Kis türelmet...
Az alábbiakat adom közre az érdeklődőknek gondolataimat:
„Lélektől lélekig”
„A Sziriusz van tőlem távolabb vagy egy-egy társam, jaj, ki mondja meg?” (Tóth Árpád, 1923)
Szinte beláthatatlan a Szíriusz nevű legfényesebb és csaknem legközelebb lévő csillag tőlünk mért távolsága: 81,36 billió kilométer (a számokhoz még 12 drb. nullát kell hozzágondolnunk!). Másképpen fogalmazva: a távolság akkora, hogy onnan a fény 8,6 év alatt érkezik meg hozzánk. Tóth Árpád költő ehhez a „jeges űr”-höz hasonlítja az emberek közötti elválasztó szakadékokat. Amelyeket természetesen számokkal nem fejezhetünk ki ugyan, mégis sokszor érezzük a szomorú valóságot: mintha egyre idegenebbé válnánk egymás számára. Mintha az önzés szétziláló, pusztító ereje egyre inkább eltaszítana bennünket egymástól…
Ebbe nem nyugodhatunk bele lemondó egykedvűséggel! Különösen a Szentlélek ünneplése, kitöltetésére emlékezésünk idején tarthatjuk természetesnek, ha e miatt „kissé” nyugtalankodunk. Ezért először igyekezzünk meghatározni, mi is a „LÉLEK” fogalma. Ezt legcélravezetőbben Jézus kijelentése alapján tehetjük meg, aki a Nikodémussal folytatott beszélgetés éjszakáján a következőket mondta: „A szél arra fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön, és hova megy: így van mindenki, aki a Lélektől született” (Jn.3:8). Vagyis az a „lélek” (héber: rúah, görög: pneuma → szél/lélegzetvétel = ’az élet és a személyiség anyagtalan hordozója a testben’), amelyet ősidőktől fogva sejtett már az ókor embere is, megfoghatatlan, titokzatos létező. Ezért az ember általában nem tud mit kezdeni a lelket érintő „honnan jő és hová megy” (Károli fordítás) kérdéssel. Most mégis azt mondom, – mivel ősi magyar szavunk, a „lélek” egyúttal az ember személyét is jelenti, – gondolkozzunk el együtt azon a LÉLEK ünnepén:
– honnan van emberlétünk,
– hogyan „létezünk” jelenünkben, és
– hová érkezhetünk meg?
Nagyjából Grandpierre Attila, (1951 – magyar csillagász, zenész, énekes, író, költő, a fizikai tudományok /csillagászat/ kandidátusa) „A lélek halhatatlansága” című tanulmányához fűzöm gondolataimat.
1. Csupán tudásunkra hagyatkozva elgondolkodhatunk azon, honnan, miből vagyunk? „Anyagilag” miből is áll az emberi test: 18 kémiai elemből (95 %ban a legfontosabb négy elemből, azaz hidrogénből, szénből, oxigénből, nitrogénből tevődik össze, de néhány százaléknyi jódot, foszfort, ként, vasat, rezet és sziliciumot is tartalmaz testünk). Tényleg, csak össze kell gyúrni ezeket az anyagokat, máris kész az emberi test? Érezzük, sántikál ez az anyagias okoskodás. Tessenek megengedni, hogy idézzek Tóth Árpád „Lélektől lélekig” című verséből egy mondatot, amikor egy éjszakai tűnődésekor így fogalmazott: „bús földünkkel s bús testemmel rokon elemekről ád hírt az égi fény”. Anyagi összetevőinket tekintve tehát azt mondhatnánk: „életünk a csillagokból ered”, ahogy Grandpierre Attila fogalmazza meg tételét. Aztán minden csak úgy, magától vagy véletlenül létrejött? A kémiai elemek a nagy összevisszaságban egymáshoz csapódtak és előálltak az égitestek, a csillagrendszerek, a bolygók? A tudósok azt állítják, – „véletlenül, de a fizikai törvényszerűségek alapján” nagy valószínűséggel 13,5 milliárd éve állt elő a világmindenség („nagy bumm”), és 4,7 milliárd éve különült el a Föld nevű bolygó a világegyetemben, amelyen élünk. És itt a Földön, ahol mi is élünk, ugyanazok az anyagok vannak, mint a világmindenség egészében. Életünk tehát csupán a csillagokból ered? .. Azt az „aprócska mozzanatot” kell csak mindehhez hozzátennünk, hogy – ahogyan a Bibliában olvashatjuk – „Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a földet. A föld még kietlen és puszta volt, .. de Isten Lelke lebegett a vizek fölött” (Móz.1:1-2). Vagyis, volt és van Valaki, aki a kémiai elemeket, a fizikai anyagokat megalkotta, majd azok „viselkedését” szellemi-teremtő erővel célszerűen kigondolta, irányította és végül összerendezte, életté formálta. „Hit által értjük meg,” – tehát nem kizárólag tudásunk által, – „hogy a világokat Isten szava alkotta, úgy hogy a nem láthatókból állt elő a látható” (Zsid. 11,3).
2. Hogyan „vagyunk, létezünk” mi emberek? – kérdezhetjük ezek után. „Azután megformálta az Úristen az embert a föld porából, és élet leheletét lehelte orrába. Így lett az ember élőlénnyé” (Móz.2:7). Grandpierre Attila szerint „a fizikai tárgyak viselkedését egy szellemi tényező irányítja .. belső lényegünk születésünkkor váltott át a csillagokhoz kötött érzékelésmódból a földi testhez kötött érzékelési módba”. Hogyan is lettünk a kémiai elemek, majd az ú.n. kromoszómák egymáshoz kapcsolódásán túl személyes emberi lénnyé? Hogyan is fogalmazták meg „lélek” fogalmukat nagy elődeink? Tóth Árpád: „égi üzenet”-ről, Móricz Zsigmond „sejtközösségi tudat”-ról, Reményik Sándor „tenger-fenék lámpásá”-ról, Prohászka Ottokár egykori római katolikus püspök „nagy és fényes gondolatok”-ról beszélt, Reviczky Gyula pedig a „szeretet sugarának” nevezi Isten és Jézus Krisztus Lelkét. A belső „szellemi tényező” helyett tehát sokkal inkább egy külső, személyes „szellemi tényező”-ről kell beszélnünk, egy olyan égi üzenetről, aki Istennek a Lelke. Igen, a kezdetek kezdetén így teremtett meg minket Isten, a nagy „összerendező”. De, mint tudjuk, az ember valamit nagyon elrontott: fellázadt Isten teremtő rendje ellen. „A lélek drága, furcsa, kényes tallérja ritkán marad fényes, ahogy az Úr kezéből kikerül” (Tóth Árpád: Karthágó kövein, 1924). Isten ugyanis a teremtéskor nemcsak testileg, de szellemileg is „jó”-nak teremtett meg minket, de sajnos, önzésünk és nagyravágyásunk teret engedett a „gonosz lélek”-nek, a sátáni indulatnak. Egyedül önmagunkra hagyatkozva tehát nagyon is helytálló Pál apostol lesújtó mondata: „ .. nincsen igaz ember egy sem, nincsen, aki értse, nincsen, aki keresse Istent. Mind elhajlottak, valamennyien megromlottak, és nincsen, aki jót tegyen, nincs egyetlen egy sem.” (Róm. 3:10-12). Mindennek vége, nincs kiút ebből a megromlott állapotból?
3. De van kiút ebből az elrontott állapotból, mert eljuthatunk egy egészen megváltozott, új állapotba. Hová érkezhetünk meg? Grandpierre Attila a továbbiakban ezt írja: „Ha tartani akarjuk magunkat önmagunkhoz, ha meg akarunk felelni önmagunknak, ha élni akarunk legmélyebb, legvalóságosabb képességeinkkel, akkor élnünk kell lelkünkkel, lelkünk Kozmoszból eredő és Kozmoszba visszatérő égi folyamával. Ez adhat életünknek kozmikus mélységű tartást, igazi távlatot, irányt, célt és értelmet.” Mintha azt mondaná a fizikai tudományok kandidátusa: ha azt akarjuk, hogy emberi létünk minőségileg megváltozzon, akkor legyünk azonosak önmagunkkal, találjunk rá belső lényegünkre. Igenám, de „önmagunktól, önmagunk erejéből nem tudunk megjavulni”, ahogyan ezt a nemrég elhunyt Csiha Kálmán püspök urunk fogalmazta meg a Heidelbergi Káté 8. és 53. kérdése-felelete kapcsán. „Képzeljetek el egy nyílvesszőt, amely elgörbült, meghajlott. Azzal már többet nem lehet célba lőni, mert mindig letér az útról, és az a nyílvessző magától sohasem fog tudni kiegyenesedni. Valaki kell, aki kiegyenesíti.” Ki az, aki ezt képes megtenni? Csakis az Atya és a Fiú Lelke, a Szentlélek! „Egy emberi lélek is alakíthatja a másik ember életét. Ha valaki züllött életet élt, de lesz egy kedves, szerető szívű, ügyes felesége, aki szépen tud vele beszélni, leszoktathatja ezt az embert a züllött életről, és az megváltozhat. Barátok is hatnak egymásra, megváltoztathatják egymást, egyes politikai szónokok is hathatnak az emberekre, tömegeket mozgathatnak. Ha az emberi lélek hat az emberi lélekre, mennyire inkább tud hatni a Szentlélek, Isten lelke.” Hogyan is munkálkodik hát az a csodálatos „rendező”, az új életet teremtő erő, a Szentlélek? Úgy, hogy szeretetben egymás közelébe, majd egymás mellé hozza szeretettel az egymástól elidegenedett embereket. Nem más ez, mint az ember újjászületése, amit nagyon nehezen értett meg Nikodémus, a Nagytanács tagja azon az éjszakán: „Az újjászületés azt jelenti,” – folytatja magyarázatában Csiha Kálmán püspök úr – „hogy megváltozom, más emberré leszek. Eddig gyűlölködtem, most szeretek, eddig káromkodtam, most imádkozom, eddig a kocsmába jártam, most a templomba járok, eddig másoknak rosszat akartam, most segítek másokon. Mintha egy új ember született volna. Erre a magatartás-változtatásra mondja a Szentírás, hogy újjászületés. Ehhez azonban belső átváltozás kell. .. Vigyázzunk hát a bennünk lévő új emberre, mert az újjászületés és a jó cselekedetekben gyönyörködő szeretet a Szentlélek ajándéka.” Ezt a megváltoztató, újjáteremtő Lelket azonban kérni lehet az Úristentől. Szépen mondja Reviczky Gyula: „Piros pünkösd, szállj le a világra, tanits meg új nyelvre, új imára. Oszlasd széjjel mindenütt az éjet, szeretetnek sugara, Szentlélek!” Igen, lehetséges ez, „mert aki kér, mind kap, aki keres, talál, és a zörgetőnek megnyittatik” (Mt.7:8).
Az elején azt kérdeztük, honnan jöttünk, hol vagyunk emberi önmagunkban, és végül hová érkezhetünk meg? Legyen a felelet: elvesztett önmagunktól a Szentháromság Egy Isten kegyelméből megérkezhetünk „Isten templomához”, akik mi lehetünk Isten Lelke foglalataként (1Kor.3:17, 6:19, 2 Kor. 6:10). Kálvin így adja ezt tudtunkra: „Isten gyakorta igéri, hogy minket templomaivá választ, ez az ígéret nem teljesedik másként, csak ha Lelke bennünk lakozik. .. Nem (annyira) templomot kell számára építeni, hanem magunknak kell az ő templomává lennünk. (Hisz’) maga az apostol ugyanazon értelemben majd Isten, majd a Szentlélek templomának nevez bennünket.”
Adja Isten, hogy így egymásra és „haza találhassunk”! Már most, itt e földön, – de földi létezésünk után is, mintegy „átszállás”-sal Hozzá, a most még láthatatlanba megérkezve, – a bennünk munkálkodó Isten Lelke által. Szépen vallotta meg hitét ezzel összefüggésben Arany János, amikor saját sírkövére ezeket a szavakat gondolta felíratni:
„ITT NYUGSZIK ARANY JÁNOS SZERKESZTŐ, SZÜLETETT 1817 MÁRCIUS 2-ÁN, MEGHALT...
Nincs végezve itt még a cikk,
Folytatása következik:
Én-Uram, légy én szerkesztőm,
Új folyamban újrakezdőm.” (Sír-vers, 1862)
Mert ugyan „a Lélek csodálatos munkája semmiféle szabályhoz nem kötött, egyáltalán nem számítható ki”, de azért hit által azt is tudnunk lehet, hogy van egy szabály a Bibliában: „a világ pedig elmúlik, és annak kívánsága is; de aki Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké” (1Jn.2:16-17).
Rácz László
Húsvét ünnepéhez közeledve küldöm az olvasóknak alábbi irományomat:
Támadj fel a halálból..!
(Olv.: Ef.5:14, Mal.3:20a, Ézs.26:19, 60:1, Jn.5:24k., Róm.13:11)
Motto: A pompás királylepkékről azt tartják, hogy évente megismétlődő több ezer kilométeres, hosszú vándorútjukat csak addig tudják repülve megtenni déli irányba, a telelő helyükre, amíg a levegő hőmérséklete meghaladja a 12 0C-t.
E hőmérséklet alatt képtelenek megmozdulni, dermedt, bénult állapotban vannak.
Halottainkra való emlékezésünk napjaiban kiváltképp’ foglalkoztatja gondolatainkat az elmúlás, a halál. Én most mégsem a fizikai halál állapotról szeretnék szólni, amikor testünk egészen elveszti életerejét végső elgyengülés vagy valamilyen váratlan befejezés miatt, hanem az emberi léleknek túlterheltség miatt kimerült, reménytelen, akarat nélküli, célt vesztett, s ezért kiúttalan állapotáról. Isten népe és az egyes ember ugyanis gyakran van dermedt, bénult, már-már szinte halott állapotban: „..tapogatózunk, mint akinek nincs szeme. Botladozunk fényes délben, mintha alkonyat volna, és sötétségben vagyunk, mint a holtak, .. távol az igazság, elbukik a hűség a tereken, nem érvényesülhet a becsület” (Ézs.59:10,14), siránkozik a bűnei miatt megromlott körülmények következtében Isten népe.
A Mindenható, a könyörülő Isten azonban látja és érzékeli népe vergődését, ugyanakkor bűntudatát, őszinte bűnbánatát. Ezért irgalmas, bíztató szavával szólni kezd hozzá: „Kelj fel, tündökölj, mert eljött világosságod, rád ragyogott az ÚR dicsősége” (Ézs.60:1). Pál apostol ezt később így idézi (valószínűleg régóta használt keresztelési himnuszként): „Ébredj fel, aki alszol, támadj fel a halálból” (Ef.5:14). Kálvin János szépen fejtegeti ezt a gondolatot így: „Az Úr, miután szánakozik rajtad, kiragad majd téged ebből a homályból, amelyben büntetésül voltál. Ennek most vége, itt az ideje annak, hogy körülményeidet megjavítsam.” Szinte sürgetően noszogatni kezdi Isten alvó-bénult állapotban levő gyermekeit: „..itt van már az óra, amikor fel kell ébrednetek az álomból, .. az éjszaka múlik, a nappal pedig már egészen közel van” (Róm.13:11k.). Újjáteremtő fényt, világos-ságot áraszt benne hívő népére kegyelemből az Isten, aki maga a világosság, és az élet teremtője, forrása. Ha pedig az emberhez arcát fordítja, akkor egyszersmind az újat kezdés áldását, erejét, az új élet lehetőségét adja neki, azaz meg akarja őt szabadítani a rárakódott s ezért magával hurcolt ó-emberi természetétől.
Milyen célból teszi ezt? Azért cselekszik így kegyelemből az emberrel Isten, testté lett Igéje, szeretett Fia által, hogy az így megvilágított, átvilágított, fényességével, dicsőségével körülragyogott embere maga is világosság, fény lehessen sötét környezetében. „Ti vagytok a világ világossága” (Mt.5:14), mondta egykor az őt hallgató sokaságnak Jézus. Ma is mondja a tegnap és ma és mindörökké változhatatlan Úr, ébresztő, serkentő, bíztató szavát elsősorban azoknak, akik lesújtott, bénult jelenükből – immár átvilágítottan, megvilágítottan – Hozzá tudnak menekülni: „..fölötted ott ragyog az Úr, dicsősége meglátszik rajtad” (Ézs.60:2). Persze nemcsak úgy általában világít az Úr, hanem Jézus Krisztus által cselekszi ezt, mégpedig világra szólóan: „Én vagyok a világ világossága: aki engem követ, nem jár sötétségben, hanem övé lesz az élet világossága” (Jn.8:12). Isten üzenete tehát személyválogatás nélkül szól mindazoknak is, akik még nem tudják, hogy ahol nincs az Ő áldása, ott folytonosan ismétlődik a boldogtalanság, a szomorúság, – viszont jelenlétében, fényével körülragyogva, meg-megújulóan gyógyul, szabadul, sőt lelki „halálából” feltámadhat az ember. – Ezt hirdessük meg, ne csak szavainkkal, hanem életünkkel is ebben „az elfordult és elfajult nemzedékben, akik között ragyogtok, mint csillagok a világban” (Fil.2:15). Ezt az egészen másfajta „térerőt”, hatóerőt kellene odaélnünk folyamatosan a gonosztól megzavart környezetünknek. Tehetjük, van erőnk ehhez? Figyeljünk Pálra, aki így írt a kolossébelieknek az újat teremtő Atyára hivatkozva: „alkalmassá tett titeket arra, hogy .. a világosságban részesüljetek. Ő szabadított meg a sötétség hatalmából, és ő vitt át minket szeretett Fiának országába, akiben van megváltásunk és bűneink bocsánata” (Kol.1:12-14). Saját gondjainkon túl lehet tehát erre a mindennapos szolgálatra is erőnk, ha Őt követjük.
Rácz László
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!