Kis türelmet...
Mielőtt a raglán ujjú kardigán leírása (http://network.hu/ruzsamari/blog/mari-blogja/raglan-ujju-kardigan-egybekotve) után ismertetném, a raglán ujjú pulóver elkészítési módját (ez már valóban körkötés lesz), leírok néhány általános tudnivalót a körkötésről.
A körkötéshez használható eszközök
Harisnyakötőtű
Gondolom, ismeri mindenki, én a magam részéről elbűvülve néztem gyerekkoromban, amikor a velünk lakó Erzsi néni kesztyűt kötött ezzel a szerszámmal. Azóta is maradtam az elbűvölődésnél, nem vagyok nagyon jóba vele, bár a bemutatóképet én kötöttem.
Szóval, nem ezt fogjuk használni.
Körkötőtű
Lényegében egy pár kötőtű, egy damilszállal összekötve.
Ezen a képen 4 darab körkötőtű látszik. Némelyik tű majdnem egyenes, míg mások kicsit meg vannak törve. Mindkét fajta használható, a megtörttel kicsit könnyebb dolgozni, különösen amíg viszonylag szűk még a kör, amit kötünk.
Nem mindegy, milyen hosszú körkötőtűt választunk. Felnőtt pulóver kötéséhez a 80 cm-es hossz a legmegfelelőbb, gyerekholmihoz rövidebb kellhet. Nekem egy egész csomó körkötőtűm van otthon, különféle vastagságúak és hosszúak, mert vagy 30 éve gyűjtöm őket. Természetesen egy pulóver vagy kardigán megkötéséhez egyetlen megfelelő méretű tűre van csak szükség.
A körkötőtűk ára elég rapszodikusan változik. Próbáltak mostanában rámsózni egyet 1200 Ft körüli áron, de kifogtam véletlenül az "Itt minden 350 Ft" boltban is. (Tényleg 350 Ft-ba került.) Másutt láttam olyan 600 - 800 Ft körüli áron -- az ár a vastagságtól és hossztól is függhet -- , valószínűleg kb. ez a reális. (2011. szeptemberi adat.)
Miben más a körkötés, mint a hagyományos?
Amikor valaki kötni tanul. eleinte a síma szemeket tanulja meg, ezt gyakorlja.
Ha hagyományos módon köt, ahogy a sor végére ér, megfordítja a munkáját, és a szabaddá lett tűvel elkezdi a következő sort lekötni, újra csak síma szemekkel.
Az így előálló minta a lusta kötés. A munka mindkét fele ugyanúgy néz ki: egy sor símát egy sor forditott követ, és utána újra síma sor jön.
Körkötésnél más a helyzet: előbb-utóbb (nem okvetlen az első sor végén tehát) az utolsó sort körré alakítjuk úgy, hogy az utolsó szem lekötése után nem fordítjuk meg a munkát, hanem a ugyanazzal a féltűvel folytatjuk tovább, a sor túlsó végén lévő szem lekötésével. (ld. az ábra)
Ezzel a sor első és utolsó szemét egybeköttük, kialakítottuk a kört. Ezentúl nem sorokat kötünk már, hanem egyetlen -- e körből kiimduló -- csigavonalat.
A munkát nem forgatjuk többé, mindig ugyanaz oldala néz felénk. Amit símán kötünk, az mindig símának is látszik, tehát a csupa síma szem kötésének eredménye nem lusta kötés lesz, hanem végig csupa síma.
A legtöbbünk nem ugyanolyan szorosan köti a síma szemeket, mint a fordítottakat, de -- mivel ebben az esetben nem is kell fordítottat kötni -- a végeredmény sokkal egyenletesebb lesz, mint ahogyan a hagyományos módon kötnénk.
Hogyan értelmezzük mégis a sorokat egy minta leírásában?
Említettük az előbb, hogy körkötésben nem sorok vannak, hanem csigavonal. Bizonyos értelemben mégis kell sorokról is beszélnünk, a legtöbb minta leírása ugyanis soronként van megadva.
Képzeljük el, hogy egy csíkos pulóvert kötünk körkötéssel. (ld. az ábrát.)
Látható az ábrán, hogy az eddig fehér munkánkba valahol elkezdtünk bordó csíkot kötni. Most a tűn részben fehér, részben bordó szemek vannak. Kézenfekvő azt mondani, hogy akkor érünk a sor végére, amikor a tűnkön már az összes szem bordó, de még egyetlen olyan bordó szemünk sincs, ami már lekerült a tűről.
A sor tehát értelmezhető itt is, egyetlen kitűntetett szem kell hozzá. Ezt célszerű megjelölni valamivel, például egy biztosítótűvel, ha nincs más módja a megkülönböztetésnek. Kézenfekvő lenne kezdőszemként a kötés tényleges kezdőszemét venni, és a sorokat eszerint tekinteni. Látni fogjuk, hogy ez nem bizonyul mindig jó ötletnek.
Most már tudjuk értelmezni a sorokat, így nem lesz gondunk azzal, hogy egy mintát a leírás alapján lekössünk. Figyelembe kell vennünk azonban, hogy a mintaleírások többnyire a hagyományos kötési módhoz készültek, így minden párosodik sorban a "síma" helyett "fordított" kötendő, a "fordított" helyett viszont "síma", hiszen nem fordítottuk meg a munkánk a sor végén, ugyanazon a felületen dolgozunk végig.
Ez így kicsit bonyolultan hangzik, de ha egyszer kipróbáljuk a gyakorlatban, utána már gond nélkül menni fog. Célszerű azért az első darabot nem túl bonyolult mintával kötni, és esetleg a mintaleírás ábráját a magunk számára átrajzolni, amíg nem vagyunk elég gyakorlottak.
Jó hír viszont, hogy az olyan leírások, amik úgy szólnak, hogy "minden párosodik sorban minden szemet úgy kötünk le, ahogyan a fölötte lévő szemet látjuk" , az itt is változtatás nélkül működik.
A minta eltolódása a körkötés miatt -- sorugrás
Az alábbi fényképen a fehér alapú pulóverbe 2 sornyi vastagságú bordó csíkot köttem. Nem kell különösebben meresztgetni a szemünket, hogy hol kezdődött a sor, hiszen ott a sorban ugrás következik be. Sajnos ez elkerülhetetlen, hiszen nem egymástól független köröketet kötünk, hanem csigavonalat -- valahol az egyik szín át kell, hogy ugorjon a következőnek látszó sorba.
Ha most tovább folytatnám a mintát újabb és újabb csíkokkal, végig látszana, hogy hol is kezdtem a sorokat. Ha ezek az ugrások jól látható helyre esnek, az bizony az egész munkánkat elcsúfítja.
Trükk a sorugrás eltűntetésére
Ha pulóvert kötünk az egész kötés kezdőszeme vagy a pulóver elejének, vagy a hátának a közepére esik, attól függően, hogy milyen fazont választunk. Ha a sorok (a színváltás) kezdőszemének is ezt tekintenénk, akkor a sorugrás a lehető legrosszabb helyre kerülne, hiszen rögtön látná mindenki. Ha viszont a sorok kezdőszemét úgy választjuk meg, hogy az mondjuk az egyik hátsó raglánvonalba essék, akkor a sorugrás is oda kerül majd, illetve ha már az ujjakat leszedtük, akkor a hónalj vonalába, és így legfeljebb az veszi észre, aki a levetett pulóvert alaposan szemügyre veszi.
Egy másik jó ötlet
Szívesen választok olyan mintát körkötéshez, ami csak a pulóver elejében fut, egy vagy több függőleges csíkként. (Pl. csavart minták, ld. a kardigán leírásában szereplő fotón.) A sorok kezdőszemét ilyenkor is a raglánvonalba teszem. Ekkor a sorugrást egyáltalán nem is lehet észrevenni.
Az ilyen -- csak elöl mintás -- pulóvert azért is szeretem kötni, mert viszonylag keveset kell figyelni -- csak elöl, a mintára, mert különben csupa síma minden --
, de mégis izgalmas nézni sorról sorra, ahogyan a kezem alatt alakul a minta.
A hagyományos, darabokból összeállított pulóvernél nagyon unalmas lenne a háta kötése csupa símával.
Amiben mégis a legelső szem szerint számítjuk a sorokat
Látni fogjuk majd a későbbiekben (következő blogbejegyzésben), hogy a pulóver kötésekor is minden második sorban kell majd szaporítanunk ahhoz, hogy a raglánvonal megfelelően alakuljon. Ebben a kivételes esetben sorkezdetként mindig a kötés kezdőszemét kell tekintenünk.
(Folyt. köv. majd előbb-utóbb a galléros, elöl cipzáras pulóver leírásával, amikor lesz rá időm.)
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Raglán ujjú kardigán egybekötve