Kis türelmet...
A mindennapjaink részét képező vezetékestelefon-, mobiltelefon-, kábeltelevízió- és internetszolgáltatás igénybevétele elektronikus hírközlési szolgáltatásnak minősül.
E hírközlési szolgáltatásokat olyan szolgáltatók nyújthatják és kínálhatják igénybevételre a fogyasztók számára, amelyek a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) honlapján megtalálható nyilvántartásában szerepelnek. A nyilvántartott szolgáltatókról és szolgáltatásaikról az NHH ügyfélszolgálatai is készséggel adnak felvilágosítást.
ELŐFIZETŐI SZERZŐDÉS
A szolgáltatók által bőséges választékban kínált szolgáltatások igénybevétele jogszerűen csak – az előfizető és a szolgáltató közt létrejött, érvényes – előfizetői szerződés alapján lehetséges.
Az előfizetői szerződés két részből áll:
· egy részletes, szinte minden körülményre kiterjedő, jogszabályban előírt kötelező elemeket tartalmazó Általános Szerződési Feltételekből (továbbiakban: ÁSZF) és
· egy – általában írásban megkötött – egyedi előfizetői szerződésből.
A szolgáltató köteles ügyfélszolgálatán és internetes honlapján hozzáférhetővé tenni a hatályos ÁSZF-et. Amennyiben nem találod, kérdd el, Fontos dolgok lehetnek benne, ami az adott szolgáltató igénybe vételét nagyban befolyásolhatja!
AZ ELŐFIZETŐI SZERZŐDÉS LÉTREJÖTTE ÉS MEGSZŰNÉSE
Az előfizetői szerződést a felek írásban, szóban vagy ráutaló magatartással is (különösen a szolgáltatás igénybevételével) megköthetik.
A szolgáltatók szolgáltatásaik eladására üzletkötőket alkalmaznak. Így a fogyasztó lakásán, munkahelyén (üzleten kívül) vagy telefonos megkereséssel (távollevők között) is megtörténhetnek a szerződéskötésre irányuló ajánlattételek, szerződéskötések.
A szerződés létrejöttének pontos feltételeit mindig a szolgáltató ÁSZF-e tartalmazza. Az előfizetői szerződés megkötése előtt javasoljuk a dokumentumok elolvasását, tanulmányozását annak érdekében, hogy Ön minden feltétellel – a felek jogaival és kötelezettségeivel egyaránt – előzetesen tisztában legyen. Az előfizetői szerződés akkor jön létre, ha az egyedi előfizetői szerződés tartalmát Ön megismerte, és azt kifejezetten (tehát szóban, írásban) vagy ráutaló magatartással elfogadta. Az apró betűs szövegrészek elolvasása szinte „kötelező”, mivel ezek fontos és lényeges információt tartalmaznak az igénybevétel feltételeiről.
Az előfizetői szerződés létrejöttével az előfizető mindkét dokumentum (egyedi előfizetői szerződés és az ÁSZF) tartalmát elfogadja, és azt magára nézve kötelező érvényűnek tekinti.
Ha az egyedi előfizetői szerződés megkötése írásban történik, akkor szerződéskötéskor a szolgáltató köteles átadni az előfizetőnek az egyedi előfizetői szerződés egy példányát és az ÁSZF kivonatát (az ÁSZF jogszabályban előírt kötelező tartalmú rövidített változata). Az ÁSZF teljes anyagát a szolgáltató csak az előfizető külön kérésére kell, hogy átadja.
Ha a felek az előfizetői szerződést szóban vagy ráutaló magatartással kötik meg, az előfizetőt külön kérés nélkül tájékoztatni kell az ÁSZF elérhetőségéről.
Az előfizetőnek figyelnie kell arra, hogy az előfizetői szerződés tartama határozatlan vagy határozott (hűségnyilatkozati) időre szól-e. A távollevők között kötött szerződések esetén megilleti a fogyasztót az a jog, hogy a szerződés megkötésétől számított 8 munkanapon belül indoklás nélkül elálljon a szerződéstől.
A vonatkozó jogszabályban meghatározott, a szolgáltatót terhelő tájékoztatási kötelezettség elmaradása esetén az elállási jogát az előfizető három hónapon belül gyakorolhatja.
Ugyanígy megilleti a 8 munkanapon belüli felmondás az előfizetőt az „üzleten kívül” kötött szerződések esetén. Az előfizetői szerződés megszűnésének eseteit és azok feltételeit (előfizető halála, közös megegyezés, szolgáltató jogutód nélküli megszűnése, valamelyik fél általi felmondás stb.) az ÁSZF határozza meg.
A jogszabály csak a határozatlan időre kötött előfizetői szerződés felmondására vonatkozóan tartalmaz előírást. A határozott időre szóló (hűségnyilatkozati) előfizetői szerződés előfizető általi felmondására vonatkozóan más, az ÁSZF-ben meghatározott előírások vonatkozhatnak. A hűségnyilatkozati előfizetői szerződés sok előnnyel jár, de hátránya, hogy meghatározott időpont előtti szerződésfelmondáshoz a szolgáltató anyagi következményeket fűz.
AZ ELŐFIZETŐI SZERZŐDÉS MÓDOSÍTÁSA
Az előfizetői szerződés módosítását az előfizető és a szolgáltató is egyaránt kezdeményezheti. Az előfizetői szerződés módosításával (csomag-, programváltás, díj, átírás, áthelyezés stb.) kapcsolatos részletes feltételeket a szolgáltató ÁSZF-e tartalmazza.
A szolgáltatónak joga van az előfizetői szerződés egyoldalú módosítására, melynek feltételeit a jogszabály rendelkezései szerint az ÁSZF határozza meg. Egyoldalú módosítás esetén az előfizetőt megilleti a felmondás joga, amelyet a módosításról szóló értesítéstől számított 8 napon belül, hátrányos módosítás esetén pedig 15 napon belül -jogkövetkezmények nélkül - gyakorolhat.
A SZOLGÁLTATÓ ÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEINEK (ÁSZF) TARTALMAZNIA KELL:
· a szolgáltató adatait, ügyfélszolgálatának elérhetőségét (cím, telefonszám, nyitvatartási idő), illetve internetes honlapjának címét
· az előfizetői szerződés megkötésére vonatkozó eljárást
· a szolgáltató által nyújtott előfizetői szolgáltatások meghatározását
· a szolgáltatások igénybevételének módját
· az igénybevétel esetleges időbeli és földrajzi korlátait
· a szolgáltatások minőségi célértékeit
· a szolgáltató nem megfelelő teljesítése esetén az Ön által érvényesíthető jogokat
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Minisztériumi szoftverszerződés az oktatási intézmények javára
Pannon Limit: Olyan, mint egy feltölthető előfizetés
Az egészségügyi rendszerről