Kis türelmet...
Igaerővel, → fogatokkal
vontatott és teherszállításra használt, fából készült, négykerekű
jármű. A szekér nagyon gondosan szerkesztett szállító eszköz; semmi
fölösleges nincs rajta, mégis mintegy 110–120 főbb alkatrészből áll. Az
egyes alkatrészeknek táji elnevezései nagyon változatosak és emellett
különbség mutatkozik a paraszti és a mesteremberek által használt
alkatrész-elnevezések között is.
A magyar szekér hagyományos és általános típusának négy fő része van:
mindenekelőtt a két részből álló → félszekér vagy szekéralj; a → szekérderekat alkotó két → szekéroldal vagy lajtorja a → lőcs a → kerék és a → szekérrúd.
Ezeken, az önmagukban is sok részből álló, főbb alkatrészeken kívül a
szekér sokféle rendeltetéséből kifolyólag még egy sereg kisegítő,
kiegészítő alkatrész, szerelék is tartozik a szekérhez. – A helyi
viszonyoknak megfelelően a szekérnek számtalan táji változata alakult
ki, mind méretre, mind formára a magyarságnál és a különböző célokra
való felhasználás is alakította a formákat. A Kárpát-medence szinte
minden táján csak olyan szekereket használnak, amelyeket a különböző
feladatoknak megfelelően alakíthatnak (hosszú oldalakkal széna hordásra,
termény betakarításra, deszka oldalakkal homok, föld stb. hordására
teszik alkalmassá stb.). Ennek ellenére nem egy, hanem több – a
székelyeknek pl. 5 különböző nagyságú és teherbírású – szekerük van.
Alföld szerte ismeretes a sokféle → kocsi, nem is szólva a → szánokról és a → talyigákról.
Így válik érthetővé a szekerek sokfélesége és rendeltetésük,
fogatolásuk szerinti sokféle táji elnevezése, amit csak növel az is,
hogy a gyártó központok szerint is megnevezik a szekereket.
videó: https://www.youtube.com/watch?v=byzcgi7erow
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!