Kis türelmet...
 
 
    
 Féner 
Tamás 
Balázs Béla-díjas, érdemes művész, tavaly töltötte be 70. életévét, így 
kézenfekvő, hogy a fotográfiai generációkat elindító alkotó egy 
életmű-kiállításon mutassa be pályafutását. Azonban ez az, ami Féner Tamástól a 
legtávolabb áll, hiszen ő még mind a mai napig aktív fotográfus. Ezért nem a 
hagyományos módon értelmeztük az életmű-kiállítás fogalmát a Mai Manó Házban 
rendezett kiállításkor, hanem csak az elmúlt 10 év fotográfiáit mutatjuk meg az 
érdeklődőknek. Mindezek tudatában nem meglepő, hogy a kiállítás címe a zenei 
életből vett potpourri, amely egyveleget jelent; hiszen erre a szellemileg 
folyton változó életműre talán ez a legjobb kifejezés.
 Féner 
Tamás (Budapest, 
1938. november 17.) EFIAP 
(1971) címmel kitüntetett, Balázs Béla-díjas (1973), érdemes művész (1984), 
illetve kiváló művész (2005), fotóriporter, aki 1997-ben megkapta a 
Budapest-emlékérmet. Az 1970 és 1990 közötti magyar fotográfiai közélet egyik 
meghatározó személyisége, a MÚOSZ Fotóriporter Szakosztályának vezetőségi tagja 
és MFSZ-tag (1966). 1978–1986 között az MFSZ főtitkára, az FFS egyik alapítója 
és első vezetője; számos jelentős sajtóorgánumnak dolgozott mint fotóriporter, 
és mint képszerkesztő is (1957–1986 között a Film, Színház, Muzsika fotográfusa, 
képszerkesztője és művészeti szerkesztője, 1986–1990 között a Képes 7 főszerkesztő-helyettese). 
Szakmai pályafutásának elismerését mi sem bizonyítja jobban, hogy huszonöt évig 
volt hazánk legrangosabb fotográfiai szaklapjának, a Fotóművészetnek a 
főszerkesztője. Oktatási tevékenysége is jelentős: 1979-től több éven át 
tanított a MÚOSZ Újságíró Iskolájában, 1992-től az ELTE Kulturális antropológia, 
valamint Média szakán oktat, illetve ugyancsak tanít az Moholy-Nagy Egyetem 
Továbbképző Intézetében. Jelenleg nyugdíjasként, az MTI szakmai tanácsadója. 
Érdeklődésének középpontjában kezdetben a művészvilág, különösen a balett állt. 
E témakörben készült legjobb fotói nem sztárképek, hanem a töprengő, erőt 
gyűjtő, vagy éppen kimerült alkotók drámai erejű portréi. Az 1970-es évek 
elejétől szociografikus, feltáró, analizáló sorozatokban gondolkodott, 
határozott társadalomjobbító szándékkal. Ezek a képei hozták meg számára az 
igazi ismertséget. A cigánytelepek életét dolgozta fel, majd egy bányászbrigád 
életét örökítette meg kamerájával, az ő kiállítása nyomán elhíresült Cserhalmi 
brigádét.  Munkamódszerét a 
belehelyezkedés, a kapcsolatok, viszonylatok kialakítása jellemezte. A 
képsorozat újat hozott a kortárs magyar fotográfiában, témaválasztásán, 
megközelítésén kívül szerkesztésmódjával is. Soha addig ilyen intenzíven nem 
foglalkozott senki hazánkban a fotográfia elmélete a képsorok tartalmi és formai 
kérdéseivel, dramaturgiájával. Első színes fotókat felvonultató kiállítása az 
1400 fok, sokat foglalkozott a színek elméletével, kereste azt a színvilágot, 
amely alkatához, mondandójához, az általa használt technikához leginkább illik. 
A budapesti zsidók életét a születéstől az elmúlásig, újévtől- újévig nyomon 
követő nagy képsorozatát 1993-ban roppant óvintézkedések közepette, előbb 
betiltva, aztán megengedve állították ki a Néprajzi Múzeumban. 1984-től a 
tájkép, az urbánus emberben élő kép-táj kezdte érdekelni: az óbudai gázgyár 
lebontásáról, a Hortobágyról készült sorozataiban, és végül utánzók tucatjait 
ihlették meg ferde horizonttal, szokatlan kivágásokkal operáló városképei 
Budapestről, Rómáról, és Berlinről.  
 Ízelítő 
az ajánlókból:    http://www.origo.hu/programajanlo/20090119-arcot-olto-egyveleg-fener-tamas-eletmukiallitasa.html http://www.kulturpart.hu/latvanypart/8303/bortonpotpourri_kulturpart.hu http://kultura.hu/main.php?folderID=948&ctag=articlelist&iid=1&articleID=277854_kultura.hu
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
PÉCSI JÓZSEF FOTÓMŰVÉSZETI ÖSZTÖNDÍJ 2009.
Holnap záró kiállításaink a Mai Manó Házban
Képek amelyek megváltoztatták a világot
Panoráma képek: 01 - Országház kupola légifelvétel (Parlament)