A Fővárosi Ítélőtábla ítéletében helybenhagyta a Fővárosi Bíróság 2006-ban hozott ítéletét egy bruttó 160 milliárdos autópálya-építési kartellügyben, egyben a felperesek keresetét elutasította. 2007-08-31
(Forrás: fn.hu)
A Gazdasági Versenyhivatal korábban megállapította, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. által 2002 júliusában, illetve augusztusában kiírt közbeszerzési pályázatokon résztvevő vállalkozások – a Betonút Rt., a DEBMÚT Rt., az EGÚT Rt., a Hídépítő Rt. és a Strabag Rt. – a versenytörvénybe ütköző megállapodást kötöttek.
A GVH a rendelkezésére álló iratok, nyilatkozatok és egyéb bizonyítékok alapján megállapította, hogy a cégek előzetesen felosztották egymás között, hogy melyik pályázó melyik autópálya-szakasz kivitelezését szerzi meg, illetve hogy a fővállalkozó melyik vállalkozást fogja alvállalkozóként bevonni az összesen 59,91 kilométeres, bruttó 160 milliárd forintos építkezés során. Az áregyeztetésben és a piacfelosztásban megnyilvánuló akarategyezség az eredménytelenné nyilvánítás után fennmaradt a megismételt pályázat során is. Az öt vállalkozásra a GVH által kiszabott bírság teljes összege 7,043 milliárd forint volt, melyet a jogsértő vállalkozások befizettek.
Nehéz a bizonyítás
Az útépítő szakmában ugyan nyílt titok, hogy mindennaposak az egyezségek egy-egy pályázat beadása előtt, és a kölcsönösség jegyében egyszer az egyik, másszor pedig a másik céget „hagyják" nyerni, ám a versenyt korlátozó külön egyezségekre nehéz - a bíróság előtt is megálló - bizonyítékot találni. Sokszor a jog által biztosított lehetőségeiknek a határait kell „kóstolgatniuk".
A Strabagnál pédáula lefoglalt iratokat készítő cégvezető azzal védekezett, hogy azok az eredményhirdetés után születtek csak meg, illetve, hogy az eredményhirdetés előtt született táblázatok, adatok a végeredményre vonatkozó "tippelések" voltak. A Versenytanács szerint azonban ezek a "tippek" oly mértékben részletesek, hogy számos alvállalkozót is tartalmaztak.
Mi több, egyes nyertes cégek az "előzetes" jegyzetek szerint a vesztes cégeket - versenytársaikat - előre leegyeztetett módon alvállalkozókként szándékoztak bevonni. A védők arra is hivatkoztak, hogy a GVH-nak csak fénymásolatok álltak a rendelkezésére - az eredeti példányok a cég költözése során állítólag eltűntek -, és azok manipulálhatóak.
A bűnös esetek
Az M7-es autópálya Becsehely, Letenye és az M70-es autóút Tornyiszentmiklós-Letenye közötti szakasza 45 milliárd forintos ajánlatával a Strabag Rt.. A Hídépítő Rt.-Betonút Rt. által alkotott konzorcium 65 milliárd forintos ajánlatával az M7-es autópálya Ordacsehi-Balatonszárszó közötti szakasza, és az Egút Rt.-Debmút Rt. M3-as autópálya Polgár-Görbeháza közötti szakaszának megépítése, 18 milliárd forintért.
Kapcsolódó cikkek:
Új autópályákat építünk - méterenként 3 200 000 forintért!
Mikor térülhet meg egy passzív ház építési költségtöbblete?
Az egész ház fűtésszámlája: havi pár száz forint?
Passzív ház építési és energetikai költségeinek szembe állítása