Kis türelmet...
14 éve | 0 hozzászólás
Az 1989-90-es rendszerváltozást
követően, ugyan történt elitcsere, mégis, a magyar társadalom különböző
rétegeit átfogóbban nem érintette. Mondhatni, a régebbi elit átruházta a
hatalmat az új elitre, de mindez a hétköznapi emberek feje fölött történt. Ma
Magyarországon nem tudunk élni a modern demokrácia, ill. az Európai Unió
nyújtotta lehetőségekkel, mivel az önszerveződést igényelne, melyben saját
sorsunkat a kezünkbe véve, felelősséget vállalnánk önmagunkért és egymásért. A
civil együttműködés eredménye lenne a valódi önkormányzatiság, sok párhuzamosan
zajló helyi szintű szerveződés, melyek laza hálózatot alkotnának egymássala,
kontrollt gyakorolva a politika felett.
Így az állami szektor mentesülne rengeteg feladat alól, és egy szolgáltató
szektorként működne, mely a civil szerveződések hálózatát egészítené ki. A
valódi hatalom tehát az állampolgárok kezében lenne, nem a politikusokéban.
Szükség volna arra, hogy civil szervezetek jöjjenek létre minden területen,
melyek kommunikálnak egymással (lásd Habermas, kommunikatív cselekvés). Ennek
hiányosságai ma nagyon szembetűnők Magyarországon. Hankiss Elemér elmélete
alapján próbálom meg az okok egy részét feltárni, de előbb nézzük a civil
társadalom hátterét.
A társadalom feladatmegoldó technikái:
A társadalmak alapvetően három
alapvető módszert alkalmaznak arra, hogy az emberek és a közösségek
szükségleteit előteremtsék:
1. Piaci megoldás:
- olyan termék vagy szolgáltatás, amelyre fizetőképes kereslet van;
- a piacot a nyereség és a profitmaximalizálás működteti, ha nincs nyereség,
megszűnik az adott termelés vagy szolgáltatás;
- a piaci termelés és szolgáltatás forrását a pénz jelenti és az ehhez
szükséges magántulajdonban lévő eszközök;
- verseny jellemzi;
- az állam beavatkozása csak a gazdaság és társadalom közös költségeinek
finanszírozásáig terjed.
2. Állami megoldás:
- olyan termékek és szolgáltatások, amelyekre többnyire mindenkinek szüksége
van, de nem lehet anyagi helyzet függvénye (pl. közoktatás), vagy nem
biztosítható egyénileg és közösen sem;
- forrásai az adókból származnak, és az állami újraelosztás révén valósul meg;
- a termeléshez vagy szolgáltatáshoz szükséges források, eszközök
köztulajdonban vannak;
- nincs verseny vagy csak korlátozottan;
- a közszolgáltatásokért az állam ill. az önkormányzatok vállalnak
felelősséget;
3. Civil megoldás:
- célja az egyéni és közösségi szükségletek kielégítése, melyek a civil
szervezetek tagjai vagy az általuk előnyben részesített körre vonatkozik;
- az öntevékenység jellemzi, ill. kötelezettségei is lehetnek, amennyiben az
állammal vagy önkormányzattal oszt meg valamilyen feladatot;
- forrásai a tagok befizetései, adományok, támogatások, szolgáltatási
bevételek, személyes közreműködés;
- mozgató erő: szolidaritás, önsegítés, önszervezés;
- általában nem értelmezhető a verseny, csak a támogatók, segítők
megszerzésében;
- a piaci szereplőkhöz hasonlóan autonómok, saját belső szabályokkal, az állam
csak általános kereteit szabályozza, kapcsolatukat szerződések határozhatják
meg.
Civil szerveződés Magyarországon:
1987-ben Soros György
kezdeményezésére módosították a polgári törvénykönyvet, mely ismét létrehozta
az alapítványt, mint jogképes intézményt. Először kulturális, tudományos és
oktatási területre terjedt ki. Az 1949-es megszakítás után ezzel született újjá
Magyarországon a nonprofit szektor, amely a civil szerveződés első
megnyilvánulása volt ebben az időben.
Az egyesületek esetében azonban más volt a helyzet, mivel itt nem történt
törés, megszakítás. Mégis azért beszélhetünk itt is újjászületésről, mert a
módosított törvénnyel megszabadultak az egyesületek is a politikai gyámság
terhei alól..
A társadalomban hagyományosan két nagy szereplőt különböztetünk meg: az államot
és a polgári (civil) társadalmat. Ez a tagolás politikai szempontú, de van egy
gazdasági vonatkozású megkülönböztetése is, melyben a társadalmat közérdekű és
magánérdekű részekre, szektorokra osztjuk fel. Ma már idejétmúltnak tekinthető
ez a felosztás, ezért a fejlett nyugati társadalmakban a polgári társadalom és
a gazdaság magánszektorát haszonérdekelt (forprofit) és nem haszonérdekelt
(nonprofit) összetevőkre osztják fel.
Jelen leírás szempontjából csak a non-profit szervezetek fontosak. Ezek
biztosítják a társadalmi önszerveződés és érdekérvényesítés kereteit, alkalmat
adnak a kisebb-nagyobb társadalmi csoportok különleges igényeinek megfelelő
szolgáltatások kifejlesztésére, a nem profitcélú társadalmi innovációra és a
társadalmi problémák közösségi (de nem állami) kezelésére.
A nonprofit szervezetek terepet biztosítanak az állampolgári öntevékenység
számára, hozzájárul a demokrácia fejlődéséhez, és a szolgáltatások terén egyéb
lehetőségeket biztosít a piaci és az állami szektorral szemben.
Magyarországon az 1989 előtti egyszektorú gazdaság átalakításában, a nonprofit
szektor hozzásegíthet azoknak a csapdáknak az elkerüléséhez, amelyeket az eddig
túlállamosított szolgáltatások jövőbeni túlzott piacosítása jelentene. Így
jelentős szerepet tölt be az ún. államtalanítási folyamatban, mivel az állam,
korábban állami szerepeket betöltő intézményi feladatainak egy részét, nem
állami intézmények ellenőrzése alá vonja úgy, hogy közben az állami ellenőrzés
lehetősége megmarad.
A nonprofit törvényt Magyaroroszágon 1997. decemberében fogadták el. Ebben
leírják, hogy a nemzetgazdaság harmadik szektorát mi különbözteti meg a
nemzetgazdaság egyéb területeitől:
- nem profitorientált;
- közhatalmi szerepet nem gyakorolnak, továbbá nem függnek közvetlenül a
kormányzattól;
- a szervezetek intézményesültek, és ennek megfelelően szabályos vezetőségük és
kialakult működési szabályaik vannak;
- közhasznú, azaz tevékenységével nem csak tagjainak, hanem tágabb
környezetének az érdekeit is szolgálják;
- adományokból való működés és öntevékenység;
- politikai szervezetek kizárása.
Magyarországon azonban még korántsem zárult le a szektorok közötti új
munkamegosztás kialakulása. Ennek oka, hogy az átalakulás következtében egy
sajátos duális helyzet jön létre: a saját erőforrást tekintve kisebbségben
marad, de számbeli többségében tovább fejlődött a civil rész, vagyis az
egyesületek és a magánalapítványok világa (ezek alulról jönnek létre). Másrészt
kialakult egy erősen az államhoz (önkormányzathoz) kötődő szűk, de jelentős
pénzeszközökkel rendelkező közalapítványi és közhasznú társasági háló. Egy
demokratikus országban a társadalom különböző szféráinak minél világosabb
elhatárolása a különböző szektorok hatékony működésének és együttműködésének
legfontosabb garanciája.
A decentralizációs törekvések eredményeképpen az állami szolgáltatások
teljesítésének legfontosabb terepét a területi önkormányzatok jelentik. A helyi
döntések és feladat-ellátásokhoz képest aránytalanul csekély maradt a közpénzek
feletti rendelkezés decentralizálása. Ennek következtében a közszolgáltatások
kereslete és kínálata közötti feszültség a helyi hatalom és a lakosság hatékony
együttműködésének akadályává vált. Ugyanakkor az önkormányzatokhoz tartozó
intézmények körül jelentek meg olyan alternatív szerveződések, amelyek
hatékonyabban és olcsóbban képesek ellátni az önkormányzatok által kötelezően
elvégzendő feladatokat. Ennek alapján a felmerülnek a következő kérdések:
képes-e a nonprofit szektor átvenni az államtól, ill. az önkormányzatoktól a
különböző feladatok ellátását, a feladatok teljesen piaci mértékű ellátása
helyett, és milyen hatékonysággal?
Önkormányzatiság:
Szükséges itt leírni néhány szót
az önkormányzatok hazai helyzetéről. Az önkormányzati törvényre sokszor úgy
tekintenek, mintha az önkormányzatiság témája egy statikus dolog volna. Egyszer
létrehozták, és ezzel el is van intézve a dolog. Arra csak kevesen gondolnak,
hogy a helyi kormányzás dinamikus, folyamatosan változik, mivel a helyi
közügyek rendezésének saját kultúrája, értékrendje, és ezekből adódó sajátos
működése, felépítése van.
Ennek megfelelően három karakteres önkormányzati értékrend van:
- igazgatási, bürokratikus;
- racionális, üzleti;
- civil, közösségi szellemű.
Az önkormányzás az alábbi feladatokból tevődik össze:
- közszolgáltatások helyi szintű megszervezése és ellenőrzése;
- a helyi közügyek felvetési és megoldási folyamatának megszervezése és
ellenőrzése.
1990-ben azonban az anyagi forrásokhoz képest túlméretezet feladatrendszert
örököltek, így a nem kötelező feladatokat általában elhagyták vagy csak
névlegesen adták át a piacnak. Ez viszont olyan következményekkel járhat, és
járt is, mint pl. kiszolgáltatottság, díjnövekedés vagy korrupció.
Éppen ezért egyetlen út maradt: a közfeladatok optimális megosztása a szférák
között, elsősorban a civil szféra bevonásával. A civil megoldások ugyanis olyan
többleterőforrásokat képesek mozgósítani, amelyeket a központi vagy helyi
cselekvés sohasem. Ennek feltétele azonban, hogy a lakosság is részt akarjon
venni saját ügyeinek intézésében.
Területfejlesztés:
Fontosnak tartom itt külön
kitérni a területfejlesztés törvényi hátterére, ill., hogy mik a céljai
Magyarországon, mivel ez szorosan hozzátartozik az önkormányzatisághoz, civil
társadalom kialakulásához és az államtalanítási folyamathoz.
A területfejlesztés fogalmát és célját az 1996. évi XXI. Törvény a
területfejlesztésről és a területrendezésről a következőképpen határozza meg:
„az országra, valamint térségeire kiterjedő társadalmi, gazdasági és környezeti
területi folyamatok figyelése, értékelése, a szükséges tervszerű beavatkozási
irányok meghatározása, valamint rövid-, közép- és hosszú távú átfogó
fejlesztési célok, koncepciók és intézkedések meghatározása, összehangolása és
megvalósítása a fejlesztési programok keretében, érvényesítése az egyéb ágazati
döntésekben”.
A területfejlesztés céljai a következők:
- gazdasági-társadalmi térszerkezet harmonikus fejlesztése;
- a területi egyenlőtlenségek mérséklése, a Budapest központú térszerkezet
feloldása.
A fent említett törvényt egészítette ki a 244/2003. (XII. 18.) Kormányrendelet,
amely kijelöli a Magyarországon található 168 statisztikai kistérség határát,
ill. a kistérségek megállapításának, lehatárolásának és megváltoztatásának
rendjét. A kistérség tehát, az 1996. évi XXI. Törvény a területfejlesztésről és
a területrendezésről alapján alsó szintű területfejlesztési egység.
2003-ban jött létre az ún. Nemzeti Civil Alaprogram, melynek célja „…a civil
társadalom erősítése, a civil szervezetek társadalmi szerepvállalásának
segítése, a kormányzat és a civil társadalom közötti partneri viszony és
munkamegosztás előmozdítása az állami, önkormányzati közfeladatok hatékonyabb
ellátása érdekében.”. Ez a törvény ad lehetőséget a civil szervezetek számára,
hogy részt vegyenek a területfejlesztésben.
A civil szerveződés hiányosságai Magyarországon, Hankiss Elemér elmélete alapján:
Magyarországon azért lehet
közösségi, ill. civil szerveződés hiányáról beszélni, mivel a régi közösségek
felbomlottak, és ennek arányában nem születtek újak.
Hankiss Elemér Diagnózisok című könyve 1982-ben jelent meg, és olyan elméletet
tartalmaz a magyarországi civil szerveződésekről, amely a mai napig aktuális.
Abból indul ki, hogy a kultúra szónak két jelentése van: egyrészt a magas
kultúrát értjük alatta (irodalmi, képzőművészeti, zenei művek, tudományos
eredmények, stb.), amely szerint a társadalom széles rétegeihez jutott el, és a
magyar magas kultúra nemzetközi viszonylatban is nagy hagyománnyal, nagy
teljesítményekkel rendelkező, gazdag kultúrák közé tartozik.
Másrészt a kultúrát a mindennapi kultúra is alkotja, amely a mindennapi életet,
társadalmi együttélést lehetővé tévő és szabályozó beidegződésekből,
ismeretekből, normákból, értékből, gyakorlatból áll. Az 1950-1980 közötti
időszakról ír, de az ez után következő időszakról is, véleményem szerint
elmondható, hogy „…a dinamikus gazdasági fejlődéssel és a társadalmi viszonyok
átalakulásával nem járt együtt, nem tartott kellőképpen lépést a mindennapi
kultúra struktúráinak kiépülése, szöveteinek gazdagodása, feldúsulása.
Helyzetünk röviden és erősen sarkítva úgy fogalmazható meg, hogy a magas
kultúra tekintetében fejlett, gazdaságilag közepesen fejlett, a mindennapi
kultúra vagy viselkedéskultúra terén fejletlen vagy akár: elmaradott ország
vagyunk”. Ez utóbbi kihatással lehet az első kettőre.
A társas érintkezések terén való elmaradottságból következik a viszonylag
fejlett szociálpolitikai intézményrendszer mellett, az alacsony szintű
szociális érzékenység, azaz az emberi-közösségi felelősségvállalás. Ennek oka,
hogy különböző történeti korszakokban a szociálpolitikai kérdéseket addig
államosították, központosították, míg nem egyre inkább „személytelenül,
automatikusan és szinte észrevétlenül működő gépezetté” vált. Ebből
következett, hogy elterjedt az egymással szembeni közöny.
A lakosság passzivitása nem csak a szociális kérdések terén jelentkezik, hanem a
közélet minden mezőjében. Tömegeket szakítottak ki megszokott életformájukból,
majd magukra hagyták őket, hogy boldoguljanak egy számukra idegen életformában.
Erre példaként azt hozta fel, hogy vidéki életmódhoz szokott emberek élete
kiüresedett, miután beköltöztették őket panellakásokba. Ezek az emberek sorra
deszocializálódtak: elvesztették szoros kontaktusukat saját életkörülményeikkel
és társadalmi környezetükkel. Hosszú évtizedek alatt kialakult magatartás- és
tevékenységformáik, mozdulataik és gondolkodási mechanizmusaik fölöslegessé,
céltalanná váltak.
„Az emberek mindennapi viselkedésének, viselkedéskultúrájának kialakításában és
szabályozásában jelentős szerepet játszik a különféle közösségekhez való
tartozás tudata.”. Hankiss szerint ezek nélkül atomjaira hullana a társadalom,
másrészt pedig veszélyezteti a társadalom működésétét az, ha egyik vagy másik
közösségi tudat túl erőssé válik, a többivel szemben polarizálódik. Az utóbbi
évtizedekben kórosan hiányos lett Magyarországon a közösségi tudat, mivel
visszafogták a spontán szerveződéseket, és kívülről akartak a társadalomra
erőltetni egy új értékrendet. De hozzátenném, hogy túlzott dominanciát élveznek
ma egyes nézetek, és ha valaki nem e szerint az „általánosan elfogadott”
szemlélet szerint él vagy gondolkodik, azt kiközösítik enyhébb vagy durvább
formában.
Hankiss felhívja a figyelmet arra, hogy a magyar nemzettudat is eltorzult, és
ez - véleményem szerint - napjainkban nagyon erőteljesen megmutatkozik. Ennek
oka, hogy Magyarországon nagy átlagban egymás számára az emberek nem fontosak,
ill. nem tartják sokra egymást. „Lehetséges, hogy az emberi kapcsolatok
említett szétkuszáltsága, az emberi-közösségi együttélés kiforrott formáinak
hiánya, az egymás iránti türelmetlenség, és ingerültség már-már társadalmi
méretű neurózisa akadályoz meg minket abban, hogy egymás értékeit észrevegyük,
és az emberi-közösségi viselkedéskultúra olyan értékes és nemes formáit
kiérleljük, amelyre mint „nemzeti karakterre”, vagy legalábbis mint sokakat
jellemző magatartásra, erényre, viselkedéskultúrára jó érzéssel és büszkén
gondolhassunk.”.
E mellett felhívja a figyelmet még gondolkodási kultúránk önkorlátozására,
érzelmi kultúránk sivárságára, éretlenségére, önismereti és emberismereti
kultúránk szegénységére.
Az egész jelenségnek a történeti okai Hankiss szerint a következők:
- a feudalizmus Magyarországon később bontakozott ki, és nem bontakozott ki
olyan gazdagon, mint Nyugat-Európában;
- a feudális-félfeudális intézmények, amelyek életképtelenebbek voltak, mint
nyugat-európai változataik, messze továbbéltek, és gátolták új formák
kialakulását;
- nem alakult ki erős polgárság, és nem alakult ki gazdag és egységes polgári
kultúra sem;
- az ipari forradalom eredményeit és a kapitalizmus intézményrendszerét
siettetve, importálva kaptuk, megfelelő társadalmi és gazdasági előzmények,
hagyományok nélkül;
- a szocializmus intézményrendszerét is siettetve vettük át, és erőltették;
- azt hitték, hogy a gazdasági-társadalmi változások, amelyek lerombolják a
régi életformákat, automatikusan hoznak létre új életkereteket, ezek azonban
elmaradtak;
- túlságosan csak a gazdasági fejlődésre koncentráltak rá.
Hankiss Elemér szerint az embernek és a társadalomnak is szüksége van
közösségre. Az embernek azért, mert a közösség biztonságot nyújthat neki,
tartalmat, célt adhat életének, nagyobb hatékonyságot szándékainak, a gazdagabb
kibontakozás lehetőségét személyének.
A társadalomnak pedig azért, mert közösségek gazdag hálózatai nélkül tehetetlen
tömeggé formálódik. Arra keresi a választ, hogy ha ilyen fontos a közösség
megléte egy társadalomban, akkor Magyarország mégis miért szenved hiányt
ezekben?
A közösségiségnek négy kritériuma van:
- közös érdek;
- közös cél;
- közös értékrend;
- „mi”-tudat.
Mindezek mellett megkülönböztet két közösségtípust, a közvetlent és az eszmeit.
Az előbbi tagjai ismerik egymást, az utóbbinál pedig nem az együttlét, hanem az
együvé tartozás érzésén van a hangsúly. Kondorosi Ferenc jegyzi meg, hogy 1990
után Magyarországon jellemző lett az, hogy a legkisebb, közvetlen közösségbe
bezárkóztak az emberek, ez pedig akadályozza azt, hogy a világ felé megnyíló
demokrácia állampolgáraivá váljanak. Mindennek oka szerinte, hogy az 1989-90-es
nem erőszakos forradalmak nem érintették a lakosság egészét, mivel a változás az
elitek versengéséből következett be.
Hankiss Elemérre visszatérve, leírja, hogy szükségszerűen váltják egymást a
különböző közösségek: a régiek felbomlanak, és újak keletkeznek helyette.
Azonban vannak olyan történeti-társadalmi események, amelyek megszakítják ezt a
folyamatosságot, amikor felszámolják a hagyományos közösségeket, de újak nem
születnek helyette. A legutóbbi ilyen folyamat az 1940-50-es években alakult
ki, amikor megindult a faluból városba való vándorlás, horizontális és
vertikális mobilitás. A hagyományos közösségek felbomlása az erőltetett
urbanizációnak és a tömegkommunikációs eszközök elterjedésének is köszönhető.
Ezt a folyamatot viszont nem követte az új közösségek kialakulása. Ennek okai a
következők:
- a túlzott adminisztráció akadályozta spontán közösségei szerveződést – úgy
gondolták, hogy minden megszervezhető központilag;
- az 50-es évek második felében beindult decentralizálással rések keletkeztek
az egységes és szigorúan egybeszerkesztett intézményrendszeren, de ezek
áthidalására nem volt elég a piaci mechanizmusok beiktatása – a személyi
függőségen lett a hangsúly, mivel csak vertikális (függőleges, felülről lefelé,
fürtszerűen lelógó) kapcsolatrendszer, ahol az egy szinten lévők között
semmilyen kapcsolat nem volt.
Ezt a rendszert Hankiss félfeudális rendszernek nevezi, mivel a következők
ezeknek a struktúráknak a sajátosságai:
- a társadalom különböző szintjeit személyes kapcsolatok kötik össze, ahol ez a
struktúra könnyen összetéveszthető egy erősen központosított racionális intézményi
struktúrával;
- a döntő kapcsolatok függőlegesek, „főkutyákat kötnek össze alkutyákkal” – az
érdekek vízszintes összekapcsolására alig van lehetőség;
- a személyes függőségek szálain a döntések felülről lefelé tartanak;
- az „alkutyák” erősen függnek a „főkutyáktól;
- minden lényeges kérdésben a felettesen keresztül vezet az út az esetleges
megoldásokhoz;
- megnehezíti a horizontális szerveződés lehetőségét az is, hogy minél lentebb
megyünk a függőségrendszerben, annál távolabb kerülnek az emberek egymástól;
- csak a felettes tud informálni, az egy szinten lévők nem tudnak egymással
kommunikálni;
- közösségek csak a hierarchia felső régiójában jönnek létre.
Az említett rendszerből következően olyan viselkedésformák alakulnak ki,
amelyek lehetetlenné teszik az egy szinten lévők szerveződését, mivel az
egyénnek egyszerűbb a felettes ismerőssel a problémákat megoldani, megelőzve
saját szintjén lévő társait. A politika e mellett a közösségi tudatot
bűntudattal helyettesítette be, amelyből következően gyanakodva néztek
mindenféle esetleges szerveződést.
Ezekből következett az, hogy a magyar társadalomra, az 1980-as évekre a
következők lettek jellemzőek: bizalmatlanság, türelmetlenség, kielégületlenség
és ingerlékenység.
Hankiss vezette be a második társadalom fogalmát, amely a politikai rendszerből
lassan kivonuló, önálló emberi tevékenységek birodalma. Ez a hatalomtól
független, autonóm tevékenységek struktúrája a gazdaságban, a nyilvánosság
fórumain, a társadalmi tudatban, a kultúrában és bizonyos politikai
interakciókban.
Ez viszont nem alkalmazható a rendszerváltás utáni időszakra. Molnár Miklós
szerint a civil társadalmat a politikai kultúra összetett megnyilvánulásának
tekinti, amibe beletartozik a jogállam és a politikai demokrácia mellett a
tolerancia, a polgári felelősség és a társadalmi együttélés művészete.
Arató és J. Cohen szerint a civil társadalom jellemzői a következők:
- olyan személy- és szervezet együttesek, valamint önálló szervezetek hálózata,
amelyek létrejöttük és működésük sajátos szabályai szerint különböznek az
állami és a gazdasági intézményektől;
- az állam és a civil társadalom közötti határ a politikai viszonyoknak
megfelelően változik;
- a civil társadalom nyilvános, önkéntes és szabadon választott társulásokon
alapul;
- működésének alkotmányos alapjait a jogállami működés, az érdekpluralizáció
elismerése az alapvető jogok szabályozása és érvényesíthetőségük lehetőségeinek
megteremtése jelenti;
- a civil társadalom rendeltetése, hogy az által teremtett nyilvánossággal az
állami akaratot szembesítse a vele szemben lévő érdekekkel, törekvésekkel.
Ezek érvényesülését akadályozza a feljebb említett csak személyes függőségeken
alapuló berendezkedés, amelyben az egyén hozzájárul annak újratermeléséhez,
amely azon alapszik, hogy túl nagy az ára közösség segítségével érvényesíteni
az akaratot, külön-külön sokkal egyszerűbb.
Kondorosi írja, hogy 1990 után vált egyértelművé, hogy az állam vagy a gazdaság
önmagában nem képes valamennyi társadalmi kihívásra választ adni. Az
elégedetlen fogyasztónak a következő lehetőségei vannak: az ország másik
részébe költözik; megpróbál politikai nyomást gyakorolni a kormányzatra;
alacsonyabb szintű önkormányzatot hoz létre, és ezeket kötelezik a közjavak
biztosítására; magánszektorhoz vagy az öntevékeny szektorhoz fordul.
Az öntevékeny, azaz a nonprofit szektor kiegészíti a közjavak állami kínálatát.
A rendszerváltás megteremtette a lehetőségét annak, hogy civil struktúrák is
alakuljanak ki Magyarországon. Ezt azonban több tényező is gátolta:
- a demokratikus átalakulás során a fő hangsúly a politikai, gazdasági, jogi
átalakuláson volt, kevés energiát fordítottak az alulról szerveződő mozgalmak,
állampolgári kezdeményezések támogatására, építésére;
- a különböző társadalmi mozgalmak, ha megerősödtek, politikai pályára tértek
át;
- a korábbi kezdeményezéseket egy dolog tartotta össze: a kommunista
rendszerrel való szembenállás – mihelyst ez megszűnt, a különböző szerveződések
is megszűntek, vagy a politikai szférába kerültek át;
- a piaci típusú gazdaságba való átváltás különböző válságokkal,
megszorításokkal jártak, a lakosság pedig passzív maradt.
Kuti Éva mutat rá arra, hogy öntevékeny szervezetek Magyarországon inkább
túlélés érdekében jöttek létre.
Hankiss Elemér szerint e mellett még a civil közösségek hiányának olyan okokat
is tulajdonít, mint az értéktudat kiforratlansága, az információhiány (ma pont
az információ-túltengés miatt), a bűntudat, mint társadalmi jelenség, amelynek
oka rejtve van a társadalom elől és az infantilizmus, ami miatt nem képesek az emberek
önálló lényként viselkedni, hanem minden áron függni akarnak az állam jó
szándékától.
Kondorosi Ferenc szerint a közép- és a kelet-európai régióban a gyenge
gazdasági erők miatt szükség van az állam anyagi hozzájárulására, ezért a
legerőteljesebb civil szervezeteket a kormányzat vagy önkormányzatok hozzák
létre.
A civil szerveződések elmaradásának következménye és megoldási javaslat:
Mindennek következménye az
lett, hogy az állami szektor óriásira duzzadt, és egyedülállóan Magyarországon,
olyan területekre is kiterjed a politikai mező hatása, amelyekre nem kellene
(pl. magánélet, gazdaság). A lakosság igen jelentős része ma politikai
vezérektől várja a megoldást, a helyett, hogy önmaga kezdené el intézni ügyeit.
A civil társadalom úgy volna megvalósítható, hogy legalsóbb szinten, rokonsági
vagy szomszédsági közösségben intézné ügyeit, ill. az Internet lehetővé teszi,
hogy térben egymástól távollévő, de azonos érdeklődésű, gondolkodású emberek,
közösségek is megtalálják egymást.
Az Európai Unió egyik alapelve a társadalom működésében a szubszidiaritás elve,
melynek célja annak biztosítása, hogy a döntéshozatal az állampolgárhoz a
lehető legközelebbi szinten történjen, annak állandó ellenőrzése mellett, hogy
indokolt-e az, hogy országos vagy Uniós szinten hajtsák végre az akciót,
összehasonlítva azokkal a lehetőségekkel, amelyeket a nemzeti, a területi vagy
a helyi szint nyújthat. Vagyis e szerint az elv szerint az Unió, ill. az állam
csak abban az esetben jár el - kivéve azokat a területeket, amelyeken kizárólagos
illetékességgel rendelkezik -, ha az akció végrehajtása Közösségi szinten
hatékonyabb, mint nemzeti, területi, vagy helyi szinten.
Egy másik ilyen elv, a pluralizmus, amelynek célja minél színesebbé, gazdagabbá
tenni az Európai Uniót, ill. esetünkben Magyarországot, azaz békésen élhessen
egymás mellett, egymástól távol eső, esetleg egymásnak ellentmondó életvitel,
gondolkodásmód is. Arató és J. Cohen ezt nevezte „érdekpluralizációnak”. Ennek
célja, hogy mindenki megtalálja érvényesülésének terét. Vagyis kizárja egy-egy
szemlélet dominanciáját, mivel olyan, hogy „többségi akarat”, véleményem
szerint nem létezik. „Többségi akaratnak” nevezem azt, amikor egy domináns
csoport által elfogadott normákat tesz általánossá a domináns csoport, és annak
csatlósai, elnyomva egyéb kezdeményezéseket. Véleményem szerint ez a
gondolkodásmód azért nem működik, mert egy ilyen társadalmi berendezkedésben
értékrendek harca folyik állandóan, így esetleg egymásnak ellentmondó értékek
juthatnak érvényre egy-egy csoport „győzelmekor”. Vagyis, ezek az értékek
képlékenyek és személyes érdekeken alapszanak, melyek valójában nem szolgálják
mindenki boldogulását, csak az adott domináns csoport tagjai számára.
Mindennek mégis a mai aktualitása a gazdasági világválság, mely megkérdőjelezi
az egész domináns gazdasági-politikai rendszert, amely mára a mértéktelen
profithajhászást és a környezeti-természeti erőforrások kizsákmányolását
eredményezte. Hosszú távú megoldás egyik elképzelhető lehetősége a civil
önrendelkezés, melyben sok-sok, mindenféle kisközösség, melyek félig-meddig
önellátóak, kötődik lazán egymáshoz, így létrehozva sok-sok kis önkormányzatot,
önálló kis gazdasági egységet, melyek működése az egyenlő (uralom-, kényszer- és tekintélymentes) és állandó
kommunikáción alapul, központi értékrendjei pedig a következők:
· mértékletesség;
· társadalmi igazságosság;
· közösségi szemlélet az egyén elidegeníthetetlen szabadságának tiszteletben
tartásával;
· az egyén, család, közösség több közösségben is részt vehet, személyiségének,
érdeklődésének, feladatának megfelelően, tehát nincs kiszolgáltatva egy
közösségnek;
· pluralizmus, más nézetek, gondolkodások tiszteletben tartása;
· bátorítás a pozitív és kreatív gondolkodásra, társadalmi szinten;
· a közösség, társadalom lehetőség, tehát nem gyakorol nyomást az egyénre;
· környezetvédelem, a felelősségérzet felébresztése a Föld iránt;
· legfontosabb érték: a nem-ártás, erőszak-mentesség, és az emberi faj
egységességének megvalósítása, mind egymással, mind az egész bolygóval,
élőlényeivel együtt;
- továbbá emberiesség, jóindulat és tolerancia.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Hozzászólások