Kis türelmet...
Féner
Tamás
Balázs Béla-díjas, érdemes művész, tavaly töltötte be 70. életévét, így
kézenfekvő, hogy a fotográfiai generációkat elindító alkotó egy
életmű-kiállításon mutassa be pályafutását. Azonban ez az, ami Féner Tamástól a
legtávolabb áll, hiszen ő még mind a mai napig aktív fotográfus. Ezért nem a
hagyományos módon értelmeztük az életmű-kiállítás fogalmát a Mai Manó Házban
rendezett kiállításkor, hanem csak az elmúlt 10 év fotográfiáit mutatjuk meg az
érdeklődőknek. Mindezek tudatában nem meglepő, hogy a kiállítás címe a zenei
életből vett potpourri, amely egyveleget jelent; hiszen erre a szellemileg
folyton változó életműre talán ez a legjobb kifejezés.
Féner
Tamás (Budapest,
1938. november 17.) EFIAP
(1971) címmel kitüntetett, Balázs Béla-díjas (1973), érdemes művész (1984),
illetve kiváló művész (2005), fotóriporter, aki 1997-ben megkapta a
Budapest-emlékérmet. Az 1970 és 1990 közötti magyar fotográfiai közélet egyik
meghatározó személyisége, a MÚOSZ Fotóriporter Szakosztályának vezetőségi tagja
és MFSZ-tag (1966). 1978–1986 között az MFSZ főtitkára, az FFS egyik alapítója
és első vezetője; számos jelentős sajtóorgánumnak dolgozott mint fotóriporter,
és mint képszerkesztő is (1957–1986 között a Film, Színház, Muzsika fotográfusa,
képszerkesztője és művészeti szerkesztője, 1986–1990 között a Képes 7 főszerkesztő-helyettese).
Szakmai pályafutásának elismerését mi sem bizonyítja jobban, hogy huszonöt évig
volt hazánk legrangosabb fotográfiai szaklapjának, a Fotóművészetnek a
főszerkesztője. Oktatási tevékenysége is jelentős: 1979-től több éven át
tanított a MÚOSZ Újságíró Iskolájában, 1992-től az ELTE Kulturális antropológia,
valamint Média szakán oktat, illetve ugyancsak tanít az Moholy-Nagy Egyetem
Továbbképző Intézetében. Jelenleg nyugdíjasként, az MTI szakmai tanácsadója.
Érdeklődésének középpontjában kezdetben a művészvilág, különösen a balett állt.
E témakörben készült legjobb fotói nem sztárképek, hanem a töprengő, erőt
gyűjtő, vagy éppen kimerült alkotók drámai erejű portréi. Az 1970-es évek
elejétől szociografikus, feltáró, analizáló sorozatokban gondolkodott,
határozott társadalomjobbító szándékkal. Ezek a képei hozták meg számára az
igazi ismertséget. A cigánytelepek életét dolgozta fel, majd egy bányászbrigád
életét örökítette meg kamerájával, az ő kiállítása nyomán elhíresült Cserhalmi
brigádét. Munkamódszerét a
belehelyezkedés, a kapcsolatok, viszonylatok kialakítása jellemezte. A
képsorozat újat hozott a kortárs magyar fotográfiában, témaválasztásán,
megközelítésén kívül szerkesztésmódjával is. Soha addig ilyen intenzíven nem
foglalkozott senki hazánkban a fotográfia elmélete a képsorok tartalmi és formai
kérdéseivel, dramaturgiájával. Első színes fotókat felvonultató kiállítása az
1400 fok, sokat foglalkozott a színek elméletével, kereste azt a színvilágot,
amely alkatához, mondandójához, az általa használt technikához leginkább illik.
A budapesti zsidók életét a születéstől az elmúlásig, újévtől- újévig nyomon
követő nagy képsorozatát 1993-ban roppant óvintézkedések közepette, előbb
betiltva, aztán megengedve állították ki a Néprajzi Múzeumban. 1984-től a
tájkép, az urbánus emberben élő kép-táj kezdte érdekelni: az óbudai gázgyár
lebontásáról, a Hortobágyról készült sorozataiban, és végül utánzók tucatjait
ihlették meg ferde horizonttal, szokatlan kivágásokkal operáló városképei
Budapestről, Rómáról, és Berlinről.
Ízelítő
az ajánlókból: http://www.origo.hu/programajanlo/20090119-arcot-olto-egyveleg-fener-tamas-eletmukiallitasa.html http://www.kulturpart.hu/latvanypart/8303/bortonpotpourri_kulturpart.hu http://kultura.hu/main.php?folderID=948&ctag=articlelist&iid=1&articleID=277854_kultura.hu
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
PÉCSI JÓZSEF FOTÓMŰVÉSZETI ÖSZTÖNDÍJ 2009.
Holnap záró kiállításaink a Mai Manó Házban
Képek amelyek megváltoztatták a világot
Panoráma képek: 01 - Országház kupola légifelvétel (Parlament)