Kis türelmet...
15 éve | 0 hozzászólás
Cserélnél-e
sorsot valakivel?
Szeretnél gazdag lenni? A milliárdossal elcserélnéd vagyonodat, de nem
a sorsodat. Szeretnél népboldogító lenni? A királlyal, vagy népvezérrel
elcserélnéd hatalmadat, de nem a sorsodat. Szeretnél szent lenni? A
szenttel elcserélnéd fejlettségi állapotodat, de nem a sorsodat.
Mindenki csak a saját sorsát bírja elviselni; a másé alatt összeesne.
A sors mindenkinek az egyedül-megfelelő táplálékot nyújtja; de aki nem
tud minden zamatot egyformán kedvelni, az egyik ételt elégedetten
csámcsogja, másiktól émelyeg; s egyik ételt azért emészti nehezen, mert
mohón habzsolja, másikat azért, mert kiköpni kívánná.
15 éve | 0 hozzászólás
A
gyermekkor természetes igénye: szabadság. S a mai
gyermeket szinte ketrecbe kényszerítik.
A felnőttkor természetes igénye: élet. S a mai felnőtt, vagy alig-él,
vagy maga és mások rovására, rejtek-utakon él. Az öregkor természetes
igénye: nyugalom. S a mai öreg, minthogy korábbi igényei ki nem
elégülhettek, még a sír szélén is szabadságot és életet akar./Weöres Sándor:A teljesség felé/
Az egyéni-ember irtózik a megvénüléstől: úgy fogadja, mint elgyengülést, tehetetlenné-válást, méltatlan megaláztatást. Az igazi-ember nem irtózik a megvénüléstől, hiszen benne érheti el zavartalan kibontakozását; az ő évei lépcsők, egyre magasabbra. Ha nem félsz betegségtől, nyomortól, öregségtől, haláltól, semmiféle csapástól: részedre az öregség egyre biztosabb kiteljesülés lesz, a szegénység tehertelen szabadság, bármilyen nyomorékság gyarapodás, a halált pedig még halálod előtt megismered.
15 éve | 0 hozzászólás
Erény
mindaz, mely az örök mértékkel megegyezik s a teljesség felé emel; bűn
mindaz, mely az örök mértékkel szembeszegül s a teljességtől
távolít. Aki a teljességet eléri, az örök mértékkel azonosul: nincs
erénye és nincs bűne többé; ahogy a tűznek nem erénye, hanem
természete a világosság, éppúgy a teljességgel azonosult lénynek
nem erénye, hanem természete az örök mérték szerinti működés.
A teljességben nincs jó és rossz, nincs érdem és hiba, nincs jutalom és
büntetés.
15 éve | 0 hozzászólás
Hiába óvakodsz a bűntől, ha az ál-erényt magadra bocsátod. Az erény és bűn mennél fejlettebb, annál tágabb; az ál-erény mennél fejlettebb, annál görcsösebb. A bűnből mindig lehet erény, de az ál-erényből bajosan. Az ál-erények mindegyike valamely igazi erényen élősködik, amellyel össze szokták téveszteni. A vallásosság élősdije a türelmetlen felekezetiség és kenetes ájtatoskodás, a hazafiságé a erőszakos sovinizmus, az emberszereteté a fontoskodó közéleti buzgalom, a tudományé az ál-tudományos kandiság, a művészeté a társadalmi sürgő- forgó művészkedés-műpártolás, a mindennapi szorgalomé a sárba-ragadó gürcölés, a jóságé a csepegős-szívű jótékonykodás és tolakodó vigasztalgatás, a szerelmi tisztességé a házastársra horgászó mohóság és mások szennyesében túrkálás, stb.
15 éve | 0 hozzászólás
Az
erkölcs, mit kényszeredetten és kedvetlenül viselsz: nem
erény, csak gyöngeség.
Az erény mindig kiterebélyesül. Nincs az a bűn, mely ne volna közelebb
az erényhez, mint a sokféle zsugorgó ál-erény.
Ha erkölcsös vagy, ennek próbája, hogy nem az erényed igáját érzed,
hanem tündöklését, zamatát, erejét.
Ha erkölcsös vagy, ennek próbája, hogy erényt és bűnt egyformán és
sóvárgás nélkül szeretsz.
/Weöres Sándor:A teljesség felé/
Légy
szigorú önmagadhoz, de ne gyötörd természetedet. Bontsd
le szeszélyeid, sóvárgásaid, nem azért, hogy nélkülük nyomorogj, hanem,
hogy folyhass, mint a víz, és biztos lehess, mint az ég.
A szabály nem arra való, hogy beléje börtönözd magad; legyen
lakószobád, szabadon ki-be járhass, dolgod szerint.
A szabály semmit sem ér, ha elhatározás-szerűen viseled, ha komoran és
konokul csörömpöl rajtad; a szabály akkor jó, ha érzéseidbe ivódik és
finoman, hajlékonyan támogat.
Az
önkínzás többnyire zsákutca; néha nagy kerülő; csak igen
ritkán a legrövidebb út.
Legtöbb ember részére az élvezetekről való teljes lemondás éppoly
káros, mint az élvezetekben tobzódás. Ami pedig a kettő közt van, a
mértékletesség ("élvezek, de kiskanalanként, óvatosan, takarékosan"):
összezsugorító.
Úgy neveld kívánságaidat, hogy ne az élvezetek és hasznok felé
irányuljanak: ezzel elkerülöd a lemondást, tobzódást és
mértékletességet egyaránt.
15 éve | 0 hozzászólás
Az egyéni-embernek az élvezet, a haszon látszik leg-kellőbbnek; nem különbözteti meg az élvezetest a jótól, a hasznot a céltól. Még az emberiség sorsának javítását is úgy képzeli, mint mennél több embernek mennél kellemesebb állapotba helyezését. S az üdvösséget úgy képzeli, mint örök élvezetet és örök hasznot; holott az üdvösség az élvezetre és haszonra irányuló kívánság lidércének szétfoszlása. A kellemességnek és haszonnak kívánása semmi egyéb, mint testi mivoltodból feltörő elemi igény; ne hagyd, hogy lelked is behódoljon ennek az igénynek.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
55.Csonka és egész
15 éve | 0 hozzászólás
A mozgó tárgy sérthető, a mozgás sérthetetlen; az élet dolgai sérthetők, az élet sérthetetlen. Külön-külön ismerd fel magadban azt, ami mozgó és élet-dolga: mindaz ideiglenes részed; s azt, ami mozgás és az élet maga: mindaz végleges egészed.A mozgó tárgy sérthető, a mozgás sérthetetlen; az élet dolgai sérthetők, az élet sérthetetlen. Külön-külön ismerd fel magadban azt, ami mozgó és élet-dolga: mindaz ideiglenes részed; s azt, ami mozgás és az élet maga: mindaz végleges egészed.
Címkék: weöres
Tovább