Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Elfelejtettem a jelszavam 

Nem vagy belépve

Ez a funkció csak regisztrált tagoknak elérhető. Csatlakozz most a Networkhöz vagy ha már tag vagy, lépj be itt:

network.hu

 

 

Ha Janus-temploma zárva van, akkor béke honol az egész birodalomban – legalábbis így vélték az ókori Rómában. Hogy lehet az, hogy egy isten bezárja a templomát, és addig nem is enged be senkit, amíg ki nem tör a háború? Furcsa, kifacsart logikának tűnhet a dolog, pedig nem az.

 

Janus a kezdetek istene volt, akinek ősiségéhez kétség sem férhetett. Eredete sokak szerint etruszk gyökerekre vezethető vissza, ő maga azonban olyan istenség, amely kitörölhetetlenül Rómához kapcsolódott, de túlélte az ókort, és a mai napig használjuk a „Janus-arcú” kifejezésünkben.

network.hu

 

Ez a kifejezés mostanra azonban valamilyen álcára, valami olyan kettősségre utal, amely a kétarcúsággal párosul, de csak azért, mert az évszázadok során elfelejtettük ennek a szimbólumnak a valódi jelentését. Az egykorú ábrázolásokon két szakállas férfifej látható, mintha a tarkójuknál összenőttek volna. Az egyik arc öreg vonásokat visel magán, a másik azonban még ifjú. Mindent látnak – visszafelé, a múltba, és előre, a jövőbe tekintve –, hiszen egy kútfőhöz tartozó, ellenkező irányú aspektusok.


A jó kezdet fél siker, ahogy a mondás is tartja. A fél siker, a fél arc, de a teljes sikerhez a másikra is szükség van: az eredmények, a sikerek mögött ott a múlt, a befektetett energia. Többnyire nem látszik, és nem is olyan csillogó, de nélküle nem lenne mire alapozni az új kezdeményezést. Ezért, amikor valami új dologba kezdünk – vagy nekiindulunk egy következő ciklusnak, új évnek –, amikor két világ, a múlt és a jövő világának kapujában vagyunk, meg kell állnunk és időt kell szentelnünk az előkészítésére. Rómában Janusé volt az egész január hónap, amelynek nevében ott van a nyitás, a kezdet szava. Ekkor le lehet tenni a régi terheket, le lehet vonni a következtetéseket, megőrizve a velejüket. Rendezhetjük a sorainkat és egyben felkészülhetünk a tavaszra, a rügybontásra, a megújulásra.

network.hu

 

Januárban mindenki egy új világ, egy új esztendő kapujában áll. Nézünk előre, az ismeretlenbe, amit még alakíthatunk, és látjuk a múltat is, amelyen már nem tudunk változtatni.

 

Minden kapu, a kézzelfogható és a szimbolikus egyaránt, egy ilyen határ, hiszen mindig jövünk valahonnan, és tartunk valahová. Az ismertből az ismeretlenbe, ami mindig harccal, kimunkálással jár együtt.

 

A sorsát irányító embernek, aki filozófiai viszonyulással tekint a világba, ebben az értelemben az egész élet harcmező, ahol a múlt tapasztalataira támaszkodva figyeli a jövendőt, hogy mit tudna jobbítani, csiszolni önmagán.

 

Lényének hátra néző Janus-feje mindig emlékeztetni fogja, honnan jött, minek köszönheti azt, amit eddig elért.


Janus istent mindig érett férfiként jelenítették meg, aki mögött már van tapasztalat, ami az érettségét adja. Így a belső harcra és tettekre kész, nemesedni vágyó ember kinyitja és nyitva tartja kapuit. Kész saját magát megismerni és birtokba venni, tapasztalatokat gyűjteni. Ezek után talán nem csoda, hogy a Római Birodalom története során alig néhányszor volt olyan alkalom, hogy becsukták volna Janus templomának kapuját. Mert a külső béke állapota törékeny, egyedül a szilárd belső központ meglelése ad olyan szilárdságot, amellyel úrrá lehetünk a belső és a külső nehézségeken is.


Az új kezdet azonban mindig Janus-arcú: ha csak a pillanatnak, az itt és mostnak engedelmeskedünk, akkor tettünk eredménye mindig kétséges lesz. A kettősségek egységéből így összeférhetetlenség, szétválás lehet.

 

De az elme egy, amely képes megérteni az időben való ciklikus haladást. Ha csupán egymástól elkülönült, jobb és kevésbé jó éveket hagyunk a hátunk mögött, az idő láncszemei elgurulnak, és végül kifolyik a kezünkből az élet. De ha az éveket egymáshoz kapcsoljuk, a múlt tetteit pedig ok-okozat szerint összefűzzük, akkor az új kezdetben mindig ott rejlenek a múlt eredményei is. Ezért tudjuk, hogy mi a következő lépés számunkra, hogy hová szeretnénk eljutni, és mit cselekedjünk meg vagy helyesbítsünk a korábbiakhoz képest.

network.hu

 

Így Janushoz hasonlóan, aki nem ismeri a röpke pillanatot, csak a tartósságot, az idő kitágul, újra lehetségessé válik minden, a hosszabb távú, kitartást igénylő célok elérése is. Ezért is lehetett az eskük, a szerződések egyik legfontosabb védőistene. Tartósság, megfontoltság, szilárd erő kapcsolódik hozzá, amely éppen olyan szilárdan támaszkodik a múltra, mint amilyen tartós hatásra törekszik a jövőben. Ha nyitva van saját Janus-kapunk, akkor nemcsak eljár felettünk a szüntelenül pergő idő, hanem szövetségesünkké válik: vannak tapasztalataink, vannak törekvéseink, és ha nem akarjuk konzerválni a helyzetünket, jöhetnek a kihívások és az új távlatok. Janusszal képletesen szólva: ifjonti hebehurgyaság helyett férfierővel.


Rusznák György

http://www.ujakropolisz.hu/cikk/janus-arcu-kezdet


Olvastad már?
A megújulás
A megújulást meg kell érdemelni
A Tavasz

Címkék: belső harc belső központ ciklus cél ember energia erő idő janus janus-arcú jövő kezdet kihívás megfontoltság megújulás múlt nyitás ok okozat sors szimbolika tapasztalat tartósság tavasz tett távlat törekvés világ védőisten értelem újév

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu