz
Krisztus-követés. A
Szentháromsággal kapcsolatban ezt úgy mondhatnánk, hogy ne az
értelmi
megközelítés legyen a legfontosabb számunkra, hanem az, hogy
Istennel,
azaz az Atyával, a Fiúval és a Szentlélekkel éljünk! Szent János
apostol
írja első levelében a következőket: "Isten szeretete abban nyilvánult
meg
irántunk, hogy egyszülött Fiát küldte a világra, hogy általa éljünk"
(1Jn
4,9). Majd ezzel folytatja: "Abból ismerjük meg, hogy Istenben
maradunk, ő
meg bennünk, hogy a Lelkéből adott nekünk" (1Jn 4,13).
Befejezésül még egyetlen gondolat: Fontos, hogy János apostol ezen
szavai
azt a kijelentést követik, amely szerint "Isten a szeretet" (1Jn
4,8).
Isten tehát nem csupán szeretetet érez a teremtmények, s
köztük
legfőképpen az ember iránt, hanem ő maga a szeretet.
Isten-keresésünk
mindig a szeretet keresése, Isten-megismerésünk minden esetben a
szeretet
megismerése, és Isten utáni vágyunk végső soron a szeretet, a
tökéletes
szeretet utáni vágyakozás. A Szentháromság mai ünnepe ébresszen rá
minket
arra, hogy Isten meghív minket a vele való életre, a Szeretetben
való
életre!
(c) Horváth István Sándor
Imádság:
Ó, Szentháromság: Atya, Fiú és Szentlélek! Titokként és
igazságként
ismertelek meg, hitünk titkaként és igazságaként. Megismertelek,
mint
Szeretetet. Titokzatos, benső életed lényege a szeretet, amely
kiárad a
világ és az emberek felé. Arra hívsz engem is, hogy éljek benned,
éljek a
Szeretetben! Kész vagyok megismerni és elfogadni a szeretetet,
hogy
szeretet ébredjen bennem irántad, dicsőítselek és imádjalak
téged, az
örökkévaló Istent, az Atyát, a Fiút és a Szentlelket!
Kommentáld!