Kis türelmet...
Azt már említettem, hogy vonatfékezőnek vettek fel a MÁV-hoz 1957 december 5-én.
Ehhez a munkakörhöz nem kellett sokat tanulnom, könnyen levizsgáztam, úgyhogy az oktatóban két hétnél többet nem töltöttem.
A Vezénylőtiszt, Keresztes János bácsi, A. Gyula bácsi mellé osztott be, felügyelet alá, hogy gyakorlatban is elsajátítsam a teendőket.
Hétfői napon reggel jelentkeztem a Vezényletben.
Itt kell elmesélnem, hogy a győri állomás épületét ebben az időben építették.
A
váróterem és a pénztárak az állomásépület és a Városháza között (most
parkoló) egy barakképületben volt. A forgalmi iroda a második és
harmadik vágány közötti peronon a Hegyeshalom felőli oldalon volt. A
Vezénylet és az orvosi rendelő a volt Vasutas kulturház épületének
végében volt. 1958-ban készült el az új épület, akkor költözött át
minden iroda és utaskiszolgáló létesítmény. Az Oktató, az Üzemorvosi
és Fogorvosi rendelő az épület nyugati végén lett elhelyezve, az akkori
Resti felett.
Azon a hétfőn tehát jelentkeztem a Vezényletben,
ahol a Vezénylőtiszt bemutatott bennünket egymásnak A. Gyula bácsinak,
aki akkor kb. 55 év körüli vonatfékező volt.
Vonatfékező nem
sokáig szerettem volna lenni, mert hiszen az volt a célom, és ezt soha
nem tévesztettem szem elől, hogy állomásfőnök akarok lenni. Mondtam ezt
az öregnek is, aki nem vette komolyan, mert azt mondta, hogy ő meg
római pápa akar lenni.
Nem tudta elvenni a kedvem, mert minden
szabadidőmben tanultam, hogy a következő lépcsőfokot elérjem a célom
végrehajtásában, az pedig a jegyvizsgáló beosztás volt.
Közben jöttem-mentem a Gyula bácsival. Raktuk össze a tehervonatokat. Tolattunk az állomásokon. Voltunk egy vonatnál vonatkísérők a Vonatvezetővel együtt hárman, négyen. A munka nem volt megerőltető. Ha végeztünk egy állomáson a tolatással, várakoztunk az indulásra. Közben Gyula bácsi, aki nagy mesemondó volt, ellátott bennünket érdekes történetekkel, amik vagy megtörténtek vagy nem, de nagyon élveztük az öreg meséit.
Ezek közül mondom el az egyiket.
Meséli
az öreg, hogy melyik vonalon teljesített szolgálatot. Éjszakai
műszakban továbbítottak egy "Tolató-tehervonat"-ot. Az egyik
állomáson, körülbelül éjfél után fél kettőkor, végeztek a vonat
tolatásával, összekapcsolgatták a vonatot és bementek a forgalmi
irodába, hogy indulásig elbeszélgessenek a forgalmistával és a
váltókezelővel.
Bement a vonatvezető és a két vonatfékezője is. A
vonatnál nem maradt más csak a mozdonyvezető és a fűtő, akik a diesel
mozdonyon bólogattak. Egy darabig.
Mert ahogy telt az idő, már sokallották, hogy a vonatkísérők még mindig nem jöttek.
Fogták
magukat, lemásztak a mozdonyról és ők is bementek a forgalmi irodába,
ahol a kollégáik nagyon jól érezték magukat. Gyula bácsi mondta az
izgalmasabbnál izgalmasabb történeteket. A mozdonyszemélyzet is leült
közéjük és csatlakozott a hallgatósághoz.
Az idő gyorsan telt, de nem idegeskedtek miatta, mert a menetrendben előírtnál előbb végeztek a tolatással és így volt még idejük. Gyula bácsi pedig nem akart kifogyni a mesékből.
Egyszercsak nagyon erőszakos csengetés érkezett a forgalmista telefonján.
"Na mit akar ez a jámbor?" mondta a forgalmista, "Nincs is ilyenkor vonat".
Felvette
a telefont és amit hallott, attól gyorsan elvörösödött. A szomszéd
állomás forgalmistája kiabált bele: "Mi a francot küldtél nekem ide szó
nélkül? Egy mozdony 5-6 kocsival úgy robogott itt keresztül az
állomásomon, hogy majdnem szívbajt kaptam?"
"Nem törődött vele, hogy
a bejárati- és a kijárati jelző is "Megállj"-ra áll, azzal sem, hogy a
sorompó nincs lezárva, csak ment, mint az őrült"
A mi forgalmistánk először csak hebegett-hábogott, majd ijedten kiáltott a vonatkísérőkre: "Hol a vonatotok?"
Csaknem
kidöntötték az ajtót úgy rohantak egyszerre kifelé. Odakint azt
látták, hogy nincs ott a vonatjuk, ahol hagyták. Kérdezték a
mozdonyvezetőt: "Nem fékezted be a vonatot, mielőtt otthagytad?".
Ezek szerint nem. Azt gondolta, hogy egy-két perc múlva úgyis jönnek
vissza.
Most mi legyen?
Az történt, hogy a szerelvény szép lassan
"feloldott", a fékek nem fogtak és a vonat elindult magától. Mivel a
szomszéd állomás felé enyhe lejtőben volt a pálya, a vonat csak ment,
egyre gyorsabban. A szomszéd állomás személyzete azt hitte, hogy valami
fantom, de legalább egy engedély nélkül közlekedő vonat ( ami már akkor
is hatalmas fegyelmi vétségnek minősült).
Mi legyen?
Felhívták a következő állomást, találkozott-e a fantomvonattal? Ő nem tudott semmiről.
Akkor hol a vonat?
Gyula bácsi szerint neki jutott eszébe, hogy a következő két állomás között "teknő" van.
Az
elszabadult szerelvény valószínű ot állt meg. Lement a teknő aljára és
az emelkedőn már nem tudott felmenni. Lehet, hogy még most is ott
hintázik a lejtő alján oda-vissza.
A forgalmista talált megoldást. Szólt a váltókezelőjének, hogy a mozdonyvezetőt vigye a csepel motorkerékpárjával a vonathoz.
A
vonat ott ácsorgott, ahol gondolták. A mozdonyvezető kezelésbe vette a
mozdonyt és a vonatot az előzetes megállapodás szerint bevontatta a
következő állomásra, ahol a lemaradt vonatszemélyzet a következő
(hajnalban közlekedő) személyvonattal csatlakozott hozzá.
Mondtam Gyula bátyámnak, hogy ez nagyon cikis helyzet lehetett, de most már menjünk nézzük meg, hogy ott van-e a vonatunk, ahol hagytuk.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Bika rugaszkodván...
Nyelesfésűm visszaszerzése
A "cserkészek fogadása