Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Elfelejtettem a jelszavam 

Nem vagy belépve

Ez a funkció csak regisztrált tagoknak elérhető. Csatlakozz most a Networkhöz vagy ha már tag vagy, lépj be itt:

A tudáskombináló munka világa – a hetedik világ 

Intelligens egységek együttműködő hálózata

 Új metaforával írható le a tudásgazdaságon alapuló termelésben egy újfajta vállalati kapcsolatrendszer, melynek lényege úgy foglalható össze, hogy az valójában intelligens egységek együttműködő hálózata, ami az együttműködő delfinek csoportjaihoz hasonlítható. Régen a vállalati növekedésről a „nagy hal megeszi a kis halat” törvényét tanultuk. Ez szerint a versenyhez egyre nagyobbnak kell lenni. Pár évtizeddel ezelőtt az áttekinthető kreatív kis szervezetek divatja volt soron a „kicsi szép” jelszavával. Ma azt mondják „a gyors hal lehagyja a lassút”. A gyors alkalmazkodáshoz viszont intelligensnek kell lenni.

 

A csapatban élő delfin nagyon intelligens, de túlélési erejét, társas élete és intenzív kommunikációja adja. A delfinraj többet tud, mint az egyed, például csapatban képes legyőzni a cápákat is. A hasonlat vállalati megfelelőjeként az intelligens alkalmazottak csoportjaiként működő vállalatok tudnak csak nagy sikereket elérni.

 

Tudáskombináló munka

A blog a tudás-intenzív szervezetekben folyó vezetési, munkát kívánja elősegíteni. Bemutatja azt a fogalmi hálót, azokat a tapasztalatokat, amelyekkel szervezetek fejlesztésén dolgozunk. A szövegeket végig kísérő gondolat, hogy a dolgokat előállító, a dolgokkal foglalkozó munka helyén egyre inkább kommunikációt találunk, s mindez átalakítja a vezetést és a szervezetek világát.

 

A korábbi – jellemzően a dolgokkal foglalkozó - munka másik oldalán a munka „tárgya” volt. Ez nem gondolkodó, érző, értő, stratégiával dolgozó értelmes lény volt, hanem kiismerendő „természet”, amelyet - megismerése után, alkalmas munkafogásokkal alakítani, manipulálni tudunk. Ez a mechanikus modell határozta meg a korai szervezési, vezetési megközelítéseket.

 

Ám a vezetés-szervezés már a kezdetektől sem csak a dologi, anyagi, technikai oldallal foglalkozott, hanem az emberivel, s így a társadalmival is. Ahogy haladunk előre az időben, szaporodnak a szinte csak szellemi munkával dolgozók. Itt a munka másik oldalán nem átalakítandó „természet”, hanem ott is (viszont-) gondolkodó ember van. A vele való munka nem természetalakító cselekvés, hanem társadalmi, kommunikatív természetű jelenség. Ezért át kell alakítani a szervezetekről való gondolkodást, a vezetést a társadalmi- kommunikatív természetű modellek szerinti gondolkodássá.

 

Barátaimmal, már több mint húsz éve a „hatékony és emberközpontú együttműködési kultúra” fejlesztésén dolgozunk. Az a  tapasztalatunk, hogy a termékek értékében egyre nagyobb hányadot jelent a beépített tudás. Így az érték egyre inkább olyan munkából származik, amelyet sok különféle szaktudás együttműködése előállított elő.

 

A mai munkára leginkább tudások kombinációjaként érdemes tekintenünk. A régire is, de az efféle tekintés igénye mai. Ma a szervezetek akkor hatékonyak, ha tudnak emberközpontúan is együttműködni, hiszen a problémák megoldásához szükséges felkészültség a személyiségekben van. Nem lehet hozzáférni e felkészültségekhez az ezt hordozó, emberekre való tekintés nélkül.

 

Ez a gondolat hatotta át a munkánkat, s az idő során eredeti küldetésünkre koncentrálva azt vettük észre, hogy a tudáskombináció szakértőivé váltunk, és sok szervezetnek éppen erre van szüksége.

 

Domschitz Mátyás

http://www.aquaria.hu/

Címkék: szervezet szervezetfejlesztés tudás tudásmenedzsment tudástársadalom vezetés vezetésfejlesztés

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Darabos Györgyi üzente 13 éve

Már semmi gond, időleges valahogyan töröltem magam.

Válasz

Darabos Györgyi üzente 13 éve

Hm? Mi az, hogy törölt felhasználó....

Válasz

Darabos Györgyi üzente 13 éve

Az előbb elfelejtettem írni, hogy a Delfin-képzés szuperül alapozza ezt a „hatékony és emberközpontú együttműködési kultúrát”. Nagyon jó havonta az a két nap :-)

Válasz

Darabos Györgyi üzente 13 éve

Örömmel olvastam :-) A fejlődéshez kétségkívül ez a jövő és messze nem megy jól az együttműködő intenzív kommunikáció sok helyen. Szívesen olvasok még erről!

Válasz

Makai Tünde üzente 13 éve

Nekem tetszik, várom a folytatást.

Válasz

Régebbi bejegyzések

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu