Kis türelmet...
17 éve | 0 hozzászólás
Az elmúlt száz évben az Alexander Graham Bell által 1876-ban feltalált berendezést neveztük telefonnak és az összekapcsolásukra szolgáló hálózatot telefonhálózatnak. A hálózatban a telefonok telefonközpontokhoz kapcsolódnak, melyeket kábelek kötnek össze egymással. A beszédkapcsolat úgy jön létre, hogy a hívó és a hívott fél összekapcsolódik egymással.
Az összeköttetést a betárcsázott számok alapján a telefonközpontok hozzák létre, és ez a kapcsolat a hívás bontásáig folyamatosan fennáll. Ezeket a hálózatokat vonalkapcsolt hálózatoknak nevezik.
Később, a számítógépek terjedésével szükségessé vált, hogy a számítógépek is tudjanak kommunikálni egymással. A megjelenő számítógépes hálózatok más alapelv szerint működtek: nem jött létre a felek között állandó kapcsolat, viszont tetszőleges számú géppel lehetett szinte egyszerre kommunikálni.
Az ezt lehetővé tévő hálózatokat csomagkapcsolt hálózatoknak nevezték. Az elmúlt évtizedben egy csomagkapcsolt hálózat meghódította a világot, s széles körben elterjedtté vált: ez a hálózat az internet.
Ahogy az egyes országoknak van nemzeti nyelve, úgy a hálózatoknak is van egy együttműködési formája, amit protokollnak nevezünk. Az internethálózat „anyanyelve”, az internetprotokoll (rövidítve IP). Sok hálózat az internettől függetlenül is IP protokollt használ, ezeket összefoglaló néven IP-alapú hálózatoknak nevezzük.
Mi köze mindennek a telefonhoz? Fontos tudnunk, hogy IP-hálózaton keresztül is lehet beszédet továbbítani. (A „hang” szó angol megfelelőjéből – voice – származik a VoIP rövidítés, azaz Voice over IP, ami magyarul nagyjából azt jelenti, hogy „beszéd az IP protokoll segítségével”.)
A VOIP FELHASZNÁLÁSI FORMÁI
I. Internet-előfizetéssel
1. Számítógépen keresztül
A VoIP egyik széles körű és mára talán legismertebb alkalmazása a multimédiás számítógép segítségével történő beszélgetés. Ezt a megoldást szokták internettelefonnak is nevezni.
Fontos tudni azonban, hogy bár ez hasznos eszköz lehet egyes beszélgetések lebonyolításra, de korántsem „telefon” a szó megszokott értelmében. Az a megállapítás, mely szerint ezzel a módszerrel a beszélgetés ingyenes, nem teljes mértékben helytálló, ugyanis egyrészt számítógép meglétét igényli, valamint az internet-hozzáférésért is fizetni kell.
Használatához egy olyan alkalmazói program szükséges, mely a személyi számítógépre telepítve elvégzi a beszéd továbbítását. Ingyen csak a hasonló programmal ellátott és bekapcsolt számítógépek érhetők el. Ilyen program a már jól ismert Skype vagy a Klip. Ha azonban a Skype segítségével „hagyományos” vezetékes vagy mobiltelefont hívunk fel, akkor a kapcsolatért már fizetni kell, még ha kevesebbet is, mint a tradicionális telefon esetében. Ezenfelül számos más különbséget is mutat a hagyományos telefonnal szemben.
A használat előnyei:
· Lehetőség van – a telepített program függvényében – videotelefon-hívásokat, konferenciabeszélgetéseket bonyolítani.
· Ez a „telefonálási lehetőség” nem köt helyhez: legyen a hívó és a hívott bárhol a világban, elég egy internetre kapcsolódó számítógép, amelyre a felhasználó letölti a számítógépes programot.
· Programtól és szolgáltatótól függően lehetősége van 21-es körzetű telefonszám kérésére is. Ekkor nem csak Ön hívhat vezetékes vagy mobilszámokat, de Önt is bárki felhívhatja hagyományos telefonjáról.
A használat hátrányai:
· Nem lehet használni, ha a számítógép ki van kapcsolva.
· Általában nem lehet róla segélyhívó számokat hívni.
· Az internet terheltségétől is függhet, hogy zavarmentesen tudjuk-e beszélgetésre használni.
2. Bekapcsolt számítógép nélkül „igazi” telefonnal
Egyes telefonkészülékek (IP-telefonok) lehetővé teszik, hogy közvetlenül, a meglévő szélessávú internetelérés segítségével, de a számítógép bekapcsolása nélkül jöjjön létre a „telefonkapcsolat”.
II. Internet-előfizetés nélkül
1. Számítógép nélkül „igazi” telefonnal, helyhez kötötten
Ma már több szolgáltató lehetővé teszi, hogy a felhasználók a szolgáltató saját hálózatán (pl. kábeltelevíziós hálózaton) keresztül vegyék igénybe az IP-telefont. Ebben az esetben Ön úgy is előfizethet a telefonszolgáltatásra, hogy nincs internet-előfizetése, és a készülékről elérheti a segélyhívó számokat is. Ugyanakkor számolnia kell azzal, hogy áramszünet esetén (saját áramforrás hiányában) valószínűleg nem tudja használni IP-telefonját.
Ebben az esetben Önnek saját telefonszáma van, ami lehet a régi, megszokott száma (számhordozással), vagy egy új, lakhelye szerinti körzetszámú telefonszám.
2. Behívókártyával, nem helyhez kötötten
Ebben az esetben a telefonszolgáltató csak a hálózata egy részében (pl. a nemzetközi szakaszokon) használ IP-alapú átvitelt, s a szolgáltatást hagyományos telefonon keresztül veheti igénybe a felhasználó. Ekkor telefonjáról egy külön előtétszámmal jelzi, hogy az olcsóbb beszélgetési formát kívánja használni.
A szolgáltatás továbbfejlesztett változatában a felhasználó egy hívókártya birtokában tetszőleges telefonkészülékről kapcsolódhat fel a VoIP-technológiát használó hálózatra, az olcsóbb nemzetközi hívások lebonyolítására. Ezt nevezzük behívókártyás szolgáltatásnak, ahol a díjat előre, a behívókártya megvásárlásával fizeti ki a felhasználó.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Miről mondanának le az amerikaiak az internet javára...
Mobiltelefon a Skype-tól
Mobil internet a T-Mobiltól
Mobil internet 100 MB a Pannontól