Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Elfelejtettem a jelszavam 

Nem vagy belépve

Ez a funkció csak regisztrált tagoknak elérhető. Csatlakozz most a Networkhöz vagy ha már tag vagy, lépj be itt:

network.hu

A torinói lepel egy négyszögeletes, 4 méter hosszú és 1 méter széles textil. A felszínén egy meztelen, szakállas ember, sárgásbarna lenyomata található. Sötétebb fotlok (talán vérfoltok?) is találhatóak a leplen a fej, a csukló, a láb és a bordák tájékán.  Elölrôl és hátulról is úgy látszik, mintha fel lenne függesztve, és még valamilyen koszorút is lehet rajta látni.

    Történet

A lepel a XV. századig savoyai hercegek tulajdonában volt egy ereklyetartóban a Sainte Chapelle kápolnában (Chambéry városában). 1532-ben majdnem elégett egy tűz következtében, a forróság sok helyen megolavasztotta a  tartót, és az olvadt ezüstcseppek több helyen nyomot hagytak a leplen. Késöbb a leplet a torinoi katedrálisba helyezték el, a királyi lakosztályok közelében és ott is maradt, leszámítva a II. világháborút, amikor levitték a pincébe.

1983-ban Itália exkirálya, II. Umberto rendelkezett felette. Ô adta át Vatikánnak. A leplet mind a mai napig a torinai katedrálisban tartják, és Anastasio Ballestreno püspük vigyáz rá.

Elösször a lepel akkor lett gyanús, mikor Secondo Pia lefényképezte elsônként a leplet. A negatívot látva csodálkozott, ugyanis nem homályos körvonalak jelentek meg, hanem egy tökéletesen kiformált emberalak. 

A témát 30 évig elhanyagolták majd egy francia, Pierre Barbet orvos, 1932-ben orvosi szempontból vizsgálta meg  a textilt. Meglepetésére a szögek általt okozott sebek nem a tenyeren, hanem a csuklókon voltak ellentétben a hagyományos ábrázolásmódtól. Végülis a középkori emberek, nem tudhatták hogyan halt meg. Ám ha a csuklóba szúrták volna a szöget, az ujjak akaratlanul összehúzodtak volna, a középsô ideg megsértése miatt. Ez azonban megegyezik a leplen lévô ember kézfejének állapotával...

Legközelebb Umberto 1973-ban engedte megvizsgálni, amire már kifejlesztették a Carbon-14 kormeghatározó gépet. Az exkirály vonakodva, a lepel épsége érdekében, de végülis beleegyezet, ám eredménye nem lett a kísérletnek, mindössze megállapították, hogy a Kr. u. XIV. század elötti.

1978. október 8-án 36 tudós 72 féle ultramodern felszereléssel látott a vizsgálathoz. Fizikusok, biokémikusok, orvosok, patológusok, mikrofotográfusok, vegyézet és az USA Nukleáris Technológiai Testületének néhány képviselôje is jelen volt. Néhány óra aktív munka után a tudósok megállapították, hogy a kép nem festmény. Ray Rogers-t idézve: "" A képen lévô vérfoltokat Dr. John Heller, az új-angliai kutatóintézet munkatársa igazolta, miszerint azok a foltok vérnyomok.

A foltok alakja és elheyezkedése megegyezik a keresztre feszített testeknél általában. A csuklóseb vérnyomai például az alkartól egészen a könyékig tartanak, a borták alatti sebbôl a vér pedig egészen a medencéig futott. A testen még korbácsnyomokat is találhatunk, amik szintén megegyeznek a rómaiak barbár módszereivel.

Az ellenlábas ezuttal Robert M. Haralock és Walter McCrone személyében jött létre, kik azt állították, hogy a lepel egyszerű festmény, azaz hamisítvány. McCrone ahogy mondta: "i".

    Krisztus nyoma van a leplen?

Végül is semmi bizonyítékunk nincsen. Mégha a Carbon 14 eljárással meg lehetne határozni a kort, akkor se lehetne biztosra tudni, hogy Krisztusé volt-e a lepel. Annak ellenére, hogy néhány újabb kutatás szerint a lepel 1260 és 1390 között készült, még mindig sok katolikus tiszteli.

1988-ban a Római Katolikus Keresztény Egyház hozzájárulását adta a C14-es eljárás alkalmazásához, kifejezve ezzel elkötelezettségét a tudományos vizsgálatok iránt. A korábbi korszerű technikai analízisek (1978)mind a hitelesség mellett szóltak: a leplen található virágpor maradványok Palesztinában és kis-Ázsiában honosak. A sebek környékén, a leplen fellelt vöröses anyag – korábbi elképzelésekkel szemben nem festék vagy állatból származó vér, hanem a közel-keleten gyakoribb AB vércsoportba tartozik, a vászon az időszámítás kezdetén elterjedt szövőszék terméke, a festéssel való elkészítésnél kötelezően előforduló irányítottság hiánya. A talpak környékéről vett és vizsgált szennyeződések a jeruzsálemi sziklasírokból ismert édesvízi travertino aragonitból, mészkőből származik. Ezzel szemben három független radiokarbon-vizsgálatot végeztek a leplen, és arra az eredményre jutottak, hogy a középkorban, Jézus halála után nagyjából 1260-1350 évvel készülhetett. Egy 2005-ös, bizonyítékokkal alátámasztott elméletben azt a korábban is hangoztatott véleményt fogalmazták meg, hogy 1988-ban a lepel olyan részéből vették a mintákat, amelyek eredetileg nem tartoztak hozzá, utólag varrták a vászon széléhez.

Nincs több vallási tárgy amely annyira megosztaná a világi és egyházi köröket, a hívőket és a hitetleneket, a tudósokat és a laikusokat, mint az 1578 óta Torinóban örzőtt halotti lepel. A 4,3x1,1 méteres lenvászon tanulmányozására már önálló tudomány is létrejött a szindonológia. A torinói lepel tudományos vizsgálata 1898-ban kezdődött, mikor előszőr lefotózták és észrevették, hogy a vásznon negatív lenyomat látható – egy meztelen, keresztrefeszített férfit ábrázolva elölről és hátulról. A képmáson megjelenő szakállas, hosszú hajú férfi életkorát az antropológusok 30-33 évben határozzák meg, testmagasságát 178-180 cm-ben, testsúlyát pedig 79-80 kg-ban. A szögek okozta sebek elhelyezkedése a kézen pontosan megegyezik azzal, ahogyan az az egyetlen ismert, keresztre feszített és exhumált áldozaton, azaz a Jeruzsálem óvárosában, a Damaszkuszi kapu közelében talált csontvázon látható. A szögeket nem a tenyérbe, hanem a csukló tövébe verték be úgy, mint ahogy az a leplen látható, és nem úgy, ahogy a keresztre feszítést a képzőművészetben szokás volt ábrázolni. A sovány, de izmos test súlyos bántalmazásokat szenvedett el. Bőrén tetőtől talpig korbácsütések nyoma látható, feltehetően ketten kínozták. Kilencvennél több sebet ejtettek rajta, valószínűleg fémvégű ostorral. A vállaknál a bőr igen súlyosan sérült, alaposan fel is horzsolódott, mintha valami nehéz, rücskös tárggyal verték volna. Az oldalán lévő mély seb erősen vérzett. Mind a két, de különösen a bal térdkalács annyira összezúzódott, mintha az illető valami magas helyről esett volna le. Az arc felduzzadt és csupa seb, mintha azt is korbáccsal verték volna, a koponya pedig hegyes tárgyaktól származó szúrások nyomait viseli.
Vannak emberek, akik döntő bizonyítékokat látnak a lepel hitelességére, és ötödik evangéliumként emlegetik az ereklyét. Mások szkeptikusan mutogatnak a C14-es kormeghatározás eredményeire, mely szerint a tárgyat 1260 és 1390 között készítették, és véleményük szerint egy középkori hamisításról van szó. Egy ismeretterjesztő műsorban pedig azt az érvet próbálták bebizonyítani, hogy a leplet Leonardo da Vinci készítette fotóeljárással.
 
Mindenesetre perdöntő bizonyítékunk nincs jelenleg, amely eldöntené, hogy milyen módon és mikor keletkezett a kép.
Annyi bizonyos, hogy a testet nem festették, a vöröses elszineződés emberi vértől származik, mégpedig a kutatók szerint egy AB-s vércsoportú emberétől. A torinói lepel korai keletkezését támasztják alá a virágporvizsgálatok. Avinoam Danin, a jeruzsálemi Héber Egyetem professzora Uri Baruch-hal, az Izraeli Régészeti Főfelügyelőség pollenszakértőjével együtt vizsgálta meg a leplen található virágpormaradványokat. Eszerint a leplen található számos növényfaj virágpora közül néhány csak a Szentföld környékén honos, vagyis a szövet minden bizonnyal onnan származik. Azt is állítják, hogy a Gundelia tournefortii (Krisztus töviskoszorúját ebből a növényből fonhatták), a királydinnye (Zygophyllum dumosum) és a szuhar (Cistus creticus) csak Jeruzsálem környékén virágzik egyidőben, vagyis a lepel jeruzsálemi.
Még meglepőbb felfedezés volt, mikor a leplen látható férfi szemein két pénzérme lenyomatát vélték felfedezni. Ezek mérete pontosan megegyezett a Poncius Pilátus idején vert pénzérmékével. A zsidóknál ugyan idegen volt ez a szokás, viszont a görög temetkezéseknél alkalmazták, mivel azt hitték, hogy Kharón, az Alvilág révésze csakis pénzért hajlandó átvinni a halottak lelkeit a Sztüx folyón. Meggondolandó, ha a középkorban tudtak is erről a szokásról, miért készítették volna el ezzel a pogány szokással együtt a képet.
 
A képet a lenvászon felületi rostjainak „megpörkölődése” hozta létre. Ilyet elvileg lehetne létrehozni, ha egy felforrósított szoborra vásznat borítanánk. Ez azonban kiterítve egy deformálódott, széles arcot és alakot mutatna. Fizikusok vetették föl, hogy ha Jézus feltámadását fény- és hőjelenségek kisérték, azok a vászonba „égethették” Krisztus megkínzott testének képét.

Az evangéliumokból ismerjük, hogy a halott Jézust péntek este gyolcsba tekerték, s zsidó szokás szerint sziklasírba helyezték. Amikor a balzsamozó asszonyok – szombat elmúltával – a sírba léptek, a halott már nem volt ott, csak a gyolcs maradt a kőpadon. IV. századig semmit sem tudunk a lepelről, ekkor Edesszában tűnt fel, s a görögök Mandylionnak nevezték el. 944-ben a gyolcsot nagy pompával Konstantinápolyba vitték. A lepel történetének van magyar vonatkozása is, ugyanis a lepel ábrázolása szerepel a XII. században keletkezett Pray-kódexben. Ez is megkérdőjelezi a XIII. század utáni keletkezését. Az ereklye 1453-ban került a Savoyaiak tulajdonába, s 1578 óta őrzik Torinóban. Az ezüstládikában összegöngyölve tartott lepel az elmúlt évszázadban öt alkalommal került nyilvános bemutatásra. Legközelebb 2025-ben lesz látható.

 

 

Címkék: A torinói lepel

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu