Kis türelmet...
15 éve | 1 hozzászólás
Olvass verseket oly nyelveken is, amelyeket nem értesz. Ne sokat,
mindig csak néhány sort, de többször egymásután. Jelentésükkel ne
törődj, de lehetőleg ismerd az eredeti kiejtésmódjukat, hangzásukat.
Így megismered a nyelvek zenéjét, s az alkotó-lelkek belső zenéjét.
S eljuthatsz oda, hogy anyanyelved szövegeit is olvasni tudod a
tartalomtól függetlenül is; a vers belső, igazi szépségét, testtelen
táncát csak így élheted át.
/Weöres Sándor:A teljesség felé/
15 éve | 0 hozzászólás
Az alkotás lehetősége megvan az emberben és eszközeiben, de a
művészi alkotás emberfölötti csoda.
Azt, ami a szép műveket széppé teszi, a jelenségvilág tényei közt
hiába keressük. A remekművek lehetnek egyszerűek, bonyolultak,
rendezettek, szeszélyesek, tökéletesek, kezdetlegesek; éppígy a
kontár-művek is. Csak épp a remekműben megvan az a csodálatos
delejesség, mely a kontárműből hiányzik, s amelyet a jelenségvilág
körülményeiből nem lehet levezetni.
Illés Árpád festő barátomtól hallottam:
-A természetben nincs semmi ízléstelen.Sőt:még az emberi ízléstelenséget is helyre-javítja.Nézz meg egy villamoskocsit:sárgára kent,otromba skatulya.De ha a hegyről nézed a várost,a színek egymáshoz illeszkednek és a mozgó kis sárga villamosok is gazdagítják a látványt. Vagy vegyél egy ronda csillárt,amilyet a legtöbb polgári lakásban láthatsz: vidd ki az erdőbe,ásd el a földbe a gyökerek közé,menj érte néhány hónap múlva és meglátod,hogy a természet megszépíti,amennyire csak lehet.
15 éve | 0 hozzászólás
A természetben mindig szép formák és szép színcsoportok vannak.Nézz meg egy férget,vagy egy darab trágyát:annak is szép színe és formája van.
Ha az ember a természettől valamit elvon,hogy saját kívánalma szerint alakítsa:az eredeti szépséget többé-kevésbé háttérbe szorítja rajta,s néha szépet,többnyire rútat formál belőle.
A természet a végtelen alkotó végtelen szépségét hordja.Az emberi készítmények a véges alkotók különböző szépségű művei.
15 éve | 0 hozzászólás
Az ifjú arc,váltakozó vidám és szomorú tündéreivel:mozgalmas,szikrázó,örvénylő,csábító szépség.
Az öreg arc,szilárd formáival,a ráncok egyenletes hálózatával:nem csábító,önmagában-való,fenséges,nyugodt szépség.
A mai embert az érzékiség rángatja,csak a csábító-szépséget ismeri s az öreg arc hatalmas szépségéhez kevésnek van szeme.
S többnyire el is rútítják ifjú arcukat,nemiségük plakátját formálják belőle;s elrútítják öreg arcukat is,mert a fiatalság nyomorúságos roncsát őrizgetik rajta.
15 éve | 0 hozzászólás
"Gyere velem repülni"-szól a darázs a virágnak.
"Tapadj az ágra mellém"-szól a virág a darázsnak.
/Weöres Sándor:A teljesség felé/
15 éve | 0 hozzászólás
A teljesség megbomlásának fő-formája,hogy nő és hím lesz belőle.
A nőség vagy hímség felé még csak közeledő kisgyermek éppúgy teljes,mint az egyéni különlét fölé emelkedő lény,aki a nőséget és hímséget egyesíti,a változatlanba oldja.
Ahogy a nő-test és férfi-test kiegészítésre szorul,éppígy csonka a nő-lélek és férfi-lélek.A nő nem ismeri a világosságot,a férfi nem ismeri a meleget.A nőből hiányzik az igazi teremtő-erő,a férfiból az igazi éltető-erő.A nő,ha az emberiség maradandó kincse felé törekszik,csak azt fogja fel belőle igazán,ami benne mozgalmas,eleven-pezsgésű,esemény-szerű;a teremtés templomát úgy tekinti,mint egy uzsonnázó-helyet,pletyka-sarkot.A férfi,ha az emberi tenyésztés édes játékaiba és meleg meghittségébe helyezkedik, elhomályosúl,elgépiesedik;az élet templomát úgy tekinti,mint alkalmat a kényelemre.A nő oldottan lebeg az élet mozgó,forró áramában és csak arra figyel,ami szerves összefüggés, tenyészet,enyészet;a férfi zártan, határoltan evez a mindenségben és érdeklődése tárgyait szigetekként szemléli.
15 éve | 0 hozzászólás
Ami az úton el nem indult,vagy ami az út elején van-a kő,a csecsmő-még nem szerzett magának semmi kincset és önmagában véve szeretetreméltó.S a teljességbe érkezett lény,aki szerzett kincseit már magába-olvasztotta és éppúgy nincs semmije,mint a kőnek,vagy a csecsemőnek:szintén önmagában-véve szeretetreméltó.S a még el nem indult,s a már megérkezett: azonos.
A gyarapodás útján járó embert,aki félig-megszerzett,csonka kincsek alatt roskadozik,csak az idétlen kincsek csábereje okozta tévedésből lehet szeretni,vagy rokonság kapcsán,vagy részvétből,vagy a végtelen szeretet hőfok-nélküli,tökéletes egykedvűségéből.
Figyeld a tünemények szakadatlan áramlását:mind más és mindig más és mégis mindig azonos. Figyeld tested fájásait: a tompán húzódó sajgástól az élesen villámló fájdalomig mennyi változat! s ezek folyton cserélődnek, egymásra rétegeződnek, akár egy zenemű motívumai,vagy a fán a lombok, gallyak, virágok csipkézete. Figyeld a történelemben,a jelenkorban és saját hétköznapjaidban a jószándék, szenvedély, hazugság, erőszak egymásba-mosódó vonulását: mindaz,amit magában-véve rossznak, csúfnak, aprónak ismersz, oly harmóniává szövődik, mint a felhők vándorlása, vagy a hegykúpok láncolata.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
65.A teremtő képzelet
15 éve | 0 hozzászólás
A képzelet köti össze az időbelit az időtlennel, éppezért tartalmai
felemásak: időbeli, változó megjelenési módjuk és időtlen, változatlan
lényegük van. A képzelet tartalmainak: egy vallási fogalomnak,
erkölcsi törvénynek, művészi alkotásnak megjelenési módja változik,
előbb-utóbb el is pusztul; lényege nem-keletkezett és nem-múló.
A vallásokat, mítoszokat, jóslási módszereket az emberi képzelet
teremti, akár a műalkotásokat.
Címkék: weöres
Tovább