Kis türelmet...
Napjainkban egyre több olyan bizonyíték kerül elő, ami igazolja, hogy hosszú évszázadokon keresztül a magyarországi történészek, társadalomkutatók, illetve más tudományágak művelői is félrevezették az ország lakosságát, becsapták a hozzájuk képest kevésbé tájékozott jónépet. Megtehették, hiszen miközben az ország lakóinak döntő többsége mással volt elfoglalva (szántott - vetett - aratott, vagy éppen másutt dolgozott, hogy a saját és mások megélhetését biztosítsa), csak keveseknek adatott meg, hogy a régmúlt eseményeivel és azoknak magyarázatával foglalkozzanak. Az írástudók nagy része pedig arra használta fel ezt az előnyt, hogy saját érdekeik, felfogásuk, vagy éppen politikai (esetleg vallási) elkötelezettségük szerint formálják a közvéleményt: eltitkolják, vagy éppen megmásítsák a tényeket.
A Kárpát-medencei Magyarországon például nem beszéltek róla, nem tanították az iskolákban, hogy a történelem során nemcsak az az egy magyarok lakta ország létezett. (Erről egyébként – szándékaim szerint – rövidesen egy másik, hosszabb dolgozatot is készítek majd.) A keleten maradt magyarságról, a rokon népekről, azok kultúrájáról, műveltségéről, vallásáról régebben is jelentek meg ugyan könyvek Például a kaukázusi magyarokról 1942-ben írt Bendefy (Benda) László, vagy jóval korábban – 1861-ben – Kállay Ferenc, aki a „Pogány magyarok vallása” című könyvének 27. oldalán, egyebek mellett például kóbor (= kabar) magyarokról értekezik. Megemlítvén, hogy azok egy bizonyos csoportja „a kaukázusi kabardi pusztákat ily kóbori csapatok lakták.”
A keleti népek rokonaiknak tartották/tartják a magyarokat. Fordítva ez nem igazán volt és (bizonyos körökben) ma sem igazán jellemző. Nemrégiben például bennünket is letámadott egy „másként gondolkodó”, mondván: nagyon helytelen ez a „délibábos keleti rokonság”, illetve az ezzel foglakozás! Nem zavarta az illetőt, hogy ennek a témának komoly (talán általa egyáltalán nem ismert, vagy nem kellően ismert) szakirodalma van, hogy a keleti népek, ma is számtalan szokást, hagyományt őriznek, amit talán a Kárpát-medencei magyarság sem feledett el még teljesen. (Akit esetleg érdekelnek ezek a párhuzamok, hasonlóságok azoknak ajánlom szíves figyelmébe az itt megnézhető, és folyamatosan bővülő videó tárat: http://elfeledettkeletimagyarsag.network.hu/ )
A témához szorosan kapcsolódik az alábbi írás is, ami ugyan egy későbbi időszak eseményeit próbálja meg más megvilágításban bemutatni, de talán ebből is jól érzékelhető, hogy egy korszakról teljesen negatív előjellel beszélni, arról csak rosszakat állítani, meglehetősen egyoldalú dolog. Mondhatjuk ezt annak tudatában is, hogy egyre több olyan kutatási részeredmény születik, ami igazolja az alábbiakat. A magyarországi muszlimok az Árpád-házi királyok ideje alatt és később is, például a Hódoltság korában, jelentős szerepet töltöttek be az ország kulturális, társadalmi-gazdasági életében…
Fejezetek a török-kori Pécs történetéből
Magyarország a mohácsi vereség, majd az azt követő három részre szakadás ellenére is része maradt a korabeli Európa gazdasági kapcsolatrendszerének.
Bár a hazai történészek évszázadokig másként magyarázták, az iskolákban is másként tanították, ma már tudjuk, hogy sem a török közigazgatás, sem a Hódoltsági országrészbe betelepült muszlimok nem gátolták az ország gazdasági, kereskedelmi és kulturális fejlődését. Az ország széttagoltsága és a gyakori fegyveres konfliktusok jelentősen megnehezítették ugyan a mindennapi életet, de például a hódoltsági mezővárosok, a nyugatra és északra irányuló marhakereskedelemnek köszönhetően, jelentősen gyarapodtak. A nagyobb településeken a török időkben is igen élénk és fejlett maradt az ipari és a kereskedelmi élet. A bécsi udvar és a török porta között 1615-ben létre jött kereskedelmi egyezmény pedig nagyban elősegítette a „keleti” árucikkek elterjedését, nemcsak nálunk, hanem a kontinens más országaiban is. Az oszmán hadak, illetve a velük érkező közel-keleti és balkáni népek kerámia, fém, bőr és egyéb tárgyakat hoztak magukkal. Ezek a távoli vidékekről ide került tárgyak és művészeti munkák közvetve-közvetlenül jelentős hatást gyakoroltak a magyar népművészetre, s ezek iszlám művészeti hatások és hagyományok még ma is felfedezhetők például a magyar népi kerámiában, a hímzéseken, de ez adta alapját az egykor jobb időket megélt hazai bőrgyártásnak is.
Folytatás
az ELFELEDETT KELETI MAGYARSÁG
közösségi oldalon....
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
HÁNY MAGYARORSZÁG IS VOLT RÉGEN?