Kis türelmet...
A
szintetizátormágus Jean Michel Jarre majdnem önállóan helyezte a
nemzetközi térképre a francia zenét, színpadra állítva az extravagáns
hang- és fénytechnikát szerte a világon. Jarre, aki egyike minden idők
legsikeresebb francia művészeinek, számos koncertlátogatottsági
világcsúcsot állított fel. Rendkívüli megakoncertjei Londonban,
Hong-Kongban és Pekingben rajongók százezreit vonzották, míg a '97-es
moszkvai koncertet 3 millióan látták a helyszínen! Jarre, aki
munkásságát elektro-akusztikus kísérletezgetéssel indította, a francia
szintetizátorzenére az 1976-os Oxygene c. lemezével hívta fel a
figyelmet. Azóta ez a "retro-futurista" (ahogyan egyszer Jarre
köztudottan magát jellemezte) művész igazi nemzetközi sztárrá
avanzsált.
Jarre Lyonban született 1948. augusztus 24-én. A fiatal
Jean-Michel egy igen magas szintű zenei környezetben nőtt fel. Szülei,
Francette Pejot és Maurice Jarre gyermekkorától bátorították fiukat a
zenetanulásra és Jean-Michel sok közeli hozzátartozója is profi zenész
volt. Apja, Maurice Jarre, szintén tehetséges zeneszerző volt, aki az
'50-es években szerzett nevet magának minden idők leghíresebb
dalbetéteinek szerzőjeként (Többek között nevéhez köthető a Doktor
Zsivágó c. film zenéje is). 1953-ban Jean-Michel idillikus gyermekkora
rombadőlt, apja hirtelen távoztával, aki elhagyta a családot, hogy új
életet kezdjen Amerikában. Időközben Lyonban Jean-Michel készen állt
arra, hogy apja nyomdokaiba lépjen a zeneszerzés terén. 5 éves kora óta
zongorázott és a tehetséges fiatal önmagának is bizonyította saját
virtuózitását olyannyira, hogy felvételt nyert a híres Párizsi
Konzervatóriumba. Miután abszolválta a klasszikus zenei képzést a
Konzervatóriumban, Jean-Michel egy teljesen új zenei irány
felfedezésébe kezdett bele, épp amikor a rock 'n' roll őrület elérte
Franciaországot is a '60-as évek elején. Az új hangzásvilágtól
fellelkesedve, a tinédzser számos helyi rockbandával kezdett zenélni,
majd elmozdult a jazz irányába is.
A fordulópont az 1968-as év
volt Jarre karrierjében, amikor felfedezte az elektronikus zenét. Az új
vonulattól feltüzelve, Jarre 1968-ban elhagyta a Konzervatóriumot és
beiratkozott a GRM-be (Groupement de Recherche Musicale), amely egy - a
kortárs és kísérletező zenészek számára kurzusokat kínáló -
kutatóközpont volt. Jean-Michel hamarosan elmélyült az
elektro-akusztikus zenében és nemsokára bebizonyította magának, hogy ő
az új éra egyik brilliáns zeneszerzőjévé vált.
A GRM-nél szerzett
értékes tapasztalatokkal felvértezve Jean-Michel Jarre egyre több időt
és energiát szentelt saját kompozícióinak. A '70-es évek elején már
szerzett némi hírnevet magának a francia zenei színtéren az 1971-es 'La
Cage' c. lemezének megjelenését követően, amely album a legelső
elektro-akusztikus tételeket tartalmazza. Még ugyanebben az évben a
Párizsi Operaház felkéri Jarre-t az 'AOR' c. balett zenéjének
megkomponálására. Párizs leghíresebb balett-társulata táncának látványa
az innovatív elektro-akusztikus zenére bizonyára páratlan volt eladdig!
Közben Jean-Michel Jarre folytatta a tapasztalatszerzést a kiadatlan
elektronikus tételeivel, miközben ismertségét tovább erősítette
filmzenék és számos ismert előadónak írt zeneszámokkal.
1972-ban
Jarre komponálta Jean Chapot klasszikus filmjének (Les Granges brulées)
zenéjét, melyben a híres francia színész, Alain Delon az egyik
főszereplő. Persze Jarre szakított időt második albumának
stúdiófelvételére is (Deserted Palace). Zeneszerzői karrierje egyre
inkább fellendült. 1973-ban már számos francia sztárnak írt számokat,
melyek közül néhány a '70-es évek leghíresebb francia slágere lett.
Jarre 'követte el' Christophe 1973-as slágereit (Les Mots bleus;
Senorita) és Francoise Hardy legkelendőbb single-jét is (Que vas-tu
faire?). 1975-ben Gérard Lenorman 'La fille que j'aime' címen adta elő
az újabb Jarre szerzeményt. De segített Patrick Juvet hírnevének
megalapozásában is a diszkókorszak alatt 1977-ben a 'Où sont les
femmes?' c. slágerrel. Mégis, az újonnan jött zeneszerzői sikere
ellenére Jarre sosem fordult el az elektronikus zenétől és minden
szabadidejét kísérletező tapasztalatszerzésre fordította.
Jarre
elkötelezettsége hamarosan megtérült. 1976. augusztusában stúdióba
vonult, hogy rögzítse legendássá vált Oxygene c. albumát. Ez az újító
elektronikus album elképseztő sikert futott be a nemzetközi zenei
világban. És nemsokkal a novemberi megjelenés után a lemez világszerte
a toplisták élén landolt. Az Oxygene nem csupán minden idők leginkább
kelendő francia zenei exportja, hanem Jean-Michel Jarre-t is egy
homályos, kísérletező zebészből nemzetközi sztárrá változtatta. Az
album egyébként elnyerte a híres Charles Cros Akadémia díját is. 1976
mindenképp emlékezetes év marad Jarre magánéletében is, mivel első
gyermeke, Emile, nem sokkal az album megjelenését követően született
meg. Két évvel később már ismét stúdióban volt: az utolsó simításokat
végezte az Equinoxe címre keresztelt albumon. Ez az új instrumentális
album, melyet a víz alatti tengeri élet inspirált, megerősítette Jarre
első helyét a francia zenei világban. Közben tovább folytatta a
filmzene írást is, ezúttal Peter Fleischmann "La Maladie de Hambourg"
c. alkotásához nyújtott segítséget. 1978. október 7-én Jarre
összeházasodott az angol színésznővel, Charlotte Rampling-el és még
ebben az évben megszületett fiuk, David.
1979. július 14-én (a
Bastille lerombolásának ünnepnapján) Jarre lélegzetelállító koncertet
szervezett a Place de la Concorde-ra, Párizsban. Gigantikus hang- és
fény extravaganzája hihetetlen tömeget vonzott, több mint 1 millió
ember özönlött a helyszínre, hogy lássa Jarre előadását. Később, még
ugyanebben az évben neve bekerült a Guiness Rekordok Könyvébe, mint
minden idők legnagyobb számú közönségét felvonultató előadójáé! Az
említett helyszínen adott megakoncert csak a mind jobban kibontakozó
látványos show-k sorozatának előhírnöke volt, amelyet a francia zenész
szerte a világon bemutatott az ezt követő 20 év során. Ekkorra
Jean-Michel Jarre zenéje világhírűvé vált és a Francia Dal- és
Zeneszerzők Szövetségének tekintélyes Arany Medáljával is kitüntették,
elismerve páratlan közreműködését a francia kultúra világszerte történő
terjesztésében. Két évvel később a fáradhatatlan Jarre ismét a
stúdióban találta magát, harmadik albumán dolgozva.A Les Chants
magnétiques-et kritikus felhangok között jelentette meg
1981.
júniusában. Ezt követte Jarre 1981-es kínai 'diadalmenete'. Ez év
októberében Kínába repült, hogy egy 5 részből álló koncertsorozatot
adjon. Jarre kínai látogatását a világ fő zenei eseményeként
üdvözölték, mivel Mao elnök halála óta nyugati zenész nem játszhatott a
kínai közönségnek. Jarre két évig győzködte a kínai hatóságokat, hadd
játszhasson az országukban, akik végül beadták a derekukat. Senki, még
maga Jarre sem képzelhetett el ilyen fenomenális sikert a pekingi és a
shanghaji koncert kapcsán. A kínai rajongók teljesen beindultak a
francia zenész elektronikus zenéjétől és a kínai hatóságok, amelyek
egyszer már fontolgatták Jarre vízumának elutasítását, végülis a
Pekingi Konzervatórium tiszteletbeli tagjává avatták. Jarre
felülmúlhatatlan kínai sikerét (mely a mai napig tart), egy dupla album
is megörökítette (Les concerts en Chine). Ezen az 1982-es albumon
tettenérhető Jarre pekingi és shanghaji megakoncertjeinek lenyűgöző
légköre. 1983-ban Jean-Michel Jarre ismét tanúbizonyságot tett újító
szelleméről, rögzítvén a legújabb albumát (Music for Supermarkets). Az
albumnak csak egy másolatát nyomták ki, a mesterkópiát
megsemmisítették. Az egyetlen másolatot aukción adták el a legjobb
ajánlattevőnek. A befolyt pénzt pedig egy fiatalokkal és a jövő
zeneszerzőivel foglalkozó alapítvány számára adományozták. 1983.
novemberében Jarre lemezkiadója úgy döntött, hogy elérkezett az ideje
egy - a szintetizátormágus addigi munkáját összegző és legnagyobb
slágereit felvonultató - retrospektív albumnak (The Essential).
Időközben Jarre visszatért a stúdióba, hogy 4. albumán dolgozhasson.
Pontosan egy évvel a Greatest Hits album megjelenése után, Jarre 4.
albumát kedvező kritika és kereskeselmi siker fogadta. A francia sajtó
áradozott a Zoolook-ról és Jarre is begyűjtött néhány ismert francia
zenei elismerést, többek között az év legjobb instrumentális albumáért
járó 'Victoire de la Musique' díjat. Ezenkívül másodjára is elnyerte a
Charles Cros Akadémia díját is. Bár a lemezen továbbra is érződik az
utánozhatatlan Jarre hangzás, a 4. album teljesen különbözött a
korábbiaktól. A Zoolook főként zajok és hangok keveréke, amelyeket
Jarre nemzetközi útjain rögzített, hogy aztán egyfajta vokális mixet
hozzon létre, összeolvasztva a nyelvet és a dialektusokat a világ
minden sarkából. 1986-ban Jarre ismét színpadra vitte legendás
performanszát, ezúttal a texasi Houstonban. Valójában az amerikai
tagállam két fő eseményt ünnepelt abban az évben: Texas állam
megalapításának 150.- és a NASA megalapításának 25. évfordulóját. A
helyi hatóságok számos látványos ünnepséget szerveztek ez alkalomból,
ezért döntöttek úgy, hogy meghívják a francia zenészt, hogy adjon
ízelítőt a híres hang- és fény extravaganzáinak egyikéből. Igy április
5-én Jean-Michel Jarre egy hatalmas, emelkedő színpadon tűnt fel
Houston belvárosában. Lenyűgöző lézerfényben megvilágítva, színes
tüzijátékkal a feje fölött, Jarre belevágott greatest hits blokkjába,
mialatt mögötte egy óriáskivetitőre (120*62 méter) szürreális képek
sorozatát vetítették le. A tömeg (másfél millió amerikai rajongó)
őrjöngött, amint az Oxygene hangjai lebegtek keresztül az acélkék
lézersugarakon. Hat hónappal később, 1986. október 5-én Jarre-t
meghívták, hogy szülővárosában lépjen fel II. János Pál Pápa lyoni
látogatásának alkalmából. Bár Jarre franciaországi bemutatója nem
mérhető a houstoni megakoncert szervezettségéhez, azért 800 ezer
francia rajongó összejött erre a koncertre is. A lyoni koncerten Jarre
egy sokkal inkább klasszikus, szimfónikus hangzással kísérletezett,
kevervén az elektronikus billentyűket hárfaszólókkal és gyönyörű
vokáldallamokkal, melyekről egy teljes kórus gondoskodott. E mozgalmas
év végén Jarre visszavonult a stúdióba, hogy egy új albumot vegyen fel
(Rendez-vous). Legutolsó lyoni koncertjének élményétől inspirálva,
Jarre új stílust teremtett ezen az albumon, összehozva az elektronikus
gépzenét az élő, emberi kórusokkal. Jarre az albumot az amerikai
asztronautának, Ron McNair-nek dedikálta, aki ebben az évben halt meg.
(McNair egy speciális közreműködésre készült az új albumon, mely egy
űrben felvett szaxofonszóló lett volna, azonban a tragikus Challenger
űrhajó-katasztrófa során felrobbant január 28-án). A francia kritikusok
ismét lelkendeztek Jean-Michel új albuma kapcsán, igazi mesterműnek
minősítették, és a Rendez-vous hamarosan elnyerte a 'Victoire de la
Musique' díjat, mint 1986 legjobb instrumentális albuma. 1987-ben
megjelent Jarre új koncertalbuma En Concert Houston/Lyon címmel. Az
anyagot az előző évi francia és amerikai koncerten rögzítették. Még
ebben az évben kiadásra került a Jarre lemezkiadója által
szorgalmazott, addigi albumaiból álló különleges box-set, karrierjének
10. évfordulója alkalmából. Egy Jarre biográfia is napvilágot látott
picivel később. Jarre szülővárosa is megemlékezett világhírű
zeneszerzőjéről, odaadván neki Lyon városának kulcsait. Nemzetközi
hírneve ellenére Jarre továbbra is csendesen élt Franciaországban,
eltöltve sok-sok délutánt stúdiójában elzárva, ahol új
szintetizátorhangzásokkal kísérletezgetett. Jarre kielégíthetetlen
kíváncsiságot mutatott az új hangzások felfedezése során, kombinálva a
legősibb tradícionális zenét a jövőbemutató elektronikus hangzással.
1988-ban Jarre ismét stúdióba vonult, hogy rögzítse új albumát, a
Révolution-t. A szintetizátorok innovatív keverésével és a hagyományos
népies hangszereivel, valamint muszlim énekeivel, a Révolution erősen
emlékeztet az 1984-es Zoolook c. albumra. Nem sokkal az album
megjelenése után, Jarre-ban felvetődött egy újabb hang- és lézershow
ötlete, melyet 1988. október 8 és 9-én színpadra is vitt a londoni
Docklandon. Egy hatalmas kivetítő előtt állva, sziluettjét parádés
lézerfényekkel megvilágítva, Jarre dacolt a szakadó esővel és az
orkánszerű széllel, hogy két megakoncertet mutasson be a gigantikus
közönségnek (amelynek első sorában helyet foglalt a walesi hercegnő,
Diana is).
A két különleges koncert kivonatai egy új, élő albumra
kerültek a következő évben (Jarre Live). 1989, a francia forradalom
200. évfordulója ideális lehetőséget biztosított egy újabb showra.
Jarre egy megakoncertet próbált megszervezni az esemény alkálmából,
azonban rengeteg technikai nehézség lépett fel és képtelen volt
színpadra vinni ezt a mammut-showt. A Jarre rajongóknak azonban nem
kellett sokáig várniuk, mert bálványuk különleges koncertet szervezett
még ugyanebben az évben az Eiffel-torony lábánál. 1990-ben zenéje
teljes fordulatot vesz, a Karib szigetekre utazik, pontosan Trinidadba,
hogy ott rögzítse új albumát. Az En Attendant Cousteu c. lemezt a híres
francia tengerbiológus Jacques Cousteaunak ajánlja. Trinidad frenetikus
karneválszezonjának hangulatától inspirálva, a lemezen gyakran
hallhatóak a helyiek által kedvelt steel drum ütőshangszerek is.
Párizsba visszatérve Jarre ismét egy lélegzetelállító megakoncertet
szervez, az új hang- fény és szintetizátor extravaganzát 1990. július
14-én mutatta be az új és gigantikus Arche de la Défense előtt, a
külvárosban. Ezzel a koncerttel minden addigi rekordot megdöntött, 2
millió nézőt odacsalva, akik egy két kilométeres körben álltak a Grande
Arche körül. Jarre egész életművét vonultatta fel, keverve az arab
ritmusokat a karibi steel drumokkal és a védjegyévé vált elektronikus
hangzással. Az újabb válogatásalbum megjelenését követően (Images), egy
új színpadi shown kezdett el dolgozni, amelyet az albertvillei téli
olimpiai játékok megnyitóünnepségén mutatott be 1992-ben. Ezután
életében először három koncert erejéig Afrikába repült, melyeket egy
hotelkomplexum felavatására rendezett meg. 1993 májusában az UNESCO
Jóakarat Nagykövetévé nevezték ki. Jarre nemzetközi sztárstátusza és a
mágneses vonzerő, amivel minden koncertjére rajongók millióit vonzotta
ideálissá tették őt a feladat ellátására.
Az újabb album
(Chronologie) megjelenését követően Jarre egy sok helyszínt felölelő
európai koncertsorozatra indult. Ez a turné, mely '93 júliusától
egészen októberig tartott, 15 különböző városban zajlott. A
legszokatlanabb helyszíneket választva mammut nagyságú hang- és
lézershowjainak, Jarre átutazta Európát hatalmas embertömegeket
mozgatva meg, bármerre is járt. Sőt, amikor elindította a turnét 1993
júliusában Mont Saint Michellben, egy hatalmas közlekedési dugó zárta
el az utakat több mérföldes körzetben. A következő évben grandiózus
koncertet adott Hong Kongban (1994. március 11-én), a sziget új
stadionjának megnyitóünnepségén. Egy új album, melyet Franciaországban
november 14-én jelentettek meg, Jarre hong kongi fantasztikumának
különleges hangulatát rögzítette. A következő évben az UNESCO felkérte
Jarre-t, hogy egy koncertsorozat keretében hívja fel a figyelmet a
Tolerancia Évére. Jarre ezt a szériát egy Párizsban július 14-én
megtartott koncerttel nyitotta meg, amely nemcsak a Tolerancia Évének
adózott, hanem az UNESCO megalapítása 50. évfordulójának is. Jarre egy
multikulturális bemutatót szervezett az Eiffel-torony elé, ahol az
algériai sztár, Khaled is fellépett afrikai zenészekkel együtt,
csakúgy, mint egy arab zenekar és egy csoport karibi óriásbáb is
látható volt a színpadon. Jarre 1995-ös koncertjét több, mint másfél
millióan tekintették meg. A következő évben a Francia Kultúrális
Minisztériummal karöltve létrehoztak egy speciális internetsite-ot a
tolerancia jegyében (A space for tolerance). Aztán ismét
stúdiómunkálatok következtek (Oxygene 7-13). 20 évvel az Oxygene
fenomenális sikere után, Jarre visszatért első 'szerelméhez', a
szintetizátorhoz, személyes tisztelettel adózva hangszerének és zenei
mentorának, Pierre Schaeffernek. Az új produkciót Jarre házistúdiójában
rögzítették teljesen ugyanazokkal az eszközökkel, mint annak idején az
Oxygene lemezt. Az új ópuszt a legendás Oxygene album egyfajta
folytatásának szánták. A 7 és 13-as számok Jarre szerint jó szerencsét
szimbolizálnak. 1997. május 9-én ismét európai koncertturnéra indult,
de ezúttal teljesen más koncepcióval. Jarre már létező, zárt
helyszíneken lépett, eltérve az addig szokásos kültéri, saját maga
által kreált szokatlan helyszínektől. (Jelen sorok írója jelen is volt
az 1997-ben Budapesten, az akkor még BS-ben megtartott Oxygene 7-13
lemezbemutató koncerten. Aki ott volt, tudja, hogy páratlan élményben
lehetett részünk). De ez a stílusváltozás csak időleges volt. 1997.
szeptember 6-án Jarre-t Moszkvába invitálták, hogy a védjegyévé vált
megakoncertek egyikével kápráztassa el a fennállásának 850.
évfordulóját ünneplő várost. A híres Bolshoi ballett táncosai és a
legendás csellista, Mistlav Rostropovics társaságában Jarre ismét
bemutatta életművét, a színpadot körülölelő 500 ezer rajongó legnagyobb
gyönyörűségére. Azok a rajongók sem 'rettentek el', akik nem kaptak
jegyet a koncertre. Több, mint 3 millió ember tolongott a környező
dombokon, hogy legalább távolról láthassa Jarre különleges hang- és
lézershowját. Az óriási sikert követően Jarre hazatért Franciaországba
egy újabb koncertsorozat ötletével, melyet hazájában folytatott le
ugyanazon év októberében. A turné egyik csúcspontja egy emlékezetes
előadás volt Párizsban október 16-án (Zénith in Paris), ahol Jarre
viharos sikert aratott, mivel minden hangszerén élőben játszott az
előre rögzített felvételek helyett. A rajongók megőrültek, amikor Jarre
feltűnt a színpadon futurisztikus lézerhárfájával illetve a különös
kinézetű orosz elektronikus hengszerével, amelynek eredete az 1920-as
évekbe nyúlik vissza.
1998 tavaszán ismét stúdiómunkálatok
zajlottak (Odyssey through O2). Az igencsak újító album, melyet az év
áprilisában jelentettek meg, bizonyítja, hogy Jarre halad a korral,
mivel a lemez CD-ként és CD-ROM-ként is funkcionál. Jarre, az új
multimédia elkötelezett híve, a lemez CD-ROM tartalmát francia
multimédia hallgatókkal és egy belga specialista társaságában
készítette el. Ami a lemez audió részét illeti, szintén tartalmazza a
francia sztár legendás Oxygen slágerének remixét is. 1998 júliusában
Jarre ismét az újságok címlapjára kerül, a franciaországi
Világbajnokság záróünnepségén adott koncertje okán. A francia
válogatott győzelme után 400 ezer zenerajongó látogatott el Jarre
koncertjére. Jarre megpróbálta mindezt felülmúlni a következő évben,
megalkotván egy masszív hang- és lézershowt a Millenium tiszteletére.
1999 december 31-én Kairóban, a piramisok lábánál nyújtott
megaprodukciója - amelyet a Nap tizenkét álmának (Twelve dreams of the
Sun) keresztelt el - igazán grandiózus mérleggel bírt, a költségigénye
9.5 millió dollárra rúgott! 50 ezer zenerajongó nézte végig élőben a
produkciót, amelyen 1000 énekes, zenész és táncos is fellépett. Az
egyiptomi születésű 'világzene' sztár, Natacha Atlas is megjelent a
színpadon és az ország elnöke, Hosni Mubarak is egyike volt a közönség
VIP vendégeinek. A produkció egyes részeit nemzetközi televíziók is
sugározták. Jarre 2000-ben ismét a zenevilág híreiben szerepelt új,
Metamorphoses c. albumával. Amint azt a cím is sugallja, az album 12
száma az átváltozás és mutáció témáját járja körül és
vendégvokalistákkal is operál, ideértve Natacha Atlast, Sharon Corrst
(az ír The Corrs bandából) és az avantgárd new yorki művészt, Laurie
Andersont. 2001. január 1-én Jarre Japán felé vette az irányt, ahol a
helyi sztárral, Tetsuya Komuroval karöltve egy megakoncertet adott az
Okinawa Beach-en, mely a "2001 Rendez-vous in Space" titulussal futott.
2001. júniusában Jarre egy új zenei kihívással nézett szembe: három
megakoncertet adott Athénban az Akropolisznál a görögök 'kultúrális
Olimpiájának' részekent. Az így befolyt pénzt egy gyermekrákkal
foglalkozó intézménynek adományozták. Folytatván a mozgalmas felvételek
és az élő fellépések váltakozó ritmusát, Jarre visszatért a stúdióba
2002 januárjában, hogy Francis Rimbert segítségével egy új albumon
kezdjen el dolgozni. Időközben Jarre-t egy újabb hang- és lézershow
előkészületei is foglalkoztatták, amelynek Észak-Európai célpontjait
2002 őszén érte el. Kivételes alkalom volt a művész számára a 2002
áprilisában a franciaországi 'Printemps de Bourges' fesztiválon adott
mini-koncertje, különösen, ha figyelembe vesszük Jarre múltját.
Valójában a műsor - amelyet nem több, mint 100 szerencsés előtt
játszott le - Jarre karrierjének legszerényebb showjának mondható!
Bourges peremvidékén az elektroshow alkalmával Jarre két új
szerzeményét és egy sor kísérletező darabot adott elő, visszatekintve
korai munkáira. Ezen a nyáron a nagyközönség szembesülthetett Jarre
Isabelle Adjanival kapcsolatos viszonyáról, egy ismert napilap
címoldaláról. Közben Jarre már a közelgő (szeptember 7.) dániai,
allborgi koncertjén dolgozott. A színpadot egy szélmalmokkal körülvett
tájkép közepén állították fel, a show megpróbálta ötvözni a malmok
energiájával keltett hangot az Allborgi Szimfónikus Zenekar ütőseinek
muzsikájával, melyet a dán Safri zenészek adtak elő. Kb. 40 ezer ember
volt a helyszínen. Október végére a Dreyfus kiadó 'Sessions 2000' c.
jelentetett meg egy új albumot, amelyen számos, korábban kiadatlan
felvétel szerepel, amelyeket Jarre naplószerűen rögzített a 2002-es
turnéja alatt. Az albumon szereplő 6 tétel hűen tükrözi Jarre
elektro-jazz stílusát. Mégis, mivel Jarre és a kiadó között vita folyt
az engedélyezésről, az album promóciójára nem maradt idő. Ennek
eredményeként a felvétel nem vonzott túlzott érdeklődést. Jarre 2003
szeptemberében csendesen visszatért a Geometry of love c. lemezzel,
amelynek elektro zenéjét kiváltképp egy gazdag közönség által
látogatott párizsi klub (VIP Room) számára írta. 2004. januárjában egy
újrakiadást élt meg Jean Chapot francia filmje (Les granges Brulées)
betétdala, amelyet Jarre még 1973-ban komponált. Ez tulajdonképpen az
elektromos zene iránti lépéseinek első tanúbizonysága. Isabelle
Adjanival való szakítása a francia és a külföldi lapok címoldalára
került 2004 nyarán. Az új album szeptemberben történő megjelenése aztán
ismét Jarre zenéjére irányította a figyelmet. 'AERO', mely az
'Anthology of Electronic Revisited Originals' (vagyis az elektronikusan
felülvizsgált eredeti számok gyűjteménye) valójában egy DVD audió,
amelyen kb. 15 szám szerepel és négy új szerzeményt is tartalmaz. A
lemez eredetisége tulajdonképp technológiájában keresendő: a felvétel
teljes egészében 5.1-es surround hangzású, Francis Rimbert, Patrick
Pelamourgues and Joachim Garraud közreműködésével. Végül de nem
utolsósorban: 2004 október 10-én Pekingben adott újabb koncertet, a
világon elsőként kihasználva az 5.1-es hangzás előnyeit! Az erről
készült dvd kiadvány igencsak kitett magáért, referenciaanyagként is
besorolható a THX minősítésű felvétel. 2005. augusztusában pedig a
lengyelországi Gdanskban adott újabb koncertet (Solidarnosc), amelyet
kb. 170 ezer néző figyelt a helyszínen és amelyről szintén dvd kiadás
is készült. Jarre immár húsz évet is felölelő sikeres karrierje során
több, mint 55 millió albumot adott el világszerte. Minden idők egyik fő
francia zeneexportőre, aki sajátos hangzás- és színpadi világot
teremtett, melyek az egyik legkifejezőbb koncerthangulatot árasztják
szerte a világon.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
„Az írástól növekszik a lelkünk” - Kurt Vonnengut szívmelengető levele iskolásoknak
Az emberi hivatás
Jamie, és a csodalámpa
Az MTV néhány régebbi főcíme