Kis türelmet...
Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a vágányok közötti közlekedés milyen veszélyes.
Van, akinek elég egyszer elmondani és tudomásul veszi.
A
szabály azt írja, hogy a vágányokon csak akkor szabad átmenni, -
méghozzá merőlegesen, a sínszálra nem rálépve, - ha a vágányon nincs
jármű.
Vagy ha van is, az ott lévő járművek állnak és, - hogy nem
is fognak megmozdulni, amíg átmegyünk a síneken, - arról alaposan meg
kell győződni.
Van persze olyan is, aki túlzásba viszi az előírásokat.
Egyik
oktatáson mesélték, hogy egyik tanítványom, aki rövid ideig kocsifelíró
volt, milyen mereven ragaszkodott az általam ismertetett előíráshoz:
Érkező
vonathoz ment ki az átvevő brigád. Velük ment az én tanítványom, Péter,
aki nem felejtette el, hogy az álló járművek között is csak akkor
szabad átmenni álló testhelyzettel, ha közöttük legalább 10 méternek
megfelelő távolság van.
A többiek már átmentek a kocsik között és
amikor visszanéztek, látták, hogy a Péter a vágányon álló kocsik
távolságát lépésekkel méricskélte. Rászóltak, hogy menjen már, ne
tipródjon. Azt mondta, hogy ő itt nem megy át, mert a Walter azt
mondta, hogy 10 méternek kell lenni, itt meg alig van kilenc méter a
két kocsi között. Nem is ment át, hanem megkerülte a kocsisort. Két
napig nevettek rajta.
Most is azt mondtam, hogy inkább legyen valaki óvatosabb a kelleténél, minthogy a figyelmetlensége okozzon kellemetlenséget, mint a következő esetben történt.
A GySEV
kocsifelírónője kint volt a rendezőben egy érkező vonat adatait mondta
be rádión. Ők már akkor használtak rádiót, amin bediktálták az
irodában levő adatrögzítőnek az adatokat.
Marika (nem így
hívták, de nevezzük Marikának), amikor végzett a vonatfelvétellel,
megindult befelé az irodába. Mérgelődött, hogy mekkorát kell kerülni,
mert minden vágányon szerelvények álltak. Ráadásul egyiknél sem volt
akkora hézag, hogy át tudott volna a kocsik között menni. Sőt még egy
nyavajás fékbódé sem volt, amin át tudott volna kapaszkodni.
Gondolt
egy nagyot. Látta ő már többször is, hogy a kocsirendezők úgy mennek át
a kocsikon, hogy fellépnek a kocsi saroklépcsőjére, onnan az ütközőre,
majd a csavarkapocsra, át a másik ütközőre és a másik oldalon a
saroklépcsőn már le is lépnek a kocsiról.
Tudta, hogy ez veszélyes
művelet, mert neki is beszéltek erről oktatáson. Mégis megpróbálta.
Előtte megnézte, hogy erős-e a kapszkodóvas, ép-e a saroklépcső.
Egyikkel sem volt probléma. Megkezdte az átkelést.
Már feljutott az
ütközőre, - még szerencséje volt, hogy a kocsi homlokfalán is volt
kapaszkodóvas, amibe megkapaszkodhatott, - amikor a szerelvény
megindult.
Anélkül, hogy a nőket megbántanám, el kell mondanom
azt a tapasztalatomat, hogy a nők sok mindent meg tudnak tanulni sokkal
jobban, mint a férfiak. Pédául jobb, illetve óvatosabb gépkocsivezetők,
mint a férfiak. A forgalomirányításban is precízebbek, mint a férfi
társaik.
De.... ha rendkívüli helyzet alakul ki, a legtöbb nő pánikba esik.
Marikával is ez történt. Ijedtében nem tudta, hogy mit kellene tennie.
Arra
hamar rájött, hogy a kocsi amelyiknek az ütközőjén áll, egy vonatban
lévő kocsi, és az a vonat most elindult és eszébe ötlött, hogy ez a
vonat Ferencvárosig közlekedik.
Mi lesz vele, ha a vonat meg sem
áll Ferencvárosig. Nem fogja bírni a kapaszkodást 3-4 órán keresztül.
Eszébe jutott, hogy a vágányok mellett levő bódék előtt a váltókezelők
szokták figyelni a vonatokat. Ismerte az állomást, így tudta, hogy a
legközelebbi szolgálati hely a Delta I., a Hűtőház mellett.
Úgy próbált helyezkedni nagyon óvatosan, hogy a váltókezelő, ha figyel, észrevegye őt.
Szerencséje
volt. A váltókezelő figyelte a vonatot és azt látta, hogy egy nő áll
az egyik kocsi ütközőjén és neki integet. Meglepetésében
visszaintegetett neki. De nem tudta elképzelni, hogy mit keres a
vonaton, ráadásul az ütközőn.
Jelentette a forgalmi szolgálattevőnek
mit látott. A forgalmista azt mondta neki, hogy menjen mosakodjon meg,
mert ilyet csak félálomban láthatott.
Marika közben kezdte
visszanyerni lélekjelenlétét. Rájött, hogy hiszen ott van nála a rádió.
Míg egyik kezével még jobban fogta a kapaszkodóvasat, a másikkal
előkotorta a rádiót.
Bekapcsolta és hívogatta az adatrögzítőt, aki
egy kicsit ingerülten jelentkezett, hogy mit akar, amikor már nincs is
vonat, amit be kell mondani.
Nagynehezen megértette, hogy a
kolléganője egy tehervonat ütközőjén útban van Ferencváros felé. Rohant
az állomásirányítóhoz, hogy intézkedjen valamit, amíg Marika még nem
esik teljesen kétségbe.
Az állomásirányító gyorsan elmondta a menetirányítónak, hogy mi történt.
A
menetirányító odaszólt a nagyszentjánosi forgalmistának, hogy állítsa
meg a vonatot és szedje le az ütközőről az ott kapaszkodó
kocsifelírónőt.
Marika a következő személyvonattal visszautazott Győrbe, de biztos vagyok benne, hogy ez az utazás mindíg eszébe fogja juttatni, hogy a legbiztosabb megkerülni a kocsisort, ha át akar menni a vágányoko
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!