Kis türelmet...
Az ember és a méhek kapcsolata a történelem előtti időkig nyúlik vissza.
A méhek termékeinek emberi hasznosítása egyidős az emberrel. Az ember a
"megpróbálni és tévedni" egyszerű módszerével hamar felismerte a
méhlakás jelentőségét. A mézgyűjtést már egy 20 000 éves spanyolországi
sziklarajzon is láthatunk. A Cromagnoni ősember sziklarajza az Arana
barlangban (Spanyolország). A rajz egy lányt ábrázol, aki méhektől
körüldöngve lépesmézet szed egy üregből. A történelem előtti idők embere
az egész lépet elfogyasztotta, a petéket és a lárvákat is.
A méz a kőkorszak óta nemcsak édesítőszer, hanem különleges kultikus
jelentőséggel is bír. Esküvői ünnepségeken, temetéseknél, varázslásoknál
tartósító- és fertőtlenítő szerként egyaránt használták és a méz fontos
gyógyszer-alapanyag is volt. Az asszírok egyik ékírásos táblája mézzel
készült gyógyszerek receptjeit hagyta ránk, bizonyítva a méz akkori
felhasználását. Az ókori Egyiptomban jelentős volt a méhészkedés, amit a
templomi domborművek is bizonyítanak. Egy tébai sírkövön méhkas
ismerhető el. A piramisokban mézet és mézes süteményt találtak. Nagyobb
számban ismertek méhviaszból készült szobrocskák is. A balzsamozáshoz az
egyiptomi orvosok és papok méhészeti termékeket (méz, viasz, propolisz)
is felhasználtak.
Az Ószövetségben szó van a méhek gondozásáról, a méhcsaládok nap és eső
elleni védelméről, a füstölésről és a méz kinyeréséről. Törvény írta elő
azt, hogy a kasokat a városfalon kívül kell elhelyezni, és hogy a rajt a
méhész idegen területről is elhozhatja. Ha azonban nem keresi, akkor a
raj a föld birtokosának tulajdonába megy át. Méhész perekben -
kivételesen - még a nők tanúvallomását is el lehetett fogadni.
A méz a zsidók felfogásában a bőséget, a jólétet jelképezte. Az
újszülötteknek mézes vajjal kenték be a száját, hogy szépek és gazdagok
legyenek. A zsidók szerelmi erőt is tulajdonítottak a méznek, amit
bizonyít a Bibliában található szerelmes versek gyűjteménye, az Énekek
éneke.
A mézet balzsamozásra is használták. Arisztobolosz túlélte az egyiptomi
harcokat, de amikor sikerrel eltelve hazatért, útközben méreggel
megölték. Holttestét mézbe ágyazva szállították haza Judeába. Heródes
király a feleségét, Mariannát halála után hét évig mézes teknőben
tartotta, hogy megőrizze szépségét.
Ibn Sina, azaz Avicenna írásából tudjuk, hogy az egész arab világ a
mézet kiváló orvosságnak ismerte el. A világutazó Ibn Battuta a
mézbornak (kókusztejjel elegyítve) és egy tengeri halnak rendkívüli
potencianövelő hatását tapasztalta. Ezt a táplálékot fogyasztva négy
hites feleségét és egy-egy ágyasát 18 hónapon át naponta rendkívüli
élményben részesítette. Az ősi kínai kultúrában a méz fontos
gyógyszernek számított. Egy kb. 3700 éves orvosi mű (Nü-ci-hiang)
tanácsolja azt, hogy porított ginseng-gyökeret mézzel keverjünk össze,
és azt rendszeresen fogyasszuk - ettől hosszú lesz az életünk.
Belső-Ázsiában a Stein Aurél által feltárt asztanai temető egyik
aknasírja falfestményén méhkaptárt és méheket láthatunk. Az ótörök
nyelvben a méhet "meh"-nek, a mézet "mer"-nek nevezik. A méhészettel
együtt járt a mézsör, a mézbor és a mézeskalács-készítés. Az ételeknek
mézzel való édesítése egész Eurázsiában az őskortól szinte napjainkig
megmaradt.
Az ókori görögök sokat foglalkoztak a méhekkel és a méhészeti
termékekkel. Homérosz vakságát a kortársai méhszúrásnak tulajdonították.
Az Iliász és Odüsszeia eposzokban a mézet az istenek ajándékának
tartották, úgy gondolták, hogy a virág nektárját, melyet a méhek
gyűjtenek, az istenek éjjel hullajtják alá. Hippokrátész mézzel is
gyógyított. A méh pedig a szorgalmat, a háziasságot, a takarékosságot, a
jótékonyságot, a bátorságot, a kitartást, az éberséget és az ügyességet
jelképezte.
Rómában ie. 171-ben nyílt meg a süteményesek piaca, a forum cupenidis.
Cato felsorolta az ott található édességeket, amelyek között remek
mézeskalácsok is voltak. A császárság korában úgy illett, hogy a nagy
lakomákon a második tálalóasztalon legyen lépesméz, mézzel sütött kalács
és többféle, mézzel tartósított gyümölcs, jegyezte fel Martialis,
Plinius és Varro. A rómaiak mézbort, a kelták a mézsört készítették. A
rómaiak sok viaszt használtak fel a viasztáblákhoz, amelyekre írtak,
valamint gyertyák, fáklyák készítéséhez, nedvesség elleni szigetelésre
és a házi istenek szobraihoz.
Aquincumban (a mai Óbuda területén) az ásatások során olyan piros és
szürke negatív cserépformákat találtak, amelyek segítségével
mézeskalácsot készítettek. Ennek a tevékenységnek az alapja a hatásos
méhészkedés volt. A méhészeti ismereteket a rómaiak átadhatták a
keltáknak és a germán törzseknek, azok pedig az avaroknak majd a
szlávoknak. A méhészkedést a Kárpát-medencébe érkező magyarok tovább
folytatták. A római birodalom hanyatlása és bukása károsan hatott a
méhészkedésre. A birodalmat megdöntő barbár népek a klasszikus görög és
római tudást nem ismerték.
A méz és a méhészet a középkori Magyarországon
A méhészet őseink kialakulásának helyén és idején Eurázsiában rég
elterjedt foglalkozási ág volt, a méh és a méz szavak egyaránt megvannak
a kínai és a török nyelvekben. Kínai Évkönyvek szerint a kínaiak
négyezer éve méhészkednek, de a Kárpát-medencében a honfoglalás előtt is
ismert mesterség volt a méhészet. A honfoglalás után a keresztény hit
elterjedésével egyre nagyobb szükség lett a méhviaszból való gyertyára,
így írásos emlékünk a méhészetről már Szent István korából származik.
1019-ben Szent István a zalavári adományozólevélben meghagyja, hogy az
apátságot méhészetében senki se háborgathassa és az apátságnak évenként
tizenkét font méhviasz jár.
A középkorban az igények növekedésével párhuzamosan a méhészkedés ismét
fejlődésnek indult. Mátyás király idejében az egy főre eső méz- és
viaszfogyasztás jóval nagyobb volt mint most, mégis sok jutott exportra.
A környező országokat magyar mézzel, mézeskaláccsal, mézsörel és
viasszal honi kereskedőink látták el.
A méhészkedést különféle törvények védték, a visszaéléseket a helyi
igazságszolgáltatás torolta meg, néha igen-igen szigorúan. 1556-ban egy
tolvajt félmeztelenre vetkőztettek és büntetésképpen fejére borították
az ellopott méhekkel teli kaptárt. 1569-ben Bártfa város évkönyvében
feljegyezték azt, hogy egy Mutter Anna nevű asszonyt máglyán megégettek
"méheknek élelmükből való kifosztása és megrontása" miatt.
A XVI. Századtól a méhészkedés lassan hanyatlásnak indult. A reformáció
terjedése jelentősen csökkentette a viasz iránti keresletet, mert a
protestáns templomokban nem volt szükség gyertyákra, ezenkívül új
világítóanyagok - olaj, sztearin, paraffin - kezdtek elterjedni.
Európában egyre több cukorfinomító épült, a kereskedők egyre nagyobb
mennyiségben hozták be az országba a nádcukrot.
Mária Terézia ismerte fel annak szükségességét, hogy a méhészetet
támogatni kell. 1776-ban rendeletet adott ki, hogy se a kezdő méhészek,
se a tíz kasnál többel méhészkedők ne adózzanak. 1775-ben pedig végleg
eltörölte a méhtizedet. 1770-ben Bécsben méhészeti főiskolát alapított
és a legkülönbözőbb módokon támogatta a méhészet fejlesztését
Intézkedéseivel el is érte azt, hogy a méhészet új erőre kapjon. Az
1797-ben Keszthelyen a Festetich György által alapított Georgikonban
kötelezővé tették a méhészet oktatását.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Antibiotikum-rezisztencia
Méhanya támogatás
A tehéntej árának alakulása
Téli álom