A látnokok szempontja
Az elragadtatás olyan kérdést tesz fel a tudománynak, amelyre annak
nincsen meg a megfelelő válasza. Megállapítja a konvergenciákat, de nem
magyarázza meg. Elér egy küszöböt, egy határt, amit nem lép át. A
látnokok viszont gyorsan átlépik ezt a határt. Számukra a jelenés
egyszerű. Látják a Szent Szüzet, és ez boldoggá teszi őket, olyan
boldogsággal, amelynek semmi köze egy mesterséges paradicsomhoz, hanem
ott hagyja őket az élet szintjén, orvosolja hibáikat, és buzdítja a
bennük lévő jót.
Az a magyarázat, amit ők ajánlanak, naivnak tűnik.
Mégis ez a legösszefüggőbb és legkielégítőbb. Találkozásuk Istennel a
hit éjszakáján jelentős találkozásnak bizonyul: Szűz Mária, Isten
bizalmas küldötte, adományként jelenik meg nekik, s ez megerősíti
Istennel és az emberekkel való kapcsolatukat. Ez a titka
hitelességüknek, annyi mindennapi nehézségnek ellenállni tudó
nemeslelkűségüknek, amelyet, úgy látszik, hogy nem vesznek észre.
Az időtartam szempontja
A Szent Szűz nem úgy jelenik meg nekik, mint egy űrhajó, amely egy
másik világból jött. Ebben az esetben a jelenlévő személyek is látnák. A
jelenés tehát lehet testi. De ennek a testnek a távolsága nem mérhető
kilométerekkel, sem fényévekkel, sem más térbeli távolsággal, hanem az
időtartam természetével. A Szent Szűz Isten időtartamához, az
örökkévalósághoz tartozik. Ez nem olyan, mint az idő, amely mozgó
egymásra következés, ahol minden pillanat eltünteti a másikat, örökös
pusztulásra ítélve, amit csak az emlékezet enyhít pillanatnyilag. Ez
egyidejű időtartam, amely mindent összegyűjt a teljességben.
A hogyan
Hogyan jelenhet meg egy olyan emberi személy, aki ehhez a heterogén
időtartamhoz tartozik, testileg a mienkben? Hogyan léphet kapcsolatba ez
a tér-örökkévalóság, a magának Istennek az időtartamában való
részvétel, a mi világegyetemünk tér-idejével?
Ez csak egyetlen
értelemben lehetséges, mert Isten időtartama magában foglalja a miénket.
A probléma kulcsa eben a transzcendentális időtartamban van, amit mi
nem értünk meg.
Mi itt egy olyan misztériumot érintünk és írunk
körül, amely túlmegy a tudomány lineáris, igazolható és ellenőrizhető
következtetésein. Mert noha van tapasztalatunk az időről (nagyon zavarba
ejtő, de reális), nincs semmi tapasztalatunk az örökkévalóságról:
annyira nincs, hogy nehéz nekünk szédülés nélkül szemlélni, ez az
ismeretlen annyira meghaladja értelmünket. Képzeletünk eltéved, ha meg
akarja ragadni. Úgy tekinti az örökkévalóságot, mint a halált, noha
élet: mint megmerevedett létezést, noha nagy bőség: mint végtelen
menekülést, noha pihenés: mint börtönt, noha mindenütt jelenvalóság, és
így tovább. Röviden, míg a folyamatos idő paradox módon meghosszabbítja a
hiányokat, az aggodalmakat, az összezúzott állapotokat, a
szenvedéseket, és olyan gyorsan megsemmisíti a tökéletes pillanatokat:
az örökkévalóság kiteljesít mindent, ami értékes és mindent, ami örömmel
tölt el. Megőrzi az élet legjobb pillanatai közül a legértékesebbet és a
legmélyebbet. Az örökkévalóság fel fogja fedni annak a legalapvetőbb
alapjait, aminek csak a fokozatosan eltűnő felszínét élveztük, és magát
Istent, aki ez az alap. Ami pedig fennmarad az olyan időben is, mint az
örökkévalóság, az a szeretet. Maga Isten a Szeretet. Így a Szeretet,
Isten Fia, emberi életében megjelent a jászolban és a Kereszten,
hiánytalanul megmarad az égben, mint ahogy a szentek jól észlelik. Ezek
az események fennmaradnak, mint saját maguk, az örökkévalóság
kiteljesíti őket. Nem mondom ki a hagyományos meghatározást, vagyis hogy
úgy maradnak meg, ahogy az örökkévalóság megváltoztatja őket. Mert ez
nem változás, nem metamorfózis, hanem a legjobbnak a megmaradása,
megnyilvánulása és kiteljesedése, amely itt lent a felszín alá volt
rejtve. Így a jászol és a kereszt a hívők számára van, egyáltalán nem a
múlt felidézésem, hanem a Jézus Krisztusban beteljesedett jelen, mindig
ugyanaz, tegnap, ma, örökké.
Röviden, az örökkévalóság eljuttat Istenben valami mélyebbhez, mint az időnek az a megállása, amit Lamartine kívánt:
"Ó, idő, függeszd fel a repülésedet,
és ti, kedvező órák,
függesszétek fel futásotokat.
Hadd élvezzük
gyors örömeit
legszebb napjainknak."
Az örökkévalóság nem függeszti fel az időt, hanem eljuttat magának az
időnek a gyökeréhez. Annak a legutolsó mértéke. Így szünteti meg a
fokozatos eltűnést és a változandóságot, hogy megőrizze a legjobbat. Az
örökkévalóság magának Istennek az időtartama, aki egyedül töltheti be
megfelelően az emberi szívet.
A hívők eljutnak Máriához, aki
Istenben él, és így magához Istenhez, a jelenésen, ezen a meghatározott
jelen keresztül. Az alapvető közeledés minden imájukban benne van a hit
éjjelén. Amit az eksztázis speciálisan hozzátesz ehhez a személyes
találkozáshoz, az az, hogy Mária láthatóvá és konkréttá válik, mint az
anya teljesen normális jelenléte gyermeki számára.
Ez a kapcsolat
látható és pillanatnyi. Eltörli a környezet észlelését, ahogy az ébredés
eltörli az álmot. Mária jelenléte átmenetileg megszünteti a közönséges
látható világot, ahogy a reálisabb kiszorítja helyéről a kevésbé
reálisat. S mivel ez számukra sokkal nyilvánvalóbb realitás, mellette a
többi árnyéknak tűnik.
Így jobban megértjük, hogy a jelenés
észlelése miért nem közönséges és mechanikus típusú. Így megerősíthető
az a hipotézis, amely szerint ez a személytől személyhez szóló kapcsolat
szellemibb, közvetlenebb, bensőségesebb módon történik. A látnokok
közeledése Isten időtartamához eltörli a mért idő érzékelését is. Nem
tudják megbecsülni egyik jelenés időtartamát sem. A távolság a Szűzanya
és a látnokok között nem térbeli, hanem időtartambeli természetű. Ez az
egyik jó jele ennek a közös kapcsolatnak, a Szűzanyával való misztikus
találkozásnak.
Kommentáld!