Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Elfelejtettem a jelszavam 

Nem vagy belépve

Ez a funkció csak regisztrált tagoknak elérhető. Csatlakozz most a Networkhöz vagy ha már tag vagy, lépj be itt:

 

 

Kólaháború2007.10.31. 08:06 Forecast Research - www.forecast.hu
Évtizedek óta folyik a harc a kólapiac két óriása, a Coca-Cola és a Pepsi-Cola között. A váltakozó sikerű küzdelemben jelenleg a Pepsi áll nyerésre, köszönhetően a jobban megválasztott piaci stratégiának.

PiackutatásA Coca-Cola piaci kapitalizációja jelenleg 100.4 milliárd dollár, míg a folyamatos felértékelődésnek köszönhetően a Pepsi már 98.3 milliárdnál tart. A portfolio.hu által ismertetett International Herald Tribune-összeállítás szerint a két cég stratégiája közötti lényeges különbség van, és úgy tűnik, hogy a Pepsi döntött jól.

Ennek egyértelmű jele, hogy a Pepsi forgalmának mindössze 20%-át adják az üdítőitalok, melyek mellett kiemelkedően teljesít a Lay’s chips, a Gatorade sportital és az Aquafina ásványvíz is.
A Coca-Cola ezzel szemben gyakorlatilag egy lábon áll, a bevételek 82%-a az üdítőitalokból származik - a cég meglehetősen későn lépett be a többi piacra, ásványvizet is csak 1999-ben kezdett forgalmazni - hívják fel a figyelmet a szakemberek.
A Coca 2001-ben elvetette a Gatorade márkát gyártó cég megvásárlását, a Pepsi azonban lecsapott a lehetőségre és sikertörténetté varázsolta a sportitalt, amely ma már 80%-os részesedéssel rendelkezik a szegmensben.


Ellopták a világ legféltettebb receptjét?

Újabb fejezettel bővült a két amerikai kólagyártó óriás, a The Coca-Cola Company és a Pepsico Inc. közötti, a vásárlók kegyeiért dúló háború. Csakhogy a csata váratlan fordulatot vett: a Pepsi ezúttal a Coca-Cola segítségére sietett, ahelyett, hogy két kézzel megragadta volna az ezüsttálcán lehetőséget az ellenség leleplezésére.

A jó ellenség segít, ha baj van. Bármilyen ádáz ellenségek is a világ legnagyobb egységes szabadpiacán, az Egyesült Államokban, a Pepsi-Cola termékeket forgalmazó Pepsico Inc., valamint a The Coca-Cola Company ezúttal egymás segítségére sietett. A gazdasági titokkal való üzérkedés klasszikus esetével álltunk tehát szemben, amikor három (akkor még) névtelen levélíró – ketten közülük az atlantai székhelyű cég volt, illetve jelenlegi munkatársa – anyagi ellenszolgáltatásért cserébe hét lakat alatt őrzött műhelytitkokat kínált fel az ősi riválisnak. Az ajánlattevők másfél millió dollárért cserébe a Pepsi illetékeseinek kezébe adtak volna egy mappát, amely egy termék összetevőit és teljes gyártási folyamatát tartalmazza, valamint egy apró üvegcsét, mely a Coca-Cola vadonatúj, még bevezetés előtt álló üdítőitalának a mintáját tartalmazza.

PiackutatásA Pepsico Inc. vezetősége roppant etikusan járt el az ügyben. Nem kaptak két kézzel a kínálkozó alkalmon, hogy még a bevezetés előtt tompítsák nagy riválisuk újdonságának az ütőerejét. Ehelyett igazi betyárbecsületről tettek tanúbizonyságot, amikor előbb a szövetségi nyomozóirodának (FBI), majd a Coca-Cola illetékeseinek jelezték, hogy megpróbálták tisztességtelen üzletre rávenni őket.
Az ügy egyik érintettje, a Coca-Cola egyik felsővezetőjének titkárnőjeként dolgozó Joya Williams bizalmi munkakörével visszaélve, a retiküljében mentette ki a dokumentumokat, majd később az italmintát tartalmazó fiolát is a cég atlantai központjából. Tettének végrehajtásában segítségére volt a 43 esztendős Edmund Duhaney, valamint a 30 éves Ibrahim Dimson is, akik a lopás kitervelésében, illetve a dokumentumok és az italminta kézbesítésében vállaltak szerepet. Hogy alátámasszák szándékuk komolyságát, ajánlatukat hivatalos piros-fehér levélpapíron és Coke-emblémás borítékban küldték el a rivális italgyártónak. Miután fény derült az esetre, az FBI nyomozói letartóztatásba helyezték a három ajánlattevőt, de a titkárnőt óvadék ellenében szabadlábra helyezték.

Piackutatás„Tény és való, hogy óriási harc folyik közöttünk, de úgy véljük, ennek minden körülmények között fairnek és legálisnak kell lennie” – nyilatkozta az esettel kapcsolatosan Dave DeCecco, a Pepsi sajtószóvivője. A Coca-Cola szóvivője, Neville Isdell köszönetet mondott vetélytársuknak a „sportszerű magatartásért”, majd harciasan közzé tette: nem engedik, hogy meggondolatlan tolvajok sok százezer dolláros nyereségtől fosszák meg a cég részvényeseit.
A konkurenciaharc tehát folytatódik a két kóla-konglomerátum között, de – mint azt a fenti eset is mutatja – úgy látszik, ha baj van, képesek segítő kezet nyújtani egymásnak. Profánul úgy is fogalmazhatnánk: a jó barát a bajban ismerszik meg igazán…


COCA-COLA BOTRÁNYKRÓNIKA

2003. július: Egy létszámleépítés során elbocsátott Coca-Cola alkalmazott 44,4 millió dolláros pert indított egykori munkaadója ellen, többrendbeli csalás és könyvelési szabálytalanságok vádjával. A cég elismerte, hogy bizonyos hiányosságok (9 millió dollár félrekönyvelése) valóban előfordultak a mérlegkönyvben, valamint, hogy az üdítőitalok tartalmaztak szennyeződéseket, de a Coke szakértői szerint azok nem voltak ártalmasak az egészségre.

2000. július: Politikai indulatokat kavart a mexikói elnökválasztás győztesének a bejelentése. Az új elnök, Vicente Fox korábban a Coca-Cola mexikói és latin-amerikai divíziójának igazgatója volt. Ellenfelei azzal vádolták, hogy a vállalat anyagilag támogatta Fox pártjának, a Nemzeti Akciópártnak a kampányát.

1999. június: Két hétre felfüggesztették a Coca-Cola árusítását Antwerpenben, miután 40 belga iskolást kellett kórházba szállítani tömeges fémmérgezés miatt. A cég 15 millió dobozos üdítőt vont ki a forgalomból, mert a gyártáskor nem megfelelő minőségű szén-dioxidot használtak. A cég európai vezetője bocsánatot kért az érintettektől.

1991-1996: A Coke anyagi érdekeinek előtérbe helyezése és vezető tisztségviselők megvesztegetésének gyanúja lengte körül a Nemzetközi Olimpiai Bizottság kongresszusát. Világszerte felháborodást keltett, amikor a NOB az 1996-os centenáriumi olimpiai játékok rendezési jogát nem a játékok őshazájának, Athénnak, hanem a Coca-Cola amerikai fővárosának, Atlantának ítélte oda. Az újságírók a játékokat gunyorosan „Coca-Colimpiának” is nevezték

 

A Cola Light messze nem olyan egészséges ital, mint ahogyan azt a sportszponzorálások sugallják. Inkább egy aggodalomra okot adó koktél: idegmérgek és potenciálisan rákkeltő anyagok egyvelege. Összetevők: víz, szén-dioxid, színezék: karamell, édesítőszerek: nátrium-ciklamát, aceszulfám-K és aszpartám, savanyúságot szabályozó anyagok: nátrium-citrát, foszforsav és citromsav, aromák, koffein, tartósítószer: nátrium-benzoát. Az angol Diet Coke címkéjén a The Ecologist cikke szerint az E 150d jelű ammónium-szulfitos karamell szerepel, míg a magyar Cola Light-on csak „karamell"-t tüntettek fel. Élelmiszerbiztonsági szakértőnk szerint: „ha csak karamellt írnak, akkor az az E 150a kell legyen, mert az előírás szerint vagy az E-számot vagy a nevét kell feltüntetni. Ugyanakkor nem valószínű, hogy országonként különböző recept alapján készülne a kóla, ha meg így van, akkor akár sumákság is lehet ez a karamell jelölés." A táblázatban ezért hagytuk benne az ammónium-szulfitos karamell leírását. [- a szerk.] A Cola Light-ot, másnéven Diet Coke-ot 1982 júliusában mutatták be az Egyesült Államokban, azóta pedig világszerte a negyedik leggyakrabban fogyasztott szénsavas üdítőitallá vált. Amellett, hogy a világ cukorfóbiás fogyasztóinak egyes számú választása, a Coca-Cola a leghosszabb ideje (1974 óta) vállalati partnere a FIFÁ-nak (Nemzetközi Labdarúgó Szövetség). A cég 1998-ban egyedülálló, nyolc éves szponzori szerződést írt alá a FIFÁ-val, amelynek keretében nemcsak a rangos Világbajnokságot, hanem a Női Világbajnokságot, a Szövetségi Bajnokságot, több ifjúsági bajnokságot és az elkövetkező Word Cup Trophy Trip-et is támogatja. Ez utóbbi a Világbajnokság Kupáját viszi turnéra a világ több városába. A Coca-Cola 2005-ben 2022-ig meghosszabbította szponzori szerződését a FIFA-val. Ez a lépés a cég elnök-vezérigazgatóját E. Neville Isdell-t arra az abszurd kijelentésre sarkallta, miszerint a Coke ismételt elköteleződése a világ legnépszerűbb sportja iránt „új lehetőséget kínál arra, hogy az embereket a futball segítségével közelebb hozhassuk egymáshoz". Ez a vállalatot rengeteg üdítőitalos doboz és üveg eladásában is segíti. Egy az ACNielsen piackutató cég által készített tanulmány rávilágít arra, hogy a Coca-Cola márka világszinten vezető pozíciót foglal el az üdítőitalok között, 15 milliárd dollár fölötti éves forgalmat valósít meg. A Coca-Cola és a Cola Light (Diet Coke) is több mint évi 1-1 milliárd dolláros bevételt biztosít. Öt országban - az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Németországban, Kanadában és Brazíliában - többet nyakalnak az állítólagosan egészséges, cukormentes kóla alternatívából, mint bárhol máshol a világon. Az agresszív reklám kampányok, mint a FIFA szponzorálás és az okos rímek, mint az „Always Coca-Cola" (nálunk „Mindig Coca-Cola") segítségével a Coca-Cola befészkeli magát a tudatalattinkba. De mielőtt fogjuk magunkat, és az idei egyik kólás eseményén mosolyogva a barna italért nyúlunk, gondoljunk át pontosan, mi is az, amit magunkba töltünk. Bár a Cola-Light-ot sokan a sporttal és az egészséggel kapcsolják össze, valójában idegméregként ható, potenciálisan rákkeltő, nagy intenzitású édesítőszerek (aszpartám és aceszulfám-K), fog- és csontromboló savak (foszforsav), DNS-károsító színezőanyagok (ammónium-szulfitos karamell), pszichikai függőséget okozó koffein, illetve további meg nem nevezett „ízesítőanyagok" az aggasztó elegye. Nátrium-benzoátot is tartalmaz, amely erős savak jelenléte mellett - ilyen például a citromsav, ami a termékben ugyancsak megtalálható - rákkeltő benzollá (lásd alább) bomlik. Az üdítőital-gyártók már a kilencvenes évek óta ismerik ezt a kémiai hatást, mivel azonban a szabályozó hatóságok eddig semmiféle kényszerítő intézkedéssel nem befolyásolták a cégeket az általuk alkalmazott recept módosítására, annak érdekében, hogy megelőzzék a benzol keletkezését, a cégek továbbra is folytatják a benzoátok és a savak keverését. Ironikus, hogy a normál italokban alkalmazott magas fruktóztartalmú szirup a fenti reakciós folyamatot lelassítani látszik, így a benzol keletkezése leginkább a diétás italokban jelentős probléma. Összetevő Cél Ártalmas hatás Aszpartám Édesítőszer Hő hatására valamit a tárolás során könnyen lebomlik idegmérgező összetevőire: fenilalaninra, aspartic-savra és metil-alkoholra. Az USA Élelmiszer- és Gyógyszerellenőrzési Hivatala (FDA) szerint az aszpartám kapcsolatba hozható: fejfájással, szédüléssel, egyensúlyvesztéssel, hangulatingadozással, émelygéssel, memória problémákkal, izomgyengeséggel, homályos látással, kimerültséggel, gyengeséggel, bőrkiütéssel, ízületi és izomfájdalmakkal. A legutóbbi bizonyítékok azt mutatják, hogy a napi üdítőital-fogyasztásnak megfelelő mennyiségű aszpartám-bevitel növeli az egyébként ritka, limfómaként ismert agytumor kockázatát. Aceszulfám-K Édesítőszer Állatokban rákot okoz. Az édesítőszer bomlásterméke az acetoacetamid, amelyről patkányoknál, nyulaknál és kutyáknál kimutatták, hogy káros hatással vannak a pajzsmirigyre. Habár általánosságban hozzákeverik az aszpartámhoz, hogy az keserű ízét elfedje, nem készültek tanulmányok arra vonatkozóan, hogy ez a kombináció, valamint annak esetleges melléktermékei mennyire biztonságosak. Foszforsav Savasító A fogzománc károsodásához vezethet, kioldja a kalciumot a csontokból. Azoknak a gyerekeknek, akiknek magas a foszforsav-bevitele, törékenyebbek a csontjaik, továbbá a csonttörések kockázatának növekedésével kell számolniuk egész életük során. A naponta legalább hat pohár (másfél liter) foszforsav-tartalmú üdítőitalt fogyasztó gyerekeknek pedig ötször nagyobb esélyük van arra, hogy a vérük kálcium-szintje alacsony lesz, mint azon társaiknak, akik nem fogyasztanak ilyen italokat. Citromsav Savasító Tartósítószer Önmagában veszélytelen, bár a fogzománccal szemben kíméletlen lehet. Amennyiben azonban káliummal vagy nátrium-benzoáttal (lásd alább) keverik, a tárolás során, különösen magas hőmérséklet hatására, kedvezhet a rákkeltő benzol kialakulásának. Koffein Ízesítőszer Stimuláló, pszichoaktív vegyület, amely hangulatingadozáshoz, letargiához illetve fejfájáshoz vezethet. A koffein függőséget okoz, és nagyobb arányú bevitele vetélést, koraszülést, illetve gyomorfekélyt és szívgyengeséget okozhat. Az a mennyiség, amit az üdítőitalokhoz kevernek, valójában semmi ízhatást nem eredményez, azonban az ital rendszeres fogyasztása koffeinfüggőséget alakíthat ki. A koffeint fogyasztó gyerekek gyakrabban betegek, panaszkodnak fejfájásra és alvási problémákra, illetve kerülhetnek vashiányos állapotba. 330ml kóla egy csésze kávé koffeintartalmának körülbelül a felét tartalmazza. Nátrium-benzoát (E211) Tartósítószer Az asztmában, rhinitisben illetve csalánkiütésben szenvedők tapasztalhatják, hogy tüneteik benzoát-fogyasztást követően rosszabbodnak. Savas oldatokban (mint például az üdítőitalok) megtörténhet a benzoátok rákkeltő benzollá bomlása. Felmérések szerint az üdítőitalok a biztonságosnak tartott érték negyvenszeresét is tartalmazhatják. Ammónium-szulfitos karamell (E150d) Színezőanyag Előállítása során cukrot, ammóniát és szulfittartalmú vegyületeket melegítenek. A cukor esetenként génmanipulált kukoricából származik. Az ammónia mindenfajta érintkezés esetén mérgező, így az ammóniát felhasználó karamellizálás génkárosodáshoz, növekedéslassuláshoz, a belek és vesék megnagyobbodásához és a B-vitamin leépítéséhez vezethet. A színezőanyagot ez idáig nem vizsgálták annak rákkeltő és reproduktív mérgező hatásait tekintve. A terjedelemi korlátok nem tették lehetővé a referenciák teljes felsorolását, azonban megjegyzendő, hogy a fenti adatokat orvosi, tudományos és kereskedelmi folyóiratokban kiadott tanulmányokból és jelentésekből, továbbá államilag támogatott adatbázisokból (például: US National Library of Medicine) és a Biztonsági Adatlapból (Material Safety Data Sheet) merítettük. A Diet Coke másnéven... Amennyiben cukormentes kólát vásárolunk, szükségszerű lehet a felhasznált összetevők gondos tanulmányozása. Az elmúlt évek során a Cola Light előállításához különböző mesterséges édesítőszereket és ízesítéseket (vanília, citrom, lime és cseresznye) használó recepteket kreáltak. Az összetevők nevét illetve szövegezését a helyi jelölési szabályozások és a fogyasztók preferenciája alapján alakították. Amit Angliában például Diet Coke-ként isznak, az máshol Coca-Cola Zero néven ismert. 149 országból 46-ban, ahol a Diet Coke nem kívánatos mellékértelemmel bírna, az ital Coca-Cola Light-ként ismert.

Címkék: colák

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu