Kis türelmet...
Szinte el sem lehet úgy képzelni egy szezont az élénk éjszakai életérõl (is) ismert Ischgl síparadicsomában, hogy ne épülne egy új felvonó, így van ez idén is. A Fimbabahnt varázsolják újjá, pontosabban a korábbi hatszemélyes kabinos teljesen leszerelik, és a kiszolgáló épületeit részben vagy teljesen lebontják és újjáépítik.
A megújult Fimbabahn immáron nyolcüléses lesz, de legfõbb újdonsága mégsem az, hogy a korábbi kabinok helyett két fõvel több téli sportolót tudnak befogadni, hanem az, hogy a kabin ülései fûtést kapnak!
Ki alapította az általad használt deszka gyártóját? Mi a mottójuk? Melyik országban van a gyártósoruk? Snowboardozott-e a cég vezérigazgatója? Melyik híres versenyzõ a riderük? - ezek mind olyan kérdések, amelyek nélkül is jót lehet csúszni. A lejtõkÖn elég, ha az ember alatt jó deszka van, mégis érdekesnek ígérkezett bepillantani a márkák mÖgé.
Természetesen az Összes snowboard márkáról a teljesség igényével listát írni elég reménytelen vállalkozás.
A snowboard és a divat a deszkák megjelenése óta elválaszthatatlanok. A boardosok lazasága egyedi, a sízõktõl eltérõ stílust hozott a lejtõkre, mégpedig nemcsak viselkedésben, ruházatban, hanem a felszerelésben is. Az új kÖzeg vonzza a dizájnereket is, akik a hó nagy felületeire látványos, kreatív grafikákat álmodnak meg.
Az Ötlet
Bár egy deszka megtervezése és legyártása jóval bonyolultabb feladat a grafika kitalálásánál és megvalósításánál, az elsõ dolog, ami a szemünkbe Ötlik, az mégis csak a külsõ héj és annak dizájnja.
17 éve | 0 hozzászólás
A méret, a sidecut és a rádiusz Összefüggései
A carvingsílécek megjelenése óta a gyártók a folyamatosan bõvülõ igényeknek próbálnak megfelelni, ezért egyre tÖbb síléc-kategóriával találkozhatunk a piacon, ami megnehezíti a választást.
Az utóbbi években jellemzõen egyre rÖvidebb és szélesebb piskótájú lécek váltak divatossá, azonban érdemes megismerni az egyes kategóriákat, hogy az igényeinkhez leginkább illõ sít választhassuk.
A sílécvásárlás elsõ lépése, hogy eldÖntsük, mely síkategória a legszimpatikusabb számunkra, azaz milyen karakterû lécet szeretnénk.
17 éve | 0 hozzászólás
A sízés a sportok kÖzÖtt talán a legrégebbi, mintegy négyezer éves hagyományokra visszatekintõ sportág, melynek múltját, fejlõdését a világ számos pontján mutatják be múzeumok és tárlatok.
Természetesen a jelentõs múzeumok az európai és az észak-amerikai kontinensen találhatóak, hiszen itt bír a legrégebbi hagyományokkal a télisport és itt a legnagyobb a sízõk aránya is. A múzeumokat általában az adott ország síszÖvetsége, az olimpiai szÖvetség, sífelszerelés gyártók, vagy nagyobb síterepek üzemeltetik, de léteznek magángyûjtemények is.
17 éve | 0 hozzászólás
Régi idõk olimpiái
Chamonix, 1924
(6 sportág, 16 versenyszám, 16 nemzet, 11 nõi, ill. 247 férfi induló)
17 éve | 0 hozzászólás
A carving megjelenésével a sífelszerelések, és velük együtt a síelés óriási fejlõdésen ment keresztül. Az egyre szélesebb kÖrû igények kielégítésére a gyártók újabb és újabb típusokkal álltak elõ, mely a külÖnbÖzõ síléckategóriák kialakulásához vezetett.
A síléc-kínálat elmúlt években tapasztalható differenciálódásának is megvannak azonban a kÖvetkezményei. Az egyes speciális típusok tÖkéletesen megfelelnek az adott funkciójuknak, míg más kÖrülményekre kevésbé alkalmasak.
17 éve | 0 hozzászólás
A hagyományos sílécet teljesen kiszorította a carvingsít, a nagy síközpontokban is csak elvétve látni hosszú, egyenes élû darabokat, a carvinggal kapcsolatos tévhitek azonban még sokakban élnek.
1. tévhit: A carving lécek nem stabilak nagy sebességnél.
Bár egy profi hagyományos lécekkel is képes íveket karcolnia a hóba, az biztos, hogy carving lécekkel gyakrabban fog kanyaríveket húzni, és ennek semmi köze nincs a sítudáshoz, egyszerûen csak a modern lécek geometriája megkönnyíti a "kanyarsízést." A carvinglécek stabilabbak és gyorsabbak is lehetnek a hagyományosnál, feltéve, hogy folyamatosan élen síelünk és nem teli talpon.
Az elmúlt hét kiadós havazásainak köszönhetõen a legtöbb alsó-ausztriai sípálya megnyitott a hétvégén, ezek közül most a rendkívül népszerû Semmering-Hirschenkogelre esett a választásunk. A szombati napon itt ejtettük meg a szezon elsõ síelését.
Szombaton hajnalban a Dunántúl nyugati részén hatalmas havazás kezdõdött. Sajnos a közútfenntartó bedõlt a téves idõjárás elõrejelzésnek, ezért Gyõrtõl Sopronig az egyébként alig egy órás utat több mint két óra alatt sikerült megtenni.
Valóban jól összegyûrték a felhõket a "felsõbbségek" a Tátra felett, mert hogy december 17-re mintegy 110 cm-es hó legyen Jasna sípályáin, arra régen volt példa. Igaz, a pénteki érkezés napjának délutánján nemcsak a hólánccal, de késõbb a csúcs környékén dúló viharos széllel is meg kellett küzdenünk. Pár száz méterrel alább azért már a szemünket is ki tudtuk nyitni, így immár nemcsak éreztük, de láttuk is a nagyon kiválóan karbantartott pályát, amin - hála a karácsonyi bevásárló õrületnek - aránylag kevesen voltak.
17 éve | 0 hozzászólás
Utazás és idõjárás
A szállásunk október végi lefoglalása óta folyamatosan az idõjárás volt a téma, ami hála az égieknek kegyesen bánt velünk, ami a hómennyiséget illeti, hiszen már decemberben leesett olyan mennyiségû hó, ami akár tavaszig is kitartott volna. Gyõrbõl szombaton késõ délelõtt hózáporban indultunk, a havazás és a szél a Csallóközben és Nyitra környékén már hó átfúvásokat is okozott. Nyitrától Zólyomig a hazai viszonylatokat megszégyenítõen kátyús úton haladtunk.
Az utóbbi évek gyakorlatától eltérõen idén a közeli Alsó-Ausztria helyett Salzburg tartományig kellett utazni az elsõ sízésért. A hajnali négy órás indulást követõen egészen a Schober hágóig kellett autózni ahhoz, hogy megpillantsuk az elsõ hóborította hegyoldalakat. Az Enns völgyében már jobb volt a helyzet, a schladming-i hegyeken már havas sípályákat is sikerült megfigyelni.
Fél tízre értünk Obertauernbe, ahol az itthon és az út folyamán tapasztalt hideggel és köddel ellentétben ragyogó napsütés fogadott minket.
17 éve | 0 hozzászólás
Hosszútávú elõrejelzések szerint a mérsékelt övben kizárólag a magashegységekben lehet majd sízni. Sokak szerint elõtérbe kerülhetnek az utazási célpontoknál Skandinávia, Grönland vagy éppen Szibéria részei. Az már más kérdés, hogy jelenleg Skandináviát leszámítva a másik két helyen nincs kiépített sípályarendszer.
Ha viszont a rövidtávú elõrejelzéseket, így a 21. századra érvényeseket nézzük, nos sok jóval azok sem kecsegtetnek. A téli turizmusnak létfontosságú az, hogy jó hóviszonyok legyenek, így egy hószegényebb télre rendkívül érzékenyen reagál, s ez hatalmas nagy gazdasági veszteségeket okozhat.
A legmerészebb képzeletet is felülmúló szezonkezdettel indítottak a tiroli gleccserek. A csodálatos idõjárásnak, a felfokozott médiakampánynak, és az ünnepi hosszú hétvégének köszönhetõen zsúfolásig megteltek a pályák. Nemcsak Tirolban, hanem hivatalosan csak a hónap közepén nyitó Kaprunban is tömeg volt.
A tiroli gleccsereken jóval többen voltak a hétvégi rendezvényeken, mint egy évvel korábban. Sokan kihasználták, hogy csodálatos idõben volt részük, és az elõzõ hetek havazásainak köszönhetõen nagyszerû hóviszonyok várták a reggeli kezdésnél a korán indulókat, és azokat, akik képesek voltak a reggeli tumultusban feljutni a gleccserek tetejére.
Az elmúlt napok igen hideg és hóban gazdag idõjárásának köszönhetõen egyre több osztrák síterep dönt úgy, hogy október 26.-án (osztrák állami ünnep) megkezdi az idei szezont. A Schladming környéki síhegyeken már négy napja folyamatosan üzemelnek a hóágyúk. Hauser Kaiblingon már a sípályák ratrakolását is megkezdték.
Planaion és Hochwurzenen a több mint 580 hóágyú és az intenzív havazás teszi lehetõvé a szezonkezdést. A Planai rendszerében négy felvonó fog üzemelni:
- Planai kabinos
- Lärchkogel ülõfelvonó
- Burchstall ülõfelvonó
- Märchenwiesen húzólift
A tervek szerint egészen a középállomásig le lehet majd síelni!
Természetesen fogalmunk sincs, hogy milyen havunk lesz az idei szezonban. Még az sem biztos, hogy messzemenõ következtetéseket kellene levonni abból a ténybõl, hogy az idei õsz elsõ két hónapja Ausztriában jóval több havat és hidegebb hõmérsékleteket hozott a szokásosnál, de ettõl még bizakodhatunk.
Októberben mintha két részre szakadt volna Ausztria - az idõjárás szempontjából. A nyugati országrészben szinte alig hullott csapadék, átlagosan csak az egyharmada hullott az ilyenkor szokásos mennyiségnek.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Jelentős veszteségek az Atomic és az Elan eladásaiban
17 éve | 0 hozzászólás
A korábbi hírek alapján már egyáltalán nem meglepetés, hogy tovább tart a felszerelésgyártók idei vesszõfutása. Az elsõ kilenc hónap adatai alapján az osztrák Atomic hatalmas veszteséget kénytelen elkönyvelni, de szintén rosszul fogynak a szlovén Elan cég lécei, fõleg a siralmas elõzõ szezon miatt.
Szinte százalékra hasonló visszaesésekrõl számolnak be a téli felszerelésgyártók. Az altenmarkti székhelyû Atomic az év elsõ kilenc hónapja után hatalmas veszteséggel áll, amely a tavalyi számokkal összehasonlítva 34 százalékos visszaesést jelent.
Címkék:
Tovább