A techno története:
1913-ban Luigi Russolo a Zajok m?vészete c. kiadványban a következ?ket írta: "A modern zeneszerz?k az iparosodott világ, és annak zajai, törvényei felé fordították figyelmüket." A stúdiók és elektronikus eszközök fejl?dését a könny?zene is kihasználta, a technikai vívmányok által kínált lehet?ségeket beemelték a zeneszámok készítésébe.
A stúdióban mesterségesen el?állított zenei hangzás alapelemei:
·tiszta, szigoruan periódikus rezgés
·statisztikailag egyformán elosztott, szigorúan aperiódikus rezgés
·kattanás
·impulzus
Ezek az alapelemek egymásba olvaszthatók, torzítással, visszhangosítással, gerjesztéssel, hangtartománymodulációval tovább munkálhatóvá vállnak.
A tisztán elektromos zene els? képvisel?i: Tangerine Dream (68), Kraftverk (70), Jean Michael Jarre (76), Depeche Mode (81), Laibach Azt lehet mondani, hogy a stúdióban készített, összekevert zene korunk tipikus kifejez?jévé vált. A stúdiótechnikát kiválóan alkalmazó, és él?ben is koncertez? el?adók (pl. Genesis, Pink Floyd) a koncerteken nem igazán tudták visszaadni a stúdióban kevert zenét. Vagy, ha igen, akkor az play back-ról szólt. Tehát a könny? zenei m?fajokban az él? zene nem tudott tovább fejl?dni. Az él? zene ott növekedett, ahol a legkevésbé lehetett volna feltételezni, ezek a diszkók voltak. Itt a DJ-k keverése révén a közönségnek a meglepetés, diszharmónia és az improvizáció elemi élményében lehetett része. A közönség az él? játék ezen friss elemeit a lehet? legközvetlenebb formában érezte, tánc közben, az ütemmel sodródva. A DJ-k munkájukat a computertechnikák is segítették. Játékuk lényege a már meglév?, lemezre rögzített forrásokból begy?jtött hangelemek heterogén tömegének átrendezése. Ez lett végül is a techno, ami aztán számtalan m?fai változatra oszlott szét az id?k folyamán.
Mp3 Portál
Kapcsolódó cikkek:
A tecno zene változatai
A tecno zene ismérvei
A klub születése 1.
UTE történet 20.