Kis türelmet...
Az idegen életforma létezését örökösen bizonyítani akaró Fox Mulder (David Duchovny), és az eleinte még szkeptikus, földhözragadt gondolataival őt ellensúlyozó Dana Scully (Gillian Anderson) FBI-ügynökök paranormális tevékenységek köré csoportosuló nyomozásait az 1993 szeptemberében útjára indított "X-akták" című sorozat keretén belül kilenc évadon keresztül kísérhettük figyelemmel. A nemegyszer hátborzongató részekből összetevődő széria - melynek atyja Chris Carter volt - világszerte sikert aratott. Annak ellenére, hogy a több mint kétszáz epizódból álló tévésorozat forgatását 2002-ben abbahagyták (az utolsó részekben Mulder helyett már John Dogett nyomozó volt Scully társa, akit a "Terminátor 2. - Az ítélet napjá"-ból ismert higanyterminátor, azaz Robert Patrick alakított), több ország tévécsatornája ismétli mai napig az egyes évadokat.
A nézők pozitív visszajelzésein túl megannyi jelöléssel és díjjal (többek között BAFTA, ASCAP, Saturn és Emmy) jutalmazott sorozat komponistája Mark Snow, aki korábban több tévés produkcióban is dolgozott már (mint például a "Starsky és Hutch"-ban és a "T.J. Hooker"-ben), azonban Chris Carterrel ez volt az első közös projektjük (amit aztán a "Millennium", a "The Lone Gunmen" és a "Harsh Realm" követett). A sorozat szelleméhez illő misztikus, nyomasztó hangzásvilágot a komponista szintetizátoron alapuló aláfestéssel oldotta meg, melyet különféle effektek, csellószóló, illetve vokál színesített (ez utóbbi általában Teri DeSariónak volt köszönhető). Ez a muzsika nem a könnyen megjegyezhető és dúdolható dallamaival hatott a nézőkre, hanem nyújtott, a mély és magas szólamok között folyamatosan ingázó, lassan gomolygó tételeivel, melyek önmagukban nem számítanak könnyű hallgatnivalónak, ám a jelenetek alatt nagyon is hatásosak voltak. Természetesen néhány esetben az akciódúsabb tételek is előtérbe kerülhettek, de ezek mindamellett, hogy elenyésző mennyiségben voltak jelen, játékidejüket tekintve sem voltak túl hosszúak (hozzáteszem: véleményem szerint nem is illettek bele igazán ebbe az elvarázsolt világba). Egyes források szerint egyébként Snow a film jellegzetes, mindenki által jól ismert főtémájára a szintetizátorának visszhangjai próbálgatása során akadt rá, s az akkor kikísérletezett dallamot építette aztán tovább - de ez csupán egy feljegyzés a sok közül, és a sorozat óta tudjuk, az igazság odaát van...
1996-ban két "X-akták"-filmzenealbum is megjelent. Az egyik a szélesebb vásárlóréteget megcélzó betétdalos kiadvány volt, a másik pedig (mely a "The Truth and the Light" címet viseli) Mark Snow első háromévnyi zenei terméséből tartalmaz remek kivonatot, ami néhány, a filmből származó párbeszéddel, illetve a kiadvány számára készült monológgal egészült ki.
Kulics László
2007.01.14.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Alex Krycek
Walter Skinner
John Doggett
Dana Scully