Miután az angyalok visszatértek a mennybe, a pásztorok így biztatták
egymást: „Menjünk hát Betlehembe, nézzük meg a történteket, amelyeket az Úr
hírül adott nekünk!” El is mentek sietve, és megtalálták Máriát, Józsefet és
a jászolban fekvő Kisdedet. Miután látták, elbeszélték mindazt, amit már
korábban megtudtak a Gyermekről. Aki csak hallotta, csodálkozott a pásztorok
elbeszélésén. Mária pedig szívébe véste szavaikat, és gyakran elgondolkodott
rajtuk. A pásztorok ezután hazatértek. Dicsérték és magasztalták Istent
mindazért, amit láttak és hallottak, pontosan úgy, amint előre megmondták
nekik.
Lk 2,15-20
Elmélkedés:
A Karácsony Istené
December első napjaiban egy család látogatott meg és elmesélték, hogy idén
ősszel a sok eső miatt viszonylag keveset tudtak kirándulni. A vasárnapi
szentmiséről nem szoktak hiányozni és még az esőre vagy a rossz időre sem
szoktak hivatkozni, hogy emiatt nem tudnak elmenni a misére. A lelki épülés
mellett hétvégeken kirándulni szoktak. Egy ilyen őszi természetjárás közben
a Bakonyban találkoztak egy festővel, aki ügyes mozdulatokkal varázsolta a
tájat a vászonra. A festmények természetesen nem olyanok, mint a fényképek,
s ez így volt ebben az esetben is. A kiránduló család elcsodálkozott a
művészeti alkotás és a szemükkel látható táj különbségén, de úgy ítélték
meg, hogy ennek ellenére a festmény hűen tükrözi a valóságot, sőt, szinte az
évszakok változását is magába sűríti. A család nyolc esztendős kislánya,
Eszter, aki ugyan nem érthet még a művészethez, bátran megkérdezte a festőt,
hogy miért más van a képen, mint, ami látható. A festő egyszerű választ
adott az érdeklődő Eszternek: Azt is lefestem, ami a látható dolgok mögött
van. A kislány ekkor megjegyezte, hogy a látható dolgok mögött egy másik
valóság is rejlik, s ezzel mindannyian egyetérthetünk. A kérdés számunkra
csak az, hogy ki látja meg ezt a másik valóságot? Ki veszi észre ezt a másik
világot? Hogyan látható meg egyáltalán ez a szemmel láthatatlan valóság? Úgy
gondolom, hogy sok esetben a művészek láttatják meg velünk ezt a titokzatos
világot, más esetekben pedig a művészethez talán nem értő, de a lényeget
példásan felismerő gyermekek lehetnek a segítségünkre.
Karácsony ünnepén szeretnénk a látható események mögé nézni, szeretnénk az
ünnep lényegét megérteni. Ebben talán ugyanaz a kíváncsisággal teli
érdeklődés vezet minket, mint ami a betlehemi pásztorokban is élhetett.
Először is nézzük azt, ami látható! Az éjféli szentmise és a karácsony napi
reggeli szentmise, a pásztorok miséjének evangéliuma röviden és egyszerűen
írja le Jézus születésének történetét. Az angyalok éjnek idején hírt hoznak
a pásztoroknak, hogy megszületett Betlehem városában egy gyermek, az
Üdvözítő. Ők egymást bíztatva elindulnak, hogy lássák mindazt, amit
megtudtak az angyali jelenés során és lássák a gyermeket.
A látható események mögé nézve, és ez már a hit cselekedete részünkről,
felfedezhetjük az isteni szeretet titkát, az isteni szeretet titokzatos
világát. A mennyei Atya elküldi Fiát emberi világunkba, hogy mi soha ne
érezzük magunkat egyedül, hanem megtapasztaljuk, hogy velünk az Isten. A
betlehemi Gyermekben a hit szemével nézve felismerhetjük Megváltónkat és
Üdvözítőnket. Ez a Gyermek hozza el számunkra a békességet és a boldogságot,
és reményt gyújt mindannyiunk szívében. E Gyermek nélkül és az általa hozott
békesség és szeretet nélkül nincs Karácsony. A kis Jézust nem tudja
helyettesíteni a gazdagon feldíszített fenyőfa, a hóesés gyönyörű látványa,
de még a legszebbnek tűnő ajándék sem. Korunk legnagyobb tragédiája éppen
az, hogy Isten helyébe bálványok egész sorát tették és sajnos a Karácsony
sem kivétel. Mindenféle látványos dolgokkal és értékes ajándékokkal
próbálják egyesek helyettesíteni a szeretetet. Pedig Isten, aki maga a
szeretet nem helyettesíthető senkivel és semmivel. És a Karácsony Istené.
© Horváth István Sándor
2009. december 25. – Urunk születése – Karácsony – Ünnepi mise
Evangélium
Kezdetben volt az Ige. Az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. Ő volt
kezdetben Istennél. Minden őáltala lett, és nélküle semmi sem lett, ami
lett. Őbenne élet volt, és ez az élet volt az emberek világossága. A
világosság a sötétségben világít, de a sötétség nem fogadta be. Föllépett
egy ember, akit Isten küldött: János volt a neve. Azért jött, hogy tanúságot
tegyen: tanúságot a világosságról, hogy mindenki higgyen általa. Nem ő volt
a világosság, ő csak azért jött, hogy tanúságot tegyen a világosságról. Az
Ige az igazi világosság volt, amely a világba jött, hogy megvilágítson
minden embert. A világban volt, és a világ őáltala lett, de a világ nem
ismerte fel őt. A tulajdonába jött, de övéi nem fogadták be. Mindazoknak
azonban, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekei legyenek;
azoknak, akik hisznek benne, akik nem vér szerint, nem a test kívánságából,
és nem is a férfi akaratából, hanem Istentől születtek. És az Ige testté
lett, és közöttünk lakott. Mi pedig láttuk az ő dicsőségét, mely az Atya
Egyszülöttjének dicsősége, telve kegyelemmel és igazsággal. János tanúságot
tett róla, amikor ezt hirdette: „Ő az, akiről mondtam, hogy utánam jön, de
megelőz engem, mert előbb volt, mint én.” Hiszen mi mindannyian az ő
teljességéből nyertünk kegyelemből kegyelmet. A törvényt ugyanis Mózes által
kaptuk, a kegyelem és az igazság azonban Jézus Krisztus által valósult meg.
Istent soha senki nem látta; Isten Egyszülöttje, aki az Atya kebelén van, ő
nyilatkoztatta ki.
Jn 1,1-18
Elmélkedés
Észrevehető szeretet
Öt esztendővel ezelőtt, néhány nappal a Karácsony ünnepét megelőzően Rómából
utaztam haza Magyarországra. A repülőtérre kiérve kellemetlen hír fogadott,
a járat öt óra késéssel indul. Ennyi időt nem szoktam semmittevéssel
elfecsérelni, de egy repülőtéren nem sok lehetősége van az embernek, ezért
imádkozni kezdtem, illetve arról gondolkozni, miről beszéljek majd a
karácsonyi szentmisén. Kis idő után felfigyeltem egy várakozó anyukára és
hat-hét év körüli kislányára. Beszédjükből ítélve lengyelek lehettek, a
kislány neve idegenül hangzott, de ha magyarok lettek volna, biztosan
Eszternek hívták volna. A fiatal édesanya gyermekével játszott. A kislány
többször körbefutotta a padokat, majd visszatért anyukájához, ilyenkor
megölelték egymást, egymásra mosolyogtak és az anya megsimogatta gyermeke
arcát. Érzékelhető volt kettejük egymás iránti szeretete. Legalábbis
számomra, aki türelmesen várakoztam, csendesen imádkoztam, észrevehető volt
ez a szeretet. Akik türelmetlenül szaladgáltak vagy idegeskedtek a járatuk
késése miatt, aligha vették észre ezt a szeretetet, az anya szeretetét
gyermeke iránt és a kislány szeretetét édesanyja iránt.
Minden ünnep, jelen esetben a Karácsony ünnepe megállít minket. Nem azért,
hogy semmittevéssel töltsünk órákat és napokat, hanem azért, hogy legyen
időnk az elcsendesedésre, és legyen lehetőségünk észrevenni a szeretetet. A
karácsonyi napokban szemünk a betlehemi istállóra, a városszéli barlangra
szegeződik. Elcsodálkozunk a szegényes környezeten, az Isten Fiához szinte
már méltatlan helyen és az újszülött közelében lévő állatokon. Mindezeknek
persze jelentősége van. A szegényes körülmények, a jászol szalmája jelként
szolgált a pásztoroknak és nekünk is. S bár a hely, az állatok istállója
méltatlannak tűnhet, Isten számára nincs méltatlan hely a földön. Mindenhol
megszületik, mindenütt jelen van, mindenhol él, ahol emberek élnek a földön
és szeretetre vágynak. Pillanatnyi csodálkozásaink után pedig észrevehetjük
az édesanyát, Máriát és gyermekét, a kis Jézust. S rögtön észrevehetjük
kettejük szeretetét. Mária szeretetét újszülött gyermeke iránt, s a gyermek
szeretetét édesanyja iránt. Kettejük kölcsönös szeretetét inkább az imént
felidézett repülőtéri tapasztalatom miatt említem elsőként, de valószínűleg
nagyon félresiklanánk és nem értenénk meg a karácsonyi titok lényegét, ha
azt gondolnánk, hogy a mostani ünnep csupán Máriának és a kis Jézusnak a
szeretetéről tanúsodik. Kétségtelen, hogy ez is jelen van, ez is fontos, ez
is észrevehető számunkra. Rögtön észre fogjuk venni, hogy kettejük
szeretetében is sokkal több van, mint amit első pillanatban gondolunk.
Emellett ugyanis érdemes észrevennünk Isten szeretetét, hiszen Jézus világra
jötte ennek ragyogó jele és szembetűnő bizonyítéka. Sokszor emlegetjük, hogy
a karácsony a szeretet ünnepe. De ha ezalatt csupán azt értjük, hogy az
emberek egymás iránti szeretetét, a családtagok szeretetét ünnepeljük, akkor
nagyon múlékony lesz a szeretet megtapasztalásakor érzett boldogságunk. A
karácsony mindenekelőtt Isten szeretetéről szól, az ő örökké tartó
szeretetéről. Isten szeretetből lesz emberré, szeretetből vállalja az emberi
életet és sorsot, szeretetből jön el közénk. Karácsonykor Isten szeretetét
ünnepeljük, amely Jézus Krisztus születésében nyilvánvalóvá, észrevehetővé,
láthatóvá válik az emberek számára. Karácsonykor Isten szeretetét
ünnepeljük, amely minden embernek szól, s amelyből minden emberek közti
szeretetkapcsolat ered. A betlehemi gyermek édesanyja felé irányuló
szeretetében benne rejlik Isten minden ember felé, minden édesanya, minden
édesapa és minden gyermek felé irányuló szeretete is. A másik oldalról nézve
pedig azt mondhatjuk, hogy Máriának, az édesanyának gyermeke iránti
szeretetében benne foglaltatik az egész emberiség szeretete, mindannyiunk
szeretete Isten felé, ezért mondtam az imént, hogy kettejük szeretete sokkal
mélyebb, mint azt első pillanatban gondoljuk. Vegyük észre és ünnepeljük
Isten szeretetét!
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Urunk, Jézus Krisztus! Te eljöttél emberi világunkba, hogy megmutasd
számunkra Isten szeretetét, az örökké tartó és a minket boldoggá tevő
szeretetet. Az angyalokkal és a pásztorokkal együtt mi is hirdetni akarjuk
jelenlétedet és szereteted jelenlétét a világban. Hozz békét a földre! Hozz
békességet szívünkbe!
Kommentáld!